steel Posted November 10, 2018 Posted November 10, 2018 (edited) Hej, som tidigare nĂ€mnts köpte jag Cealms Fox Relliant. Den Ă€r ombyggd till elbil av Göteborgs VerkstĂ€der nĂ„gon gĂ„ng pĂ„ 80-talet. Det Ă€r en kaross i glasfiber med galvad bĂ€rande ram. Individuell framvagn med dubbla a-armar samt stel axel bak upphĂ€ngd i lĂ€ngsgĂ„ende bladfjĂ€drar. Det satt en dc series motor i den orginal. Den Ă€r provkörd med Kelly controllern och ska tillbaka i bilen. MĂ€rkeffekten Ă€r hĂ„rresande 8 kW, men det ska man inte haka upp sig pĂ„. Det Ă€r Volt samt Ampere man skickar i den som avgör.  DC motorn sitter direkt pĂ„ kardanaxeln. Det som fattas Ă€r batterpack och lite relĂ€n. HĂ€r kommer det intressanta i kunskapsresan, ska snĂ€ppa upp det lite svĂ„righetsmĂ€ssigt. Ska nĂ€mligen stoppa i nĂ„gra Tesla batterimoduler, DIY BMS frĂ„n Evtv samt ( hör och hĂ€pna) Canbusstyrd Tcc laddare.  TĂ€nkte bygga ett modulĂ€rt batteripack som jag ska kunna stoppa i vad det nu Ă€r som ska elektrifieras i framtiden (GrĂ„ben đ).  Elfox har en lĂ„da i skĂ„pet som batteripacket Ă€r tĂ€nkt att passa i. PĂ„började konstruktionen av batteripacket idag i vĂ€ntan pĂ„ Ali men inte express. Mvh PĂ€r Edited November 10, 2018 by steel Quote
LUPUS Posted November 10, 2018 Posted November 10, 2018 GrÄ ben knapp tyst .... stackars Àlgar 1 Quote
steel Posted November 11, 2018 Author Posted November 11, 2018 đJapp, LUPUS ! Nu fĂ„r Ă€lgarna inte det lĂ€tt !! Stoppade i Tesla moduler för att se om jag mĂ€tt rĂ€tt. Blir 3s2p setup. Mao 3 i serie 2 parallellt. Ca 70 V , massa A samt ca 30kWh. GĂ„r Ă€ven att konfigurera om packet till solcells batteri bank, i mitt fall 48V. Kuriosa, idag gav solcellsparken 0,738 kWh, grĂ„tjockt.... Aluvinklarns inpassade, borrade och gĂ€ngade för fastsĂ€ttning av moduler. FĂ€rdigsvetsat med diverse fĂ€sten för accessoarer. Mvh PĂ€r.  2 Quote
steel Posted November 12, 2018 Author Posted November 12, 2018 Hej, jaha och vem var det som mĂ€tte lĂ„dan dĂ€r batteripacket skulle vara ??? Fort och fel đš LĂ„dan Àr 720 mm innermĂ„tt, ramen till batteripacket blev 730 mm đ Blev sur och tog bort lĂ„dan, den var ju Ă€ndĂ„ felgjord...... Mvh PĂ€r 3 Quote
steel Posted November 22, 2018 Author Posted November 22, 2018 Hej, har börjat plocka ihop batteripacket. Har mĂ„lat med hammarlack och popnitat dit en aluminiumplĂ„t i botten. Skruvade dit fĂ€stena för teslamodulerna och började lyfta i modulerna, men konstaterade att det mĂ„ste vara större diameter pĂ„ brickorna som ska klĂ€mma mot flĂ€nsen pĂ„ batterimodulerna. Lade ner verksamheten, satt pĂ„ mig trĂ€ningsklĂ€der, pannlampa och stack ut och sprang istĂ€lletđ Mvh PĂ€r 1 Quote
steel Posted November 24, 2018 Author Posted November 24, 2018 Hej, pillat vidare med batteripacken. TÀnk vad invecklat allt ska bli jÀmt. Hel...te va kabel det blir innan det Àr klart. Mvh PÀr Quote
steel Posted November 25, 2018 Author Posted November 25, 2018 (edited) Hej, fortsatte med batteripacket, Ă€r nu bara modulerna som ska kopplas in. De har separata BMS: er som kopplas i en "Daisy chain configuration ", de ni đ Man Ă€r som en hund, springa kan man "nĂ€stan" utan att bli trött, men mĂ„ste man tĂ€nka blir man tvĂ€rslut. DĂ„ Ă€r det bra med lite Elcrosskart imellan. Mvh PĂ€r Edited November 25, 2018 by steel JĂ€..a autospell i telefon Quote
steel Posted November 26, 2018 Author Posted November 26, 2018 Hej, har börjat reda ut kablaget för modulernas BMS. Satt fast molex kontakterna I en pappskiva för att enklare kunna löda och koppla samt fÄ till rÀtt lÀngd. Mvh PÀr 2 Quote
bexander Posted November 28, 2018 Posted November 28, 2018 Nog för att jag Àr elbilsfrÀlst men det Àr detta jag hatar med batterier, de gÄr inte att stÀnga av nÀr man jobbar... Blev det stora skador? Hur gick det med dig? 1 Quote
steel Posted November 28, 2018 Author Posted November 28, 2018 Hej, det gick bra med mig, tack för omtanken. HÄller med, det Àr ett problem att det inte gÄr att stÀnga av. Vet ej skadorna, det blev en liten ljusbÄge nÀr jag skulle koppla in pluspolen pÄ + kontaktorn. . Fattar inte riktigt varför, har varit vÀldigt noga med allt kablage. Det enda jag kan tÀnka mig Àr att jag vÀnt DC-DC fel alternativt att laddaaren har nÄgra kondingar eller spolar som tar lite ström vid pÄkoppling. FÄr luska lite ikvÀll.  Mvh PÀr Quote
bexander Posted November 28, 2018 Posted November 28, 2018 Det lÀr sitta lite kondensatorer i DC/DC sÄ det kanske inte Àr nÄgra skador alls. Sitter Àven laddaren pÄ samma sÀtt som DC/DC, alltsÄ för kontaktorerna? Den bör ocksÄ innehÄlla en bunt kondensatorer.  Dock undrar jag varför du placerat DC/DC sÄ att den alltid Àr inkopplad? Detta kommer att kunna tömma driftbatteriet helt. Jag rekommenderar dig att placera den pÄ andra sidan kontaktorerna alternativt med ett eget relÀ som styrs av strömbrytaren du har pÄ 12V sidan av DC/DC om du vill kunna stÀnga av den. Quote
bexander Posted November 28, 2018 Posted November 28, 2018 Du kan koppla in pluspolen pÄ + via ett motstÄnd sÄ begrÀnsar du inrusningsströmmen och sedan utan att bryta kopplar du in utan motstÄnd, alltsÄ kortsluter motstÄndet. Har du inget lÀmpligt motstÄnd borde det funka med en 12V (24V eller högre vore att föredra men nöden har ingen lag...) glödlampa i serie. 1 Quote
steel Posted November 28, 2018 Author Posted November 28, 2018 Tack, för tipset bexander ! Har nÄgra precharge resistorer för 72 volt sÄ det passar ju perfekt !  LÄter hoppfullt att dc-dc kanske klarat sig, jag har kopplat den bakvÀnt. Tankevurpa, hög spÀnning -grov kabel nÀr det i detta fallet blir tvÀrtom med A strömstyrkan... Laddaren sitter efter kontaktorerna. Systemet Àr tÀnkt för att nyttja Teslamodulerna som solcellsbatteri, Àr nog dÀrför dc-dc sitter före kontaktorn, systemet Àr konstant pÄ. Den varianten av DC/DC jag har sitter det en extra tÀndningskabel till dc-dc, tÀnkte nyttja den för avstÀngning.  Wiring: Input: Red:Input Positive with 15A fuse(2.0mm2) Yellow: Key Switch(2.0mm2) Black: Input Negative(2.0mm2) Output: Red: Output Positive(4.0mm2) Black: Output Negative(4.0mm2  Mvh PÀr Quote
bexander Posted November 28, 2018 Posted November 28, 2018 Input Àr vÀl pÄ 72V sidan? Liten kabelarea och lÀgre ström. Jag Àr inte riktigt med pÄ vad du menar om att du kopplat den bakvÀnt. Jag hÄller sjÀlv pÄ med en laddare med nÄgra nÀtagg i serie, tÀnkte mig inte riktigt för och vips sÄ har jag sabbat ett nÀtagg. Roligt med el men nÀr man gör fel fÄr det snabbt konsekvenser. Oftast enklare med mekanik att se att det hÀr Àr en dÄlig ide... Quote
steel Posted November 28, 2018 Author Posted November 28, 2018 Bexander, jag kopplade in 72V pĂ„ utgĂ„ngssidan dvs mot 12V. Men DC/DC överlevde đ Det Ă€r precis som du skriver, ingĂ„ngsidan klen kabel area dĂ€r. Tipset med med en liten resistor som förladdning funkade perfekt, stort tack ! Gjorde en liten krets med strömbrytare som jag kopplade in efter sĂ€kringen, egen förskruvning, sĂ„ att det gick att koppla pĂ„ batteriet utan gnistor ââ Ăven shunten inköpt pĂ„ Aliexpress funkade. KrĂ€ver lite kalibrering dock. Provade DC/DC aggregatet som funkade trots fablĂ€sen med inkoppling, men som TUR VAR mĂ€tte jag utspĂ€nningen innan jag kopplade pĂ„ övrig utrustning , 24 volt. Har fĂ„tt fel DC/DC !! Som du skriver bexander kul med el men vĂ€ldigt lĂ€tt att man eldar upp grejer. Mekanik Ă€r översiktligare. Mvh PĂ€r  Quote
