Jump to content

Blästra diffklump?


Antas

Recommended Posts

Diffklumpen ser för djä... ut. Iofs inga oljeläckage men skitig i övrigt. Tänkte täta med vulktape runt ingående axeln men hur gör man med de två utgående? Hur stor är risken att blästersanden tränger in genom tätningarna och förstör lagren? Kommer att försöka undvika att blästra i närheten av packboxarna. Är det bättre att använda högtryckstvätten?

Någon som har erfarenheter och kunskaper?

Nu något annat, bör man använda bakre (det som är gummiupphängt på donatorn) diffästet eller räcker det med de andra? Har sett på vissa byggen att man inte fäster något i bakre fästet.

Någon som vet?

Ska diffen sitta stumt i chassit eller vara gummiupphängd?

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Själv skulle jag inte våga blästra diffklumpen utan att sedan demontera hela kalaset och rengöra ordentligt. Tvätta med avfettning och borste och skölj av med vanlig vattenslang. Högtryckstvätt tror jag också kan slinka förbi packboxarna...

Gissar att det är en diffklump från Ford!?!

I så fall verkar det räcka med de andra fästena och strunta i det bakre - till och med Caterham hör ju så! ;)

Jag kommer troligen att montera min diffklump stumt i chassit - tror knappast att det påverkar bekvämligheten något nämnvärt i en Se7en...

Link to comment
Share on other sites

Själv skulle jag inte våga blästra diffklumpen utan att sedan demontera hela kalaset och rengöra ordentligt. Tvätta med avfettning och borste och skölj av med vanlig vattenslang. Högtryckstvätt tror jag också kan slinka förbi packboxarna...

Gissar att det är en diffklump från Ford!?!

I så fall verkar det räcka med de andra fästena och strunta i det bakre - till och med Caterham hör ju så! ;)

Jag kommer troligen att montera min diffklump stumt i chassit - tror knappast att det påverkar bekvämligheten något nämnvärt i en Se7en...

Tack för svaret!

Jo, det är en diff från en Scorpio.

Nästa fråga: är det samma drivaxlar till Scorpio(längre) som till Sierra(kortare)?

Scorpion är ju rätt bred(bygger McSorley 442). Om så är kan ju bredden minskas med Sierra-axlar.

Tack och lov att detta forum finns med alla dess kompetenta byggare.

Link to comment
Share on other sites

blästern ska man vara försiktig med... blästrade själv en topp som jag hade maskerat med "silvertejp".... men fy fan... :icon_angry: jag höll på bli tokig ändå.. sanden hade krypit in överallt.. höll inte på att få den ren från sand... så jag kommer ALDRIG mer att blästra nåt som inte är lätt rengöra!

Link to comment
Share on other sites

jag skulle föredra att tvätta den med avfettningsmedel och pensla på det . sedan kan man skölja med "bromsrengöringsspray" och sist en roterande stålborste på borrmaskin, glöm inte skyddsglasögonen.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Bakre fästet bör man använda, i alla fall om man har mer effekt än typ 100 hästar. Tycker jag...

Såvitt jag vet har Sierra och Scorpio samma drivaxlar. Bryggorna passar emellan i alla fall. De 3 centimeter som skiljer i spårvidd kommer mest från skillnad i offset om jag minns rätt.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej

Bakre fästet bör man använda, i alla fall om man har mer effekt än typ 100 hästar. Tycker jag...

Såvitt jag vet har Sierra och Scorpio samma drivaxlar. Bryggorna passar emellan i alla fall. De 3 centimeter som skiljer i spårvidd kommer mest från skillnad i offset om jag minns rätt.

/Gustaf

Bör man använda det befintliga bakre fästet(Scorpions)? I så fall är de övriga fästena stumma medan det bakre är gummiavfjädrat. Såvitt jag förstår har det bakre i så fall ganska liten betydelse eller ska även det vara stumt?

Bra upplysning att spårvidden endast skiljer 3 cm,det betyder att vi kan använda Scorpions drivaxlar. Hurra!

Börjar skönja en möjlighet att använda mer och mer ur Scorpion.Tänkte ett tag skaffa även en Sierra men då har väl hustrun flyttat ut och svärmor in.Vet inte vad som har varit bäst, kanske att jag själv har blivit utkastad!Kvinnor är trevliga men konstiga!

Link to comment
Share on other sites

Hej

Sitter diffen stumt i övrigt så bör även bakre fästet vara stumt. Men fästpunkten bör man ha för att undvika att pinjongen "klättrar" på krondrevet vid ax. Visserligen sitter den rätt stadigt i framkant, men ändå.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej

Sitter diffen stumt i övrigt så bör även bakre fästet vara stumt. Men fästpunkten bör man ha för att undvika att pinjongen "klättrar" på krondrevet vid ax. Visserligen sitter den rätt stadigt i framkant, men ändå.

/Gustaf

Det var så jag antog att det måste vara.

Hur blir det med resonansljud och vibrationer med stumt montage?

Link to comment
Share on other sites

Där är så mycket annat ljud(väsen) så du kommer inte att märka det andra något nämnvärt.

Det bakre fästet hjälper väldigt mycket då det sitter en bit ifrån de andra så det tar upp en hel del vridning.... Typiskt att jag missade att svetsa fast det fästet, får väl bulta dit det istället... :(

Link to comment
Share on other sites

Där är så mycket annat ljud(väsen) så du kommer inte att märka det andra något nämnvärt.

Det bakre fästet hjälper väldigt mycket då det sitter en bit ifrån de andra så det tar upp en hel del vridning.... Typiskt att jag missade att svetsa fast det fästet, får väl bulta dit det istället... :(

Kul med buller.Jag är i den åldern att jag kör custom-hoj och då är det viktigt med buller.I mina yngre dar höll jag på med flygning så jag är van vid buller.Flygvapnet hade ett amerikanskt skolflygplan(sk 16),detta ansågs vara världens bästa uppfinning för omvandling av bensin till oväsen.

Link to comment
Share on other sites

Var det inte SK16 som kallades Bulldog eller nåt sånt?

Jag gjorde en miss när jag gjorde infästningen till diffen... kolla bultdimensionerna för det gjorde inte jag så jag fick göra egna bussningar till den...

Tror det är M12 till de nedre men M14 till de övre..

Link to comment
Share on other sites

Själv skulle jag inte våga blästra diffklumpen utan att sedan demontera hela kalaset och rengöra ordentligt. Tvätta med avfettning och borste och skölj av med vanlig vattenslang. Högtryckstvätt tror jag också kan slinka förbi packboxarna...

Gissar att det är en diffklump från Ford!?!

I så fall verkar det räcka med de andra fästena och strunta i det bakre - till och med Caterham hör ju så! ;)

Jag kommer troligen att montera min diffklump stumt i chassit - tror knappast att det påverkar bekvämligheten något nämnvärt i en Se7en...

Westfield använder det bakre fästet.

Alla fästen har bussningar, inte något direkt tjockt gummi men ändå...

Jag har själv just köpt en klump med 3,14 utväxling som jag skall börja rengöra... :blink:

post-4-1106489600.jpg

Edited by Megablade
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...