Baalzamon Posted September 28, 2004 Posted September 28, 2004 Vad exakt är det som "ET" är ett värde av? Bilen som jag har tagit spindlar ifrån har ET=40. Jag vet ju att det är hur djupt fälgarna hamnar, men hur är det man mäter? Från navet där fälgarna ligger emot, och innåt, eller hur är det? 40mm verkar inte kunna stämma något vidare i såna fall. Eftersom jag inte har några hjul, så måste jag gå efter det här för att få det riktigt. Quote
DIRAVI Posted September 28, 2004 Posted September 28, 2004 (edited) ET är avståndet från fälgens centrum (sidledes) till kontaktytan mot navet. so om du har en fälg som är 200 mm bred, utvändigt, lägger den på golvet (utsida upp) och mäter från golvet och till kontaktytan och får 145 mm så är ET=45 mm Edited September 28, 2004 by DIRAVI Quote
Elva Posted September 28, 2004 Posted September 28, 2004 En liten bild kanske underlättar :) Bilden avbildar possitiv ET. Quote
conco Posted September 28, 2004 Posted September 28, 2004 Om man mäter som i fallet ovan får man hur mycket centrumlinjen är förflyttad. Fälgen ovan mäter F=200 bred och G=145 i backspace så blir det enligt formel G-F/2=E (inpressning) vilket blir 45. Tittar man på en sådan fälg bör det stå ET30 ca. Varför ??? Vet inte riktigt men jämför jag med mina ET38 fälgar, 7" med 140 backspace blir det ET51 om man räknar. Tabellen nedan visar et som står i fälgarna. Kanske någon av er kan förklara varför det är så här. Räknar man in originalinpressningen på standardfälgen till bilen??? :blink: Quote
Baalzamon Posted September 28, 2004 Author Posted September 28, 2004 Då tror jag att jag förstår. Misstänkte att det kunde vara något sånt, men var inte säker. Quote
Elva Posted September 28, 2004 Posted September 28, 2004 Detta är något jag inte stött på. Har alltid stämt om man mätt/ritat som 'min' bild i inlägget ovan. Är mycket intressread av att få något bra svar på detta. Quote
therealpinto Posted September 28, 2004 Posted September 28, 2004 (edited) Hej Backspacing och ET är inte samma sak...backspacing är måttet på hur mycket plats det är innanför anliggningsytan mot navet, alltså innerkant -> navytan. /Gustaf Edited September 28, 2004 by therealpinto Quote
conco Posted September 28, 2004 Posted September 28, 2004 The Real Att backspace och et är olika är jag med på. Men det är hur man får fram det som står i fälgarna som är intressant (räknemässigt alltså) ELVA! Om vi tar ett exempel med ett par andra 7" fälgar jag hade. Alltså 177.8 breda och 120 i backspace skulle ge 57.8 i ET men de fälgarna är ET20, så det funkar inte riktigt, eller så har centrifugalinjektorn i mitt huve tagit slut :D Conco Quote
Elva Posted September 28, 2004 Posted September 28, 2004 Hmm, 120-177.8/2=31.1 Stämmer dåligt vilket som. Quote
conco Posted September 28, 2004 Posted September 28, 2004 Precis! Men om man däremot använder tabellen får man fram det som står i fälgarna. Det är därför jag tänkte om det finns nåt sätt att räkna fram samma mått som står i tabellen. Conco Quote
therealpinto Posted September 29, 2004 Posted September 29, 2004 Nu hade jag tid att läsa frågan bättre. Jag undrar varifrån tabellen kommer? När ni mäter, mäter ni från fälgens ytterkant eller från kanten där däcket ligger? I bilden så mäts ju från däckets anliggningsyta... /Gustaf Quote
Elva Posted September 29, 2004 Posted September 29, 2004 Det är de enda rätta och mäta där däcket ligger. Tror att jag ska gå ut och testmäta/räkna på ett par fälgar för skojjskull :D Quote
Thomas Posted September 29, 2004 Posted September 29, 2004 177,8 har centrumlinjen ca 89mm minus 120backspace =29ET i detta exempel där man säkert inte räknat med däckets anliggning vilket är det rätta utan mätt utsidan på fälgen Quote
DIRAVI Posted September 29, 2004 Posted September 29, 2004 Är man bara intresserad av ET, och inte backspace, så räcker det med att mäta på samma sätt på båda sidor fälgen, då tar eventuellt *felaktigt* sätt att mäta ut varandra. Quote
conco Posted September 29, 2004 Posted September 29, 2004 Tabellen finns på denna sida. Fälgmätning Rimlip kallas måttet som skiljer fälgens kant till kanten där däcket sitter. Det uppges till ungefär 6mm, så det blir i alla fall fel. Conco Quote
Thomas Posted September 30, 2004 Posted September 30, 2004 Ja DET SKILJER JU PÅ FÄLG TILL FÄLG OCH ALU/STÅL T.EX. Quote
Tommy Posted January 1, 2005 Posted January 1, 2005 Vart kan man beställa LättMetall- eller plåtfälgar med valfri Offsett ( till vettiga priser ). Jag är lite sugen på feta Lm-fälgar :D Om jag tex skulle behöva : Vi utgår från Zero-offset linjen i den mittre bilden... 115 mm på insidan > till Zero offsetlinjen och 180 mm < från utsidan Hur formulerar man detta så att en firma förstår till 100% vad man vill ha ! :icon_oops: Quote
