MikaelG Posted March 22, 2021 Share Posted March 22, 2021 Hej ! Tänkte att det var dags att skriva lite om mitt projekt, som rubriken lyder är det inte en super seven utan en Midlana. Bygget är basserat på Mazda NA/NB axlar, fast man använder en tvär ställd motor som är placerad bakom stolarna. Man kan läsa mer på http://midlana.com/ Man kan följa mitt projekt även på denna länk,http://www.midlana.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1018 Är inte säker om detta projekt ska vara i Våra Locost 7/Seven Bilar eller Våra Övriga Bilar. Har under en längre tid samlat på mig en massa delar som har renoverats. Men nu är vi igång, fick hem mitt bygg bord har ståt på jobbet sedan hösten 2019 ? Fick en dag fritt ifrån jobbet så nu är alla linjer utritade på bygg bordet. //Mikael 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted March 22, 2021 Share Posted March 22, 2021 Kul att du lägger upp en byggtråd, jag var allvarligt intresserad av att bygg en Midlana för länge sedan. Det ska bli intressant att följa ditt projekt. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted March 27, 2021 Author Share Posted March 27, 2021 Tur att det var mulet idag annars hade det blivit trägårds arbete!! Nä fick monterat alla trä gig blocken inför chassi upp lägget. Kunnde inte hålla mig så jag lyfte upp motorn, tanken och en stol. Härlig syn känns att man är på gång, och självklart gjorde jag en provsittning. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted March 28, 2021 Author Share Posted March 28, 2021 Fick gjort mitt första snitt idag, och det blev några fler. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted April 3, 2021 Author Share Posted April 3, 2021 Så då var alla bitar sågade till botten delen av chassit, nästa steg är ren slipning av skarvar och sedan ska det punkt svetsas. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted April 6, 2021 Author Share Posted April 6, 2021 Slipning och fasning av alla skarvar, och häftning sedan blev det svetsning. Ja det gåt framåt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted April 24, 2021 Author Share Posted April 24, 2021 Störtbåge på plats, herregud, vi är nu tredimensionella! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted May 1, 2021 Author Share Posted May 1, 2021 Då var de på plats. Hade inte lyckats utan min tredje hand / stativ. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted May 9, 2021 Author Share Posted May 9, 2021 Bygget går framåt, om bara jobbet hade slutat att ringa hela tiden på helgen så hade man fått något gjort. Jaja fick monterat sned strävare till störtbågen, bättre än inget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted June 14, 2021 Author Share Posted June 14, 2021 Har fått gjort en hel del, nästan klar med centrum delen av bygget, nästa steg blir främre delen av chassit. Bara några svetsar kvar, och självklart tog gasen slut! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted July 9, 2021 Author Share Posted July 9, 2021 Hej ! Nästan klar med främre delen av chassit, jäklar med skarvar det blev. Ja nu får det bli lite semester! Det som saknas är stöd till kylare och ett tvär stag, men väntar på kylare ifrån England om den kommer ? innan jag kan montera de stagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted July 24, 2021 Author Share Posted July 24, 2021 Hej ! Då var de stora delarna på plats på främre chassit, även monterat kylare. Börjat så smått med bakre chassi, sedan blir det hjul upphängning bak att bygga gig mm. Härligt att se vad man har skapat! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted September 4, 2021 Author Share Posted September 4, 2021 Hej ! Det har hänt lite under sommaren, har fått monterat rattstång med stödlager och knutar ner till styrväxel. Även provat in pedal ställ, tycker det känns bra. Och inte minst monterat in swirl tank, lite bling får man ju ha ! 