Benny Gustafsson Posted September 17, 2021 Posted September 17, 2021 Halloj, som alla andra som bygger seven bilar så upptäckte man ganska fort att ett bromsservo är gigantiskt stort, jag bygger på Volvo komponenter. 940 bromsar i fram, 940 bromsar i bak, 940 huvudbromscylinder, frågan är,,, skulle man kunna klara sig utan bromsservo om man ändrar have armen (orginal) 4:1 till 5:1 på pedalen? någon som vet och har kunskap om detta?? Benny Quote
Kjelland28 Posted September 17, 2021 Posted September 17, 2021 Alla jag pratat med hävdar att man inte behöver bromsservo eller ventilerade skivor. Nu siktar jag mot ca 650 kg på min bil men ändå har ca 5:1 i utväxling Quote
Benny Gustafsson Posted September 17, 2021 Author Posted September 17, 2021 8 minuter sedan, Kjelland28 sade: Alla jag pratat med hävdar att man inte behöver bromsservo eller ventilerade skivor. Nu siktar jag mot ca 650 kg på min bil men ändå har ca 5:1 i utväxling Okej det låter intressant och väldigt rimligt,,, Även om din bil är det lättare än min så är det ju relativt låga vikter om man jämför med vad bromsarna är konstruerade för,,, Quote
Kjelland28 Posted September 17, 2021 Posted September 17, 2021 Jobbade ihop med som hade plockat bort servot i en amazon och han sa att efter att ha hittat rätt utväxling så var det lättare att dosera bromsen än med servo på 1 Quote
tpau Posted September 17, 2021 Posted September 17, 2021 Det är inte många som har servo på sina sjuor. Min sjua ligger på sådär 730kg har inget bromsservo och det är inga större problem att låsa upp hjulen i fart om man tar i lite. Kom förbi SFROs bromsprov utan anmärkningar. Men man behöver acceptera att det inte är som att köra en modern golf där det bara behövs en smekning för full broms. /T Quote
Benny Gustafsson Posted September 18, 2021 Author Posted September 18, 2021 18 timmar sedan, tpau sade: Det är inte många som har servo på sina sjuor. Min sjua ligger på sådär 730kg har inget bromsservo och det är inga större problem att låsa upp hjulen i fart om man tar i lite. Kom förbi SFROs bromsprov utan anmärkningar. Men man behöver acceptera att det inte är som att köra en modern golf där det bara behövs en smekning för full broms. /T Tack för ditt svar👍🏼😃 1 Quote
Benny Gustafsson Posted September 19, 2021 Author Posted September 19, 2021 Tack alla för bra svar!! Har funderat en hel del! Servo eller inte, Har letat och läst mig till på nätet och forum om att Nissa Micra har de minsta bromsservon som Volvons huvudcylinder tydligen ska passa rakt på, av en händelse var jag förbi en kompis nu ikväll som sysslar med Suzuki 413 typ (Suzuki samuraj) och det servot var nog exakt lika som Micrans,, ganska kort och diameter på 18 cm, Volvo 940 huvudcylinder passade rakt på.... Så det blir nog fasen servo i alla fall. Quote
vedde Posted September 21, 2021 Posted September 21, 2021 Du får mer "känsla" i bilen utan alla servon och wire gas. Bilen är ju lätt och jag tycker man blir "ett" med bilen utan alla hjälpmedel och blir en bättre förare.Men det är bara min åsikt/VeddeSkickat från min SM-G986B via Tapatalk 1 Quote
Rikard Larsson Posted September 28, 2021 Posted September 28, 2021 Jag har Volvo-bromsar. 240 fram och 940 bak, standard belägg. 240 huvudbromscylinder. Ingen servo. Vid besiktningstillfället vägde den nog 850 kg och jag har aldrig saknat servo. Quote
Benny Gustafsson Posted September 28, 2021 Author Posted September 28, 2021 1 timme sedan, Rikard Larsson sade: Jag har Volvo-bromsar. 240 fram och 940 bak, standard belägg. 240 huvudbromscylinder. Ingen servo. Vid besiktningstillfället vägde den nog 850 kg och jag har aldrig saknat servo. Tack för matnyttig och intressant information, Jag har hittat ett jätte litet bromsservo från Suzuki 413 som jag tänkte använda, Litet bromsservo samma med lite extra hjälp att trycka på pedalen, jag tror det blir riktigt galet att ha ett för stort,,, då kan det nog vara svårt att få någon känsla, mvh Benny Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.