Jump to content

Cad till Volvo?


vedde

Recommended Posts

Har nog inte plats för så långa ändå inne i plenumet vet inte om det går så stor skillnad när man kör med kompressor? Är väl mest för NA motorer?
/Vedde

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Avstämda insug är varvtalsspecifika, jobbar med pulser och hjälper oavsett om du överladdar eller kör NA. 

Sen kan jag tänka mig att 1-2 cm på ett 35-40 cm insug inte kommer ge några massiva ändringar i momentkurvan, däremot ska rätt avstånd till motstående vägg ha betydelse.

/T

Link to comment
Share on other sites

Lysande, ska bli kul att se i verkligheten, kinnekulle eller vart det nu kan bli.
Det dröjer nog till 2023 tror jag för detta skall på den nya motorn och jag samlar fortsatt delar till den

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

On 2022-01-10 at 20:19, tpau sade:

Avstämda insug är varvtalsspecifika, jobbar med pulser och hjälper oavsett om du överladdar eller kör NA. 

Sen kan jag tänka mig att 1-2 cm på ett 35-40 cm insug inte kommer ge några massiva ändringar i momentkurvan, däremot ska rätt avstånd till motstående vägg ha betydelse.

/T

Som Torbjörn säger så gäller det ju både sugmotor och överladdat. Sen är det ju säkert så att skillnaden blir mycket mindre på en överladdad motor... det är ju bara att öka laddtrycket lite.

Ett mått jag har hört från många är att man minst vill ha halva spjäll diametern till motstående vägg, har man tex 50 mm spjäll så är det 25 mm mot väggen.

 

//Nisse 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...