Göran Nilsson Posted July 27 Share Posted July 27 Jag har ett AMG batteri och generator laddar 14,7 volt som den ska o har gjort så under några år. Men i de sista månaderna har spänningen med motorn igång börjat att fluktuera upp och ner mellan 14,7 till 15,3 , det gör den under 10 sekunder. Jag tänkte det var det inbyggda laddreläet och därför bytte jag till en ny generator, samma storlek och fabrikat. Det hjälpte inte alls, samma spänningar. Har ni erfarenhet av detta problemet ? Och vad var lösningen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulwe Posted July 27 Share Posted July 27 Har en Jaguar S-type, dom är känsliga på batterispänning och den svek mig en gång, elektriska handbromsen släppte inte 🥵 . Efter det så kollade jag med scanverktyget, man kan se batterispänningen live och vid start droppade den till 8.8 V ungefär, det var nog det som fick handbromsens styrbox att få ett spel. Iallafall, efter start så laddar den över 15 V i ungefär en minut för att sen gå ner tilll 14.2 - 14.5 (kommer inte ihåg exakt.....). Så ditt fenomen kanske ska vara så? Ingen aning om den intelligensen ligger i generatorn eller i bilen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted July 31 Author Share Posted July 31 Som vanligt - till slut hittade jag problemet. Det var ledningen till sensorkontakten på generatorn som glappade. Fixade problemet och nu ”bläddra” inte spänningen upp/ner kontinuerligt som tidigare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted July 31 Share Posted July 31 Skönt att det löste sig 😊 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.