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted February 18, 2022 Author Share Posted February 18, 2022 Oj det var ett tag sedan ! Jo lite har hänt sedan förra updateringen, har lagt allt focus på bak partiet. Har placerat motorn där jag ville ha den, sedan byggdes det motor fästen. Har använt orginal produkter så långt som möjligt, men självklart special bygge imot ramen. Även byggt overflow och expasion tank, det blev i rostfrit mer bling till motorn hmm. Men det stora jobbet nu under höst och vinter har varit hjuluphängning mm. Ja det är bara att fortsätta framåt! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted March 18, 2022 Author Share Posted March 18, 2022 Hej! Hej ! Har gjort mina första provsvetsar på aluminium. Gick så där hade först lite hög ström först, började på 110 amp sen sänkte man till 100 amp. Använde 3 mm tjock aluminiumplåt. Fick köpa en påfyllningshals i aluminium till min expansionstank, har fillat på den så att den har samma kurva som tanken har. Sågade ut ett bottenstycke som ska skruvas fast i tanken med M6-skruvar. Efter ytterligare några test svetsar kände jag mig trygg att gå på min filler neck, och det blev inte så illa. Så bara för att få tag i de rätta bultarna kommer att vara M6-insex rostfria. Och så här blev det, känner mig ganska nöjd. Så när jag får tag i bultarna så gör vi ett trycktest på tanken med vatten. Kommer att använda en gummipackning mellan tank och påfyllningsrör ca 2,5 mm tjock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted March 18, 2022 Share Posted March 18, 2022 Va kul att ditt bygge rör sig framåt med god fart 👍. Jag lärde mig svetsa Alu förra sommaren, mina erfarenheter så här långt. - Titta på många Youtube filmer - Använd gaslins - Ha alltid mycket bra stöd för händerna, både för handen som håller brännaren och handen för tillsatstråden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted March 18, 2022 Author Share Posted March 18, 2022 56 minuter sedan, Göran Nilsson sade: Va kul att ditt bygge rör sig framåt med god fart 👍. Jag lärde mig svetsa Alu förra sommaren, mina erfarenheter så här långt. - Titta på många Youtube filmer - Använd gaslins - Ha alltid mycket bra stöd för händerna, både för handen som håller brännaren och handen för tillsatstråden. Jo det blev en del Youtube klipp, använder gaslins och nr:8 kopp. Verkar fungera bra. Samt lite hjälp ifrån några provs svetsare med inställningar på svetsen. Nästa projekt blir en tank på ca 10liter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted April 24, 2022 Author Share Posted April 24, 2022 Nästan klar med bakre hjul upphängningen, kvar står att fixa fästen till stötdämparna. Och även fixa ny axlar, ja det finns jobb att göra! Snart dags att flytta fram till främre upphängningen, härligt att se att allt faller på plats. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted June 4, 2022 Author Share Posted June 4, 2022 Har fått hem mina stötdämpare, och gjort lite provmontering. Tack vare att motorn är placerad långt till höger är det bra tajt, men ska inte klaga kunde varit värre. Med det undre fästet på plats enligt mitt ritnings underlag har jag en vinkel på 12,5gr. Vilket borde vara ok, så länge dämparen aldrig "går över centrum" dvs att den lutar åt samma håll genom fjädringsrörelsen. Mikael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted October 16, 2022 Author Share Posted October 16, 2022 Hej ! Ojdå, det var ett tag sedan senaste uppdateringen som var i Juni. Jo det har hänt en del, har fått byggt nästan klart hela framvagnen. Håller på med nedre stötdämpare fästena, samt rocker fästena. Även gjort klart bränsle ledningar till 90% fatas en liten bit. Monterat in bromsvätske behållare samt oljeledningar med fästen ner till cylindrar. Byggt en hållare till batteri, vilket kommer att bli högsta punkten på karossen framför förare. Har inte varit så aktiv på detta forum då jag även är på det forum som är för dessa projekt midlana Så fortsättning följer, man har ju att göra! /Mikael 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted December 24, 2022 Author Share Posted December 24, 2022 Vill Bara Önska Alla Där Ute En Riktig God Jul Och Ett Gott Nytt År! