Jump to content

Tanunus spindlar och 240 bakaxel på bok chassie


Jonas

Recommended Posts

Hej!

Jag hade först tänkt att bygga helt enl boken men nu börjar jag snegla på en Volvo 240 bakaxel istället etersom det är lättare att hitta.

Någon som vet skilnaden på bredden mellan Escort och Volvo axel!?

Någon annan som byggt/bygger med Taunus spindlar och 240 axel i en bok ram?

Trevlig helg!

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Per Wackt tror jag är en av dem som har denna konfiguration, jag inte missminner mig? Du får ha lite bredare bakskärmar... Sök lite på forumet så tror jag du hittar lite siffror på spårvidd med olika axlar. (Hmm.. läge för en ny FAQ-sida?)

Edited by gka
Link to comment
Share on other sites

Jag kör med 240 axel, och har inte så breda skärmar, däremot fälgar med ET ca noll, vilket inte passar så bra på Taunusspindlarna.

Sikta på att hitta fälgar med ET 48 eller mer, och sätt vid behov spacerplattor på bakaxeln.

(själv skulle jag vilja ha ET på minst 80 till mina taunusspindlar, men vart hittar man det?)

Link to comment
Share on other sites

Har taunusspindlarna samma bultmönster som volvoaxeln?

Nej. Volvoaxeln har 5-108 med centrumhål 65,1mm och ET=25. Taunusen har 4-108, centrum 63,4mm och ET=41. Det blir alltså 4-bult fram, och 5-bult bak. :(

Link to comment
Share on other sites

Kanske bara jag som är dum.. :wacko: men på bilderna av DIRAVIs seven (hemsidan) har han ju fembultat både fram och bak..... :icon_blink:

Går det att fixa detta med nån typ av spacers eller mha andra nav eller nåt på spindlarna.

isf öppnas ju möjligheter för lite fler kombinationer av fram/bak-vagn.(man vill ju gärna ha samma bultmönster fram och bak) !!!!

/ fundersam :huh:

Link to comment
Share on other sites

går ju att köpa/göra spacers med annan bultdelning...

det får jag göra för att konvertera från mina nuvarande volvo så det passar färlgarna med fordmönster jag köpte.. :)

Link to comment
Share on other sites

DIRAVI, ni som bygger på DD7, har ni samma mått på hjulupphängningen fram som bokchassit??

Jag undrar nämligen om man kan använda taunus-spindlarna med bokramsmått på bärarmarna?

Hör med DD7 här på forumet, Diravi har ju bara köpt en färdig bil... :prop: :whistling: har ju jag med för den delen...

Link to comment
Share on other sites

DIRAVI, ni som bygger på DD7, har ni samma mått på hjulupphängningen fram som bokchassit??

Jag undrar nämligen om man kan använda taunus-spindlarna med bokramsmått på bärarmarna?

Hör med DD7 här på forumet, Diravi har ju bara köpt en färdig bil... :prop: :whistling: har ju jag med för den delen...

Ja, färdig och färdig, tycker int den är i närheten av färdig ännu. särskilt inte hjulupphägningarna.

Men det är såvitt jag vet bokmått på bärarmar (gunnar hade de rättade).

Visst är bokritningarna avsedda för just taunusspindlar?

Link to comment
Share on other sites

Min axel väger inkusive hjul och bromsar närmare 100 Kg, det är inget man vill ha som ofjädrad vikt. :mad:

Att kardananskutningen är förskjuten till höger ser inte jag som nåt stort problem, då kan man göra rymligare förarsäte :thumbup:

Sen så är kanske inte heller stel bakaxel det optimala på en bil avsedd att svänga med.

Link to comment
Share on other sites

Kanske, men vissa säger att det inte spelar någon större roll om man har delad axel eller stel på en så lätt bil som en sjua?

har du en bil som väger 2 ton är 100Kg 5% ofjädrad vikt bak har du en som väger 500 är 100kg 20% ofjädrad vikt.

Så ju lättare bil, dästå storre krav på lätt axel för att få låg andel ofjädrad vikt.

Sen så beror det ju på vad man skall ha bilen till.

För att köra lite på krokiga småvägar och possera i stan så är ofjädrad vikt helt underordnad, och det är nog det som de flästa av oss använder bilen till.

Vill man däremot bygga en bil för att pressa max i kurvorna och vill att det skall vara *rätt* så blir det en annan historia.

Min bil exempelvis som har stel axel som väger uppemot 100 kg med bromsar och hjul, och dessutom en motor som väger 170 kg samt styrradie på ca 12cm, är inte riktigt rätt om man vill bygga en optimal bil för att svänga med, men den är ganska kul endå, men allt går ju att förbättra. :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag skriver det igen.. titta på RS 1800 klassen i sverige där många kör med stel bakaxel och det fungerar alldeles utmärkt med en så lätt bil som 480 kilo. :icon_blink:

Var själv med i Peter Johanssons team som totalvann mästerskapet 2000,2001 och 2002 med en mallock med Zetec 1800 på ca: 150 pållar.

