MikaelG Posted August 5, 2022 Posted August 5, 2022 Hej! Har börjat att planera dragning av broms rör, och vilka bromsrör hållare jag ska använda. Vill helst ha skruvbara hållare, tar gärna tips på bra hållare . Sedan skulle jag gärna vilja ha tag i svarta rör, men det verkar inte finnas. Vanliga koppar rör, och koppar nickel finns men svarta hittar jag ej. För några år sedan renoverade jag vårat badrum och där har jag utom på liggande rör till badkaret och då målade jag dom och det har fungerat. Skulle det vara okej ifrån SFRO om jag målar vanliga koppar rör svarta? /Mikael Quote
Tomas m Posted August 5, 2022 Posted August 5, 2022 (edited) Jag har använt stålrör, dom är mörkgröna från ATE. Gummiklädda klammer funkar bra. Edited August 5, 2022 by Tomas m Quote
MikaelG Posted August 10, 2022 Author Posted August 10, 2022 Hej! Lutar i mot att använda vanliga koppar broms rör och för bocka dessa och sedan måla dom, när det är dags för slutmontering. Men det är långt fram i tiden hmm. Och använda de bromsrörs hållare du visar, hittade på speeding hel svarta 10st för 145:- Mikael Quote
MikaelG Posted October 14, 2022 Author Posted October 14, 2022 Hej ! Är det okej att använda stål broms rör, som dessa ? Quote
Christer J Posted October 14, 2022 Posted October 14, 2022 Det ska inte vara några problem med stålrör, det sitter ju som standard på de flesta bilar. Däremot är dom betydligt hårdare att jobba med, så det krävs bra koningsverktyg. 1 Quote
Tomas m Posted October 14, 2022 Posted October 14, 2022 (edited) Jag har använt dessa stålrör. Något hårdare än kopparnickel. Inga problem att bocka eller kona med standard enkla verktyg. Rena kopparröd får väl inte användas? Edited October 14, 2022 by Tomas m Bild 1 Quote
MikaelG Posted November 27, 2022 Author Posted November 27, 2022 Det blev kopparnickel rör som används mellan broms cylinder till främre och bakre T-kors, sedan blir det broms slang till vardera sida, både fram och bak. För att få en snygg dragning ifrån broms cylinder och kopplings cylinder till T-kors bakre, tänkte jag montera bromsrör och kopplings rör ovan på varandra. Men självklart med gummi klammer och distanser i mellan, och med ett cc på 150mm. Är detta okej ? eller vad säger SFRO? Mkikael Quote
therealpinto Posted November 27, 2022 Posted November 27, 2022 Jadå, det är inga problem. Gustaf 1 Quote
Recommended Posts