_coffe_ Posted January 3, 2005 Posted January 3, 2005 Tjenare!! JAg är sprillans ny på detta forumet och jag är sprillans ny när det gäller Locost-bilen... För en vecka sen så visste jag knappt vad det var för något :icon_oops: .... Men efter att läst ett forum på rejsa.nu där en 16-åring skrev in att han tänkte börja och att det inte kostar mycket att bygga sig en bil så växta intresset hur mycket som helst... Jag studerar och "tjänar" således 950:- i månaden... Jag är mycket motor/bilintresserad och att hitta en sån här möjligthet att få bygga en sån här fräck bil måste man ju bara ta :D Så nu till mina frågor: 1. Kanske den viktigaste... Hur ska jag börja?? Jag vill bygga så mycket som är möjligt själv... Kanske allt?! Motorer är inte så stora problem, inte heller brist på intresse.... Detta forumet har ju en del smarta killar också :) 2. Vill ha en del tips på vad man skall titta efter, tänka på o.dyl. nu när man skall sätta igång..... Det finns säkert många mer frågor i mitt huvud just nu, men jag är så uppspelt över att ha hittat detta att dom inte kommer fram just nu..... MVH Christoffer Quote
Baalzamon Posted January 3, 2005 Posted January 3, 2005 (edited) Du kan bygga nästan allt själv, både ram, hjulupphängningar och det mesta. Så det behöver inte bli särskillt dyrt om man nu vill hålla det på en låg nivå. Edit: Välkommen hit förresten! Edited January 3, 2005 by Baalzamon Quote
BoA Posted January 3, 2005 Posted January 3, 2005 Kan du svetsa ? I fall du inte kan lär dig...... (jag kan inte, och då blir det dyrt :( ) jag ber om ursäkt i fall jag är elak nu..... :icon_oops: Men vil du göra det billigt, då får du svetsa själv. Välkommen. :wohow: Quote
Sonett7 Posted January 3, 2005 Posted January 3, 2005 Välkommen! :) En till som fastnat i träsket... :thumbup: Quote
Arrowsmith Posted January 3, 2005 Posted January 3, 2005 Välkommmen !! Börja med att köpa "boken" med stort B och läs igenom ... Mycket som står där i kan du sila bort men grunden är ju ändå rätt... Och sedan så har du en inblick i vad det innebär.... Strax efter att du läst klart så kommer du börja samla delar förresten....... bara så du vet.... Det smittar..... :) Länk nedan..... BOKEN med stort B Quote
_coffe_ Posted January 4, 2005 Author Posted January 4, 2005 Då är boken på väg hem till min brevlåda :wohow: Tack för ett varmt mottagande... Det uppskattas :D Föresten, jag kan inte svetsa så jättebra, men jag lär mig gärna... Quote
Baalzamon Posted January 4, 2005 Posted January 4, 2005 Är man bara lite praktiskt lagd, så lär man sig snart att svetsa. Jag hade knappt hållt i en mig innan jag började på min ram, men nu är jag så skicklig att mina svetsar utan tvekan godkänns vid besiktningen i alla fall. Däremot kommer jag nog att få göra om några av de första svetsarna som jag gjorde på ramen... Quote
_coffe_ Posted January 4, 2005 Author Posted January 4, 2005 Ja, men då skall det ju inte vara några problem då ;) En saab 2.3i-motor... Skulle det kunna vara något för en Locostbil?? Quote
Tommy Posted January 4, 2005 Posted January 4, 2005 Ja, men då skall det ju inte vara några problem då ;) En saab 2.3i-motor... Skulle det kunna vara något för en Locostbil?? Att ta delar från olika märken = går åt mer pengar. Det är alltid dyrare att köpa lösa delar, och få dom att funka tillsammans. Tror att det blir billigare att skaffa en komplett donator ! Typ Escort el, Sierra. Finns från gratis och uppåt. ( Eller varför inte en gammal Volvo ? ) :D Vet inte vilka årsmodeller som bäst passar som donatorer eller vilka motoralternativ av Ford som finns men då får du allt med! Typ: Spindlar, Bakaxel, Låda, Motor, Styrväxel och Bromsar etc.... Passa på och spara på muttrar, Bult och brickor etc,( även om det kan vara kul med nytt ) [I]Vilka årsmodeller/med motoralternativ som är lämpliga kommer du nog säkert att få svar på här senare! [/i] Quote
