Jump to content

Ford Sierra differensial og sperre.


TMB

Recommended Posts

Hei. 
jeg etterspør informasjon og erfaringer vedrørende sierra diff og sperre (lsd).
 

Det er mye info om hvilken bil sperreakslingene kommer fra, men lite info på sperrevirkning og forspenning på disse akslingene. 

Noen som kan dele litt erfaring vedrørende de forskjellige diffene og dens påvirkning på kjøreegenskaper i en liten locost 7?

 

Edited by TMB
Link to comment
Share on other sites

Det fanns ju bara viskodiffbroms som originalmonterades på Sierra, och såvitt jag vet har alla samma sättning när det gäller bromsverkan. Manualen för DOHC 4x4 anger att man ska testa diffen genom att vrida och då är det 70 +/- 30 Nm som ska uppnås. Det är inte angivet exakt vad "specifikationen" är men värdet innebär att ned till 40 Nm är acceptabelt och att så mycket som 110 Nm kan uppnås.

En viskodiffbroms har ju inte en "fast" bromsverkan och inte heller "förspänning" på samma sätt som en ramplamelldiff eller en lamelldiff med fast förspänning, bromsverkan påverkas av temperatur och hastighetsskillnaden mellan axlarna också.

Bromsverkan avtar med ålder också och en diff som gått kanske 15000 eller 20000 mil har ofta rätt lite bromsverkan kvar.

Min egen erfarenhet är att en frisk viskodiffbroms fungerar rätt bra speciellt i en relativt lätt bil och om den mest ska användas för att öka drivgreppet. Ska man köra drifting eller dragracing så kan den kännas lite klen i bromsverkan.

Link to comment
Share on other sites

Så i teorien kan en endre oppførselen til diffen med andre spesifikasjoner på olja. 

Noen som har forsøkt seg litt med forskjellige oljer og tilsetninger? 


Slitasje vil jo være endringer i overflateruhet og avstand mellom skivene i diffen. Samt at oljen er ferdig. 
Kan vel også være overopphetende plater som kan ha endret fasong, eller har ødelagt splins. 


Har nå to 7" differ liggende. 
En cossi 4x4 og en 2,8i 4x4. 
cossidiffen vet jeg har hatt ett hardt liv, mer håp på 2,8i diffen da bærearmer etc var strøkne på den. Ingen rust etc. Så blir å åpne cossi diffen å se. Skal måle momentet som må til for rotering på begge og se om hva jeg finner ut.

Edited by TMB
Link to comment
Share on other sites

Absolut, man kan ändra bromsverkan med annan olja. Jag skickade en diff till Gearboxman i England som fixade saken åt mig, den fungerade riktigt bra efter den översynen. Jag tror att även Natanael på MaxxEcu experimenterat en del med viskodiffbromsar (men för Opel, principen är ju samma). 

Har du två begagnade diffar är det som du skriver, enklast att mäta momentet och välja den som bromsar mest.

Vätska verkar finnas här till exempel:

https://thefewh22crew.com/products/compitition-rt4wd-honda-viscous-fluid-vcf-c

 

 

Link to comment
Share on other sites

Så bra. Har hørt at diffene kan bråke en del om en ikke bruker singelgrade SAE 90 Ford olje, men om de innen Honda verden har funnet ut at visse oljer gir mer sperrevirkning enn andre så er det jo verdt ett forsøk i sierra diffen også. 

Edited by TMB
Link to comment
Share on other sites

Jeg slutter aldri å bli imponert over mye stål og vekt Ford la i sine deler. 
Det var nesten som om de planla at alle cossier skulle ha 350hk++…

Så er jo litt å gå på i en liten Seven tenker jeg.. noen gram mindre her og noen gram mindre der. IMG_2691.thumb.jpeg.c009c0471e98d59c14537c0face2801e.jpeg

 

Edited by TMB
Link to comment
Share on other sites

Diffbromsoljan ligger inne i själva diff korgen där lamellerna ligger, oljan i diffhuset funkar 90 rak bra och påverkar inte bromseffekt.

/T

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, tpau sade:

Diffbromsoljan ligger inne i själva diff korgen där lamellerna ligger, oljan i diffhuset funkar 90 rak bra och påverkar inte bromseffekt.

/T

Precis, denna typ av diffbroms behöver ingen speciell olja i diffhuset utan viskodiffbromsen är en förseglad enhet.

Link to comment
Share on other sites

Så da blir det å åpne viskobromsen og bytte oljen til en 60k polydimethylsiloxane silicone oil. 

Når jeg tenker meg om så blei vel fuji sperrene til Mazda også levert av samme type. Da forseglet på en slik måte at de ikke lot seg åpne... 
Så er det jo å finne ut riktig mengde som skal i da.  

Er jo samme "type" olje som er i visko koblinga til kjølevifta bare at den som oftes er 10k. 
 

Edited by TMB
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...