Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej.

Jag vill byta ut mina 17-tummare som satt på bilen när jag köpte den. Nu är frågan, vilken dimension på hjul blir lättast?

13 eller 15? Jag tänker att ett 15 tumshjul har lägre profilhöjd? Eller har generellt 13-tums sjuor mindre rullradie? Om jag sätter på hjul med mindre rullradie kommer markfrigången att bli lidande.

Väger gummit mest eller aluminiumet mest? Tänk 13 tum med mycket gummi versus 15 tum med mindre profilhöjd och därmed mindre gummi.

Har ni några tips på vilka som är de lättaste fälgarna på marknaden för 13 resp 15 tum? Vad väger de? och nu vill jag gärna ha mätt vikt, inte glädjevikt i annonser. Polaren köpte fälgar från England till sin Caterham på nittiotalet och sedan hade hann fräckheten att väga dem när de kom hem. Han returnerade dem....

Är det stor skillnad i pris på R-däck till 13 resp 15 tum?

Just nu vet jag inte om 13 tummare går på min bil på grund av bromsarna, men sådant går ju alltid att bygga om. 15 tum passar direkt.

/Janne 

Posted

Hej Janne.

 

Om du inte bryr dig så mycket hur fälgarna ser ut, så är dom lättaste fälgarna jag känt på nån typ av original fälg till

Citoen. Den ser ut som en plåtfälg typ.

 

//Nisse

Posted

Team Dynamics 1.2 13" är bra och lätta.
Snygga med!

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Posted

Nisse: Var det denna fälg du refererade till längre upp i inlägget? Vilken modell/årtal på Citroen kommer fälgen i så fall från?

/Janne

Posted

Ja.

Inte en blekaste aning, killen jag köpte dom av hade dom på en Ciroen Xsara.

 

//Nisse

  • 2 months later...
  • 1 month later...
Posted (edited)

Gode gamle OZ superlegera er vel blandt de letteste 15" felgene der ute.
Mine OZ felger 7x15" veier 4,9kg stk.

Ett annet alternativ er orginal hjulene til Mazda MX5, men de har litt dumt ET og man er låst til 4x100 boltsirkel. 

Fordelen med 15" er utvalget i dekk og at en får plass til moderate bremser inni felgene.

Edited by TMB
  • 3 months later...
Posted
On 2020-09-02 at 10:11, Lowflyer sade:

Hej.

Jag vill byta ut mina 17-tummare som satt på bilen när jag köpte den. Nu är frågan, vilken dimension på hjul blir lättast?

13 eller 15? Jag tänker att ett 15 tumshjul har lägre profilhöjd? Eller har generellt 13-tums sjuor mindre rullradie? Om jag sätter på hjul med mindre rullradie kommer markfrigången att bli lidande.

Väger gummit mest eller aluminiumet mest? Tänk 13 tum med mycket gummi versus 15 tum med mindre profilhöjd och därmed mindre gummi.

Har ni några tips på vilka som är de lättaste fälgarna på marknaden för 13 resp 15 tum? Vad väger de? och nu vill jag gärna ha mätt vikt, inte glädjevikt i annonser. Polaren köpte fälgar från England till sin Caterham på nittiotalet och sedan hade hann fräckheten att väga dem när de kom hem. Han returnerade dem....

Är det stor skillnad i pris på R-däck till 13 resp 15 tum?

Just nu vet jag inte om 13 tummare går på min bil på grund av bromsarna, men sådant går ju alltid att bygga om. 15 tum passar direkt.

/Janne 

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...