Tommy Posted January 4, 2005 Posted January 4, 2005 Siterar ett tidigare inlägg från Gustav: Det är en DOHC-motor och MT-75 växellåda i Sierra -90, inte optimala komponenter (motorn är inte så tacksam att trimma, växellådan ganska stor och svårmekad). Själv skulle jag rekommendera en Sierra 1983-87 som donator istället, helst en 2.0i. Enklare motor (SOHC/Pinto) som är mer tacksam att trimma, smidigare växellåda också (typ 9). Ska det bli riktigt billigt skulle jag ännu hellre rekommendera en Taunus 1971-82 som donator, då kan du använda spindlarna fram med "bokritningar" och bakaxeln är stel vilket brukar ge ett billigare bygge än Sierrans delade axel. /Gustaf Länk till denna tråd Quote
Jörgen Posted January 4, 2005 Posted January 4, 2005 Ja, men då skall det ju inte vara några problem då ;) En saab 2.3i-motor... Skulle det kunna vara något för en Locostbil?? Det är en bra motor som håller förevigt ;) och på köpet så har du drygt 150 pållar otrimmat :thumbup: . Själv i mitt bygge så har jag en 9000 LTT 2.0 -94 på ca: samma effekt. Och en Omega låda ifrån ,tror det var 86-87 :blink: Om du använder 9000 motor som är ifrån 94- så passar Opel Omega lådor på bultmönstret :thumbup: Caper :D Quote
_coffe_ Posted January 4, 2005 Author Posted January 4, 2005 Jörgen: Problemet är väl att jag har en motor från 1990, så den kommer inte att passa rakt av på en omega-låda vad jag har lärt mig nu... Jag tänkte mest på den 2.3-SAABmotorn därför den är gratis och sitter i min bil idag... Men om det finns andra motorer som är bättre till just detta så ska ju inte jag vara tvär :) Tommy: Jag tittar gärna på en motor med katalysator, då slipper man väl miljöavgiften som annars kommer att uppstå?? Quote
Tommy Posted January 4, 2005 Posted January 4, 2005 --klipp--Tommy: Jag tittar gärna på en motor med katalysator, då slipper man väl miljöavgiften som annars kommer att uppstå?? Det stämmer ! :( Quote
_coffe_ Posted January 4, 2005 Author Posted January 4, 2005 --klipp--Tommy: Jag tittar gärna på en motor med katalysator, då slipper man väl miljöavgiften som annars kommer att uppstå?? Det stämmer ! :( nää, för den är ju som sagt svindyr! Så helst vill man ju göra allt slippa den... Quote
Jörgen Posted January 5, 2005 Posted January 5, 2005 Jörgen: Problemet är väl att jag har en motor från 1990, så den kommer inte att passa rakt av på en omega-låda vad jag har lärt mig nu...Jag tänkte mest på den 2.3-SAABmotorn därför den är gratis och sitter i min bil idag... Men om det finns andra motorer som är bättre till just detta så ska ju inte jag vara tvär :) Tommy: Jag tittar gärna på en motor med katalysator, då slipper man väl miljöavgiften som annars kommer att uppstå?? Du får väl tillverka en adapterplatta så du kan ha ex, Ford typ9 låda eller en Volvo eller Opellåda. Caper :D Quote
_coffe_ Posted January 8, 2005 Author Posted January 8, 2005 jaha, såg på nätet att boken är på väg till posten... hade hoppats på att den skulle va framme innan helgen, men men... som man säger, den som väntar på något gott väntar alltid för länge! ;) Vilka motorer finns det som folk här använder som använder sig av katalysator?? för det är väl inte bara att slänga på en katalysator på vilken motor som helst?! kör sierrorna med kat.? från vilken årsmodell i så fall?? om inte annat så får man väl kanske sjunka så lågt som att sätta en volvomotor :hypocrite: (saab-frälst).... från vilken bil och årsmodell då??? Quote
pixbo Posted January 8, 2005 Posted January 8, 2005 Hej!Sierra 88-89 har Pintomotor och kat. Toppen på dessa årsmodeller skall också ha bättre flöde än äldre pintomotorer samt grövre block=tål mycket trim. mvh pixbo :thumbup: Quote
_coffe_ Posted January 8, 2005 Author Posted January 8, 2005 Hej!Sierra 88-89 har Pintomotor och kat.Toppen på dessa årsmodeller skall också ha bättre flöde än äldre pintomotorer samt grövre block=tål mycket trim. mvh pixbo :thumbup: det låter ju kanonbra!! är det svårt att få tag på en sierra med just denna motor och årsmodell?? Quote
Baalzamon Posted January 8, 2005 Posted January 8, 2005 Det går bra att sätta kat, lambdasond, styrning för lambdasonden samt kolkanister på en äldre motor och få den godkännd. Men bäst och framför allt enklast är det förstås med en motor som redan har dessa grejer. Quote
