Jump to content

Rör till länkarmar fram...


svinto

Recommended Posts

Vilken sorts rör använder folk till länkarmarna fram? Och vilka dimensioner?

Jag pratade just med min stål-handlare och blev lite svettig över priserna på sömlösa rör. Det är lite för dyrt för att bara testa och göra om... Dessutom måste jag köpa en hel pipa på sex meter eftersom ingen annan vill ha sånt...

Link to comment
Share on other sites

Vilken sorts rör använder folk till länkarmarna fram?  Och vilka dimensioner?

Jag pratade just med min stål-handlare och blev lite svettig över priserna på sömlösa rör. Det är lite för dyrt för att bara testa och göra om... Dessutom måste jag köpa en hel pipa på sex meter eftersom ingen annan vill ha sånt...

Sömlöst 20 eller 22 mm med 3 mm gods använde jag. Dyra är dom.. men vänta bara till du börjar fråga om sömlösa rör till bågen !!!

Link to comment
Share on other sites

jag använde 20*3 mm sömlösa rör , fick ge 370 kr inklusive moms för 6 m. Tyckte jag var ganska ok i pris

(i mitt fall gick det åt nästan 4m så det blev inte så mycket spill )

Tipset är nog att hitta en större stål leverantör och inte be en lokal järnhandel ta hem , för de var bra mycket dyrare

Link to comment
Share on other sites

Är det ingen som använt svetsade rör? Både Stuart Taylor och Tiger använder svetsade 25mm rör till sina A-armar verkar det som... Min stål-handlare menade att hållfastheten gott och väl räcker med svetsade rör om man bara kliver upp en dimansion.

Link to comment
Share on other sites

Hållbarheten tror jag oxå inte är något problem , men det är ju mest för att inte få problem (överhuvudtaget) som jag använder det.

Men jag antar att det är här som "real pinto" kommer in och talar om vad det är som verkligen gäller ;)

Sen finns det ju en anledning till i och för sig , om det är någon del på din bil som du inte vill skall gå sönder så är det nog a-armen så det kan vara värt några extra kronor , se det som en försäkring du aldrig kommer att använda :D

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat mycket över de sömlösa rören i a-armarna och har väl inte kommit fram till något slutgiltigt svar än.

Sömlösa rör är gjorda i bättre stål, ca 50% "starkare" än svetsade rör (kolla uppgiften, har urgammal katalog). Den skillnaden är gansak lätt att kompenera genom att gå upp i dimension. 22x3 borde räcka (25x2 har för liten area).

Sömlösa rör är också mycket starkare mot utmattning. Här är det svårare att ge en exatk uppgift på hur mycket storlekordningen 80-400%, kanske mer kanske mindre, allt beroende på typ av svets , laster osv. Men den egenskapen försvinner där man svetsar i rören. På den under armen svetsas det ganska mycket och på ställen med stora påkänningar. Så ur utmattningssynpunkt borde det spela minder roll vad man väljer. Övre armen har mindre svets men det mesta av lasterna verkar vara drag och tryck och de går rakt genom de svetsar som finns.

Åsikter, infall, fakta och sågningar är välkomna. Det här är ,som sagt, "work in progress".

Link to comment
Share on other sites

Hej

När jag besiktar amatörbyggen vill jag att bärarmar etc. är byggt i sömlösa rör. Det är ett ganska enkelt sätt att vara hyfsat säker på att prylarna håller (eller snarare att rören håller), därför har det väl blivit lite av en "de facto" regel som de flesta SFRO-besiktningsmän håller sig inom. Är man duktig på hållfasthet kan man räkna på om det går att använda sömmade rör men som sagt, jag rekommenderar det inte och tycker att extrakostnaden faktiskt är rätt liten...

/Gustaf Ulander, SFRO

Link to comment
Share on other sites

Vilken sorts rör använder folk till länkarmarna fram?  Och vilka dimensioner?

Jag pratade just med min stål-handlare och blev lite svettig över priserna på sömlösa rör. Det är lite för dyrt för att bara testa och göra om... Dessutom måste jag köpa en hel pipa på sex meter eftersom ingen annan vill ha sånt...

Hej!

