Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej, som tidigare nÀmnts köpte jag Cealms Fox Relliant.  Den Àr ombyggd till elbil av Göteborgs VerkstÀder nÄgon gÄng pÄ 80-talet. 20181013_165917.thumb.jpg.ac11ed601d1f9c613ca84527eab9c183.jpg

Det Àr en kaross i glasfiber med galvad bÀrande ram. Individuell framvagn med dubbla a-armar samt stel axel bak upphÀngd i lÀngsgÄende bladfjÀdrar. Det satt en dc series motor i den orginal.

20181110_180826.thumb.jpg.58bd5026ff80110b55911e1a1463a1aa.jpg

Den Àr provkörd med Kelly controllern och ska tillbaka i bilen. MÀrkeffekten Àr hÄrresande 8 kW, men det ska man inte haka upp sig pÄ. Det Àr Volt samt Ampere man skickar i den som avgör.  

DC motorn sitter direkt pÄ kardanaxeln. 

Det som fattas Àr batterpack och lite relÀn.

HÀr kommer det intressanta i kunskapsresan, ska snÀppa upp det lite svÄrighetsmÀssigt. Ska nÀmligen stoppa i nÄgra Tesla batterimoduler, DIY BMS frÄn Evtv samt ( hör och hÀpna) Canbusstyrd Tcc laddare.  

TĂ€nkte bygga ett modulĂ€rt batteripack som jag ska kunna stoppa i vad det nu Ă€r som ska elektrifieras i framtiden (GrĂ„ben 😉).   Elfox har en lĂ„da i skĂ„pet som batteripacket Ă€r tĂ€nkt att passa i. 

PÄbörjade konstruktionen av batteripacket idag i vÀntan pÄ Ali men inte express. 20181110_180836.thumb.jpg.dca60b75cea83a90f756955c52840e0d.jpg

Mvh PÀr 

Edited by steel
Posted

😀Japp, LUPUS  ! Nu fĂ„r Ă€lgarna inte det lĂ€tt !!

Stoppade i Tesla moduler för att se om jag mÀtt rÀtt. Blir 3s2p setup. Mao 3 i serie 2 parallellt.  Ca 70 V , massa A samt ca 30kWh. GÄr Àven att konfigurera om packet till solcells batteri bank,  i mitt fall 48V. Kuriosa, idag gav solcellsparken 0,738 kWh, grÄtjockt....

20181111_113623.thumb.jpg.40fcda265a82c1058b69239d599af3f8.jpg

Aluvinklarns inpassade, borrade och gÀngade för fastsÀttning av moduler. 

20181111_153638.thumb.jpg.36c15bd329f7760d0ba146db33ddfe7e.jpg

FÀrdigsvetsat med diverse fÀsten för accessoarer.

20181111_175021.thumb.jpg.9c8808b594b2b7e21b56abeb815333e1.jpg

Mvh PÀr.  

  • Like 2
Posted

Hej, jaha och vem var det som mÀtte lÄdan dÀr batteripacket skulle vara ???

Fort och fel 😹20181112_145336.thumb.jpg.a27ec5067969a865528110b6a5dac0ac.jpg

LĂ„dan  Ă€r 720 mm innermĂ„tt, ramen till batteripacket blev 730 mm 😠

Blev sur och tog bort lÄdan, den var ju ÀndÄ felgjord......

20181112_153159.thumb.jpg.add5eadc5c8d59e8aafc30fb2e85dd48.jpg

Mvh PÀr 

  • Like 3
  • 2 weeks later...
Posted

Hej, har börjat plocka ihop batteripacket. Har mÄlat med hammarlack och popnitat dit en aluminiumplÄt i botten.

Skruvade dit fÀstena för teslamodulerna och började lyfta i modulerna, men konstaterade att det mÄste vara större diameter pÄ brickorna som ska klÀmma mot flÀnsen pÄ batterimodulerna. 

Lade ner verksamheten, satt pĂ„ mig trĂ€ningsklĂ€der, pannlampa och stack ut och sprang istĂ€llet🏃20181122_183500.thumb.jpg.a7a0dbf7524a3850c68a2eb72eb3b710.jpg

Mvh PÀr 

  • Like 1
Posted

Hej, pillat vidare med batteripacken.  TÀnk vad invecklat allt ska bli jÀmt. Hel...te va kabel det blir innan det Àr klart.20181124_203119.thumb.jpg.a355392e8f65cc950c9f966bf806d599.jpg

Mvh PÀr 

Posted (edited)

Hej, fortsatte med batteripacket, Ă€r nu bara modulerna som ska kopplas in. De har separata BMS: er som kopplas i en "Daisy chain configuration ", de ni 👍20181125_160820.thumb.jpg.60996cc58a2837a02731097b1cffe7d6.jpg

Man Àr som en hund, springa kan man "nÀstan"  utan att bli trött, men mÄste man tÀnka blir man tvÀrslut.  DÄ Àr det bra med lite Elcrosskart imellan. 

Mvh PÀr 

Edited by steel
JĂ€..a autospell i telefon
Posted

Hej, har börjat reda ut kablaget för modulernas BMS.  Satt fast molex kontakterna I en pappskiva för att enklare kunna löda och koppla samt fÄ till rÀtt lÀngd.20181126_193939.thumb.jpg.bff2ed7c9c9d54420e582c3fc4fe3f0d.jpg

Mvh PÀr 

  • Like 2
Posted

Nog för att jag Àr elbilsfrÀlst men det Àr detta jag hatar med batterier, de gÄr inte att stÀnga av nÀr man jobbar...

Blev det stora skador? Hur gick det med dig?

  • Like 1
Posted

Hej, det gick bra med mig, tack för omtanken. HÄller med, det Àr ett problem att det inte gÄr att stÀnga av.  Vet ej skadorna, det blev en liten ljusbÄge nÀr jag skulle koppla in pluspolen pÄ + kontaktorn.

.446239547_ModuleController3.0-small_medium.jpg.3d3453960243d757d86dad0d80019140.jpg

Fattar inte riktigt varför, har varit vÀldigt noga med allt kablage. Det enda jag kan tÀnka mig Àr att jag vÀnt DC-DC fel alternativt att laddaaren har nÄgra kondingar eller spolar som tar lite ström vid pÄkoppling. FÄr luska lite ikvÀll.

 

Mvh PĂ€r

Posted

Det lÀr sitta lite kondensatorer i DC/DC sÄ det kanske inte Àr nÄgra skador alls.

Sitter Àven laddaren pÄ samma sÀtt som DC/DC, alltsÄ för kontaktorerna? Den bör ocksÄ innehÄlla en bunt kondensatorer.

 

Dock undrar jag varför du placerat DC/DC sÄ att den alltid Àr inkopplad? Detta kommer att kunna tömma driftbatteriet helt. 

Jag rekommenderar dig att placera den pÄ andra sidan kontaktorerna alternativt med ett eget relÀ som styrs av strömbrytaren du har pÄ 12V sidan av DC/DC om du vill kunna stÀnga av den.

Posted

Du kan koppla in pluspolen pÄ + via ett motstÄnd sÄ begrÀnsar du inrusningsströmmen och sedan utan att bryta kopplar du in utan motstÄnd, alltsÄ kortsluter motstÄndet.

Har du inget lÀmpligt motstÄnd borde det funka med en 12V (24V eller högre vore att föredra men nöden har ingen lag...) glödlampa i serie.

  • Like 1
Posted

Tack, för tipset bexander ! Har nÄgra precharge resistorer för 72 volt sÄ det passar ju perfekt !   LÄter hoppfullt att dc-dc kanske klarat sig, jag har kopplat den bakvÀnt. Tankevurpa, hög spÀnning -grov kabel nÀr det i detta fallet blir tvÀrtom med A strömstyrkan...

Laddaren sitter efter kontaktorerna. Systemet Àr tÀnkt för att nyttja Teslamodulerna som solcellsbatteri, Àr nog dÀrför dc-dc sitter före kontaktorn, systemet Àr konstant pÄ. Den varianten av DC/DC jag har sitter det  en extra tÀndningskabel till dc-dc,  tÀnkte nyttja den för avstÀngning.  

Wiring:
Input: 
Red:Input Positive with 15A fuse(2.0mm2)
Yellow: Key Switch(2.0mm2)
Black: Input Negative(2.0mm2)
Output: 
Red: Output Positive(4.0mm2)
Black: Output Negative(4.0mm2

 

Mvh PĂ€r

Posted

Input Àr vÀl pÄ 72V sidan? Liten kabelarea och lÀgre ström.

Jag Àr inte riktigt med pÄ vad du menar om att du kopplat den bakvÀnt.

Jag hÄller sjÀlv pÄ med en laddare med nÄgra nÀtagg i serie, tÀnkte mig inte riktigt för och vips sÄ har jag sabbat ett nÀtagg. Roligt med el men nÀr man gör fel fÄr det snabbt konsekvenser. Oftast enklare med mekanik att se att det hÀr Àr en dÄlig ide...

