Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ja. Vad finns det för konstruktioner man skulle kunna använda?
Renault 4, 5 och 16 är de alternativ jag tänkt på. Det är även de enda mindre personbilar jag känner till med den konstruktionen.  Driv linan bör väl palla ca 100hk. Tänkt bilvikt, under 500kg.
Nån form av framdiff och sen nån MCmotor som snurrar åt lämpligt håll borde väl också kunna funka? Nu vet jag inget om MCmotorer, så det kanske är så att det skulle funka med en mindre bakdiff och en sån också?
Förslag på spindlar får ni gärna komma med också.

 

Posted

För några år sedan var vi ett gäng på Stoneleigh  bilbyggarmässa i England. Där träffade vi en person som hade tagit Reunault 5 TS eller GTI (en sportversion av Reunault 5), för att bygga en trehjuling. Han hade tagit hela framvagn, motor och växellåda samt ena sidan av bakaxeln och bakhjulet. Lätt bygge med låg vikt och bra effekt. Skall kolla efter om jag har någon/några bilder

Posted
1 timme sedan, tpau sade:

Toyota IQ har drivaxlarna framför motorn och 1,3an är väl på ca 100hk?

https://www.automobilesreview.com/auto-news/toyota-iq-six-degrees-of-innovation/5578/

/T

Jo. Men den lutar framåt och bygger på höjden. Vilket är ett problem. Men den lådan och en annan lägre motor som sitter rakt eller lite lutad bakåt, kanske vore nåt. Jag har ett par Nissan Micra motorer.

 

  • Like 1
Posted
2 timmar sedan, kengren sade:

För några år sedan var vi ett gäng på Stoneleigh  bilbyggarmässa i England. Där träffade vi en person som hade tagit Reunault 5 TS eller GTI (en sportversion av Reunault 5), för att bygga en trehjuling. Han hade tagit hela framvagn, motor och växellåda samt ena sidan av bakaxeln och bakhjulet. Lätt bygge med låg vikt och bra effekt. Skall kolla efter om jag har någon/några bilder

Har just insett att tidiga R5 har a-armar. Undrar vart man hittar ett vrak som duger till donator. Kan inte minnas när jag såg en R5 i trafiken.

Posted

Det är lättare att komma med tips om du beskriver lite mer vad du vill bygga...

VW bubbla har diff och växellåda framför motorn liknande R5. R5 ser ut att ha längsmonterad motor. Är det önskvärt? IQ ser ut att ha tvärställd.

Posted

VW bubbla växellåda och Golf spindlar.

tar man en senare växellåda utan svingaxlar har man ett lättare liv. Para ihop drivaxlarna från Golf och bubbla. Adaptrar till olika motorer finns och det är en lätt och bra växellåda att utgå ifrån.

 

Richard

Posted

Jag tycker VWlådan bygger för mycket framåt. Samma med Skoda. Jag äger en svansmotorskoda 🙂 , så detta ämnet är på inget sätt nytt för mig. En bättre 5växladlåda till den hade varit trevligt också, men det är dyrt med Porschegrejor. Renault Master är där eventuellt ett alternativ dock. Finns andra bra Renaultlådor också, men Renault Espace v6 av första modellen och Renault 30 mfl är inget som växer på träd.
Det spelar inte så stor roll på vilken ledd motorn sitter, det är viktigare att det är relativt lågt och inte för långt fram. Detta för att få en bättre tyngdpunkt och lägre profil på fronten. IQ verkar bra, förutom höjden.
Jag har även en Hundkoja, så jag vet hur en sån är byggd, och det är smart på sitt sätt osv, men gjutjärn och forntid.
Det var därför jag började fundera på MC-motor och en diff.
Tanken är en låg lätt bil med framhjulsdrift.
 

Posted

Hur hög blir IQ motorn är man tar bort insugsplenumet som ligger ovanpå ventilkåpan, det verkar vara finfin vinkel att hänga på några mc förgasare och insugsrören verkar ju vara alu så det går att svetsa.

/T

Posted

Fördelen med MC-motor är att du kan placera motorn på den höjd du vill och den borde väga klart minst men du får lösa back på annat sätt. En MC-motor från en touringhoj eller glidare kanske är lite mer billik i sin karaktär?

En R5 motor är väl också i gjutgärn och onödigt tung. IQ borde väga ganska lite? 

Går det att vända på en Audi-låda på samma sätt som det går att vända på en bubbla låda? Vad jag hört går det i bubblans låda att byta plats på kronhjulet så att diffen går åt rätt håll efter att man bytt plats på lådan. Går det att göra samma sak med en audilåda? Den sitter normalt bakom motorn men går den att vända så den sitter framför? Eller går den att bygga om så att den går att köra upp-o-ner?

 

Posted (edited)
10 timmar sedan, bexander sade:

Fördelen med MC-motor är att du kan placera motorn på den höjd du vill och den borde väga klart minst men du får lösa back på annat sätt. En MC-motor från en touringhoj eller glidare kanske är lite mer billik i sin karaktär?

En R5 motor är väl också i gjutgärn och onödigt tung. IQ borde väga ganska lite? Går det att vända på en Audi-låda på samma sätt som det går att vända på en bubbla låda? Vad jag hört går det i bubblans låda att byta plats på kronhjulet så att diffen går åt rätt håll efter att man bytt plats på lådan. Går det att göra samma sak med en audilåda? Den sitter normalt bakom motorn men går den att vända så den sitter framför? Eller går den att bygga om så att den går att köra upp-o-ner?


 

Exakt. Detta känns just nu som det mest rimliga.

R5motorn är faktiskt i alu och rätt kompakt. Och det går ju att byta motor. Adapterplatta osv.

Det ska inte gå att vända kronhjulet på Audi, Subaru, senare Renault, Dacia eller Toyota Tercel. Om nån har en annan uppgift så blir jag väldigt glad. Till Subaru finns det drev att köpa så man kan vända, men 10 000+kr gör det ointressant för min del. En modern låda från Subaru hade gjort sig bra i Skodan.
http://www.subarugears.com/Pricing/Pricing.html

Edited by loop

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...