Jump to content

Mikuni Förgasare


Tommy

Recommended Posts

Ni som använder Mikuni förgasare....

Vart har ni köpt dom ?

Vilken storlek, modell använder ni ?

Vart köper ni era munstycken när de skall bestyckas?

Har hört att det skall finnas ett Dynajet-kit att köpa!

De jag sett på ex, blocket kostar lika mkt, som

att köpa Weber el Delorto..

Fördelar <> Nackdelar med Mikuni ?

Link to comment
Share on other sites

Vart har ni köpt dom ?

- Fleninge mc-krot

Vilken storlek, modell använder ni ?

- Från motorcykel med minst 1000cc

Vart köper ni era munstycken när de skall bestyckas?

- Yamahacenter har sagt att de gärna hjälper mig att trimma in dom, mot en provtur...

Har hört att det skall finnas ett Dynajet-kit att köpa!

- Vet inte?

De jag sett på ex, blocket kostar lika mkt, som

att köpa Weber el Delorto..

- Jag gav 2000kr för mina, byggt insuget själv.

Fördelar <> Nackdelar med Mikuni ?

- Har hört högre luftflöde och enklare att jobba med jämfört med Weber... resten får vi se när jag drar igång motorn

- Pinton är väldigt lämplig att bestycka med mikunisar....

- Det kan inte vara motorer med större volym än 2liter.

Har en hel del bilder och ritningar. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jag fick mina Mikuni av en bekant, dom har suttit på en Suzuki 1100 och nu sitter dom en Ford CVH 1600 i min S7. Huvudmunstyckena var 1,275 mm orginal men det var för snålt. Jag köpte 1.3mm (dom kostade 18Kr st) och det blev mycke bättre,tidigare blev tändstiften vita för dom gick för snålt. Insuget är hemgjort. Motorn varvar över 9000.

Fördelen med Mikuni är att dom tar ingen plats i jämförelse mot Weber, och plats är det ju ont om. Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Dynojetkit finns hos t.ex. motospeed, claessons-bromölla oves motor -- olofström

där brukar det vara med flera olika munstycksstorlekar 4st. ibland.

Mikuni öppnar hela "trotteln" och har inga halsringar,, flatslide med plastslidar är att föredra och 40mm och uppåt 45mm. Dynojetet gör att det blir i allafall på MC mer effekt i mellanregistret (vrid) och det är markant skillnad mot utan Dynojet,, jag har haft flera MC där jag monterat detta och har bara positivt att säga om det.

Link to comment
Share on other sites

En annan fördel med mikuniförgasare är att de flödar betydligt bättre än en weeber med motsvarande diameter.

En annan källa till mikunisar kan vara skoterskrotar, sportskotrar blir sällan långlivade, man kör ofta slut på motorn innan 300 mil.......

de stora tvinnarna suger 130-150 hkr genom två mikunisar. Men även där övergår man ju till insprutning. så på modernare maskiner sitter det intressanta spjällhus istället.

På min skoter sitter det tre riktigt trevliga små spjällhus på 40-45 mm

Skall man ha munstycken så kan även där skoterskruvarna vara en guldgruva, en sportskoter skal nämligen bestyckas om efter höjd över havet och lufttemperatur. har man den bestyckad för fem minusgrader i fjällen och eldar fullt vid kusten en riktigt kall dag så smälter kolvarna :D

Så skotergrapparna har oftast riktigt ordentliga föråd av munstycken och erfarenhet att byta..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ta så stora som du får tag på men de måste vara från en båge med minst 1000kubik och högvarvig. Lämpliga motorcyklar är Yamaha R1, Hayabusa, Fireblade etc..

R1:an är väl den som är lättast att få tag på.

Har precis gjort färdigt min installation.

Edited by svante
Link to comment
Share on other sites

Hej.

För att undvika missförstånd så har Hayabusa insprutning och inte förgasare.

Det kanske är jag som har missförstått svante?

Hayabusan har ett mycket avanserat system som är ett speed density system med sekventiellt sprut tex. de 2 ytter cylindrarna har en mapp och de 2 innre har en annan, datorn är så snabb att vid tex hård acceleration får första cylindern som tänder på varvet en sprut och tändningsinställning och när sen motorn har snurrat 180grader och nästa cylinder skall tända får den en annan pga ändrat varv och eller belastning.

Spjällhusen är på 48mm.

MVH

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Kan säkert stämma.. Jag var ute och snackade med de på Fleninge MC-skrot när jag köpte mina, Han letade fram en lämplig till bilbruk.

Hans tips var: En motorcykel har ungefär halva motorvolymen jämtemot en bil men dubbla flödet med luft i och med det högre varvtalet. Min hade suttit på en TZR1000 tror jag den hette nån föregångare till Firebladen.

Min är en 38 eller 40mm, utvändigt är flänsen 46mm.

Man får nog ta de som är lite äldre så det inte är med insprutning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...