Jump to content

19" på E46?


Simonhurtig

Recommended Posts

Hej Alla!

Våren är här och det är dags för lite nya fälgar! Införskaffade en BMW 320 E46 från 2002 i höstas. Tanken var att bara köra den över vintern så jag var inte så brydd att jag inte fick några sommardäck med. Har bara friktionsdäck på original plåtfälgar nu. Men så kommer solen och de börjar sopa bort grus och då får man en massa dumma ideer 😄

ABS-F8-GLOSSY-GRAPHITE-POLISHED-FACE.jpg

Så jag började kolla runt lite och fastnade för 8.5x19 ABS F8...
Någon som har erfarenhet av F8? Eller 19 på en E46 i största allmänhet?
Antar att man får hitta någon kalkulator för att räkna ut däckens profil innan man beställer? Jag tänker så att de inte blir för stort/litet omkrets i slutändan...

 

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Har just sålt en uppsättning 19 till min e46 cab. Det får absolut plats förutsatt rätt dimension på däcken. ET är dock lite känsligt med så stora fälgar. Fram är 40-45 bra. Jag hade 35 och det tog i men sällan. Bak är det lite utefter hur breda däck du vill ha. Ju bredare däck ju högre ET måste du ha. Gick fritt med ET35 och 235 breda däck bak för mig. Hade inte gått lägre i ET även om någon mm kan funfgera. Original är ET över 50 men då på 18 tum och 255 breda däck

Jag valde att köra på 18 tum och ET ca 45 fram och ca 32 bak. Tajt bak med 235:or men det går precis   

 

Med 19 tum hade jag 235 35 19 runt om

Edited by Jonas Jonsson
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...