LUPUS Posted April 14, 2020 Share Posted April 14, 2020 (edited) Hej, finns ju ett gäng trådar på hur man skall skarva ( eller en OM man ens bör göra det) Men tror inte det finns några exempel på firmor som tar på sig ett sånt jobb ( eller privat personer) Jag har två solida axlar med ca 40mm diam som skall ihop, det blir ingen racer så jag tror skarva med utanpåliggande rör går bra åtminstone som första försök. Skulle kunna filura ut det själv men vill köpa mig lite tid och se om det kanske finns någon mekanisk firma som kanske gör det för vettiga pengar. Balansering etc inte nödvändigt men en svarv med indikator klocka på kan nog va bra , denna kommer nog aldrig gå fortare än 140+ så jag är inte så orolig bara det inte vobblar för jävligt i svarven. Edited April 29, 2020 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 14, 2020 Share Posted April 14, 2020 Vet inte men har noterat detta ställe på väg till förra jobbet http://www.kardanaxelservice.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted April 15, 2020 Share Posted April 15, 2020 Beställ hos Fixit ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 15, 2020 Author Share Posted April 15, 2020 (edited) Har nog hittat en mekanisk firma som har ett gäng på sitt samvete . Precisions svarvar axel / hylsa med kyl/värmd krymp passning och sedan några extra plug svets på tre punkter . Rätt material i hylsan och tydligen använt på diverse andra bilar med avsevärt mer effekt än mig . Jag har ju oxå 175 däck med fwd hur illa kan det bli 🤣 fixit är ju annars det rätta sättet men vill ha i gång det snart för prov 😎 Vet att Sfro ibland kan ha lite åsikter men tänker inte använda det om det inte blir perfekt i svarven . Axlarna är ca 40+ mm orginal så ganska bra diameter att krympa grepp på Edited April 15, 2020 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus Hedström Posted April 15, 2020 Share Posted April 15, 2020 Har firman något namn? 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 16, 2020 Author Share Posted April 16, 2020 9 timmar sedan, Marcus Hedström sade: Har firman något namn? 🙂 Vi kan återkomma med det när jag ser om det funkar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted April 16, 2020 Share Posted April 16, 2020 On 2020-04-14 at 11:25, LUPUS sade: Jag har två solida axlar med ca 40mm diam som skall ihop, det blir ingen racer så jag tror skarva med utanpåliggande rör går bra åtminstone som första försök. Liknande dessa? Annars så kanske det går att hitta axel med rätt längd från början. Så gjordes det när jag bytte från 7" till 7-1/2" diff, ena drivaxeln är från Bmw 1602 den andra är från en 518... men det är samma splines som fords drivknutar. //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 16, 2020 Author Share Posted April 16, 2020 (edited) jepp på det sättet. men tänkte inte hel svetsa någonstans för härdnings anledning Mitt problem är skarva nissan med Saab och ovanligt korta så tror inte det existerar sådan tur att det finns rätt längd. Tror det är detta eller Fixit custom Edited April 16, 2020 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Lekås Posted April 16, 2020 Share Posted April 16, 2020 http://www.firmalarsdavidsson.se (Enköping) gjorde ny drivaxlar till min bil för ett par år se'n. Standardpriset då var 2500+moms per styck (Mina var så klena så jag fick dem för 2000+moms styck...) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted April 16, 2020 Share Posted April 16, 2020 2 timmar sedan, LUPUS sade: jepp på det sättet. men tänkte inte hel svetsa någonstans för härdnings anledning Mitt problem är skarva nissan med Saab och ovanligt korta så tror inte det existerar sådan tur att det finns rätt längd. Tror det är detta eller Fixit custom Mina satt på se7en när jag köpte den, var nog tillverkade i slutet på 80 talet.... körde ungefär 1000 mil innan det byttes diff utan problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 16, 2020 Author Share Posted April 16, 2020 Tror det är som med allt annat blir det bra gjort inga problem att skarva Men skarvar du ihop det med avgasrör och svetsar utan gas med 1 fas blir det ju troligen farligt. Har för mig från skolan att rätt gjorda krymp skarvar snabbt blir jätte starka för vridande moment . Och svetsen blir hängslena till livremmen Men först skall jag mäta en 3 gång på längden , glömde kolla så motorn satt exact rätt i de justerbara fästena Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted April 16, 2020 Share Posted April 16, 2020 Ja mätandet tar tid och man måste vara rätt så noga när man mäter längden på drivaxlarna, drivknuten skall ju inte bottna åt något håll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 20, 2020 Share Posted April 20, 2020 Såg igår att http://www.northwestpropshafts.com/car-and-motorsport också har tjänster för drivaxlar (nytillverkning, kortning, förlängning) och dom har ju tidigare visat sig väldigt kundorienterade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted April 20, 2020 Share Posted April 20, 2020 Vargöns Mekaniska borde väl lösa det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 20, 2020 Author Share Posted April 20, 2020 northwest gör gärna nya ( till hyfsat pris) skarvar även med friktions svetsning . Men det är lite enklare åka till Vara ( 20 km ) som nu är planen. skicka saker över till ön är inte lockande Vargön borde fixa det ( tvillingarna? ) men det brukar ha mycket att göra så hoppar dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 21, 2020 Author Share Posted April 21, 2020 Då tar vi en fråga till . Säljer någon enbart spline axeln till vanliga bilar och i såfall går det att söka på detta ? Att man även hittar rätt knut som passar i lådan känns helt orimligt 370mm lång vilket inte är extremt kort Uppåt Yttre - diam28 26splines Inre - diam 26 24 splines Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted April 22, 2020 Share Posted April 22, 2020 När jag gjorde i ordning mina drivaxlar så fick jag tips om https://cedex.se/index.php/sv/ Då gick det att ladda ned en Pdf med måttuppgifter på axlarna på alla bilmärken sen av det bara att söka //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 28, 2020 Author Share Posted April 28, 2020 (edited) Då testar vi , precisions svarvning Med presspassning 40mm grepp bredd på diam 40mm t= 6mm 4/100 + i grepp Vad blir då detta i moment innan säkerhets svets ? Någon som har sin karlebo i närheten och kommer ihåg hur man räkna spänning i tunna presspassnings förband ! Googlat formler en bra stund nu men hittar ingen för ”tunna” hylsor eller är det inte tunna i detta fall och man kan förenkla ? Edited April 29, 2020 by LUPUS 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 29, 2020 Author Share Posted April 29, 2020 (edited) Rota runt i natt och hitta formler , och jo man behöver ta hänsyn till tunna ytor lite beroende på om my är 0.15-0.17 ( tabell värde värsta fallet våt oljad yta "hårt" stål ) tar det ca 1200 Nm per axel Men mer troligt är att ytan är torr och då är friktionen ca 0.45+ enligt tabeller och då överför den min 3600 Nm max möjligt moment ut från motor är 2240/2 = 1120 per axel (kopplings dropp omöjligt ) så i princip är jag på gränsen med väl insmorda axlar innan pluggsvets , med torra axlar en säkerhets faktor 3 redan i press passningen. Plugg svets på det troligen axeln som går av innan skarven någon får gärna kontroll räkna 🙂 spänning i snittet moment kuriosa säger att 83.3 grader i temp skillnad axel / rör räcker för fri på pressning , så kanske det dubbla blir bra så man hinner göra det oxå Edited April 29, 2020 by LUPUS 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.