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted January 9, 2023 Author Share Posted January 9, 2023 Hej! Har hatt en liten mini fri vecka och fick äntligen lite gjort i garaget. Har test monterat bromsarna på höger fram axel och allt passar perfekt, Mazda mx-5 axel/hjullager, Broms skiva ifrån RENAULT GRAND SCÉNIC II (JM0/1_) 2.0 (99 kW / 135 CV) 04/04 - 06/09 och är 300mm. Och broms ok ifrån Subaru WRX -90. Även fått till alla fästen till främre stötdämpare fästen. Övre bilden visar när (rocker) fästena är i Normal kör höjd, undre bilden visar vid Lägsta nivå (full drop). Var skönt att komma igång igen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted February 29 Share Posted February 29 @MikaelG jag såg att du var aktiv på forumet. 😀🙏 🙏 🙏 ’Hur går det med detta projektet ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted March 1 Author Share Posted March 1 Hej Göran ! Kul att du frågar! Jo det går framåt även om det har varit trögt i vinter, kallt i verkstaden hmm! Fick gjort en för bygg besiktning för ett tag sedan mest för att se om det var något, som var helt fel innan jag fortsätter på min plan. Det var en del mindre saker att åtgärda min inget allvarligt. Så min plan är att få gjort 1:a byggbesiktningen i sommar, och sedan börja på karossen. Då ditt bygge av en Monoposto - F1/Indycar Locost, och allra helst hur du tillverkar kaross detaljer är något jag är mycket intresserad av. Har inte varit direkt aktiv på detta forum då jag mest skriver på http://midlana.com/ forumet. Men får försöka lägga in lite mer. Det jag har kvar innan 1:a byggbesiktningen är bakre bromsar, handbroms och tillverkning av nya drivaxlar. mvh Mikael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted March 1 Share Posted March 1 9 timmar sedan, MikaelG sade: Har inte varit direkt aktiv på detta forum då jag mest skriver på http://midlana.com/ forumet. Jag har försökt hitta din tråd men misslyckades, vad har du för användarnamn ? Vi kan inte bo så fasligt långt ifrån varandra, båda i skåne, du är välkommen på besök när som helst . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted March 1 Author Share Posted March 1 (edited) Hej! aces-build är mitt användarnamn på forumet. Tittar gärna förbi någon gång. Endast 1,5h körning, nice ! Edited March 1 by MikaelG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted March 25 Author Share Posted March 25 Hej! Har tagit fram en första prototyp, av en växel mekanism, använt material från en gammal etikett maskin, där fanns bra aluminium material. Kommer att tillverka två olika växelspakar, med olika hävstångs höjd. Har även sågat ur två olika växel väljare, försökte fräsen ut den på jobbet, men det blev inte så snyggt som jag hade önskat. Men det går nog att putsa upp. Nästa steg är bakre och främre support och vajer fäste. Var ju bara tvungen att testa montera, kan bli coolt! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
highXspeed Posted April 24 Share Posted April 24 Hejes! Kul med ett midlana bygge 🙂 Är själv i planeringen av ett midlana bygge. Va kör du för dimension på fyrkantsrör? Samma som vid locost? Köpte du buren eller fick du den special bockad och vad för dimension? 🙂 Vore evigt tacksam för svar så jag kommer vidare. Inväntar midlana boken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted April 24 Author Share Posted April 24 Hej! Trevligt med fler som upptäckt Midlana. Mina dim på botten ram ( Fyrkants rör) är KKR 40X40X3 S355J2H Centrum balk ( Fyrkantrör) är KKR 50x50x3 S355J2H Buren är R38x2,5CF Stålrör ST37,4, först tänkte jag lämna iväg och få det det bockat. Men kunde inte finna någon i mitt närområde, så jag diskuterade med en som har byggt en dragster om att bocka själv. Och så blev det, fick byggt om en gammal rör bock och gjorde några test bockningar innan jag jag gjorde det skarpt. Men det blev bra även om det inte var lätt! 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