steel Posted November 28, 2018 Author Posted November 28, 2018 Hej, har nog sabbat DC /DC ÀndÄ. Modellen finns bara med 12 V ut. Hmm...  Mvh PÀr Quote
bexander Posted November 29, 2018 Posted November 29, 2018 Har du testat spÀnningen ut frÄn DC/DC med nÄgon last? Halvljuslampa Àr en billig last. Quote
steel Posted November 29, 2018 Author Posted November 29, 2018 Hej, ska testa det bexander ! Men det fÄr bli nÀsta vecka, nu Àr det sociala aktiviteter resten av veckan.  Mvh PÀr Quote
Kjelland28 Posted November 30, 2018 Posted November 30, 2018 Bygga bil Ă€r inte alltid enkelt, T o m jag som bygger enligt 1957 eller 1968 Ärs koncept beroende pĂ„ hur man ser det, fastnar ibland i tanketrĂ€sket ! đ Mvh Kjell 1 Quote
steel Posted December 4, 2018 Author Posted December 4, 2018 Hej, ska inte vara lĂ€tt Kjelland28, dĂ„ blir det trĂ„kigt. Bexander det var som du misstĂ€nkte. Vid last, kopplade dit en ledlampa, dĂ„ visade spĂ€nningen 13,5 V. Helt enligt spec. Tack för det đ Men vid inkoppling av ett xenon ljus 40W darrade lampan, dc-dc gav inte sĂ„ mycket A, konstigt. Kopplade pĂ„ spĂ€nning via batteri till mikrodatorn och den hoppade igĂ„ng som den skulle. Skulle dĂ„ " BARA " koppla in datorn via USB och det rekommenderade nerladdade terminalprogrammer COOLTERM för att konfigurera systemet och CAN laddaren.  Men tji, "Din dator har ingen com port (serial)" PĂ„ mikrodatorn sitter den en USB b skrivar port. Och pĂ„ min bĂ€rbara endast USB. Terminalprogrammet kan endast lĂ€sa via serieport. Har dĂ„ en adapter med drivrutin för att fĂ„ till en USB serieport MEN dĂ„ USB kontakt och serie RS 232 i andra. Har sökt drivrutiner och adapters men icke. Hur göra ??? Tröttnade och skruvade i elmotorn och controllern i Fox. Kopplade ihop allt kablage och provkörde med 48V batteriet. DET funkade iaf. Mvh PĂ€r Quote
Kjelland28 Posted December 4, 2018 Posted December 4, 2018 FÄr du inte upp usb portarna som com portar alls ? Har du provat med PuTTY istÀllet ? Det borde ju bara vara att koppla in en usb kabel mellan dator och mikrodator vÀlja rÀtt com kanal och sen stÀlla in grejerna. Skickat frÄn min Moto G (5S) Plus via Tapatalk Quote
steel Posted December 4, 2018 Author Posted December 4, 2018 Hej, har testat PuTTY, Àven det programmet krÀver com portar. FÄr inte upp comportar, bara USB. Kopplade in min adaptersladd och drivrutin, fick dÄ upp com 4. Snabbt som attan bytte jag till USB-USB B printer och kopplade in, men det hjÀlpte inte.... Mvh PÀr Quote
Kjelland28 Posted December 4, 2018 Posted December 4, 2018 Vad heter mikrodatorn ? Skickat frÄn min Moto G (5S) Plus via Tapatalk Quote
Kjelland28 Posted December 4, 2018 Posted December 4, 2018 Vilken typ av USB har du i mikrodatorn?Skickat frÄn min Moto G (5S) Plus via Tapatalk Quote
steel Posted December 5, 2018 Author Posted December 5, 2018 Hej, det Àr en "84MHz Arduino Due compatible controller" och det sitter en USB B printerport. Kanske Àr nÄtt fel med min laptop men har ju lyckats koppla ihop den med Megasquirt ?? Mvh PÀr Quote
