Örnie Posted November 21, 2021 Posted November 21, 2021 Hej! Jag kollade(justerade) hjulvinklarna på min Locost seven för första gången i höstas och blev lite fundersam på resultatet. Fram: Länkarmarna har bussningar och camber justeras på övre arms fäste i spindeln. Toe justeras ju med styrstag. Toe och camber är lätt att justera, så där ser jag inga större problem. Caster och kingpin skiljer lite mellan sidorna. Vad säger ni om de värdena? Går det justera Caster på något sätt? Kingpin vet jag inte vad det är eller vad värdena ska vara. Bak: Stel Atlasaxel med panhardstag och 4st "trailingarms"(vet inte vad de heter på svenska). Här är inget justerbart. Här är Toe olika mellan sidorna. Hur löser jag det? Är det möjligt att bygga nya justerbara "trailingarms" och ändra toe genom att ändra längden på dem mellan sidorna eller blir det kaos med det mesta då? Mvh/ Johan Quote
Tomas m Posted November 21, 2021 Posted November 21, 2021 (edited) Fram. Enklast är nog att bygga nya övre bärarmar som går att justera camber och caster på. Eller att försöka flytta med brickor vid bussningar. Bilder på dina fästen underlättar hjälp. Bak. Nya justerbara stag på en sida. Eller fila upp hålen så att det går att justera. Går att använda skruvar med excentriska brickor. Edited November 21, 2021 by Tomas m Quote
super7 Posted November 21, 2021 Posted November 21, 2021 Fram: Har du möjlighet att flytta bärarmarna framåt/bakåt? Bak: Skränkning av axeln rejsa.nu :: camber på stela bakaxlar? någon som är bra på skränkning? Quote
Örnie Posted November 22, 2021 Author Posted November 22, 2021 På bärarmarna fram ligger det brickor mellan bussningar och fästen, så där borde gå att flytta någon mm framåt och bakåt. Quote
Tomas m Posted November 22, 2021 Posted November 22, 2021 Flytta fram brickor på den övre så ökar caster när bärarmen kommer längre bak. Quote
Örnie Posted November 22, 2021 Author Posted November 22, 2021 1 timme sedan, Tomas m sade: Flytta fram brickor på den övre så ökar caster när bärarmen kommer längre bak. Ska testa detta. 🙂 Borde väl gå att använda ett litet vattenpass eller vinkelmätare på spindlarna för att se så båda sidorna blir lika eller? Quote
super7 Posted November 22, 2021 Posted November 22, 2021 Flytta bak på vänster övre bärarm och fram på höger bärarm. Om inte det räcker så går det ju att göra samma på dom nedre bärarmarna. //Nisse Quote
tpau Posted November 22, 2021 Posted November 22, 2021 Vattenpass funkar utmärkt om du ser till att mäta in bilen först, men en sån här liten digital vinkelmätare är grym. https://www.proffsmagasinet.se/matinstrument/mat-och-markverktyg/ovriga-matverktyg/igaging-35-2269-vinkelmatare-3074543?channable=00a9e8736b750033303734353433aa&VAT=1&gclid=CjwKCAiAnO2MBhApEiwA8q0HYVtLha0Jo0Sa5epopikr7_P_QgxqO49A9AWREHYQD4BVHS_VvR7gdxoCPngQAvD_BwE Nolla den på bilen på ett lämpligt referenplan och mät sedan det du vill mäta. Gäller dock att komma ihåg att plocka bort den från bromsskivan innan provkörning, min första dog sådär en kilometer hemifrån med ett konstigt metalliskt klinkande. 🙊🏎🙈 /T 1 1 Quote
Örnie Posted November 26, 2021 Author Posted November 26, 2021 Nu har jag beställt en digital vinkelmätare. Leveranstid på 4-6veckor var det visst på den. 😞 Får koncentrera mig på bakvagnsproblematiken så länge. Det lutar åt att jag bygger nya eller modifierar stagen bak så de blir justerbara i längd. Sitter ju bussningar där nu, som i resten av bilen. Är det en dum idè att bygga nya stag med uniballs i ändarna? Det hade varit väldigt smidigt att använda uniballs istället, då kan man bara köpa samtliga prylar och skruva ihop nya stag utan ansträngning. https://www.j-spec.se/chassi/uniball-ledlager-sortiment Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.