Joakim Kangas Posted January 22, 2021 Author Share Posted January 22, 2021 Paddel systemet klart, hänt en del annat men är dålig på att ta kort och updatera kanske😄😎 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted January 27, 2021 Author Share Posted January 27, 2021 Luftbox klar, ska bara ansluta slangar som sedan ska ut genom motorhuven😄 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted February 3, 2021 Author Share Posted February 3, 2021 (edited) Stor fråga nu, kollar på lampor fram, bak, sidor osv.. Och känner att jag har dålig koll på vad som är godkänt eller inte oavsett om jag läser på i trådar samt i boken, därför tänkte jag att jag kan få mer konkreta förslag här på ljus ni köpt som funkar för reg bes. Kan börja med att jag spontan köpt dessa dubbellysen på biltema https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-belysning/framlyktor/dubbellyse-mattsvart-2000031397 , de har inte en symmetrisk reflektor vilket jag läst på är bra för ljusbildens skull, de är e klassade och har bokstäver för hel, halv, parkerings ljus halogen, Sedan har jag även kollat på biltemas baklysen https://www.biltema.se/bil---mc/bilbelysning/baklyktor/baklykta-led-2000036121 då jag gillar designen, lågbyggande, led (energisnålt) och så har de de funktioner som krävs i en enhet. Där är också frågan om de är ok vid regbes. Vidare över till blinkers, vet att de ska vara märkta med 1a eller 1b? För fram vänster resp höger, var hittar jag dessa, biltema har blinkers men enbart för bak. Sedan har jag luskat ut att jag antagligen behöver något sido ljus som jag sätter på shuttlen någonstans i godkänd höjd med orange sken, hittat något på swedol men de är ganska klumpiga och andra godkända förslag är välkommet, lågbyggande och i led, kan visserligen byta till led lampa efter bes... Över till reflex, baklysena är tänkta att monteras på stänkskärmarna bak men jag vill nog hellre montera dem på bakre karossdelen men då hamnar de en bit in och man vill ju gärna visa hörnen på bilen så ingen oavsiktligt monterar av ett däck i farten... Om jag köper backspeglar med blinkers i ersätter de i så fall sidoljusen men det kanske är svårt och dyrt att köpa visserligen. Många frågor i ett inlägg men så är det när man sitter på förlossningen och försöker döda lite tid😁 Edited February 3, 2021 by Joakim Kangas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 3, 2021 Share Posted February 3, 2021 När du ska läsa om belysningsregler, gör det på denna länk; https://sfro.com/images/stories/dok/Regler_bil_utdrag_20180403.pdf Det är uppdateringen till boken som är korrigerad och förhoppningsvis tydligare. Tipstråden om belysning är också bra, där finns ganska nya tips om blinkers fram till exempel. Angående sidoblinkers, så är denna modell svårslagen; https://www.diodhuset.se/mini-blinker-e-markt-12v Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
postmanpat Posted February 4, 2021 Share Posted February 4, 2021 På min bil: Biltemas baklampa 42-225, med hemmagjort fäste tillverkat med glasfibergjutning. Med denna sockel så innebär det att jag bara behövde 3 små hål för fäste och el genomförning. Lampan kom även mera rätt vertikalt. Landrover Defender lampor i hemmagjutet fäste, som form användes barnens sandlåde-skopa!!!! Biltema lampa som huvudstrålkastare, hel/halv och parkering, antagligen inte godkänd ljusbild, men har gått igenom alla besiktningar. Sidoblinkers från Audi A4 -99 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted February 4, 2021 Author Share Posted February 4, 2021 Se där ja, spanar lite nu på reservdelar24 med mera och Hellas lampor verkar bra 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted February 7, 2021 Author Share Posted February 7, 2021 Blinkers problemet är löst, ibland ligger det grejor i garaget som man är ovetande av att man har... 😄 Baklyktor blir biltemas led version och Sidoblinkers lika så, börjar där så får vi se vad som händer längre fram. Många färger på kablar blir det allt för att det ska vara enklare senare att felsöka allt😄 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Posted February 9, 2021 Share Posted February 9, 2021 Vilka övre leder använder du på hjulspindlarna fram ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted February 9, 2021 Author Share Posted February 9, 2021 1 timme sedan, Tomas sade: Vilka övre leder använder du på hjulspindlarna fram ? Mk Sportscars/ kitcardirect, samma som sitter på deras Mazda vertion. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilspc Posted February 11, 2021 Share Posted February 11, 2021 Finns dom här blinker som är 1a och 2a, E13 godkända, dock ganska dyra men snygga https://www.kellermann-online.com/en/micro-1000-extreme/160200 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted February 11, 2021 Author Share Posted February 11, 2021 43 minuter sedan, nilspc sade: Finns dom här blinker som är 1a och 2a, E13 godkända, dock ganska dyra men snygga https://www.kellermann-online.com/en/micro-1000-extreme/160200 Jag har hittat blinkers fram så det problemet är löst😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted February 18, 2021 Author Share Posted February 18, 2021 Då har jag börjat med all el, en del planering och en massa timmar senare så ser det ut såhär. Väntar nu på styrning till vattenpump/ fläkt sen så ska elhärvan vara klar förutom intercom som jag monterar senare😄 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted February 19, 2021 Author Share Posted February 19, 2021 Instrumentpanel på g😄 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted February 20, 2021 Author Share Posted February 20, 2021 Bara att skära ut till rätt form och klarlack på så ska det nog bli blankt o fint😄 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted February 21, 2021 Share Posted February 21, 2021 On 2021-02-19 at 19:00, Joakim Kangas sade: Instrumentpanel på g😄 Hur många lager har du och vikt/m2? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted February 21, 2021 Author Share Posted February 21, 2021 4 timmar sedan, MikaelG sade: Hur många lager har du och vikt/m2? Det är 9 lager och 2.65 mm tjockt. Den väger ca 3850g/m2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted March 8, 2021 Author Share Posted March 8, 2021 Instrumentpanelen är klar, mycket pill för att få den bra men jag är nöjd😄 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted March 28, 2021 Author Share Posted March 28, 2021 Den lever! Och jag överlevde första turen också😄 video0000001.mp4 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted April 3, 2021 Author Share Posted April 3, 2021 Ändrade planer, kom över 8st bättre begagnade däck med fälg, v70a samt toyo r888, blir spännande att testa dessa och sedan ev jämföra med rs-r på senare tid 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted May 2, 2021 Author Share Posted May 2, 2021 Jodå här händer det grejor men kanske inte just med bilen men med denna ytan istället för här ska det kilas in en "mindre" CNC fräs😂 givetvis med bilen också i form av att framskärmar är klara, bulan på huven samt bakskärmar. Har bak o fram lampor kvar samt lack och det som behövs justeras givetvis😂 Sen ska allt ställas in o testas sen är vi redo för regbes👌 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted May 13, 2021 Author Share Posted May 13, 2021 Såhär ser det ut nu, en del jobb kvar sen fortsätter bilbygget😂 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted May 23, 2021 Author Share Posted May 23, 2021 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted May 24, 2021 Author Share Posted May 24, 2021 Fick godkänt för 20kw/100kg idag från transportstyrelsenså nu är det fullt ös mot sfro2 samt regbes😁 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted May 30, 2021 Author Share Posted May 30, 2021 Många försök senare så är det perfekt med gasvajerna😂 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted June 10, 2021 Author Share Posted June 10, 2021 Här kommer en ledtråd om vad det blir för färg på bilen😂 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 11, 2021 Share Posted June 11, 2021 Aha en Coop miljöbil!Skickat från min SM-G986B via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted June 28, 2021 Author Share Posted June 28, 2021 Jag har fått smyg läckage på diffen, ser ut att läcka från anslutningen mot drivaxlen, dvs den främre packboxen, någon här som vet var jag kan hitta en sådan till mazda mx5 na öppen diff 1.6l? 😄 Alt någon som har en Torsen diff tillsalu så kan jag byta mot den istället 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted June 29, 2021 Share Posted June 29, 2021 Kolla här?https://www.trodo.se/tatning-packboxar/mazda-mx-5-i-na-1-6-85kw-13474-cid Annars om du vill trotsa Brexit så är mx5parts.co.uk grymma https://www.mx5parts.co.uk/differential-front-seal-mk1-1989-1993-p-755.html /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted June 30, 2021 Author Share Posted June 30, 2021 18 timmar sedan, tpau sade: Kolla här?https://www.trodo.se/tatning-packboxar/mazda-mx-5-i-na-1-6-85kw-13474-cid Annars om du vill trotsa Brexit så är mx5parts.co.uk grymma https://www.mx5parts.co.uk/differential-front-seal-mk1-1989-1993-p-755.html /T Trodos packboxar har fel OEM nummer, det verkar vara till utgående drivaxlar. mx5 parts däremot är rätt så får se om jag hittar något mer så får det bli en beställning där från kanske😎 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted June 30, 2021 Author Share Posted June 30, 2021 Kaross är grundfärgad, inte den snyggaste utan jag gjort kan man säga men fort kommer den gå ändå😂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted July 4, 2021 Author Share Posted July 4, 2021 Tur att man kan nyttja värmen på olika sätt, typ att härda karossen lite efter gelcoaten 😂 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted July 5, 2021 Author Share Posted July 5, 2021 Dagsformen, allt verka passa bra och bakskärmarna ska få en handpåläggning med lite gelcoat dem också, givetvis grön😄 bilens nya namn blir ”Päronet”👌 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted July 10, 2021 Author Share Posted July 10, 2021 Snart klar, ska bara fixa lite med det sista plocket, demontera diffen igen pga oljeläckage, modifiera oljetråget lite. sen en test fas där allt ska testas, mätas och efterdras och kolla så att saker sitter med rätt moment😂😁 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted July 27, 2021 Author Share Posted July 27, 2021 Bilen är klar, biltransporter i köpt och sfro 2 är om ca två veckor så det känns bra😁 ska se om jag hittar någon plätt med asfalt att åka runt lite på för att testa hastighetsmätaren men annars så är det inget kvar😎 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted July 27, 2021 Share Posted July 27, 2021 2 timmar sedan, Joakim Kangas sade: Bilen är klar, biltransporter i köpt och sfro 2 är om ca två veckor så det känns bra😁 ska se om jag hittar någon plätt med asfalt att åka runt lite på för att testa hastighetsmätaren men annars så är det inget kvar😎 Gillar dina framlampor, var har du hittat dom? mvh Mikael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted July 27, 2021 Author Share Posted July 27, 2021 Tackar! De köpte jag på biltema på någon utförsäljning, så de säljs inte längre, men har hittat samma lampor på olika sidor runt om på nätet, har alla bokstäver och siffror man vill ha och är uppdelat hel och halvljus/ parkering 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted August 10, 2021 Author Share Posted August 10, 2021 SFRO bes 2 godkänd utan anmärkning, nästa steg regbes. men måste byta en O ring i kylaren först då den smygläcker lite 😄 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 17, 2021 Share Posted August 17, 2021 Grattis!Skickat från min SM-G986B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted August 17, 2021 Author Share Posted August 17, 2021 1 timme sedan, vedde sade: Grattis! Skickat från min SM-G986B via Tapatalk Tackar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted September 23, 2021 Author Share Posted September 23, 2021 Idag blev den registrerad! både med 20kw/100kg samt med T12BF.😁 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örnie Posted September 24, 2021 Share Posted September 24, 2021 Grattis! 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted September 24, 2021 Author Share Posted September 24, 2021 10 minuter sedan, Örnie sade: Grattis! 🙂 Tackar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted September 26, 2021 Share Posted September 26, 2021 Grymt jobbat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted September 26, 2021 Author Share Posted September 26, 2021 37 minuter sedan, MikaelG sade: Grymt jobbat! Tackar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted September 26, 2021 Author Share Posted September 26, 2021 Jag har inte kört den på almän väg än men har en känsla av att mer hästar aldrig är fel🤣 (I väntan på regplåtar) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted October 10, 2021 Author Share Posted October 10, 2021 Fått plåtarna och åkt ett par svängar när det varit finväder, den går bra och väldigt fort 😄 speciellt efter 5k för det är då de där extra fyra spridarna kickar in 😄 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted January 3, 2022 Author Share Posted January 3, 2022 Jodå, här händer det grejor, några extra pinnar på buren, hårdare fjädrar bak, nytt batteri, nya packningar i huvudcylindrarna(bromsar är bra o ha), 6p bälte, bogser öglor och lite mer är både bytt och på g. 😆 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Kangas Posted March 27, 2022 Author Share Posted March 27, 2022 Tvättad, vaxad, testkörd, nu ska bara vägarna sopas sen så😆 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts