pixbo Posted October 21, 2003 Share Posted October 21, 2003 När man gör den första besiktningen (rullande chassi),behöver man då ha intyg från auktoriserad firma angående hjulvinklar?Eller är det vid slutbesiktning? pixbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted October 21, 2003 Share Posted October 21, 2003 behövar man det överhuvudtaget ??? :huh: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conco Posted October 21, 2003 Share Posted October 21, 2003 På SFRO:sidan står det under slutbesiktning: Slutbesiktningen Ditt fordon SKA vara i samma skick som när du åker till Sv.Bilprovning. Framvagnen SKA vara inställd AV ETT PROFFS. Så att Toe-in, camber och caster stämmer. Tag med kvitto på utfört arbete. Vid individuell bakvagn (Jaguar, Corvette) SKA den också vara inställd AV ETT PROFFS, enl fabrikantens rekomendationer. Så att Toe-in, camber och caster stämmer. Tag med kvitto på utfört arbete. Bullerkrav 84dB (A) Conco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted October 21, 2003 Share Posted October 21, 2003 hoppla... ja där ser man.. man lär sig något nytt var dag... :rolleyes: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Falk Posted October 21, 2003 Share Posted October 21, 2003 Framvagnen SKA vara inställd AV ETT PROFFS. Så att Toe-in, camber och caster stämmer. Tag med kvitto på utfört arbete. Låter lite konstigt i mina öron... Med lite insikt kan man göra en alldeles utmärkt chassieinställning med tumstock, "gradskiva" och miniräknare. Ofta mycket bättre än vad ett halvintresserat "proffs" gör med en dåligt kalibrerad superduper-laseranläggning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted October 22, 2003 Share Posted October 22, 2003 Hjulvinklarna behöver inte vara perfekt inställda vid byggbesiktning. Bilen skall ju inte köras, de kollar konstruktionen. Men till slutbesiktningen är det en annan sak. Huvudmomentet då är provkörning och kontroll av köregenskaper. Då är det naturligtvis en STOOOR fördel om hjulvinklarna är optimala.... (allt enligt "min" besiktningsman!) Håller med Falk att det är lite stolligt att man skall behöva visa upp kvitto på att hjulvinklarna är inställda på firma. Man kan komma väldigt långt med hempul, om man vet vad man gör. Men att kunna få till det lika exakt som ett proffs med fyrpunktsjigg etc. som mäter tiondelar, det blir svårt. Sedan är det väl upp till en själv att välja en väletablerad firma som vet vad de gör, och inte "Putte Punch bil och plåt" i grannkvarteret..... :rolleyes: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 22, 2003 Share Posted October 22, 2003 Hej Jag kräver inte att det är en firma som gjort inställningen när jag gör slutbesiktningen, OM byggaren själv klarar av att ställa in hjulen, OCH kan prestera ett papper som visar vilka inställningar som gjorts och vad värdena ligger på. Oftast får man en känsla för om byggaren är kapabel till detta redan när man gör byggbesiktningen... Mitt råd är att stämma av detta med din egen SFRO-man vid byggbesiktningen. /Gustaf Ulander, SFRO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted October 22, 2003 Share Posted October 22, 2003 Ok, så kravet ang hjulinställningen är ett SFRO-krav, och har inget att göra med SBP. Jag trodde att detta kom från "storebror". Ett litet tips om hjulinställningen är att använda ett laservattenpass el liknande. Jag köpte ett litet magnetiskt laserverktyg vilket framförallt är perfekt vid inställning av toe-in/out. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted November 1, 2003 Share Posted November 1, 2003 Vid individuell bakvagn (Jaguar, Corvette) SKA den också vara inställd AV ETT PROFFS, enl fabrikantens rekomendationer. Detta tycker jag låter lite konstigt. Fabrikantens rekomendationer gäller ju för när bakaxeln sitter i en Jaguar eller Corvette, det är ju inte säkert de inställningarna är optimala i ett hemmabygge. Eller? Fast visst, det måste ju vara bättre att ställa in det efter orginalet än att inte ställa in alls... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted November 3, 2003 Share Posted November 3, 2003 Hej Det är betydligt lättare att börja med de inställningar som fabrikanten anvisar...på jagga-axlar kan man få hjulen att peka väldigt mycket kors och tvärs om man skruvar bort sig ;-) /Gustaf Ulander, SFRO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
krister Posted December 2, 2003 Share Posted December 2, 2003 Hej Är det någon som vet (så klart det är :P ) vilka värden man ska ha på: - Camber - Caster - Toe och vilka gränsvärden det är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted February 22, 2004 Share Posted February 22, 2004 HejÄr det någon som vet (så klart det är :P ) vilka värden man ska ha på: - Camber - Caster - Toe och vilka gränsvärden det är. Är det någon som har gjort en riktig framvagnsinställning och vad satte ni för värden då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted February 22, 2004 Share Posted February 22, 2004 HejÄr det någon som vet (så klart det är :P ) vilka värden man ska ha på: - Camber - Caster - Toe och vilka gränsvärden det är. Är det någon som har gjort en riktig framvagnsinställning och vad satte ni för värden då? Även jag önskar fungerande / testade värden! Någon som kan hjälpa till? :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted February 24, 2004 Share Posted February 24, 2004 Hmm.. jag får en deja vu-känsla, men jag kommer med mina 2 cent iaf. Det är nog svårt att svara på detta eftersom det beror på vad man har för spindlar och hjul. Men i boken har de iaf 5,3 grader caster, +- 0,3 grader. Men det är ju med Taunusspindlar. Edit: Det hänger ihop med spindelns KPI (eller SAI). Ju mer KPI ju mer caster. Taunusspindeln har 4,5 grader KPI. Camber kan ju vara allt mellan 0 och -2 grader. Breda lågprofildäck gillar inte mycket camber, men lite smalare och högre däck, kan trivas med mer. Toe kan ju vara både rakt fram, toe in och toe out. Normalt sett tror jag man har lite toe in fram för kursstabiliteten på en bakhjulsdriven bil, men man kan i undantagsfall ha toe out för bättre "turn in" i kurvorna (det verkar ihop med ackerman). Om det flexar lite i hjulupphängningarna så går framhjulen mot toe out när man bromsar hårt, och det kan ju kännas lite instabilt. I väghållningsboken står det en tumregel: 0,1 mm toe in per millimeter scrub (styrradie). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted July 3, 2004 Share Posted July 3, 2004 är det någon som fått tag i värden för framvagnsinställningar med 140 spindlar? jag skulle vilja ha något att utgå ifrån nu när jag börjat köra lite... visst är väl inte min bil totalt kobent fram eller så men man skulle ju vilja ha lite bättre hum om vad andra använder för värden... :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted October 30, 2004 Share Posted October 30, 2004 nu har jag fått min framvagn inställd av kunnig kille med riktiga grejor..... = (team x) de värden som sattes är enligt följande : camber 0,8 grader caster 8,3 grader toe-in 0,75 mm /sida = 1,5mm totalt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted October 31, 2004 Share Posted October 31, 2004 (edited) Mina värden på min Rush är: Fram Camber: -0,93 Grader Caster: 4.5 Grader Toe: 1.1 mm/sida Bak Toe: 1.4 mm/ sida Skall försöka modda lite så jag får mer caster Edited October 31, 2004 by super7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted October 31, 2004 Share Posted October 31, 2004 Var det inte ganska stor skillnad på era hjulvinklar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted October 31, 2004 Share Posted October 31, 2004 Var det inte ganska stor skillnad på era hjulvinklar? Det beror ju mycket på vad man ska ha bilen till för ändamål och hur man vill att den ska bete sej ... alltså mycket en smaksak (även om jag tycker det verkar som att super7 har väldigt lite caster)..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted November 1, 2004 Share Posted November 1, 2004 även om jag tycker det verkar som att super7 har väldigt lite caster)..... Då skulle ni sätt värdena på original övrebärarmar :whistling: 0 grader caster :o Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.