therealpinto Posted January 9, 2005 Posted January 9, 2005 Hej Vill man ha Sierra med kat, så ska man veta att 1988-89 med Pinto är en ganska trött 100-hästarsmotor...Dessutom med lägre kompression än motorerna utan kat. Vill man trimma har man alltså lite mer jobb framför sig, vill man köra standardskick är det en rätt trist maskin. DOHC är kanske ett bättre val då trots allt. /Gustaf Quote
pixbo Posted January 9, 2005 Posted January 9, 2005 Vill man inte plana toppen,kan man tydligen använda 1.6 liters motorns topp.Den skall passa och du får högre komp.Sen tar man ju bort all avgasåterledning till insuget. Jag snackade med en kille på bilprovningen angående Pinto med kat,då jag själv använder detta koncept.Han sa att 88 års avgaskrav är så lågt satta,att man kan få igenom bilen med trasig kat. 89 blev kraven hårdare. Rätta mig gärna om jag har fel! mvh pixbo :) Quote
Jussi Posted January 9, 2005 Posted January 9, 2005 Pixbo: det stämmer att katalysatorn inte behöver fungera på 88an utan bara på 89 och framåt men om du bygger en locost så måste väl katten funka när du reggar den för att slippa miljö avgiften? Quote
pixbo Posted January 9, 2005 Posted January 9, 2005 Tydligen så går det om man klarar co-halten.Detta var nog sagt i den meningen att kraven är så lågt satta,att även en trasig kat går igenom.Självklart får man skaffa en hel kat,den sitter ju ganska öppet till om de vill kolla den. mvh pixbo Quote
therealpinto Posted January 9, 2005 Posted January 9, 2005 Det blir lite väl hög kompression med 1600-topp och dessutom är både ventiler och kanaler väl små. Reggar man ett amatörbygge med kat ska den klara avgasvärdena som gäller from 1989, även om motorn är 1988 års modell med kat. Så prylarna ska vara hyfsat friska... /Gustaf Quote
pixbo Posted January 10, 2005 Posted January 10, 2005 Där ser man.Nu lärde jag mig något nyttigt.Tack så mycket. mvh Pixbo :thumbup: Quote
kentg Posted January 10, 2005 Posted January 10, 2005 Hej! Det här tycker jag är jätteintressant. Jag planerar också ett Locostbygge och jag har en Saabmotor(håller på att säljer en bil i delar). Jag läste på SFRO-sida att under100 ppm HC, räknas som avgasrenad( nu börjar man känna sig förvirrad). Min motor har alltid legat långt under gränsvärdet, CO ligger på 0,7 av 3,5. Kan någon ge mig vägledning om det kan göra att jag har möjlighet att slippa miljöavgiften. Det är en 2,0 på 130 hk-87 utan kat. Mvh Kent Lidköping Quote
therealpinto Posted January 10, 2005 Posted January 10, 2005 Hej Texten på SFROs sida är kanske inte helt komplett, för att slippa dispensavgiften måste man både klara gränsvärdena för kattade bilar, och ha katalysator, lambdastyrd insprutning och kolkanisteravluftning till tanken. /Gustaf Quote
kentg Posted January 11, 2005 Posted January 11, 2005 Glasklart svar! Tackar för det Gustaf då är det ett frågetecken mindre. Mvh Kent Quote
_coffe_ Posted January 12, 2005 Author Posted January 12, 2005 (edited) jaha, igår så fick jag Boken :D Den är ju helt underbar... så grymt bra detaljerad och bra skriven... Vad är det för stål ni använder?? 25x25x2 va?? men vilken sort? det finns väl olika kvalitéer o.dyl. vad skall man använda för att få den godkänd, eller spelar det någon roll?? har ni gjort många ändringar på "Bokritningen" eller är det bara till att följa den till punkt och pricka?? är det något som inte stämmer?? Nu vill jag bara sätta igång... jag är så sugen nu när jag fick boken :D Föresten, en grej till.... vad har vi kommit fram till för motor och v-låda nu då?? från vilken bil är lämpligast att ta när det gäller att få en motor med katalysator?? Edited January 12, 2005 by _coffe_ Quote
Jonte Posted January 12, 2005 Posted January 12, 2005 Ritningarna i boken innehåller fel Du kan hitta de ritningarna på http://www.mcsorley.net/ där felen är korrigerade Quote
_coffe_ Posted January 12, 2005 Author Posted January 12, 2005 vad är det som är fel?? några grymma fel på vinklar och sånt eller är det bara småfel?? Quote
