Jonte Posted September 28, 2004 Share Posted September 28, 2004 Sådär då har man varit vid SBP och fått sin dom :D 07.00 hade jag tid för inställelse så jag vaknade redan vid 5, förmodligen var man redan då spänd å nervös *s* När jag väl kommit på plats så meddelade killarna på SBP att datorn gett upp på morgonen så det blev lite väntan på plan innan den var igång. Först var det invägning av ekipaget. 620 kg tung konstaterade vi att vägde, ett ganska bra resultat. Sedan in i hallen för noggrann undersökning av bilen över, under och inuti. Omdömet blev en mycket fräck och trevlig bil. MEN tyvärr så fick jag 4 anmärkningar 1. Sidokörriktningsvisare saknas. trots att min SFRO-man sa att det inte behövdes. Skulle läst ordentligt. 2. Körriktningsvisare fram uppfyller ej krav. Det gäller måtten mellan dom 3. Reflex bak saknas. Defenderlamporna med reflex duger inte 4. HC-halt tomgång för hög (258) För mig så är nr4 den klart svåraste att veta om man klarar till ombesiktningen. Den går just nu lite dåligt på tomgång, så det ska fixas till. Men sen får vi se. Den uppmärksamme kanske funderar över varför det saknas en anmärkning i protokollet . Det är helt enkelt så att besiktningsmannen måste glömt den biten, men det är inget som jag tänker skylta med :whistling: Så nu har jag 1 månad att fixa desa 4 saker och sedan kan man gå in i vintervila Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted September 28, 2004 Share Posted September 28, 2004 GRATTIS!!! Bra jobbat under denna tiden! :thumbup: Hoppas att belöningen för arbetet känns tillräcklig ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted September 28, 2004 Share Posted September 28, 2004 Var besiktigade du? Förresten grattis :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted September 28, 2004 Author Share Posted September 28, 2004 Just nu känns en stor lättnad flyta genom kroppen..... :) Får jag bara ordning på HC-halten så e resten en bagatell Jag besiktade här i Västerås Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted September 28, 2004 Share Posted September 28, 2004 Prova med lite soppa i tanken och en flaska t-sprit/K-sprit, klassiskt bus som brukar fungera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted September 28, 2004 Author Share Posted September 28, 2004 Prova med lite soppa i tanken och en flaska t-sprit/K-sprit, klassiskt bus som brukar fungera. Har en nästan full tank efter söndagens äventyr....blev inte så många varv på Tullinge. Conco skulle kolla upp nåt dundermedel som hans arbetskompis troligen använde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted September 28, 2004 Share Posted September 28, 2004 Hej HC är ju kolväten så då är det inte så säkert att sprit i tanken "fungerar". Är ventiltätningar/ventilstyrningar fräscha? Vad är det för motor, förresten? /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted September 28, 2004 Author Share Posted September 28, 2004 HejHC är ju kolväten så då är det inte så säkert att sprit i tanken "fungerar". Är ventiltätningar/ventilstyrningar fräscha? Vad är det för motor, förresten? /Gustaf Det är en -88 2.0 sohc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted September 28, 2004 Share Posted September 28, 2004 Ett stort GRATTIS till ett fint bygge :thumbup: Lycka till med de små anm, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted September 28, 2004 Share Posted September 28, 2004 Om inte ventiltätningarna är nyligen bytta sitter felet med stor sannolikhet där. När de blir lite hårda sugs det in olja som ger högt HC-värde. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Sundberg Posted September 29, 2004 Share Posted September 29, 2004 (edited) Om inte ventiltätningarna är nyligen bytta sitter felet med stor sannolikhet där. När de blir lite hårda sugs det in olja som ger högt HC-värde./Gustaf Precis, väldigt vanlig orsak till hög HC-halt. Men snälla... laga felet istället för att mixtra med hokus pokus medel! Du vill väl ändå ha en fräsh motor i din bil? Om du ska ut på nån bana och nöta så vill du väl inte köra ifrån motståndarna genom att lägga ut en rökridå bakom bilen? ;) Föressten, grattis till en lyckad besiktning! Edited September 29, 2004 by Gustav Sundberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted September 29, 2004 Share Posted September 29, 2004 HejHC är ju kolväten så då är det inte så säkert att sprit i tanken "fungerar". Är ventiltätningar/ventilstyrningar fräscha? Vad är det för motor, förresten? /Gustaf Gustav,,det vet du väl att K-sprit inte är ett kolväte ;) och därför kommer att sänka halten av HC. Caper :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted September 29, 2004 Author Share Posted September 29, 2004 Vad jag förstått så är det ingen stor operation att byta ventiltätningar...så det blir så till helgen å sen lite k-sprit i tanken när jag besiktar ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted September 29, 2004 Share Posted September 29, 2004 Massor av grattis :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: Jag får väll visa min otroliga okunighet och fråga vad missade dom. Lev väl och lycka till Michael Wänström SJÖVIK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted September 29, 2004 Share Posted September 29, 2004 grattis jonte bilen såg grymt snygg ut i söndags Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kallerman Posted September 30, 2004 Share Posted September 30, 2004 HejHC är ju kolväten så då är det inte så säkert att sprit i tanken "fungerar". Är ventiltätningar/ventilstyrningar fräscha? Vad är det för motor, förresten? /Gustaf Gustav,,det vet du väl att K-sprit inte är ett kolväte ;) och därför kommer att sänka halten av HC. Caper :D Hm...K-sprit är väl en form av etanol. Exempelvis har ethyl alcohol CH3CH2OH. Det tycker jag luktar grymt mycket kolväten. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted September 30, 2004 Share Posted September 30, 2004 HC-värdet vid besiktningen är mängden oförbrända kolväten i avgaserna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 30, 2004 Share Posted September 30, 2004 Gamla torra ventiltätningar ger detta symptom och gammal bensinutsåädd olja t.ex. bilen bara gått korta sträckor med kallstart/choke på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted September 30, 2004 Share Posted September 30, 2004 HejHC är ju kolväten så då är det inte så säkert att sprit i tanken "fungerar". Är ventiltätningar/ventilstyrningar fräscha? Vad är det för motor, förresten? /Gustaf Gustav,,det vet du väl att K-sprit inte är ett kolväte ;) och därför kommer att sänka halten av HC. Caper :D Hm...K-sprit är väl en form av etanol. Exempelvis har ethyl alcohol CH3CH2OH. Det tycker jag luktar grymt mycket kolväten. ;) Skojar bara lite ;) , men det brukar hjälpa till lite grann att sänka HC värdet med K-sprit. Men det viktigaste är nog att man har en fräsch olja i motorn och inte en utspädd med bensin :( Caper :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.