moberg Posted November 16, 2020 Share Posted November 16, 2020 Hej på er,, skall försöka få till en ruta på loppan å min undran är vart ni köpt alu-profilen? kollade med glasgubben men där fick ja "njaehmm kollar detta" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
moberg Posted November 19, 2020 Author Share Posted November 19, 2020 ingen som gjort ramen själv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sevenup Posted December 9, 2020 Share Posted December 9, 2020 Kollade U-profilen skall vara 15x15x2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
moberg Posted December 10, 2020 Author Share Posted December 10, 2020 ok. ja hittade bara 1,5mm men de veckade sej bara. så nu blir de en låg ruta utan ram. ( blev förbannad å kastade alulisten) 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted December 10, 2020 Share Posted December 10, 2020 Du måste mjukglödga aluminiumlisten innan du försöker forma den. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
moberg Posted December 10, 2020 Author Share Posted December 10, 2020 Provade med värme men det gick över min kunskap. Ibland får man se sina begränsningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted December 11, 2020 Share Posted December 11, 2020 Dra ett tuschstreck på aluminiumen där du vill glödga den, värm med gasol eller liknande tills tuschen försvinner, då är det lagom varmt, låt svalna (kyl ej) och sedan kan man forma materialet. Det kommer fortfarande vilja vecka sig om man bockar för mycket och för fort. Helst vill man ju få in lite sträckning i materialet också för att ta upp överskottet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted December 11, 2020 Share Posted December 11, 2020 (edited) En film med lite förklaringar kan ge lite känsla för vad som behövs. Den här killen kör med sot från acetylen istället för tuschpenna men principen är annars densamma. Edited December 11, 2020 by Arto förtydligande 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted December 11, 2020 Share Posted December 11, 2020 Funkar det med, jag skulle dock börjat värma i mitten och rört mig i en spiral utåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
moberg Posted December 11, 2020 Author Share Posted December 11, 2020 Helt klart värmed ja för mycke å va för snabb med att börja böjja. Detta blir nästa grej att lära sej 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted December 11, 2020 Share Posted December 11, 2020 Det är ingen brådska. Låt den svalna långsamt och börja böja när den kallnat. Den återgår sedan till sitt hårdare tillstånd sakta men säkert.🙂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts