Jump to content

Hjulinställningar!


Recommended Posts

På SFRO:sidan står det under slutbesiktning:

Slutbesiktningen

Ditt fordon SKA vara i samma skick som när du åker till Sv.Bilprovning.

Framvagnen SKA vara inställd AV ETT PROFFS. Så att Toe-in, camber och caster stämmer. Tag med kvitto på utfört arbete.

Vid individuell bakvagn (Jaguar, Corvette) SKA den också vara inställd AV ETT PROFFS, enl fabrikantens rekomendationer. Så att Toe-in, camber och caster stämmer. Tag med kvitto på utfört arbete.

Bullerkrav 84dB (A)

Conco

Link to comment
Share on other sites

Framvagnen SKA vara inställd AV ETT PROFFS. Så att Toe-in, camber och caster stämmer. Tag med kvitto på utfört arbete.

Låter lite konstigt i mina öron...

Med lite insikt kan man göra en alldeles utmärkt chassieinställning med tumstock, "gradskiva" och miniräknare.

Ofta mycket bättre än vad ett halvintresserat "proffs" gör med en dåligt kalibrerad superduper-laseranläggning.

Link to comment
Share on other sites

Hjulvinklarna behöver inte vara perfekt inställda vid byggbesiktning. Bilen skall ju inte köras, de kollar konstruktionen. Men till slutbesiktningen är det en annan sak. Huvudmomentet då är provkörning och kontroll av köregenskaper. Då är det naturligtvis en STOOOR fördel om hjulvinklarna är optimala....

(allt enligt "min" besiktningsman!)

Håller med Falk att det är lite stolligt att man skall behöva visa upp kvitto på att hjulvinklarna är inställda på firma. Man kan komma väldigt långt med hempul, om man vet vad man gör.

Men att kunna få till det lika exakt som ett proffs med fyrpunktsjigg etc. som mäter tiondelar, det blir svårt.

Sedan är det väl upp till en själv att välja en väletablerad firma som vet vad de gör, och inte "Putte Punch bil och plåt" i grannkvarteret..... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag kräver inte att det är en firma som gjort inställningen när jag gör slutbesiktningen, OM byggaren själv klarar av att ställa in hjulen, OCH kan prestera ett papper som visar vilka inställningar som gjorts och vad värdena ligger på.

Oftast får man en känsla för om byggaren är kapabel till detta redan när man gör byggbesiktningen...

Mitt råd är att stämma av detta med din egen SFRO-man vid byggbesiktningen.

/Gustaf Ulander, SFRO

Link to comment
Share on other sites

Ok, så kravet ang hjulinställningen är ett SFRO-krav, och har inget att göra med SBP. Jag trodde att detta kom från "storebror".

Ett litet tips om hjulinställningen är att använda ett laservattenpass el liknande. Jag köpte ett litet magnetiskt laserverktyg vilket framförallt är perfekt vid inställning av toe-in/out.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Vid individuell bakvagn (Jaguar, Corvette) SKA den också vara inställd AV ETT PROFFS, enl fabrikantens rekomendationer.

Detta tycker jag låter lite konstigt. Fabrikantens rekomendationer gäller ju för när bakaxeln sitter i en Jaguar eller Corvette, det är ju inte säkert de inställningarna är optimala i ett hemmabygge. Eller?

Fast visst, det måste ju vara bättre att ställa in det efter orginalet än att inte ställa in alls...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 2 months later...
Hej

Är det någon som vet (så klart det är :P ) vilka värden man ska ha på:

- Camber

- Caster

- Toe

och vilka gränsvärden det är.

Är det någon som har gjort en riktig framvagnsinställning och vad satte ni för värden då?

Även jag önskar fungerande / testade värden!

Någon som kan hjälpa till? :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. jag får en deja vu-känsla, men jag kommer med mina 2 cent iaf.

Det är nog svårt att svara på detta eftersom det beror på vad man har för spindlar och hjul. Men i boken har de iaf 5,3 grader caster, +- 0,3 grader. Men det är ju med Taunusspindlar.

Edit: Det hänger ihop med spindelns KPI (eller SAI). Ju mer KPI ju mer caster. Taunusspindeln har 4,5 grader KPI.

Camber kan ju vara allt mellan 0 och -2 grader. Breda lågprofildäck gillar inte mycket camber, men lite smalare och högre däck, kan trivas med mer.

Toe kan ju vara både rakt fram, toe in och toe out. Normalt sett tror jag man har lite toe in fram för kursstabiliteten på en bakhjulsdriven bil, men man kan i undantagsfall ha toe out för bättre "turn in" i kurvorna (det verkar ihop med ackerman). Om det flexar lite i hjulupphängningarna så går framhjulen mot toe out när man bromsar hårt, och det kan ju kännas lite instabilt. I väghållningsboken står det en tumregel: 0,1 mm toe in per millimeter scrub (styrradie).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

är det någon som fått tag i värden för framvagnsinställningar med 140 spindlar?

jag skulle vilja ha något att utgå ifrån nu när jag börjat köra lite...

visst är väl inte min bil totalt kobent fram eller så men man skulle ju vilja ha

lite bättre hum om vad andra använder för värden... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Mina värden på min Rush är:

Fram

Camber: -0,93 Grader

Caster: 4.5 Grader

Toe: 1.1 mm/sida

Bak

Toe: 1.4 mm/ sida

Skall försöka modda lite så jag får mer caster

Edited by super7
Link to comment
Share on other sites

Var det inte ganska stor skillnad på era hjulvinklar?

Det beror ju mycket på vad man ska ha bilen till för ändamål och hur man vill att den ska bete sej ...

alltså mycket en smaksak (även om jag tycker det verkar som att super7 har väldigt lite caster).....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...