Jump to content

Recommended Posts

Posted

Halloj, som alla andra som bygger seven bilar så upptäckte man ganska fort att ett bromsservo är gigantiskt stort,

jag bygger på Volvo komponenter.

940 bromsar i fram,

940 bromsar i bak,

940 huvudbromscylinder,

frågan är,,, skulle man kunna klara sig utan bromsservo om man ändrar have armen (orginal) 4:1 till 5:1 på pedalen?

någon som vet och har kunskap om detta??

Benny

Posted

Alla jag pratat med hävdar att man inte behöver bromsservo eller ventilerade skivor. Nu siktar jag mot ca 650 kg på min bil men ändå har ca 5:1 i utväxling 

Posted
8 minuter sedan, Kjelland28 sade:

Alla jag pratat med hävdar att man inte behöver bromsservo eller ventilerade skivor. Nu siktar jag mot ca 650 kg på min bil men ändå har ca 5:1 i utväxling 

Okej det låter intressant och väldigt rimligt,,, Även om din bil är det lättare än min så är det ju relativt låga vikter om man jämför med vad bromsarna är konstruerade för,,,

Posted

Jobbade ihop med som hade plockat bort servot i en amazon och han sa att efter att ha hittat rätt utväxling så var det lättare att dosera bromsen än med servo på

  • Thanks 1
Posted

Det är inte många som har servo på sina sjuor.

Min sjua ligger på sådär 730kg har inget bromsservo och det är inga större problem att låsa upp hjulen i fart om man tar i lite.

Kom förbi SFROs bromsprov utan anmärkningar. Men man behöver acceptera att det inte är som att köra en modern golf där det bara behövs en smekning för full broms. 

/T

Posted
18 timmar sedan, tpau sade:

Det är inte många som har servo på sina sjuor.

Min sjua ligger på sådär 730kg har inget bromsservo och det är inga större problem att låsa upp hjulen i fart om man tar i lite.

Kom förbi SFROs bromsprov utan anmärkningar. Men man behöver acceptera att det inte är som att köra en modern golf där det bara behövs en smekning för full broms. 

/T

Tack för ditt svar👍🏼😃

  • Like 1
Posted

Tack alla för bra svar!!

Har funderat en hel del! Servo eller inte,

Har letat och läst mig till på nätet och forum om att Nissa Micra har de minsta bromsservon som Volvons huvudcylinder tydligen ska passa rakt på,

av en händelse var jag förbi en kompis nu ikväll som sysslar med Suzuki 413 typ (Suzuki samuraj)

och det servot var nog exakt lika som Micrans,,

ganska kort och diameter på 18 cm,

Volvo 940 huvudcylinder passade rakt på.... 

Så det blir nog fasen servo i alla fall.

Posted

Du får mer "känsla" i bilen utan alla servon och wire gas. Bilen är ju lätt och jag tycker man blir "ett" med bilen utan alla hjälpmedel och blir en bättre förare.
Men det är bara min åsikt
/Vedde

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

  • Like 1
Posted

Jag har Volvo-bromsar. 240 fram och 940 bak, standard belägg. 240 huvudbromscylinder. Ingen servo.

Vid besiktningstillfället vägde den nog 850 kg och jag har aldrig saknat servo.

Posted
1 timme sedan, Rikard Larsson sade:

Jag har Volvo-bromsar. 240 fram och 940 bak, standard belägg. 240 huvudbromscylinder. Ingen servo.

Vid besiktningstillfället vägde den nog 850 kg och jag har aldrig saknat servo.

Tack för matnyttig och intressant information,

Jag har hittat ett jätte litet bromsservo från Suzuki 413 som jag tänkte använda,

Litet bromsservo samma med lite extra hjälp att trycka på pedalen,

jag tror det blir riktigt galet att ha ett för stort,,, då kan det nog vara svårt att få någon känsla,

 

mvh Benny

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...