Jump to content

Lätta svänghjul


stefan76

Recommended Posts

Något som du ska tänka på är att om du svarvar i ett gjutet svänghjul så medför det en ökad risk för att det exploderar och det kan resultera i att du blir av med fötterna. Det finns de som svarvar och det håller, men ett alternativ är att köpa ett lättare sväng hjul från t.ex.

www.burtonpower.com

/Eklöf

Link to comment
Share on other sites

Jag har lättat mitt svänghjul 2 kg.Motorn är en 2.0 pinto-88 med kat.Från början vägde det 9.3 kg.Har hötr talas om dem som lättat 4-5 kg,men det kan ju gå åt skogen.2 kg kändes bra.Godstjockleken är nu 23 mm. Nu skall det sägas att bilen är ju inte körd ännu.

Ska du svarva själv så tänk på att du kör SAKTA.(gjutjärn.)

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

Något som du ska tänka på är att om du svarvar i ett gjutet svänghjul så medför det en ökad risk för att det exploderar och det kan resultera i att du blir av med fötterna. Det finns de som svarvar och det håller, men ett alternativ är att köpa ett lättare sväng hjul från t.ex.

www.burtonpower.com

/Eklöf

Ett förtydligande: Ett gjutet svänghjul som man svarvat i kan explodera när det sedan sitter i bilen och det är då man kan få ont i fötterna. :o

/Eklöf

Link to comment
Share on other sites

Något som du ska tänka på är att om du svarvar i ett gjutet svänghjul så medför det en ökad risk för att det exploderar och det kan resultera i att du blir av med fötterna. Det finns de som svarvar och det håller, men ett alternativ är att köpa ett lättare sväng hjul från t.ex.

www.burtonpower.com

/Eklöf

Ett förtydligande: Ett gjutet svänghjul som man svarvat i kan explodera när det sedan sitter i bilen och det är då man kan få ont i fötterna. :o

/Eklöf

Borde inte vara nåt problem med avsvarvning då gyrokrafterna minskar betydligt, även om det är gjutet, jag kanske har fel på denna punktens så..

Man måste även tänka på att motorbromsen kommer att öka betydligt

när man lättar ett svänghjul och även att vridet på låga varv försämras.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller lättning av gjutna svänghjul så har allt jag läst och hört handlat om att de ej håller om man tar för mycket eller på fel ställen, så där håller jag inte med!

Har ett exempel här i stan där det såg ut som han sprutlackat garaget med gjutdelar. Tur att han stod vid sidan och provkörde motorn!

Conco

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller lättning av gjutna svänghjul så har allt jag läst och hört handlat om att de ej håller om man tar för mycket eller på fel ställen, så där håller jag inte med!

Har ett exempel här i stan där det såg ut som han sprutlackat garaget med gjutdelar. Tur att han stod vid sidan och provkörde motorn!

Conco

Självklart går det inte att lätta hur som helst, nån kunskap måste det finnas när man ska göra en sådan operation.

Har sett många" förståsigpåare" i andra sammanhang än detta så var försiktiga när ni gör nåt som ni inte har tillräcklig kunskap om, fråga fackmän vad som kan göras ,det brukar inte vara nåt problem när man frågar.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Någon som vet hur mycke man kan lätta svänghjulet på en Sierra DOHC motor.

Har även tänkt att bygga ett eget insugsrör liknande det som är på bilden.

/Stefan

Jag har lättat mitt svänghjul Mycket :D ...tar man bara bort material på rätt ställe är det inga problem.

Vad mer än insuget skall göras på motorn?

Link to comment
Share on other sites

Jörgen skrev:

Man måste även tänka på att motorbromsen kommer att öka betydligt

när man lättar ett svänghjul och även att vridet på låga varv försämras.

Skulle gärna vilja veta hur vridmomentet försämras med lättare svänghjul. Om antagandet är riktigt så skulle det enklaste sättet att öka vridet på en motor att montera ett tyngre svänghjul. ?? :blink:

Att motorbromsningen blir häftigare är givet eftersom tröghetsmomentet blir mindre.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Någon som vet hur mycke man kan lätta svänghjulet på en Sierra DOHC motor.

Har även tänkt att bygga ett eget insugsrör liknande det som är på bilden.

/Stefan

Jag har lättat mitt svänghjul Mycket :D ...tar man bara bort material på rätt ställe är det inga problem.

Vad mer än insuget skall göras på motorn?

Hej!

Du råkar inte ha en skiss/bild på var som är rätt/fel slälle att svarva av på ?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Någon som vet hur mycke man kan lätta svänghjulet på en Sierra DOHC motor.

Har även tänkt att bygga ett eget insugsrör liknande det som är på bilden.

/Stefan

Jag har lättat mitt svänghjul Mycket :D ...tar man bara bort material på rätt ställe är det inga problem.

Vad mer än insuget skall göras på motorn?

Har tänkt att porta toppen .

Kanske andra kammar om man hittar några , finns inte så mycke roliga grejer till Doch motorn.

Vad har du gjort med din??

