Quintus Posted April 14, 2020 Share Posted April 14, 2020 Hejsan Jag undrar hur ni har löst era infästningar av rattstången. Jag har en 940 rattstång som jag håller på och funderar på hur jag ska sätta in. Just nu är tanken att skruva fast rattaxeln i 2 spår för att få den att glida ner vid krock. Finns det några andra bra exempel på hur man kan lösa det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted April 14, 2020 Share Posted April 14, 2020 Är det infästningen uppe vid ratten du tänker på ? Själv har jag en 240 rattstång -91 jag har fäst den i dess orginalfästen i två plattjärn som sedan är svetsade i chassiet. inget händer vid krock. har du några bilder ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted April 14, 2020 Share Posted April 14, 2020 Jag kör med den från saab 9000. Jag tog bara det nödvändigaste av hållaren och svetsade i ramen. Behöll endast längdjusteringen och inte höjd. Skyddet vid krock sitter mellan ratten och växeln i sig i form av dels 4 knutar men 2 av dem är kollapsbara. Jag valde 4 då det passade bäst i ramen och glapp går inte förnimma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quintus Posted April 14, 2020 Author Share Posted April 14, 2020 Då gissar jag att du har gjort ungefär såhär då? Om man tänker sig ett järn på varje sida? Blev de godkänt att bara skruva rakt i eller gjorde du spår?Bra att ha tagit allt i Saaben jag skaffade bara rättegången så får bygga nått bra. Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted April 14, 2020 Share Posted April 14, 2020 Den ska sitta stabilt så du inte får konstiga effekter om du skiter i den. Tror det finns bilder i min tråd hur jag gjorde. Om inte annat kan jag ta fler mer detaljerade imorgon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quintus Posted April 15, 2020 Author Share Posted April 15, 2020 Den ska sitta stabilt så du inte får konstiga effekter om du skiter i den. Tror det finns bilder i min tråd hur jag gjorde. Om inte annat kan jag ta fler mer detaljerade imorgon. Kollade lite o hittar bilden där du visar vad om ska va med men inte hur du löst de. Så har du något som visar mer så ser jag gärna på de :)Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted April 15, 2020 Share Posted April 15, 2020 Alla (eller de flesta) "moderna" bilar har en funktion där övre infästningen sitter i spår som gör att ratten kan tryckas fram mot instrumentpanelen, om man skulle slungas mot den vid en krock. Styrinrättningen är gjord så att den kan kollapsa från båda håll, så att säga. Jag brukar rekommendera att man försöker göra en liknande infästning, om det är möjligt. Nästan alltid går det enkelt om man återanvänder lite delar från donatorn. Det är inget krav (om resten av kollapsfunktionen är OK) men som sagt, en rekommendation. Gustaf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quintus Posted April 15, 2020 Author Share Posted April 15, 2020 Tack @therealpinto Så det lättaste kanske blir att leta tag på rattaxel infästning från en skrotad 940 och monter in den mao. För min första tanke var att göra spår i själva konsolen och skruva fast rattaxeln i toppen på den så att man fick hela spåret som extra kollaps zon. Men om jag tolkar dig rätt så är rekommendationen hitta original infästning och sätt dit. /Quintus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted April 15, 2020 Share Posted April 15, 2020 Bifogat bilder på hur min sitter. Jag använde det övre fästet delvis och det sitter rejält stadigt. Går justera ratten i längsled. Sedan behöll jag lagret i andra änden. Axeln i sig går att dra ut och in och agerar då också kollapsar antar jag. Man se inte all infästning. Är.fäst under också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quintus Posted April 16, 2020 Author Share Posted April 16, 2020 @daromer tack för bilderna bra o se hur du har gjort. Jag får ta o leta lite fler delar o se om jag kan göra nått liknande. Mvh Quintus Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted April 16, 2020 Share Posted April 16, 2020 Oftast så brukar ena delen där vertikala skruvarna som håller rattaxeln vara format som ett liggande U, med öppningen framåt. Sedan sitter det ofta en plasthylsa i den så man kan dra skruven stumt, men så att den ändå glider framåt vid tillräckligt hög kraft. Det kan också vara en form av "kuts" eller insats som är pressad eller punktsvetsad så den släpper vid viss kraft. Quintus bilder visar runda hål i rattaxeln så då kan man göra "U" i infästningen i ramen. Det är så det ser ut i Volvo 240 och 740 om jag inte minns fel - se 240 nedan. Jag drar med lite bildexempel. Som sagt, inte ett krav men det kan ju vara kul att veta hur det är tänkt att fungera i originalbilen. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.