Jag hittade mina rör till A-armarna hos en smed, han tillverkade gångjärn till grindar och använde 20 mm /4 mm.

Betalade 250:- för det jag behövde.

Bussningarna använder jag Volvo amazonens övre bärarmsbussning, 31:- för 4 st hos mekonomen.

Link to comment
Share on other sites

Man skall inte stirra sig blind enbart på rörtyp och rörkvalitet. De största krafterna överförs vid svetsarna.

Jag skulle utan tvekan lägga mer pengar på en fin flaska whisky till en duktig svetsare än köpa värsta sortens sömlösa precisionstålrör.

Men det är jag, det... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Frågan är inte svetsade eller sömlösa stålrör, fråga är istället vilket material det är i rören och vilken efterbehandling röret fått. Tittar man i Tibnors lagerlista över rör är materialet samma i både svetsade stålrör DIN 2394 och sömlösa stålrör DIN 2391.

De sömlösa rör levereras blankdragna hårda och det innebär en mycket begränsad plastisk deformationsförmåga. Det i kombination med svetsning är i vårat fall inte önskvärt.

I normaliserat tillstånd har svetsat och sömlösa rör samma brottgräns 340 till 470 N/mm2, sträckgräns 235 N/mm2 och förlängning A5 25%.

Eftersom det är mycket svets på A-armarna är frågan om inte svetsade rör är att föredra?

M.V.H.

Per-Erik

Link to comment
Share on other sites

Bussningarna använder jag Volvo amazonens övre bärarmsbussning, 31:- för 4 st hos mekonomen.

Hej!

Jag använder också/kommer att använda Amazonens bussningar! Vilka dimensioner har du valt på yttre röret resp. det inre röret för att få lämplig grad av hoppressning/hårdhet på bussningen?

Vi har enländigt svårt att trycka i det inre röret när bussningen är monterad i det yttre. Tips?

Hälsningar,

Bengt

Link to comment
Share on other sites

De sömlösa rör levereras blankdragna hårda och det innebär en mycket begränsad plastisk deformationsförmåga. Det i kombination med svetsning är i vårat fall inte önskvärt.

I normaliserat tillstånd har svetsat och sömlösa rör samma brottgräns 340 till 470 N/mm2, sträckgräns 235 N/mm2 och förlängning A5 25%.

Que? Där hängde inte jag med alls. Skulle du vilja förklara lite kort vad som menas med normaliserat "tillstånd" vs "blankdragna"och de olika parametrarna? :)

Link to comment
Share on other sites

Bussningarna använder jag Volvo amazonens övre bärarmsbussning, 31:- för 4 st hos mekonomen.

Hej!

Jag använder också/kommer att använda Amazonens bussningar! Vilka dimensioner har du valt på yttre röret resp. det inre röret för att få lämplig grad av hoppressning/hårdhet på bussningen?

Vi har enländigt svårt att trycka i det inre röret när bussningen är monterad i det yttre. Tips?

Hälsningar,

Bengt

Hej Bengt!

Jag har tagit samma mått som det är på Amazonen, som är på den stora hylsan utvändigt 36 mm och invändigt 29 mm och längden 24 mm.

Till innerhylsan har jag tagit 18 mm kompaxel och borrar 10 mm hål och kapat 34 mm lång.

Vid monteringen har jag använt flytande såpa och en plastklubba, viktigt är att gummibussning och innerhylsa kommer mitt i ytterhylsan innan du monterar i gaffeln.

M.V.H

Roland Wigström

Gotland

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej

Jag lovade (?) ju att kolla mer på detta och efter att ha konfererat med Lars Torngren i SFRO så står det klart att Per-Erik (sevenup) vet vad han snackar om...

---------

De tyska normerna DIN 2391 för sömlösa stålrör och DIN 2394 för svetsade

stålrör är normer som beskriver rören i fråga om dimensionstoleranser,

ytfinhet, vilka tester som skall utföras i en batch etc. Däremot säger inte

DIN-normen vad det är för material i rören eller i vilket tillstånd

materialet är. Rören kan levereras i olika material med sträckgränsen mellan

180 till 350 N/mm2 och kalldraget eller normaliserat. Bara för att röret är

sömlöst behöver det alltså inte vara "hårt" enligt normen. Om röret är

sömlöst eller svetsat tror jag inte har någon betydelse vid tillverkning av

A-armar, däremot är det viktigt om man till exempel skall tillverka

hydraulcylindrar. Det är nog bäst med ett segt material i A-armarna även om

också hårt material förmodligen omvandlas och blir segt i anslutning till

svetsarna.

