Göran Nilsson Posted October 7, 2019 Share Posted October 7, 2019 Hej Nu har jag äntligen kommit så här långt, SRFO 2 besiktningen är genomförd. Besiktningsmannen var inte blyg när det gällde testkörning å bullerprov, häftiga rivstarter å inbromsningar, tur att jag hade varvtalsbegränsning på 6000rpm. Summan av dagen är att bilen är godkänd och jag är lycklig Göran 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted October 7, 2019 Share Posted October 7, 2019 Stort grattis! Härligt! Bilen är grymt snygg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted October 7, 2019 Author Share Posted October 7, 2019 37 minuter sedan, Frena sade: Stort grattis! Härligt! Bilen är grymt snygg! Tusen Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted October 8, 2019 Share Posted October 8, 2019 Håller med snygg bil, har du lust att posta lite mer info om den och bygget ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted October 8, 2019 Author Share Posted October 8, 2019 (edited) Just nu mappning Edited October 8, 2019 by Göran Nilsson Lagt till bild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted October 8, 2019 Author Share Posted October 8, 2019 10 timmar sedan, Kjelland28 sade: Håller med snygg bil, har du lust att posta lite mer info om den och bygget ? Tackar, jo här kommer en liten sammanfattning av bygget. Jag gillar den öppna karosstypen Exoskelett med få täckande paneler och jag ville bygga hellre än att köpa färdigt. Mitt val föll på DJC Engineering Vstorm, av dem köpte jag ram och en del glasfiberkarossdelar. Delarna levererades precis innan midsommar 2018. Direkt startade jag vinkelslipen och kapade bort golvstrukturen och diverse fästpunkter för rattstång mm. Anledningen var att Vstorm är 3-sitsig med en centralt placerad förare å den konfigurationen gillar inte jag men jag såg potentialen i att bygga om ramen till 2-sits vänsterstyrd. Ny golvstruktur tillverkades med fästpunkter för säten, pedalställ och passagerarstöd. Dessutom så kompletterade jag med en ny balk till rattstång/instrumentbräda/A-stolpar placerad 250mm bakom originalbalken, där placerades också A-stolparna till vindrutan. Vindrutan har sitt egen tråd i detta formidabla forum. Rattstång från Ford Ka och övrigt i styrsystem från JOCAR. Jag använder Ford Ka spakar till belysning, körriktning, vindrutetorkare, spolare. Jag har köpt mycket från UK bla annat Spindlar och Bromsar från Hi-Spec typ Ultralite 4 Classic fram och EPB Ultralite med elektrisk handbroms bak. Fälgar är Team Dynamic 1.2. 17”. Coilover dämpare från PRO-Tech. Pedalställ köpte jag från OBP. Det var mycket från UK men jag har skaffat mycket från Sverige också. Motor, växellåda och drivaxlar kommer från en Subaru Impreza som hade gått 2700 mil när den körde på en Älg, införskaffades från en skrotfirma i Växjö. Motorn har 92Kw med 5-växlad låda. Till motorn har jag en MaxxECU Sport styrsystem, eftermarknads kollektorgrenrör som jag har modifierat för att få bättre markfrigång, ljuddämpare från Raka Rör och diverse rörkrökar för egen tillverkning av avgassystemet. Bränslesystemet på motorn är helt original Subaru dock har jag byggt bränsletanken själv, finns separat tråd på den. Elsystemet är som hos de flesta egenkonstruerat, jag byggde elboxen från ett modulsystem med låda, hållare för relä, säkringar efter eget val. Många ledningar blev det, Pust, pust, jobbigt, jobbigt. Karossdelar, av totalt 17st delar har jag 3st delar som inte är egentillverkade eller modifierade, resten är modifierade från 30% till 70% eller helt egentillverkat. Jag gjorde allt grundarbete men en kamrat (fd billackerare) sprutade på färgen , dock bara den röda kulören och klarlacken, den grå kulören är pulverlack av en lokal firma. Interiören har jag försökt hålla så partanskt som möjligt, 2st racingstolar Sparco Rev2, ett kombinstrument allt i ett, inga mattor eller övrig stoppning. När jag startade detta projektet så tänkte jag att det inte var så mycket jobb så jag skulle nog bli klar i Maj 2019 men insåg i Februari 2019 att det inte skulle gå utan att jag ökade arbetsinsatsen så i ett antal månader så loggade jag 200 timmar eller mer, nu vet jag vad resultatet blev. Men jag är grymt nöjd ändå. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted October 18, 2019 Author Share Posted October 18, 2019 Inspektion enligt Enskilt Godkännande pågår, det ser bra ut änn så länge, inga klagomål eller kommentarer. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted October 18, 2019 Author Share Posted October 18, 2019 Godkänd utan anmärkning. Pga datastrul på TS fick jag inte reg-Nr förren kl 16 å sen kontaktade jag försäkringsbolaget där jag anmälde reg-Nr sedan kunde jag ställa på bilen. På Måndag skall jag gå in på polisstationen å se om jag kan få några tillfälliga regplåtar. Nu skall jag tvätta bort all skit som samlat sig efter resan till besiktningen , totalt blev det 11 mil i regn, 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted October 23, 2019 Author Share Posted October 23, 2019 Idag så gjorde jag en Corner Weight vägning å det var inte så komplicerat som jag trodde. Efter bara två justeringar på coiloverna så var diagonalvikten på ett kilo skillnad. Däremot så tog det dubbelt så lång tid att tillverka fyra stycken ramper enl bild. Imorgon Torsdag ska jag göra fram å bakvagns inställning på en däckfirma. Idag fick jag registreringsbevis och nummerplåtar, men han köra 45 mil på de gula tillfälliga nummerplåtar ( de var i papper) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted October 24, 2019 Author Share Posted October 24, 2019 Så nu är hjulen inställda korrekt, det som jag själv gjorde var inge vidare. Nu är bilen betydligt mer stabil på vägen och därmed trevligare å mer avslappnad körning blev det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted October 24, 2019 Share Posted October 24, 2019 Hur känns motorn? Sugen på mer effekt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted October 24, 2019 Author Share Posted October 24, 2019 1 timme sedan, Frena sade: Hur känns motorn? Sugen på mer effekt? Hur kunde du gissa det 😀. Jo, det är jag definitivt sugen på men jag får sansa mig lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted October 25, 2019 Share Posted October 25, 2019 11 timmar sedan, Göran Nilsson sade: Hur kunde du gissa det 😀. Jo, det är jag definitivt sugen på men jag får sansa mig lite. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted November 5, 2019 Author Share Posted November 5, 2019 Nu ger jag upp och ställer in i depån, första snöflingorna seglade ner idag. Jag kommer att vara sysselsatt med förbättringar under vintern, har redan minst 10 punkter nerskrivna. Vi ses till våren Göran 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.