highXspeed Posted April 24 Share Posted April 24 2 timmar sedan, MikaelG sade: Hej! Trevligt med fler som upptäckt Midlana. Mina dim på botten ram ( Fyrkants rör) är KKR 40X40X3 S355J2H Centrum balk ( Fyrkantrör) är KKR 50x50x3 S355J2H Buren är R38x2,5CF Stålrör ST37,4, först tänkte jag lämna iväg och få det det bockat. Men kunde inte finna någon i mitt närområde, så jag diskuterade med en som har byggt en dragster om att bocka själv. Och så blev det, fick byggt om en gammal rör bock och gjorde några test bockningar innan jag jag gjorde det skarpt. Men det blev bra även om det inte var lätt! Toppen tack 🙂 tyckte allt rören såg mer rejäla ut än 25x25. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted May 5 Author Share Posted May 5 Det blev en bra helg! Och nu till placeringen av växel väljaren, sittande i sätet och med hjälp av spännband mm. Jag blundar för att känna hur det känns och efter en stunds försök väljer jag en position. Gör några enkla punktsvetsar, nya tester för att se till att jag har rätt placering. Känns bra, då fortsätter vi med bak- och främre fäst punkterna. Allt går att demontera då det monteras ovanför kylvattenrör mm. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
highXspeed Posted May 5 Share Posted May 5 haha. gillar din lösning för att hitta en bra placering. Blunda och känn efter! Ska lägga det på minnet! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted June 16 Author Share Posted June 16 Började med att sortera ut kabel härvan, till motorn och andra anslutningar. Motorkabelstammen är original, men nytillverkad. Med sunda anslutningar och kablar. Den andra ledningsmattan är från en Mazda 323F-95 som med låga mil, kablar känns väldigt mjuka och fina. Så jag känner mig trygg med dessa kablar, såväl som reläer. Det svåra är förstås att kapa kablarna till rätt längd, samt att placera reläet på ett bra läge. Mycket jobb, men en kabel i taget. Sen när allt känns klart blir det ett lågvolt/amp test på alla punkter, bara för att se om jag har gjort rätt. /Mikael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted June 16 Share Posted June 16 Fler än mig som är inne i kabeldjungeln o river ser jag. Blir nog kanonbra det där, du verkar ha koll på läget 😊 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted August 3 Author Share Posted August 3 Nästa uppdrag idag! Bromsljuskontakt. Ett fäste har gjorts. Så jag kan justera den både upp och ner och kontakten kan justeras både in och ut. Behöver bara hitta en extra kontra mutter, inte en vanlig gänga. Istället för distans. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted August 10 Author Share Posted August 10 Hej ! Har gjort ett test på kylfläktkretsen, bara för att se om jag har tänkt rätt. Tack vare att jag har extra kontakter till relä dosan kan jag styra så att jag bara får ström till den användare jag ska testa. Har inte styrenheten monterad så jag simulerar dess funktion, så väldigt stolt när fläkten startade. 😉 Ett steg närmare, nästa steg blir att se att bränslepumpens relä fungerar. Kommer inte testa pumpen då jag inte vill köra den torr. Utan sätter ditt en lampa som förbrukare. Har semester från jobbet, så nu kan jag fokusera på bygget. (så länge frugan inte klagar hmm) /Mikael 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted August 10 Share Posted August 10 5 timmar sedan, MikaelG sade: Har semester från jobbet, så nu kan jag fokusera på bygget. (så länge frugan inte klagar hmm) Kör hårt och ät i garaget för att spara tid till viktigare saker 😉 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted August 15 Author Share Posted August 15 On 2024-06-16 at 17:53, swedishGT40 sade: Fler än mig som är inne i kabeldjungeln o river ser jag. Blir nog kanonbra det där, du verkar ha koll på läget 😊 Då var det mesta klart, och även gjort mjuk test av det hela. Så nu har jag fungerande: Tuta, bromsljus, parkeringsljus, halvljus, helljus, bränslepump, tändspole, startmotor, handbroms, generator lampa, motor