Alltså om Tibnors svetsade rör är normaliserade bör dessa användas.

Hälsningar

Lars Torngren

--------

Alltså var jag lite för snabb med mitt första svar, så kan det gå.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta en kille som inte har läst så mycket materiallära...

Skall man alltså beställa "normliserade" rör till bärarmarna då? Vilka dimensioner på rören?

Funkar 25mm i diameter och 3mm godstjocklek eller skulle det vara 22mm i diameter och 3 mm godstjocklek? :blink: :huh: :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta en kille som inte har läst så mycket materiallära...

Skall man alltså beställa "normliserade" rör till bärarmarna då? Vilka dimensioner på rören?

Funkar 25mm i diameter och 3mm godstjocklek eller skulle det vara 22mm i diameter och 3 mm godstjocklek? :blink:  :huh:  :unsure:

Tibnor har rör som kallas" Precisonsstålrör " lagervara brukar va 15,20,25,30mm diam. och uppåt med 2mm gods.

Dessa är blankdragna och svetsade rör DIN 2394.

Priset på rören ligger ifrån 15kr/M för diam. 15 och 25kr/M för diam.20.

Man kan även beställa med 3mm gods om man vill ha detta.

Detta rör är lite dyrare att köpa och man måste köpa en hel längd 6M om det inte råkar ligga på lager.

Jag använder själv dessa rör DIN 2394 när jag bygger och tillverkar pocketbikeramar och även till

vissa ram detaljer till RoadRacinghojjar.

Efter att ha kört med pocketbiken i 2 år utan problem med ramen

( rammatrialet flexar lite vilket är önskvärt ur våran synpunkt då vi får en viss feedback hur fästet är innan däcket släpper)

Eftersom matrialet inte bör vara för "hårt" så har det inte uppkommit några sprickbildningar i svetsarna vilket är bra.

En fördel till är att rören blir mycket snygga kromade utan nån som helst slipning eller polering, visst små repor syns lite men det blir rätt så billigt att kroma direkt och resultatet som sagt är helt okej.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

>>Jörgen

Tack! Hur skall man helst svetsa dessa då? MIG, TIG, gas...

EDIT Bör man glödga bärarmarna efter svetsningen för att minska spänningarna som blir i materialet - och i så fall fungerar det lika bra med MIG i detta fallet?

Link to comment
Share on other sites

Alltså om Tibnors svetsade rör är normaliserade bör dessa användas.

Innebär detta att rekomendationen plötsligt ändrats, precis efter att jag varit och köpt mina rör??

Jag har införskaffat Tibnors sömlösa precisionsrör DIN 2391 22x3. Är dessa normaliserade?

Link to comment
Share on other sites

Hej Svinto

Du måste kolla med Tibnor vad du köpt eftersom 2391 alltså kan vara både hårda och mjuka. Men tittar man på Tibnors hemsida så listas 2391-rören som "NBK", vilket såvitt jag förstår och minns betyder att de är normaliserade, och ska då vara fullt okej att bygga bärarmar av.

Ber åter om ursäkt för förvirringen...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

>>Jörgen

Tack! Hur skall man helst svetsa dessa då? MIG, TIG, gas...

EDIT Bör man glödga bärarmarna efter svetsningen för att minska spänningarna som blir i materialet - och i så fall fungerar det lika bra med MIG i detta fallet?

Använder du Tig så kan svetsarna bli hur snygga som helst, beror ju på vem som svetsar ;-) och det ska inte behövas någon efterbehandling, det blir minst påverkan av matrialet med denna metod.

Använder du Mig så blir det inte sämre om du Glödgar rören( vilket du kan göra med Tig svetsade rör också om du vill )

Men se till att det är någon som kan det här med Värmebehandling ordentligt, men det brukar inte vara nåt problem.

