Henrik Nilsson Posted January 15, 2021 Posted January 15, 2021 Har en liten fundering, borde inte HiPer-spindeln från Saab 9-5 2010-2011 funka att göra konvertering till dubbla A-armar ganska smidigt? Den sitter ju iprincip upphängd som en redan original, och borde inte spindelleden vara designad för att ta lasten korrekt? HiPer spindeln är den nedre på bilden Fördelarna med att använda morderna GM-spindlar är att bromsutbudet är enormt med bolt-on grejer och billiga ok och skivor. Annars var tanken att använda mig av Corvette C7 spindlar till kommande Stratos projekt, samt en 356 rörhög :) Quote
therealpinto Posted January 15, 2021 Posted January 15, 2021 Spindeln i sig kan nog vara vettig. Men som den sitter original så tar väl lederna bara vridning, inte fjädring? Dvs har de möjlighet att vinklas när det ska fjädra? Dessa lösningar med vridbara spindlar på fjäderben (flera andra har ju liknande varianter, Ford på Focus RS till exempel) brukar ju bygga på att spindeln sitter fast på ett "fjäderben" som är det som hanterar fjädringsrörelsen. Gustaf Quote
Henrik Nilsson Posted January 15, 2021 Author Posted January 15, 2021 Ah, juste va dum jag är... jag var så fast i hur de fungerar i originalsetupen att jag inte tänkte på det... Då fortsätter jag med mina C7 spindlar... Quote
Tomas m Posted January 15, 2021 Posted January 15, 2021 Honda civic har liknade. Den ska det vara väldigt bra vinklar på. Men bara bygda för att vridas men går säkert att byta spindelleder. Även Peugeot och Citroën har liknande konstruktion. Quote
sorin Posted January 19, 2021 Posted January 19, 2021 On 2021-01-15 at 15:41, Henrik Nilsson sade: kommande Stratos projekt, samt en 356 rörhög 🙂 Lite nyfiken på vilka "kit"/leverantör du har tänkt använda . Stratos har alltid varit en drömbil för mig . Lister Bell verkar det som att dem bygger finna bilar . // Sorin Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.