lampa så nu finns det kablar fram till framtida instrument panel. Det som kvar står är canbus kablar ifrån framtida ECU, så jag får fram mer information till instrumentpanelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted August 27 Author Share Posted August 27 Dags för nytt project, för många år sedan höll jag på med modellflyg och bygge egna flyg plan kroppar i glasfiber/ kevlar. Mest för att jag var trött på att bygga nya hela tiden. Tävlade i en gren som heter Aircombat, och då kan det hända att man kolliderar med andra tävlande, så det gick åt en del. Så nu är det dags att ta upp de erfarenheterna jag har ifrån att tillverka pluggar och gjuta delar i glasfiber. Tänkte börja med att ta fram en egen tillverkad ratt, med en in fälld 5" display och med nödvändiga knappar och varnings lampor. Har börjat med ratt basen gjort mallar och skärt ut den i rosa frigolit. Slipat och spacklat och spacklat och slipat, sedan blev det lite slip bar grund färg som jag sprutmålade. Gjort invertering på möjligt material till att gjuta en form, men det var utgånget. Så det blir att beställa lite nytt, ska testa ifrån https://www.easycomposites.eu/ /Mikael 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted August 27 Share Posted August 27 37 minuter sedan, MikaelG sade: änkte börja med att ta fram en egen tillverkad ratt, med en in fälld 5" display och med nödvändiga knappar och varnings lampor. Det är ju väldigt ambitiöst att tillverka en ratt och mycket jobb gissar jag men det ska bli intressant att följa hur du löser alla detaljer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted August 27 Author Share Posted August 27 Måste säga att du är den som har inspirerat mig att testa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted October 16 Author Share Posted October 16 Då var gjutformen gjord, gick faktiskt bättre än väntat. Bra grejer ifrån Easy composites. Ska bli intressant hur jag får till gjutning sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted October 16 Share Posted October 16 2 timmar sedan, MikaelG sade: Ska bli intressant hur jag får till gjutning sedan. Jag tycker också det är intressant, det du håller på med. Vad har du använt gör material till formen? Formen verkar väldigt djup till en ratt !? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted October 17 Author Share Posted October 17 9 timmar sedan, Göran Nilsson sade: Jag tycker också det är intressant, det du håller på med. Vad har du använt gör material till formen? Formen verkar väldigt djup till en ratt !? Hej ! Har använt EMP60 epoxy form pasta ifrån Easy composite. Var mycket enkel att hantera, och att blanda och helt doft fri . Det enda som jag tycket var svårt var att få till fixering pluggarna. För i tiden använde jag kullager kulor som fixering, men ville prova något annat. Tror jag gjorde fem försök innan jag var nöjd med vinklarna, gjorde dom av vax. Anledningen till höjden är de komponenter som ska vara där display, drivkort till display och knappar lampor bygger en hel del. Så jag har marginal till att justera höjden i efter hand om jag så önskar. /Mikael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted November 16 Author Share Posted November 16 Då var första och andra avgjutning gjord. Vikt på den första 188gram, fick problem med delningen då mina styr tappar gjorde det svårt att dela så jag tog bort dom, den första blev 80% bra men lyckades inte med kanterna, så där fick jag luft fickor. Gjorde ett försök att åtgärda det, men blev inte nöjd. Så på med nytt vax, och pva. Och en ny gjutning gjordes igår. Tog ut den ur formen i morse och det blev mycket bättre. Använde kortare remsor för att få mindre rörelse, när jag la remsorna, och började med de först och botten sedan. Vikt 144gram. Var säkert 15år sedan jag gjorde en gjutning, kul men lite stress fullt. Men så coolt när man får ut den ur formen. Nu väntar man bara på fler delar och tillverkning av fler delar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.