conco Posted January 1, 2005 Posted January 1, 2005 Fattar jag dig rätt om du ska ha 11 tums fälgar?? Conco Quote
Tommy Posted January 1, 2005 Posted January 1, 2005 Det var ett exempel bara ... Tyckte du det var för smalt ? ;) Mest för: vart jag hittar tillverkare och hur jag skall beställa för att få rätt mått... Men något åt det hållet... Det blir nog närmare 115 mm på insidan > till Zero offsetlinjen och <span style='color:red'>150 mm </span>< från utsidan Har tänkt mig feta fälgar så varför snåla med bredden? :) Quote
conco Posted January 2, 2005 Posted January 2, 2005 Inte för smala.. :D bara det att det är bra att veta bredden när man räknar ut ET vilket man brukar använda när man beställer. I första fallet (180mm) blir fälgarna 11 tum och ET blir -38 Idet senare(150mm) blir fälgarna 10tum och ET -25 Conco Quote
Tommy Posted January 2, 2005 Posted January 2, 2005 Tack för det... :thumbup: Så jag beställer alltså bara med denna uppgift Tum + (ET)? Kan du beskriva hur du får fram rätt ET ? ( från mina exempel ) Sedan gäller det bara att hitta ett ställe där man kan köpa 4 fälgar till rätt pris ! :blink: Quote
Arrowsmith Posted January 2, 2005 Posted January 2, 2005 hör av dej om du hittar någon firma Tommy för jag har inte hittat det.... det vettigaste hittills är image wheels i england men där kostar fäljarna både skjortan och kalsongerna med .... + VAT och Shipping :console: Quote
Tommy Posted January 2, 2005 Posted January 2, 2005 Jag hör av mig om jag hittar någon ! Pratade med Zaphod om att ev gå ihop vid ev en beställning ... Vi har ju alla 3 liknande fälg-mått ! Quote
conco Posted January 3, 2005 Posted January 3, 2005 Hej! Just hemkommen från jobbet. Jag hör av mig om hur man får fram et när jag fått lite liv i kroppen. Conco Quote
Tommy Posted January 3, 2005 Posted January 3, 2005 Efter en hel del sökande har jag hittat följande firmor som breddar Alu och plåtfälgar. Breddning av plåt- eller aluminiumfälgar i alla dimensioner. Riktning och reperationer av fälgar. Byte bultcirkel. Då kan man kanske anpassa billigare Alu fälgar :D www.intera.nu Priset för en plåtbreddning hos Intera låg på ca: 1000:- / st och att tex vända el flytta på fälgcentrum 500:- Hittade även ett företag till som heter: SKULLMAN ENTERPRISE AB tel. 0159-308 61, 070-688 34 44 Quote
Arrowsmith Posted January 3, 2005 Posted January 3, 2005 det finns även en firma i skåne som heter Fälgrikt länk till sidan med en del info... Quote
therealpinto Posted February 17, 2005 Posted February 17, 2005 Hej Jag fick nys om en länk där en designer av fälgar (Enkei) förklarar en del runt hur man mäter: http://www.eng-tips.com/viewthread.cfm?qid=68500 Tydligen är det ett problem att vissa mått är "nominella", dvs en 7" bred fälg kan vara olika bred beroende på tillverkare... /Gustaf Quote
Stefan Berglund Posted March 19, 2007 Posted March 19, 2007 (edited) Dammar av den här tråden! :prop: Sitter och funderar på vart man vill att fälgen ska hamna i fårhållande till stället där spindeln är ledad ? Jag bygger på 140 spindlar, å behöver veta vart hjulena kommer hamna innan jag svetsar bärarmar! Det fick väl skilja 100mm som mest mellan insidan på däckena fram/bak för en stel bakaxel va ? Vill man ha bilen smalare fram än bak, eller är det bäst om det blir precis lika ? Edited March 19, 2007 by Stefan Berglund Quote
Rikard Larsson Posted March 19, 2007 Posted March 19, 2007 (edited) Det får skilja max 100 mm spårvidd (cc på däcken) om man inte har diffbroms, har man det är det 50 mm. För vägegenskaperna är det bäst (har jag läst någonstans) att ha lite bredare fram än bak faktiskt. EDIT: Kan kolla måttet när jag kommer till verkstaden nästa gång, har också 140-spindlar. Edited March 19, 2007 by Rikard Larsson Quote
Stefan Berglund Posted March 19, 2007 Posted March 19, 2007 (edited) Tack! Kolla gärna upp ditt mått, bra å se hur andra har gjort! :) Edited March 19, 2007 by Stefan Berglund Quote
Rikard Larsson Posted March 25, 2007 Posted March 25, 2007 (edited) Här kommer de utlovade måtten, bättre sent än tråkigt. Måtten är från bromsskivans ytterkant, alltså fälgens anläggningsyta. I min byggtråd finns lite bilder på främre bärarmar: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4447 Edited March 25, 2007 by Rikard Larsson Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.