cyril86 Posted January 9, 2022 Posted January 9, 2022 Hej alla, jag är fransman, jag är 46 år gammal. språkbarriären är inte lätt när det gäller översättning, ursäkta mig. Jag bygger min sjua i mitt lilla garage. motorn är en 5 cylinder volvo 2.5 20 ventil (850 glt), växellådan blir en bmw 530d GS5-39DZ. Jag håller på att fundera på motor/växellådans koppling. Jag skulle ha många frågor om motorn, jag demonterade den själv från donatorbilen i fungerande skick men jag kommer säkert att stöta på några problem för omstart. Är EVAP-systemet absolut nödvändigt på motorn, eller kan det kringgås? Jag har en facebooksida för förverkligandet av de sju: sju lokostprojekt. Vi ses snart på forumet Quote
Kjelland28 Posted January 9, 2022 Posted January 9, 2022 Välkommen i gänget av byggare ! För att köra motorn så behövs inte EVAP systemet men vad som krävs av ett amatörbygge i frankrike vet jag inte. Quote
cyril86 Posted January 10, 2022 Author Posted January 10, 2022 användningen av bilen är avsedd för kretsen, i Frankrike är det praktiskt taget omöjligt att köra på våra vägar med en hemmagjord bil, så mina frågor kommer främst att riktas till användning för bandagar. Quote
cyril86 Posted January 10, 2022 Author Posted January 10, 2022 förlåt för det tidigare meddelandet som skickades från min bärbara dator. realiseringen av sjuan är endast avsedd för banan i spårdag. körning i Frankrike med en bil av personlig tillverkning är förbjudet på öppna vägar om du inte tar juridiska risker. Jag såg nyligen en video på en svensk man med sin sju volvo 5-cylindriga motor, men i turboversionen blev jag kär i den. ett mycket vackert utförande. och just jag såg inte EVAP-systemet. och a priori måste den behålla hanteringsmodulen för den ursprungliga motorn. Quote
Kjelland28 Posted April 11, 2022 Posted April 11, 2022 Hej Cyril ! Att behålla original styrbox blir svårt då den innehåller en massa saker utöver själva motorstyrningen som du inte kommer att ha på din bil. föreslår istället att du tittar på Megasquirt MaxEcu eller Speeduino 1 Quote
Mats Karlsson Posted April 12, 2022 Posted April 12, 2022 (edited) 14 timmar sedan, Kjelland28 sade: Hej Cyril ! Att behålla original styrbox blir svårt då den innehåller en massa saker utöver själva motorstyrningen som du inte kommer att ha på din bil. föreslår istället att du tittar på Megasquirt MaxEcu eller Speeduino Jag bygger med samma motor och har tänkt använda orginalboxen. Vad är det som skulle ställa till det med att använda orginalboxen (boxarna)? Edited April 12, 2022 by Mats Karlsson Quote
Kjelland28 Posted April 12, 2022 Posted April 12, 2022 Vad jag har hört så pratar originalboxarna med stöldskydd och en massa annat som man i så fall behöver bena ut för att få det att fungera. Bygling av rätt saker, kanske fuska till signaler etc. Men det har hänt att jag har haft fel förr. Nån har ju säkert löst detta och kan man få reda på en beskrivning på hur man kan göra så går det ju säkert at komma runt hörnen. Quote
Mats Karlsson Posted April 12, 2022 Posted April 12, 2022 34 minuter sedan, Kjelland28 sade: Vad jag har hört så pratar originalboxarna med stöldskydd och en massa annat som man i så fall behöver bena ut för att få det att fungera. Bygling av rätt saker, kanske fuska till signaler etc. Men det har hänt att jag har haft fel förr. Nån har ju säkert löst detta och kan man få reda på en beskrivning på hur man kan göra så går det ju säkert at komma runt hörnen. Det beror på vilken årsmodell av motor man har. 19992-1994 har inget stöldskydd alls. Därav att dessa motorer (framför allt turboversionerna) är populära att transplantera ner i 240/740 etc och sen trimma Quote
Kjelland28 Posted April 12, 2022 Posted April 12, 2022 Ok och då använder dom 850 -94 styrbox alltså. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.