Posted

Bexander, jag kopplade in 72V pĂ„ utgĂ„ngssidan dvs mot 12V.  Men DC/DC överlevde 👍 Det Ă€r precis som du skriver, ingĂ„ngsidan klen kabel area dĂ€r. 

Tipset med med en liten resistor som förladdning funkade perfekt,  stort tack !

Gjorde en liten krets med strömbrytare som jag kopplade in efter sĂ€kringen, egen förskruvning, sĂ„ att det gick att koppla pĂ„ batteriet utan gnistor ☇☇20181128_174049.thumb.jpg.86151d6e61772f86e50d03d9fc8bdce3.jpg

20181128_175848.thumb.jpg.9ab99aa7805fbd284d797e320f38778c.jpg

Även shunten inköpt pĂ„ Aliexpress funkade. 20181128_175903.thumb.jpg.9979c988d3608bb82702a81c60a98a51.jpg

KrÀver lite kalibrering dock. 

Provade DC/DC aggregatet som funkade trots fablÀsen med inkoppling,  men som TUR VAR mÀtte jag utspÀnningen innan jag kopplade pÄ övrig utrustning , 24 volt. Har fÄtt fel DC/DC !!  Som du skriver bexander kul med el men vÀldigt lÀtt att man eldar upp grejer.  Mekanik Àr översiktligare. 

Mvh PÀr 

 

Posted

Hej, har nog sabbat DC /DC ÀndÄ. Modellen finns bara med 12 V ut. Hmm...

 

Mvh PĂ€r

Posted

Har du testat spÀnningen ut frÄn DC/DC med nÄgon last? Halvljuslampa Àr en billig last.

Posted

Hej, ska testa det bexander ! Men det fÄr bli nÀsta vecka, nu Àr det sociala aktiviteter resten av veckan.

 

Mvh PĂ€r

Posted

Bygga bil Ă€r inte alltid enkelt, T o m jag som bygger enligt 1957 eller 1968 Ärs koncept beroende pĂ„ hur man ser det, fastnar ibland i tanketrĂ€sket ! 😃 

Mvh Kjell 

  • Like 1
Posted

Hej, ska inte vara lÀtt Kjelland28, dÄ blir det trÄkigt.

Bexander det var som du misstĂ€nkte.  Vid last, kopplade dit en ledlampa, dĂ„ visade spĂ€nningen 13,5 V. Helt enligt spec. Tack för det 😀 Men vid inkoppling av ett xenon ljus 40W darrade lampan, dc-dc gav inte sĂ„ mycket A, konstigt. 

Kopplade pÄ spÀnning via batteri till mikrodatorn och den hoppade igÄng som den skulle. Skulle dÄ " BARA " koppla in datorn via USB och det rekommenderade nerladdade terminalprogrammer COOLTERM för att konfigurera systemet och CAN laddaren.  Men tji, "Din dator har ingen com port (serial)"

PÄ mikrodatorn sitter den en USB b skrivar port. Och pÄ min bÀrbara endast USB. Terminalprogrammet kan endast lÀsa via serieport.  Har dÄ en adapter med drivrutin för att fÄ till en USB serieport MEN dÄ USB kontakt och serie RS 232 i andra. Har sökt drivrutiner och adapters men icke.

Hur göra ???

Tröttnade och skruvade i elmotorn och controllern i Fox. Kopplade ihop allt kablage och provkörde med 48V batteriet.  DET funkade iaf.20181204_190322.thumb.jpg.5983144b30ef462182ed006e54c5f506.jpg

20181204_190315.thumb.jpg.a45ffeb41623f66aa25fbee339ab4bd9.jpg

Mvh PÀr 

Posted

FÄr du inte upp usb portarna som com portar alls ? Har du provat med PuTTY istÀllet ? Det borde ju bara vara att koppla in en usb kabel mellan dator och mikrodator vÀlja rÀtt com kanal och sen stÀlla in grejerna.

Skickat frÄn min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

Posted

Hej, har testat PuTTY, Àven det programmet krÀver com portar. FÄr inte upp comportar, bara USB. Kopplade in min adaptersladd och drivrutin,  fick dÄ upp com 4. Snabbt som attan bytte jag till USB-USB B printer och kopplade in, men det hjÀlpte inte....

Mvh PÀr 

Posted

Hej, det Àr en "84MHz Arduino Due compatible controller" och det sitter en USB B printerport.  Kanske Àr nÄtt fel med min laptop men har ju lyckats koppla ihop den med Megasquirt ??controller2_medium.jpg

Mvh PĂ€r

Posted

Eftersom det Àr ett Arduino-kompatibelt kort borde du kunna testa med Arduinos egna programvara och se om du fÄr kontakt med kortet, alltsÄ att det Àr möjligt att vÀlja den porten.