Link to comment
Share on other sites

Jörgen skrev:
Man måste även tänka på att motorbromsen kommer att öka betydligt

när man lättar ett svänghjul och även att vridet på låga varv försämras.

Skulle gärna vilja veta hur vridmomentet försämras med lättare svänghjul. Om antagandet är riktigt så skulle det enklaste sättet att öka vridet på en motor att montera ett tyngre svänghjul. ?? :blink:

Att motorbromsningen blir häftigare är givet eftersom tröghetsmomentet blir mindre.

Om du tänker dig en 2-taktare så tänder den på varje varv som vevaxeln gör,

Om du nu tänker en 4-taktare så tänder den 1 gång/ 2 vevaxelvarv,

Det varvet som den inte är i kompressionsläge så är en annan kolv i komp.läge och denna motarbetar då den kolv som ej är i komp.läget.

Massan i svänghjulet hjälper till att dra runt den kolv som ej är i komp.läget och om man skulle sätta på ett tyngre svänghjul skulle man få ett bättre vridmoment men den skulle inte varva upp lika villigt som ett lättarehjul.

OBS! Vridmomentet bestämmer accet och HKR bestämmer vilken toppfart som är möjlig.

Välj själv vilken karaktär du vill ha på din motor, banracingbil på gatan eller vill du kunna använda den i trafik utan att ligga och toppvarva hela tiden?

Hoppas att detta hjälper dig.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

OBS! Vridmomentet bestämmer accet och HKR bestämmer vilken toppfart som är möjlig.

Det stämmer väl inte till 100% heller, man lättar ju bl.a. svänghjul för att få bättre acc. Svänghjulet hjälper ju motorn att hålla farten uppe, men vill på samma sätt hindra den från att öka rotationshastigheten.

Hur som helst så kan det ju vara bra att ha i åtanke att det inte bara är svänghjulet som man vill ha så lätt som möjligt. Hela drivlinan, alla hjul och bromsar snurrar också och måste accelereras. Ett intressant exemplel som GM på rejsa.nu skrivit i sin bok är att om man antar att man har 4:1 i utväxling och kör på högsta växeln så blir det som att ett hjul satt på svänghjulet... :blink:

Så lätta lite lagom överallt tror jag på ;)

Link to comment
Share on other sites

Massan i svänghjulet hjälper till att dra runt den kolv som ej är i komp.läget och om man skulle sätta på ett tyngre svänghjul skulle man få ett bättre vridmoment men den skulle inte varva upp lika villigt som ett lättarehjul.

OBS! Vridmomentet bestämmer accet och HKR bestämmer vilken toppfart som är möjlig.

Visst, jag håller med. Effekten av ett tyngre svänghjul m a p vridmomentet gör att momentet ökar, men skall inte överskattas!

Ett 2 kg lättare svänghjul minskar vridmomentet om man mäter på det, men i praktiken märks det ingen eller väldigt liten skillnad, och det är det viktiga. Det man vinner i rapphet, trottelrespons och varvvillighet överbryggar klart det ev. moment-tappet.

Och pratar vi små skillnader skall vi inte glömma att ett tyngre svänghjul ger ökade friktionsförluster och ev större obalanskrafter. Det är ju sällan man balanserar ett original svänghjul. Och vilka toleranser tillverkaren har haft när han gjort balanseringen på originalsvänghjulet kan vi väl bara fantisera om. Det brukar t ex skilja en hel del mellan kolvar och stakar......

En annan aspekt på det här med lättat svänghjul och material, är vid vilket varvtal man bygger motorn för. Hänvisar till Guy Croft (f.d. F1-motorbyggare etc.) som hävdar att ett gjutet svänghjul, lättat eller inte, ej skall användas om motorn varvar mer än 7200 varv. Enligt hans erfarenhet så ökar risken för sprickbildning markant över detta varvtal. Kanske nåt att fundera över.

Link to comment
Share on other sites

Här är några bilder på ett Dohc svänghjul.

Vid dom rödmarkerade ställena är det svarvat bort

material.

Tackar för dom utförliga billderna,då vet jag lite mer får att våga mej på det själv. :)

Ballanserade du svänghjulet.

Gjorde du det själv?

Link to comment
Share on other sites

Vill du svarva av ett svänghjul för att man vill balansera det bra , så kan man vinna lite på det.

Om du bara tar så lite som 2 kg så påverkar det inte så mycket, men lättar du mycket så måste man hålla varvet uppe på motorn hela tiden för att det ska hända nåt, kan vara lite jobbigt med en gatbil.

Du måste med andra ord växla mycket mer än med en motor som har ett bättre vrid, och växlingar tar tid.

När det gäller F1 motorer som varvar 17000 rpm så har dom ett användbart register på ca:800-1100 rpm, hamnar du utanför detta register så är den stendöd.

Hela den här diskussionen om lättat svänhjul rör egentligen bara tävlingsbilar och inte gatbilar, balansering av svänghjul är en annan sak.

Om man har provkört en bil som har ett mycket lätt svänghjul så förstår man varför man inte vinner så mycket på att göra detta på en gat bil.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...