Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg ser markedet florerer av "starthjelpere" med innebygget kondensatorer, men har det blitt produsert noen små startbatterier med kondensatorer? 
Dette ville kunne gi startbatteri med lav vekt, og en veldig høy CCA, for de av oss med høykomp V8 etc. 

 

Posted

Intressant tanke. Har aldrig sett det dock. 
I princip borde det fungera att koppla på ett kondensatorpaket på ett litet batteri.
Super farad capacitor automotive electronic rectifier 16v83f 2.7v500f large capacity capacitor with protection board double row Sale - Banggood.com

 

Däremot är jag förvånad över de små starthjälparna som finns med litiumbatteri. Var väldigt skeptisk tills jag provade. 

Posted

Vanliga elektrolytkondensatorer har en del läckström så om de konstant sitter parallellt med ett litet batteri finns risk att de sakta tömmer batteriet.

Går förstås att gå förbi om man har en brytare/relä så man kan koppla till kondensatorn innan uppstart och sedan koppla ifrån efter men blir lite omständigt om det inte görs automatiskt och kommer väga en del med relän etc då det måste klara rätt mycket ström, om än under kort tid.

Posted

Etter litt søking på nettet fant jeg ett par gutter som har tatt dette til neste steg, synd de ikke har fått til produksjon i komerisell skala. 

http://www.getohm.com/

 

 

 

Posted

Problemet är att kondingar inte kan lagra tillräckligt med energi. Dom kan pump ut energi i rasande takt dock. En motor kräver inte bara energi under 50ms utan under ett par sekunder. Börjar du då räkna på det ser du att dom blir stora.

En konding halverar ju spänning när du tagit ut en viss mängd energi. Det är inte som ett batteri där du bara sänker spänninge några procent när du tömt batteriet. Och detta gör ju att med en konding så kan du i paralell med ett batteri bara utnyttja bråkdelen av dess totala energi.  Ja det finns bilar som startats med supercaps... Men dom kostar lite. Det är oftast var bättre att satsa på ett blybatteri va kvalitet eller ja varför inte ett LiFePo4 batteri 

I dagsläget tror jag personligen inte det är värt att tänka tanken. Det går säkert lura någon att det ger massiv extra effekt.... Nja... 🙂

 

Posted (edited)

Exide li-ion ELTX20H ser ut til å dekke behovet for en mindre motor, med CCA 380. 
Hadde ett slikt batteri blitt kombinert med litt drahjelp fra ett par kondensatorer vil en klart å overvinne treghetsmoment og omdanne dens energi til bevegelse energ. Når ett stort svinghjul alt er i bevegelse så trengs det ikke lengre like mye energi for å fortsette å dra motoren rundt. 

En liten bit elektronikk mellom kondensatorer og batteriet vil ha sørget for å lade opp kondensatorene før oppstart. Samt å frakoble disse under normal drift. 

Edited by TMB

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...