Normalt programmeras Arduino mha serieport sÄ funkar det i Arduino IDE sÄ Àr det nog en frÄga om drivrutiner.

Arduino IDE

  • Like 1
Posted

GÀllande DC/DC sÄ kan nÄgot vara trasigt. Dock kan det vara bra att testa med en vanlig glödlampa eller ett motstÄnd. Ett Xenonljus har vÀl en drivare som innehÄller elektronik vilket kan göra att DC/DC hittar pÄ hyss nÀr den inte har nÄgon annan last samtidigt. En ide kan vara att koppla den till ett 12V batteri, det bör ocksÄ ge en vettig last.

Posted

Ok , tack bexander. Ska testa det !

 

Det stÄr följande i manualen, fritt översatt. För att kunna lÀsa data och konfigurera mikrodatorn mÄste man ha ett ASCII terminalprogram typ Coolterm eller PuTTY. InstÀllningar för kommunikation ska vara 115200kbps, 8 data bits, no parity, 1 stop bit.   Har testat med bÀgge dessa program, knappat in pararmetrar, stoppat usb kabeln in och ut startat om datorn osv. Laddade som tidigare nÀmnts med en adapterkabel och drivrutin, gick ej.  Kommer bara upp " du har ingen comport pÄ denna dator".

Mvh PĂ€r

Posted

Hej, lyckades ladda ner den virtuella serieportemulatorn och ladda USB porten med den drivrutinen via devisen manager. 20181205_170334.thumb.jpg.c08093a36c83128cd031dd646f08c25d.jpg

Men icke, CoolTerm hittade inte porten ÀndÄ.20181205_170531.thumb.jpg.1546ea0925a87a7a33eeacb1c4e0d84b.jpg

20181205_171103.thumb.jpg.8a6c3c309f03e7ba0acab30d4d93acb1.jpg

Gick dĂ„ i stĂ€llet pĂ„ Arduino spĂ„ret och laddade ner hela programpaketet. Och tamefan 😀 Laddade porten med Arduinos drivrutin:20181205_183445.thumb.jpg.8c1f67b4c8f3a27f109dd4c4840b9d6a.jpg

DĂ„ minsann ville CoolTerm vara med 👍20181205_183703.thumb.jpg.0c6d647c959e13fc02890c6df2a26f4c.jpg

Verkar som om alla kopplingar, Daisy chain och kontaktorer funkar. Otroligt skönt.  DÀremot finns inte programsnutten med accharge med. Mao fÄr inte igÄng Tcc laddaren via CAN. FÄr maila Jack pÄ Evtv.

Stort tack Kjell och Bexander för all hjĂ€lp och support 😀

Mvh PÀr 

  • Like 1
Posted

Kul att det funkar sÄ lÄngt!

GÀllande CAN. Du har inget oscilloskop? TÀnker sÄ att du kan kolla om det gÄr nÄgon trafik över CAN eller om det Àr helt dött?

Bra att mÀta resistansen mellan de bÄda CAN-trÄdarna. Skall vara 60ohm om allt Àr korrekt (120ohm i varje Ànda).

Kan Àven vara bra att dubbelkolla sÄ att CANH och CANL inte Àr korsade i kablaget. AlltsÄ CANH skall gÄ till CANH och CANL till CANL.

  • Like 1
Posted (edited)

Bexander, sitter en LEM spole som mÀter strömstyrkan, den Àr Canbus styrd och fungerar varför det gÄr trafik pÄ bussen. Kontrollerade can h och can l sÄ allt satt pÄ rÀtt stÀlle. 

Stoppade i sladden till laddaren och ingenting hÀnde. Fick en felkod att det var unknown command....

Provkörde Foxen med det lilla 48V batteripacket. Ingen bra idĂ© 😹 Efter 100 m eldade jag upp BMS:et.  Borde ha fattat det, 40 A rĂ€cker inte lĂ„ngt ( 100m).

Gjorde en bypass pÄ batteriet och körde in i logen. Kablaget glödvarmt.  Var inte nÄgon upphetsande upplevelse, bilen gjorde 50-60 km/h, noll vÀghÄllning.  Kommer inte att Äka mÄnga meter i den......hmmm.