Stel Fordaxel med fyrlänk i Uniballs och dubbla a_armar fram.

Han har klass och i vissa fall även banrekordet på alla svenska banor och även Thruxton i england. :thumbup:

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

... samt styrradie på ca 12cm,

Hoppla.. det var imponerande.. ;)

Ja, om man blandar ihop styrradie med vändradie, då blir det imponerande.

Om man inte gör det blir det snarast skrämande.

styrradie=scrubradie= avstånd från en tänkt styraxel till slitbanans mitt, altså där den tänkta linjen som går från övre spindelled genom den undre spindelleden tar i vägbanan, till däckets mitt, i sidled.

Lagom kan vara 1-2 cm.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren!

Det får nog bli 240 axel, något lättare att hitta än Escort!

Det finns väl inget som hindrar en från att köra med olika ET fram och bak, eller!?

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med 240 axel, och har inte så breda skärmar, däremot fälgar med ET ca noll, vilket inte passar så bra på Taunusspindlarna.

Sikta på att hitta fälgar med ET 48 eller mer, och sätt vid behov spacerplattor på bakaxeln.

(själv skulle jag vilja ha ET på minst 80 till mina taunusspindlar, men vart hittar man det?)

För att slippa använda spacers bak (om det behövs).

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle heldre köra med spacers på bakaxeln än att ha olika framm och bakfälgar.

Nu kör ju jag med aldeles för lite ET för taunusspindlarna, men jag tror nog att man på min bil skulle kunna gå upp i ET till 45 innan däcket tar i karosssidan.

Köra med ET på 48 (som är det mästa jag hittat) och en cm spacer bak skulle inte vara något fel som jag ser det

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle heldre köra med spacers på bakaxeln än att ha olika framm och bakfälgar.

Så resonerade jag oxå då jag beställde mina fälgar...

Nu är det lätt att skifta hjul mellan fram och bak om jag vill.

Jag beställde mina fälgar med ET30, gick inte att få högre tyvärr.

Det gör att jag måste åka med 6mm spacer bak för att få den spårvidd som westfield rekomenderar.

Men ET30 får duga.

Link to comment
Share on other sites

styrradie=scrubradie= avstånd från en tänkt styraxel till slitbanans mitt, altså där den tänkta linjen som går från övre spindelled genom den undre spindelleden tar i vägbanan, till däckets mitt, i sidled.

Lagom kan vara 1-2 cm.

Det finns olika åsikter om vilken effekt som är mest önskvärd etc etc. Jag har scrub på ca 70mm. Det är helt ok (på min Westfield), medans på t.ex. Miatan var ju ett steg med 10mm från 0 i scrub klart märkbart och klar försämring i det jag kallar för "tossability". Det har nog väldigt mycket att göra med resten av geometrin, t.ex. kingpin vinkel och caster.

Link to comment
Share on other sites

Det är klart att det beror på fler saker, men ju med scrub man har destå mer bryt i ratten från hjulen.

och när man pressar bilen så att innerhjulet i princip lyfter så känns det i ratten med 12 cm scrub, oavsett övrig geometri.

Link to comment
Share on other sites

Jag saknar lite bilder :whistling:

Svante,

Det är inte så stor mening med några bilder ännu, det är bara en "hög" med delar!

Jag tänkte samla på mig så mycket som möjligt innan jag startar bygget...

Håller samtidigt på att renovera både hus och garage så bilen blir nog tyvärr ett långtidsprojekt :(

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Det är klart att det beror på fler saker, men ju med scrub man har destå mer bryt i ratten från hjulen.

Märkligt, jag upplever inte det som något stort problem, snarare ser jag bara det som feedback och känsla så man vet vad som händer.

och när man pressar bilen så att innerhjulet i princip lyfter så känns det i ratten med 12 cm scrub,  oavsett övrig geometri.

Det borde den ju i princip (!!) inte göra, om allt är rätt gjort. Om något (med stel bakaxel) borde det vara precis tvärt om, den borde niga framåt eftersom rollcenter bak är högre än fram (givet bruklig normal geometri) och "i princip" lyfta bakhjulet som typiskt framhjulsdrivna bilar gör. Visst märks scrub och 120mm är iofs väldigt mycket. Går det inte att ändra då så du kommer ner i mer normala värden?

Link to comment
Share on other sites

Jodå, enklast är kanske att byta till S80 fälgar, eller andra med nästan 50 mm mer ET än vad jag har. Man tappar ju spårvidd, om man inte byter till längre bärarmar förståss.

Jag menar inte att min bil lyfter på hjulen, jag har tappat greppet i bakvagnen och snurrat bort mig långt innan det. Men att en stor del av tyngden går över till ytterhjulet vid hård kurvtagning, så att jag känner av det rejält i ratten. Särskilt om det dessutom är ojämnheter i vägbanan.

Sen så kan det ju också vara så att jag är ovanligt bortskämd med styrning, då jag är van att åka med nollpunktsupphägning och diravi-styrning.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...