Jump to content

Svetsmask


jonas2307

Recommended Posts

Hej!

Håller på och letar efter en svetsmask som bländar ner sig själv.

Så trött på att inte se ordentligt innan man får igång ljusbågen.

(MIG använder jag för det mesta.)

De masker som jag sett i Sverige kostar en del, billigast jag hittat är Jula och Clas Ohlsson, 1800 sek ungefär.

Har hittat dessa på ebay, verkar finnas ett gäng annonser med dessa.

Någon som provat dem eller har åsikter generellt angående ämnet?

Ebay: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?Vie...7952661135&rd=1

--- Jonas

Link to comment
Share on other sites

Utan att svära så tänkte jag bara meddela att Feltema har en för ca 800, uttalar mig inte om den då jag inte testat.... :whistling:

Fast jag har provat Speedglas modell och den är kanon enligt mig oxå :thumbup:

Edited by Kenka
Link to comment
Share on other sites

Köp inte Feltemas, det finns en orsak för att dom är billiga.

Har själv en Speedglas med automatik (Din 10 på glaset) och den har jag till Migsvetsen.

När jag svetsar Tig så har jag en Kemppihjälm med ett fast glas (din 10),det blir lite problem med tigsvets och auto.hjälm då svetsströmmarna är lite lägre och då håller den på och bländar av och på hela tiden. :(

Visst , det finns hjälmar som man kan ställa in mellan Din 9- 13 och hur känslig den ska vara, men dom kostar en 3500:- och uppåt :blink:

Speedglasen kan jag rekomendera :thumbup: , se till att du får en med Din 10 glaset så klarar du det mesta.

Caper ;)

Link to comment
Share on other sites

jag har två speedglas hjälmar på jobbet en vanlig med lilla glaset med fast din 10

den andra har justerbart din-tal 10-12 och känslighet (Speedglas 9000XF). Den hjälmen har även större ruta och "sidofönster" för bättre runtomsikt.

Jag skulle garanterat spara mina pengar i spargrisen tills de räckte till en "riktig" hjälm

och investera då istället för att köpa billiga biltemasaker...

ska man svetsa en hel bil så är det garanterat värt pengarna i mina ögon....

Link to comment
Share on other sites

Utan att svära så tänkte jag bara meddela att Feltema har en för ca 800, uttalar mig inte om den då jag inte testat.... :whistling:

Fast jag har provat Speedglas modell och den är kanon enligt mig oxå :thumbup:

Hej!

Har feltemas hjälm! Rekommenderas ej! :icon_angry: Skall själv skaffa en bättre! Den är mörk dvs svårt att se under svetsning. Tar för lång tid innan hjälmen bländar av, dvs man hinner bli bländad, en mycket kort stund. Det är nog inte riktigt bra för ögonen! :icon_blink:

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Leto (som jag delar garage med) köpte en från Biltema, men den var trasig redan vid uppackning. Vi åkte tillbaka för att byta, men var smarta (?) nog att öppna och kolla nästa på plats. Pinsamt nog för Biltema var den också trasig! Expediten gick sedan igenom lagret och kunde konstatera att alla var trasiga på samma ställe, i själva "huvudbandet" eller vad man ska kalla det. Man tror inte det är sant, men jag stod själv brevid!

Numera ligger det en hjälm som det står Esab på i garaget, inköpt från Jula tror jag. Funkar perfekt! Bra sikt och snabb växling!

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Kan bara hålla med föregående talare...

Speedglas hjälm om man ska svetsa en hel bil och man vill det ska bli bra

(fick min chef att köpa en till avdelningen(kan ju va bra att ha)) :thumbup: :thumbup: :icon_blink: :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Ahh, kul med så mycket svar, sicket forum detta är...

Ska man kanske dra slutledningen att man inte ska köpa en relativt billig från Ebay då, speciellt som ingen annan verkar ha gjort det ännu?

-- Jonas

Link to comment
Share on other sites

Speedglas Utility för deltidssvetsaren. 2135:-

Med Klubbrabatt (Locost Mk) blir det 1785:- inkl moms :D ( Exkl frakt / Pf avg ).

Utility130.jpg

En automatisk svetshjälm med basfunktion.

Välj mellan två olika svetsglasmodeller: fast täthetsgrad 10 eller 11.

Lämplig för MIG eller pinne

En ekonomisk, robust och pålitlig hjälm för deltidssvetsare eller hobbyverksamhet.

Fungerar endast med svetsprocesserna pinne och MIG.

Kan beställas genom email el, tel:

info@mutab.se 0590-156 77 / Tommy

Link to comment
Share on other sites

Speedglas Utility för deltidssvetsaren. 2135:- inkl frakt (

Utility130.jpg

En sådan var det jag köpte :thumbup:

Med Klubbrabatt (Locost Mk) blir det 1785:- inkl moms :D ( Exkl frakt / Pf avg ).

Snyggt jobbat :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

En mycket bra hjälm för Migsvetsning, det är lätt att få tag på reservdelar (glas) som behöver bytas ibland.

Batterierna räcker länge och så stängs den ner automatiskt om man råkar glömma den på ( 20 min)

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Hej Alla.

Jag har sedan c:a 3,5 år en sådan ESAB hjälm som finns i inlägget ovan och jag är mycket nöjd med den.

Jag har svetsat stål MAG och Al MIG upp till 150 A samt TIG DC mellan 7-150A.

Den är bekväm att ha på sig och det finns ett avtagbart tvättbart pannband, detta är bra då det brukar bli rätt varmt om huvudet när man har eldat på ett tag.

Det enda som jag inte är helt nöjd med är att om man vänder huvudet snabbt mot tex en 500 W halogenlampa eller solen , om man svetsar ute , så bländar den ner ett par sekunder.

Helt klart ett bra köp och i och med att den drivs av solceller behövs det inte några batteribyten.

MVH

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Räcker det att kunna ställa in mellan DIN 10 och DIN 11? Jag har kikat på en hjälm på Lantmännen (eller Granngården eller vad det heter denna veckan) och de har en som man kan ställa steglöst. Minns inte vad det var för fabrikat nu bara.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...