Göran 62 Posted November 8 Share Posted November 8 Hej, Hittade följande på en återförsäljares hemsida. Skall urtrampningslagret ligga mot solfjädern? Ja urtrampningslagret skall hela tiden ligga emot solfjädern och snurra med tryckplattan/kopplingen. Om lagret inte ligger emot så kommer motorn snurra och lagret stå still. När man sedan trycker på kopplingen och lagret trycks mot tryckplattan så kommer det slita lite mot solfjädern för att sedan gå från stillastående till motorvarvtal. Detta skulle slita ut urtrampningslagret på nolltid. Vad säger ni? Allt annat som jag har läst säger att det skall vara ett litet spel för att inte låta lagret snurra med och slitas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran 62 Posted November 14 Author Share Posted November 14 On 2024-11-08 at 21:02, Göran 62 sade: Hej, Hittade följande på en återförsäljares hemsida. Skall urtrampningslagret ligga mot solfjädern? Ja urtrampningslagret skall hela tiden ligga emot solfjädern och snurra med tryckplattan/kopplingen. Om lagret inte ligger emot så kommer motorn snurra och lagret stå still. När man sedan trycker på kopplingen och lagret trycks mot tryckplattan så kommer det slita lite mot solfjädern för att sedan gå från stillastående till motorvarvtal. Detta skulle slita ut urtrampningslagret på nolltid. Vad säger ni? Allt annat som jag har läst säger att det skall vara ett litet spel för att inte låta lagret snurra med och slitas. Forskade vidare i ämnet och kom fram till följande. Ett standardlager skall ha ett litet avstånd mellan urtrampningslager och solfjädern. Ett performance/racelager skall och klarar att ligga mot solfjädern. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted Friday at 02:44 PM Share Posted Friday at 02:44 PM Alla lite modernare urtrampningslager/slavcylindrar som jag haft att göra med ligger emot solfjädrarna alltid. Ofta tom en fjäder inne i hydraulcylindern som trycker fram kolven/urtrampningslagret mot solfjädrarna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran 62 Posted Friday at 08:24 PM Author Share Posted Friday at 08:24 PM Intressant! Har du något tips som skulle passa en MT75 låda? Det hade löst ett irriterande ljud, "rattle noise" från kopplingsarmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted Saturday at 08:43 AM Share Posted Saturday at 08:43 AM Det kanske är så (mer killgissning än fakta) att det skiljer på lager för hydraulisk koppling och med vajer/stag? MT-75 har ju mekanik fram till 1995 är det väl, sena Scorpio har i alla fall hydraulik. Så en variant är ju att byta till en nyare låda och bygga om till hydraulisk koppling... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran 62 Posted Saturday at 02:45 PM Author Share Posted Saturday at 02:45 PM Ja, det är ju möjligt att det skiljer i lagertyp. Fast å andra sidan så är det en slavcylinder på kopplingen på min P1800 från 1965. Det som är irriterande är som sagt var "rattle noise" ljudet. Typ 9 lådan har ju en anordning med en liten gummihatt för att läsa detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.