Mvh Caper :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag plockar upp en gammal tråd eftersom jag inte hittar något svar på min fråga (Blind? :blink: )

Jag undrar vilken dimension man minst bör använda till bärarmar fram, och kan man i så fall använda samma dimension till fyrlänkstag bak också?

Link to comment
Share on other sites

Jag har använt 20x3mm sömlöst 2391 NBK, vilket är Normaliserat, dom vanligaste sömlösa rören som hålls på lager brukar vara BK rör vilket är en lite enklare värmebehandling,NBK är den bästa.

Har för mig att en 6M längd kostade mig 250-300:- hos Stålhndlarna i Trollhättan

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

jaha då var man lurad igen.... :mad:

killen visste nog vad han gjorde när han plockade ut det dyraste j***a röret han hittade..

jag frågade om normaliserade DIN 2391 sömlösa och han plockade fram ett hydraulrör, gulkromaterat och sa att det är detta som jag letar efter, "det bygger de flesta hojkillar med" och kapade röret så att jag kunde få in det i bilen. Sen gick man till kassan och slängde fram kortet och betalade glatt för att åka hem bygga i helgen, när man gick ut till bilen å glodde på kvittot så stod det 512:- för 6 m rör. Ja j**lar va gla' man blev :(

Så nu till min fråga, ska jag ta knäskålarna ell.... nej skojar bara, kan jag använda dessa rör till mina bärarmar, eller ska jag bygga något annat med dessa rören

Ola :)

Link to comment
Share on other sites

jaha då var man lurad igen.... :mad:

killen visste nog vad han gjorde när han plockade ut det dyraste j***a röret han hittade..

jag frågade om normaliserade DIN 2391 sömlösa och han plockade fram ett hydraulrör, gulkromaterat och sa att det är detta som jag letar efter, "det bygger de flesta hojkillar med" och kapade röret så att jag kunde få in det i bilen. Sen gick man till kassan och slängde fram kortet och betalade glatt för att åka hem bygga i helgen, när man gick ut till bilen å glodde på kvittot så stod det 512:- för 6 m rör. Ja j**lar va gla' man blev :(

Så nu till min fråga, ska jag ta knäskålarna ell.... nej skojar bara, kan jag använda dessa rör till mina bärarmar, eller ska jag bygga något annat med dessa rören

  Ola :)

Sömlösa 2391 om dom är "Normaliserade" har en beteckning efter som heter "NBK", dom allra flesta andra rör brukar vara "BK" rör ,en sämre värmebehandling men inte dåliga .

Och dom är inte Gulkromaterade, utan det är som du skrev "Hydraulrör" du fick, dom är inte dåliga dom heller men inte så bra som 2391 NBK rör.

Vet ej om SFRO godkänner den sorten, själv kör jag med ,Sömlöst 2391 NBK 20 x 3 mm.

En 6 M längd bör ligga mellan 230:- - 300:- så du är lite lurad :icon_oops:

Caper ;)

Link to comment
Share on other sites

Bussningarna använder jag Volvo amazonens övre bärarmsbussning, 31:- för 4 st hos mekonomen.

Hej!

Jag använder också/kommer att använda Amazonens bussningar! Vilka dimensioner har du valt på yttre röret resp. det inre röret för att få lämplig grad av hoppressning/hårdhet på bussningen?

Vi har enländigt svårt att trycka i det inre röret när bussningen är monterad i det yttre. Tips?

Hälsningar,

Bengt

Hej Bengt!

Jag har tagit samma mått som det är på Amazonen, som är på den stora hylsan utvändigt 36 mm och invändigt 29 mm och längden 24 mm.

Till innerhylsan har jag tagit 18 mm kompaxel och borrar 10 mm hål och kapat 34 mm lång.

Vid monteringen har jag använt flytande såpa och en plastklubba, viktigt är att gummibussning och innerhylsa kommer mitt i ytterhylsan innan du monterar i gaffeln.

M.V.H

Roland Wigström

Gotland

Hej

Ville bara meddela att vi byggde med gummibussningar till Amazon, vilket resulterade i en "svampig och svajjig" lösning. Ett tips : Glöm den idén.

Vi gjorde nya tvådelade i nylon, mycket bättre.

Edited by krister
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...