Decieved Posted May 4, 2019 Share Posted May 4, 2019 Nu ska ni få samma fråga ni har fått några gånger redan 😀 vilka roliga motorer finns det att välja på till bygge. Skillnaden nudå är att jag tänkte lägga i den bak i bilen så motorn ska sitta på tvären, det kanske öppnar upp för flera motorer man vanligtvis väljer bort? Jag vill ha nått hyffsat vanligt som går att få tag i, inte alltför gammalt, runt 160hk. Det hade varit roligt att prova på turbo den här gången men effekten ramlar oftast iväg, jag har kikat lite på volvos b4204t1-3 den ligger runt 160hk och sitter i s40, billig och vanlig. Nackdelen med den motorn är elen, jag vet inte riktigt hur mycket som behöver tas ur bilen för att motorn ska hoppa igång, jag tog en motor ur vw familjen för ett tag sen och den var ju hopplös med nycklar, box , instrumentbräda och allt vad det nu var som skulle höra samman. Som backup om det skiter sig kanske man kan peta dit tex ett megasquirt? jag är inte så intresserad av sånt är det nått man får ihop själv, inte själva koppling och kabelbiten utan mer inställningen av motorn? Ni som åker med 2L duratec >2001 kör ni med orginalsprut? Har ni nå bra tips både med och utan höfläkt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted May 4, 2019 Share Posted May 4, 2019 VW/Audi 1.8t 20v med motorkod AEB innan 1996 ska vara utan immobilizer men kan vara svårt att hitta, alternativet är ju att strunta i orginal ecu:n och köra eftermarknadssprut. Jag satte en sådan motor i en Scirocco MK1 och det fungerade bra till slut när jag väl fick tag i rätt kontakt för att programmera bort immobilizern. Mappning är det bäst att ta hjälp med om man inte är tillräckligt intresserad själv, lätt att spika sönder en kolv om man inte vet vad man gör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted May 4, 2019 Share Posted May 4, 2019 Som fan bärare för Saab motorer I alla bilar (rwd,awd,fwd) —>. B204l 150 HP Saab . Inte lättast men nästan oförstörbar och i princip gratis nu och med turbo . Vill du ha lite mera botten vrid b234l 170 HP 1994-1999 900,9-3,9000 med turbo om man sedan fel .....programmerar lite i orginal sw har det ju hänt att effekten dubblas. Nackdelen kan vara ej vajer växlad orginal men vill man åka 6 vxl istället passar nyare Lådor med vajer ( dock lite ovanliga) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulwe Posted May 5, 2019 Share Posted May 5, 2019 Peugeot 306 GTI, köpte en sån ny 1996 när den kom ut, såldes med 38 500 mil på mätaren, helt underbar motor + 6-växlad låda. 167 häst utan turbo. Hade tankar på att bygga lätt med en sån, men gick en annan väg (V8). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted May 5, 2019 Share Posted May 5, 2019 (edited) finns en tråd där motorer vart uppe sen förr, kanske kan stå nåt där som du gillar ! 🙂 https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/14530-motorer/&tab=comments#comment-163628 Att få till styrningen av allt möjligt tror jag, om man inte är bilelektriker eller ruggit intresserad av bil el, är lättast med nån aftermarket styrning typ Mega squirt Speedunio eller nåt annat. En av anledningarna till att jag valt att köra med min gamla B18 och förgasare ! Simpelt att få igång och att sköta. Edited May 5, 2019 by Kjelland28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.