Fizz Posted May 18, 2020 Share Posted May 18, 2020 Hej på er allihopa! Har börjat närma mig planeringen av rattstången till min bil, och eftersom jag inte har en donatorbil som jag kan sno stången och knutarna ifrån har jag tänkte att bygga allt från scratch. Både för att jag gillar att "göra själv" och att man kan få ett mera slimmat utseende på "det man ser i bilen".. Jag har planerat att använda ett snap-off rattnav avsett för svetsning på rattstången, och jag har förstått att det inte finns något generellt förbud mot att svetsa rattstänger, såvida man vet att alla delar har god svetsbarhet... Fråga 1: Tänker mig att använda slipad axel i kvalitet SS2142, vilket bör gå bra att TIG.-svetsa, men vilken dimension ska man ha? Det finns ju alltifrån 14 mm till 1 tum i bilvärlden. Knutarna verkar vara lätta(-re?) att hitta i tum-mått, så är 5/8 (16 mm) en lämplig medelväg? Vad är fördelarna med kraftigare styraxel? Fråga 2: Jag har tänkt att köra med en oljebronsbussning i rattänden, och ett lagerhus i aluminium i motorutrymmet, och ett precisionsstålrör "därmellan" som jag svetsar i ramen på tre ställen. Något mer jag bör tänka på? Fråga 3: Vad är egentligen "ultimat" vinkel på ratten? Tittar man på Formula 1-bilar så verkar rattaxeln nästa vara horisontal, på rallybilar verkar den luta mer ju mer av "orginalbilen" de behållt, vanliga bilar har ju ofta justerbar ratt och på gamla lastbilar är den nästan liggande .. Var ligger en "sportig sweet spot"? 🙂 Tackar på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 18, 2020 Share Posted May 18, 2020 Min första tanke är: "prata med din SFRO-gubbe" 🙂 Min andra tanke är om du har funderat på kollapsbarhet? Sen kan det vara värt att fundera på knuten mellan styrväxel och rattstång så att det passar tänkt konstruktion. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fizz Posted May 18, 2020 Author Share Posted May 18, 2020 7 minuter sedan, Rikard Larsson sade: Min första tanke är: "prata med din SFRO-gubbe" 🙂 Min andra tanke är om du har funderat på kollapsbarhet? Sen kan det vara värt att fundera på knuten mellan styrväxel och rattstång så att det passar tänkt konstruktion. Tack för din input! Jag har funderat lite på att prata med min närmaste SFRO-besiktningsman, men jag provade att maila honom för ett tag sen och fick lite känslan av att han inte var superpigg på att bolla ideer över mail hela nätterna ... 🙂 Jag fattar ju att det kan vara lite påfrestande med mer eller mindre dumma frågor i en strid ström, så ingen skugga ska falla på honom ... Kollapsbarhet har jag förstått går att lösa genom att använda flera (3+?) knutar, och jag antar att en relativt vågrät styraxel innebär att man måste ha flera knutar för att få vettiga vinklar på dem .. Styrväxeln har jag tänkt använda Miatans, vad det är ju anslutning där är en bra fråga, men det verkar som att "Sweet" tillverkar alla möjliga universal-knutar med svetsände i ena och splines/DD, etc. etc. i andra änden .... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 18, 2020 Share Posted May 18, 2020 Du kanske ska fundera ut och presentera en färdig lösning så det blir lätt för din besiktningsman att säga "gas eller broms"? Angående vinkel får du väl prova lite, men spontant känns det som att vinkelrätt mot en tänkt linje från din axel till rattens centrum är en bra utgångspunkt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted May 18, 2020 Share Posted May 18, 2020 Jag bor ju inte långt bort så du kan komma och kolla och provsitta mitt bygge. Vår närmste SFRO besiktningsman ska du nog inte hoppas allt för mycket på. Han verkar helt ignorera allt som inte har en V8 i sig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fizz Posted May 19, 2020 Author Share Posted May 19, 2020 On 2020-05-18 at 18:24, Mats Karlsson sade: Jag bor ju inte långt bort så du kan komma och kolla och provsitta mitt bygge. Vår närmste SFRO besiktningsman ska du nog inte hoppas allt för mycket på. Han verkar helt ignorera allt som inte har en V8 i sig. Tja, det kanske vore något! Du är inte orolig för coronan? Jag har inte köpt några stolar än, så sittpositionen är ju lite flytande, men att få en uppfattning om hur man vill sitta vore ju bra .... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted May 20, 2020 Share Posted May 20, 2020 On 2020-05-18 at 18:24, Mats Karlsson sade: Jag bor ju inte långt bort så du kan komma och kolla och provsitta mitt bygge. Vår närmste SFRO besiktningsman ska du nog inte hoppas allt för mycket på. Han verkar helt ignorera allt som inte har en V8 i sig. Nä ,det gör han inte utan man ringer honom och pratar trevligt så löser det sig.🙂 Ska man börja med ett bygge så är det inte sfro man ska prata med i första hand utan infon finns ju här bla och införskaffa sfro boken vilket förklarar mkt. sen om man fastnar så kontaktar man sfro . Dom får hur mkt mail som helst och hinner inte alltid att svara "nu på direkten" så här på våren/sommaren då allt sker med bes och bullerprov. Kör på bara 🙂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted May 20, 2020 Share Posted May 20, 2020 11 timmar sedan, Fizz sade: Tja, det kanske vore något! Du är inte orolig för coronan? Jag har inte köpt några stolar än, så sittpositionen är ju lite flytande, men att få en uppfattning om hur man vill sitta vore ju bra .... Nej det är lugnt, vi behöver ju inte kramas. 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leffe Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 Fizz. Jag har en Mk Indy å Blåsut. Om du känner för att se å prov stolar. Har Mks glasfiber stolar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fizz Posted May 28, 2020 Author Share Posted May 28, 2020 Ser man på, finns det så många byggare i närheten .. 😀 👍 Jag vet inte riktigt när man ska ta en första kontakt med SFRO, men det dyker ju upp massor av frågor hela tiden som är svår-googlade ... För att fortsätta på rattstångsproblemet så har jag hittat en variant av "snap-off" rattnav med svetsände i rostfritt; https://www.ddesign.nu/product/universal-race-hub-rattnav-svetsas-nrg-2?referer=google-shopping&gclid=Cj0KCQjwwr32BRD4ARIsAAJNf_3YBsVzDtUxDXDkeMctizongv-B6HOVcVu5McdAEgSZnEkgCXQRg7QaAhOfEALw_wcB Hur tänker man här? Är tanken att man ska köra hela stången i rostfritt, vilket är fullt möjligt, men lite lyxigt kanske .. Eller ska man chansa och blanda material? På de billigare quick release-naven så står det ju inte ens vilket material svetsänden är i ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
postmanpat Posted May 28, 2020 Share Posted May 28, 2020 Min lösning: Lämplig rattstång, i mitt fall Ford Sierra, rattnav och sen Snap-Off bultad mot navet och låsanordningen skruvad i ratten. Bygger 10cm från nav till ratt. Allt köpt från Rallyshop.se 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 28, 2020 Share Posted May 28, 2020 Träff i Uppsala på lördag om du orkar köra.kl 15 på biltema parkeringen.Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.