pixbo Posted January 13, 2005 Posted January 13, 2005 Infästningarna för övre bärarmar är fel,för lite caster.Bygg ramen färdigt.Palla upp chassiet i körhöjd(mellan 10-12 cm över mark blir nog bra),sätt upp styrväxeln där du vill ha den.Svetsa fästen för nedre bärarmar där du har styrarmen rakt ut(vinkelrätt chassiet samt i våg).Mät nu upp ca 7 grader lutning på spindeln.Svetsa övre fästen.Tänk dock på att övre bärarm skall luta lite uppåt,sett från ramen.Detta för att du skall få något som kallas camber gain.Ju mer hjulet fjädrar ihop,ju mer camber skall du få.Beroende på vad du ska ha för lagring,gör fästet lite bredare än lagringen så kan du justera caster. Oj,det blev kanske lite krångligt,men du fattar nog. mvh pixbo :thumbup: Quote
_coffe_ Posted January 13, 2005 Author Posted January 13, 2005 Men då så är det inte några riktigt stora missar på själva chassit eller nåt sånt... Kanske hinner att kolla upp imorgon vad rörpriset ligger på här i trakterna och kanske införskaffa lite spånskivor å sånt för att börja med mallen och sånt!! Vill ha reda på vad ni tycker att jag skall använda för en motor... Kravet måste vara att det är katalysator och helst så billig som möjligt! Quote
Borken Posted January 13, 2005 Posted January 13, 2005 Rörpriset är helt jxxxx löjligt just nu jag åkte på 44 spänn metern för vanlig sketen 25*25*2........ Fan man får en vinkelslip för samma pris som 2,5 m rör??? Hur fan går det ihop? Ooops lite OT kanske :whistling: H Borken Quote
_coffe_ Posted January 15, 2005 Author Posted January 15, 2005 jag har inte hunnit med att kolla upp priserna ännu.... farsan har en del kontakter och han skulle höra sig för lite.... får hoppas att det inte blir allt för dyrt!! Quote
Marcus a Posted January 15, 2005 Posted January 15, 2005 Rörpriset är helt jxxxx löjligt just nu jag åkte på 44 spänn metern för vanlig sketen 25*25*2........Fan man får en vinkelslip för samma pris som 2,5 m rör??? Hur fan går det ihop? Ooops lite OT kanske :whistling: H Borken Priset på råmaterial har stigit med 150% dom senaste åren sa dom här i Uppsala i veckan är jag var inne och handla järn:) Quote
conco Posted January 16, 2005 Posted January 16, 2005 Hje bjoujs! Har inte byggt ramen själv så jag vet inte vad ni vill ha. Kan ni bara tala om vilken kvalitet ni söker av 25x25x2 så kan jag höra mig för om det är någon som har ett ton stål liggandes ;) oxc vilket pris man kan vänta sig att få?? Borken fick 44kr/m men vilket pris låg det på?? Cocno Quote
Olla Posted January 16, 2005 Posted January 16, 2005 Hje bjoujs!Borken fick 44kr/m men vilket pris låg det på?? Cocno Tjena conco jorden anropar.... :thumbup: har han varit på lokal eller? :lol: Quote
conco Posted January 16, 2005 Posted January 16, 2005 Hje bjoujs!Borken fick 44kr/m men vilket pris låg det på?? Cocno Tjena conco jorden anropar.... :thumbup: har han varit på lokal eller? :lol: :D Bara liiite :D Conco Quote
_coffe_ Posted January 20, 2005 Author Posted January 20, 2005 Jag går fortfarande i tankar om vad får motor jag skall använda mig av... en volvo b23 verkar intressant, men dock tung... och så är jag saab-frälst och ska man då våga satsa på en volvo :D nä, men ärligt talat... en b23 verkar riktigt intressant... vart kan man hitta sådana, är helt okunnig när det gäller volvos... vad skall man använda för en låda??? vad tycker ni om detta nu då?? har börjat att skissa på mitt chassi och väntar bara på att få hem reservdelar till svetsen och lite rör... sen så :wohow: Quote
svante Posted January 20, 2005 Posted January 20, 2005 Gissar att det skulle varit en bild i föregående inlägg??? :whistling: Quote
_coffe_ Posted January 20, 2005 Author Posted January 20, 2005 vad då för bild?? va menar du?? :icon_blink: Quote
svante Posted January 20, 2005 Posted January 20, 2005 Du skrev att du skissat på chassiet.. men annars läste jag nog fel... Quote
