Jump to content

Recommended Posts

Hej

Gjorde min första kontrollbesiktning av min amatörbyggda seven och fick underkänt pga avgasvärden som inte uppfyller kraven. Jag trodde det var 4,5%co som var gränsen, men enligt besiktningsmannen så var det 0,3 co vid tomgång och 0,2 co vid 2500rpm, vilket är besvärligt att få till. Ligger på gränsen efter justeringar av bränsle och tändning. Ska åka in för ombesiktning, men tänkte att det kan ju vara så att besiktningsmannen har fel?

/ Henrik

Link to comment
Share on other sites

Ja, det där är värt att ta en vända med besiktningsmannen och/eller stationschefen.

Du får hänvisa till TSFS 2013:63, kapitel 41, §49.

Det har varit en del problem med att kontrollplanen för kontrollbesiktning inte alltid har med undantagen för amatörbyggt fordon. 

Ett litet "men" - om din bil är reggad innan den generella avgasdispensen kom så kan den vara reggad med katalysator osv. och ska då uppfylla vanliga avgaskrav. Men en MK Indy borde vara för ny för det?

 

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, therealpinto sade:

Ja, det där är värt att ta en vända med besiktningsmannen och/eller stationschefen.

Du får hänvisa till TSFS 2013:63, kapitel 41, §49.

Det har varit en del problem med att kontrollplanen för kontrollbesiktning inte alltid har med undantagen för amatörbyggt fordon. 

Ett litet "men" - om din bil är reggad innan den generella avgasdispensen kom så kan den vara reggad med katalysator osv. och ska då uppfylla vanliga avgaskrav. Men en MK Indy borde vara för ny för det?

 

Gustaf

IMG_1536.thumb.jpeg.37d6162d08a1f34a76ef67495ea8a468.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Japp, den är byggd av mig utan kat, och reggad hösten 2021. Synd att jag inte frågade kunskapsbanken här tidigare och la en massa tid på att mappa för låg CO. Litade ju på att jag hade fel och besiktningsmannen rätt. Fick svar från Carspect idag att dom gjort fel och att jag hade rätt med 4,5% CO. Fick även anmärkning på att båda hjullagren fram var slut, men det visade sig när jag kollade att det var klossarna i mina ok fram rörde sig lite och skramlade/vibrerade när man snurrade hjulen för hand.

Tack alla för svar!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...