Borken Posted January 6, 2005 Share Posted January 6, 2005 Rengjorde min escort bakaxel idag och upptäckte att det saknades bultar på ena änden, hur tar man ut drivaxeln? Jag antar att jag måste byta lager och tätningar. Det är Tyska modellen H Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted January 8, 2005 Author Share Posted January 8, 2005 Det va helvete ingen som visste hur man tar ut halvaxlarna :) Nu är det fixat i alla fall! Ytterligare ett par frågor: Jag har en volvokardan som är ganska nära att passa mellan min bmw låda och escortbakaxel. Nån som har bra tips hur man modifierar medbringarna? Jag trodde jag hade löst det ett tag, men knutkorsen mellan volvo och sierramedbringaren skilde sig. Hur gör man med hardyskivor? Kan aldrig vara bra med hardy och sen universalknut efter, eller? Ska man tillverka en fast hardy i alu kanske? Hjälp mig med detta! Snälla :( H Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 8, 2005 Share Posted January 8, 2005 Hej Det vanligaste när man modifierar kardan är att man har hela knutkorset från "båda ändar", så att säga (typ Volvokors fram, Ford bak) och skarvar in dem i ett nytt kardanrör. Har man tur kan man ibland hitta själva korsen med olika dimensioner på "axlarna" så de passar i yoken. Hardyskiva kan inte ta upp några större vinkelförändringar, så kör man med stel axel måste man ha en tvådelad kardan för att kunna köra hardyskiva mot lådan. Det vanliga i en Seven är att man bygger/skaffar en kardan med vanliga knutar i båda ändar om man kör stel axel. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted January 8, 2005 Author Share Posted January 8, 2005 ok Fimpa hardyn alltså, men hur? Ska man byta lådans medbringare(går det) eller ska man fixa en adapter? En 10mm stålskiva med olika hålmönster och lite centrumstyrningar kanske? Finns det någon axel med gliddel i fordvärlden? H Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted January 8, 2005 Share Posted January 8, 2005 okFimpa hardyn alltså, men hur? Ska man byta lådans medbringare(går det) eller ska man fixa en adapter? En 10mm stålskiva med olika hålmönster och lite centrumstyrningar kanske? Finns det någon axel med gliddel i fordvärlden? H Borken Så här gjorde jag med min kardan, Är ifrån Volvo 240. Tog den bakre delen efter stödlagret med glidande yoken,adapter mellan knut och Taunus axel och en adapter mellan kardan och Opellåda. (svarvade) :thumbup: Ingen Hardy, glidyoken måste man ha på stel axel då längdförändring sker vid fjädring. Caper :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted January 8, 2005 Share Posted January 8, 2005 En till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted January 8, 2005 Share Posted January 8, 2005 Här är handbromsen :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted January 8, 2005 Author Share Posted January 8, 2005 Hej å tack Vad var det för material? Alu? H Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 9, 2005 Share Posted January 9, 2005 Vad har du för låda, Borken? Typ 9 är enkelt, så är ju yoken för Hardyskivan lös, så det är bara att använda en passande yoke (sitter på tidiga Taunus, vissa Capri och Escort, speciellt med automatlåda). Är det MT-75 så är det lite värre. Vissa Transit lär finnas med rätt yoke men enklast är förmodligen att bygga av en BMW- eller Volvokardan med gliddelen inbyggd i röret nånstans. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted January 9, 2005 Author Share Posted January 9, 2005 Hej Det är en bmwlåda Getrag 245 eller liknande :) Har kollat lite i Haynes och där ser det ut som om medbringaren är avtagbar. Ska kolla upp detta. Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 9, 2005 Share Posted January 9, 2005 Ah...men då skulle jag satsa på en BMW-kardan, har för mig att 320/325 har gliddel (trots att den har delad axel). /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted January 9, 2005 Author Share Posted January 9, 2005 Stämmer nog om det är en automat. Ska kolla detta, tackar. h Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted January 9, 2005 Share Posted January 9, 2005 520i -86 med manuell låda hade gliddel i alla fall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted January 10, 2005 Author Share Posted January 10, 2005 Hoppsan och jag som har en 520, tänkte aldrig på att kolla under på den. Enligt Haynes så har du helt rätt, nu gäller det att kolla vad skroten vill ha. Valters Bildemontering är inte billig :( H Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted August 16, 2005 Share Posted August 16, 2005 Vad har du för låda, Borken?Typ 9 är enkelt, så är ju yoken för Hardyskivan lös, så det är bara att använda en passande yoke (sitter på tidiga Taunus, vissa Capri och Escort, speciellt med automatlåda). Är det MT-75 så är det lite värre. Vissa Transit lär finnas med rätt yoke men enklast är förmodligen att bygga av en BMW- eller Volvokardan med gliddelen inbyggd i röret nånstans. /Gustaf väcker upp en gamling!! Jag är på jakt efter en yoke utan hardy till min #9 låda. Är det någon som vet vilka årsmondeller av Taunus som har denna knutkors kardan och om den splinsade delen är i samma storlek som #9 lådan. Å en ytterligare fråga för att klargöra för mig, finns det olika storlekar av den splinsade delen på Taunuslådan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted August 16, 2005 Share Posted August 16, 2005 (edited) Jag är på jakt efter en yoke utan hardy till min #9 låda. Är det någon som vet vilka årsmondeller av Taunus som har denna knutkors kardan och om den splinsade delen är i samma storlek som #9 lådan. Å en ytterligare fråga för att klargöra för mig, finns det olika storlekar av den splinsade delen på Taunuslådan? Hej! Jag hade tur och fick tag på en Taunus-kardan med knut som passade direkt i #9-lådan. Garage-polarn hittade också en, men den visade sig ha annan diameter i "splines-änden", så det är säkrast att mäta! Vilken årsmodell min kardan kommer från vet jag inte på rak arm, men jag kan kolla när jag kommer hem. (Jobbar på Åland denna veckan, finns det Locost-byggare här?) Edit: Sorry! Jag hade inga anteckningar om årtal på min kardan. Den köptes lös på skroten där den låg och samlade damm i en hylla... Hälsningar, Bengt Edited August 20, 2005 by BeLo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted August 16, 2005 Share Posted August 16, 2005 för att spinna vidare på det hela så undrar jag om yoken till #9 lådan är gjuten?! (den ser så ut) om den inte är så kan man ju svarva om den och svetsa dit en "annan fläns"typ volvo så man enkelt kan byta knutkors.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.