Jocke E Posted January 20, 2005 Posted January 20, 2005 nä, men ärligt talat... en b23 verkar riktigt intressant... vart kan man hitta sådana, är helt okunnig när det gäller volvos... vad skall man använda för en låda??? Tjena Jag håller på att byta ut min B230A som jag reggade bilen med till en B23, 2660cc, 405 topp med dubbla Weber 45. :twisted: Den hittade jag på Blocket. Tips är att hålla ögonen öppna på Blocket, Resultatservice och liknande sidor där det säljs lite intressantare motorer än vad man hittar på skroten. Annars kan du ju ta en motor från en skrot och renovera upp, eller göra som jag och ta en fungerande 31000-milare och ta en uppgradering när bilen är klar. Blir billigast så i början + att du har ju tid på dig att hitta "rätt" motor. Skall du köra Volvo så föreslår jag 5-växlad M47 låda. Gärna från en 240 så slipper du hardyskiva. Annars går ju medbringaren att byta. Quote
Daffe Posted January 20, 2005 Posted January 20, 2005 Precis samma sak gjorde jag, kört med en B230 som gått 27000mil men gjort sitt helt utmärkt första året 2004, nu byter jag motor precis som Zaphod. Quote
Eddy Posted January 20, 2005 Posted January 20, 2005 Precis samma sak gjorde jag, kört med en B230 som gått 27000mil men gjort sitt helt utmärkt första året 2004, nu byter jag motor precis som Zaphod. Vad lägger du i nu då, berätta :icon_bach: :D Quote
Daffe Posted January 20, 2005 Posted January 20, 2005 Som ett litet barn inför Julafton :icon_oops: Men jag har beställt en motor ifrån Timos Motor, hämtar den nu på tisdag :wohow: Inget märkvärdigt men, B230 med 531 topp och weber 45. Lite bling bling har det blivit också med Ställbart kamdrev och remskivor i aluminium som är blåeloxerade, nylackad bottendel och glasblästrad topp, lackade insug från misab. En custom lackad ventilkåpa i blått tiger mönster :icon_oops: Timo Kommer också att bygga ett specialanpassat grenrör, avgasrör, vit skall det tydligen vara enligt dem. Ny koppling med sinterlamel eller vad det heter, beställde idag en diff ifrån Timos Motor också. Så nu fick man press på sig att snygga till bilen så att skalet matchar resten. Quote
Eddy Posted January 20, 2005 Posted January 20, 2005 Som ett litet barn inför Julafton :icon_oops: Men jag har beställt en motor ifrån Timos Motor, hämtar den nu på tisdag :wohow: Inget märkvärdigt men, B230 med 531 topp och weber 45. Lite bling bling har det blivit också med Ställbart kamdrev och remskivor i aluminium som är blåeloxerade, nylackad bottendel och glasblästrad topp, lackade insug från misab. En custom lackad ventilkåpa i blått tiger mönster :icon_oops: Timo Kommer också att bygga ett specialanpassat grenrör, avgasrör, vit skall det tydligen vara enligt dem. Ny koppling med sinterlamel eller vad det heter, beställde idag en diff ifrån Timos Motor också. Så nu fick man press på sig att snygga till bilen så att skalet matchar resten. F**n :icon_angry: nu är det tydligen dax att lyfta ur motorn och ansöka om mer pengar från "regeringen" (läs frugan). Här gäller det att vara med i "kapprustningen" :whip: Quote
anton Posted January 20, 2005 Posted January 20, 2005 Som ett litet barn inför Julafton :icon_oops: Men jag har beställt en motor ifrån Timos Motor, hämtar den nu på tisdag :wohow: Inget märkvärdigt men, B230 med 531 topp och weber 45. Lite bling bling har det blivit också med Ställbart kamdrev och remskivor i aluminium som är blåeloxerade, nylackad bottendel och glasblästrad topp, lackade insug från misab. En custom lackad ventilkåpa i blått tiger mönster :icon_oops: Timo Kommer också att bygga ett specialanpassat grenrör, avgasrör, vit skall det tydligen vara enligt dem. Ny koppling med sinterlamel eller vad det heter, beställde idag en diff ifrån Timos Motor också. Så nu fick man press på sig att snygga till bilen så att skalet matchar resten. Hej törs man fråga vad det kostade.Jag köpte också färdig motor b23 m marinvev 405topp mm i höstas av en kille i övik (bbSF racing).Även om man säkert skulle kuna få i hopen själv så känns det bra att köpa av någon som kan sin sak.Jag gav 15000 utan gasare. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.