Mvh PÀr 

Edited by steel
Posted

DĂ„ kĂ€nns det som att det Ă€r nĂ„got med CAN-signalerna. Jag gissar att du inte vet vad som skickas men du bör kunna fĂ„ fram vad laddaren förvĂ€ntar sig. Dock hjĂ€lper inte det om du inte har lĂ€mplig utrustning. Du blir nog tvungen att frĂ„ga leverantören av systemet. Dock kanske det inte lĂ€ngre Ă€r intressant nĂ€r du slĂ€ppt ut röken 😞

9 timmar sedan, steel sade:

Var inte nÄgon upphetsande upplevelse, bilen gjorde 50-60 km/h, noll vÀghÄllning.  Kommer inte att Äka mÄnga meter i den......hmmm.

Jag tycker du ser pÄ saken frÄn fel hÄll. HÀr finns mycket att förbÀttra!! Se sÄ, sÀtt igÄng! Ge inte upp fören du eldat upp motorn... Jag har dessutom en motsvarande motor pÄ 12kW nyrenoverad liggandes, kan sÀkert ge Ànnu mera fart. 

Vad anvÀnder du för motorstyrning, visst var det en Kelly Controller? De Àr tyvÀrr inte kÀnda för att ha sÄ bra prestanda rent effektmÀssigt. Jag har sjÀlv en delvis uppeldad sÄdan kontroller liggandes...

Dock kanske bÀttre att du fokuserar pÄ ElViton om du inte kommer lÀngre hÀr.

Posted

😀 bexander, sĂ„ lĂ€tt ger jag inte upp 👍 Har ju lite BMW grejer i verkstaden.....

Ger mao upp dc series motorn i Foxen.  Den ska antigen i GrĂ„ben eller i en Landrover med tgb11 axlar som pĂ„börjades för mĂ„nga Ă„r sedan. Finns nog möjlighet att elda grejer dĂ€r med ☇ 12 kW Ă€r ju 50 % mer effekt !! Det Ă€r en Kelly Controller . Men Fox Ă€r inrullad i logen bredvid diverse mer eller mindre ofĂ€rdiga projekt 🙈

Batteripacket ska igÄng, ska maila leverantören angÄende Canbus kommunikationen med laddaren.  Han sÀljer samma laddare och rekommenderar den till liknande applikation, sÄ det mÄste gÄ att fÄ igÄng pÄ den. 

MEN precis som du skriver kommer energin riktas pÄ Elvito med lite instick pÄ elcross och elcrosskart.

BĂ€nde dit nya dĂ€ck pĂ„ Elcrossen och bytte en bussning pĂ„ bakre stötdĂ€mparen ikvĂ€ll. VĂ€ntar fortfarande pĂ„ drev. FĂ„r nog snart bli arg 😠 men anlitad mekaniker Ă€r en vĂ€ldigt snĂ€ll och försynt mĂ€nniska sĂ„ det Ă€r svĂ„rt.

Mvh PÀr 

Posted

Hej, fortsatte med batteripacket. Testade charge enable utgÄngen pÄ mikrodatorn och den funkade.20181208_170403.thumb.jpg.6b59a1080e72033fba4a4b3b3ea061bd.jpg

Satte ett relÀ som drogs av enable signalen och kopplade laddaren till elcrossen via det relÀt och tÀnkte att det mÄste ju funka. Men icke. 20181208_135822.thumb.jpg.2265faa5a48ab3e0390cb1655c5682e8.jpg

MisstĂ€nkte att det var nĂ„tt tjall med laddaren  dĂ„ den endast laddade elcross batterierna till 77 V. Och mycket riktigt,  eldat av en av kopplingarna pĂ„ kretskortet. Hittade en konding som satt lös, kallödning.  Lödde ihop allt och poff !!!😹20181208_135842.thumb.jpg.863accd245a4e6cfdad8045139bea44d.jpg

SÄ brann det pÄ nÀsta stÀlle...lade ner denna verksamhet. 

 

Posted

Hej, mailade Jack pÄ EvTv angÄende CAnBus signalen som ska styra TCC laddaren. Inte ett pip.... hm... Lite osÀker pÄ nÀsta steg.

 

Mvh PĂ€r

  • 4 months later...
Posted

Hej, dÄ jag ÀndÄ skulle skruva bort de bakre E39 bromsoken passade jag pÄ att demontera resten av BMW prylarna och stÀda bort skrotet. 

E41 framspindlar med svampar:20190425_182814.thumb.jpg.0cd587cfa96a4d3d9479f8e7c00d4980.jpg

Även införskaffat en Hella UP30 vaccumpump samt Opel Corsa elhydralpump :20190426_130815.thumb.jpg.375d84ce96cfc82405876e98f1de7cce.jpg

UP 30 reglerar vaccumet sjÀlv, behöver ingen extern styrning i motsats till UP 28. De sitter i V60.

Mvh PÀr 

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...