bexander Posted December 5, 2018 Posted December 5, 2018 Eftersom det Àr ett Arduino-kompatibelt kort borde du kunna testa med Arduinos egna programvara och se om du fÄr kontakt med kortet, alltsÄ att det Àr möjligt att vÀlja den porten. Normalt programmeras Arduino mha serieport sÄ funkar det i Arduino IDE sÄ Àr det nog en frÄga om drivrutiner. Arduino IDE 1 Quote
bexander Posted December 5, 2018 Posted December 5, 2018 GÀllande DC/DC sÄ kan nÄgot vara trasigt. Dock kan det vara bra att testa med en vanlig glödlampa eller ett motstÄnd. Ett Xenonljus har vÀl en drivare som innehÄller elektronik vilket kan göra att DC/DC hittar pÄ hyss nÀr den inte har nÄgon annan last samtidigt. En ide kan vara att koppla den till ett 12V batteri, det bör ocksÄ ge en vettig last. Quote
steel Posted December 5, 2018 Author Posted December 5, 2018 Ok , tack bexander. Ska testa det !  Det stÄr följande i manualen, fritt översatt. För att kunna lÀsa data och konfigurera mikrodatorn mÄste man ha ett ASCII terminalprogram typ Coolterm eller PuTTY. InstÀllningar för kommunikation ska vara 115200kbps, 8 data bits, no parity, 1 stop bit.  Har testat med bÀgge dessa program, knappat in pararmetrar, stoppat usb kabeln in och ut startat om datorn osv. Laddade som tidigare nÀmnts med en adapterkabel och drivrutin, gick ej. Kommer bara upp " du har ingen comport pÄ denna dator". Mvh PÀr Quote
Kjelland28 Posted December 5, 2018 Posted December 5, 2018 Hittade den hÀr lÀnken, https://superuser.com/questions/923426/how-to-map-a-virtual-com-port-to-a-physical-usb-port/KjellSkickat frÄn min Moto G (5S) Plus via Tapatalk 1 Quote
steel Posted December 5, 2018 Author Posted December 5, 2018 Ahh, stort tack Kjell  Ska testa detta !!  Mvh PÀr Quote
steel Posted December 5, 2018 Author Posted December 5, 2018 Hej, lyckades ladda ner den virtuella serieportemulatorn och ladda USB porten med den drivrutinen via devisen manager. Men icke, CoolTerm hittade inte porten Ă€ndĂ„. Gick dĂ„ i stĂ€llet pĂ„ Arduino spĂ„ret och laddade ner hela programpaketet. Och tamefan đ Laddade porten med Arduinos drivrutin: DĂ„ minsann ville CoolTerm vara med đ Verkar som om alla kopplingar, Daisy chain och kontaktorer funkar. Otroligt skönt. DĂ€remot finns inte programsnutten med accharge med. Mao fĂ„r inte igĂ„ng Tcc laddaren via CAN. FĂ„r maila Jack pĂ„ Evtv. Stort tack Kjell och Bexander för all hjĂ€lp och support đ Mvh PĂ€r 1 Quote
bexander Posted December 6, 2018 Posted December 6, 2018 Kul att det funkar sÄ lÄngt! GÀllande CAN. Du har inget oscilloskop? TÀnker sÄ att du kan kolla om det gÄr nÄgon trafik över CAN eller om det Àr helt dött? Bra att mÀta resistansen mellan de bÄda CAN-trÄdarna. Skall vara 60ohm om allt Àr korrekt (120ohm i varje Ànda). Kan Àven vara bra att dubbelkolla sÄ att CANH och CANL inte Àr korsade i kablaget. AlltsÄ CANH skall gÄ till CANH och CANL till CANL. 1 Quote
steel Posted December 6, 2018 Author Posted December 6, 2018 (edited) Bexander, sitter en LEM spole som mĂ€ter strömstyrkan, den Ă€r Canbus styrd och fungerar varför det gĂ„r trafik pÄ bussen. Kontrollerade can h och can l sĂ„ allt satt pĂ„ rĂ€tt stĂ€lle. Stoppade i sladden till laddaren och ingenting hĂ€nde. Fick en felkod att det var unknown command.... Provkörde Foxen med det lilla 48V batteripacket. Ingen bra idĂ© đš Efter 100 m eldade jag upp BMS:et. Borde ha fattat det, 40 A rĂ€cker inte lĂ„ngt ( 100m). Gjorde en bypass pĂ„ batteriet och körde in i logen. Kablaget glödvarmt. Var inte nĂ„gon upphetsande upplevelse, bilen gjorde 50-60 km/h, noll vĂ€ghĂ„llning. Kommer inte att Ă„ka mĂ„nga meter i den......hmmm. Mvh PĂ€r Edited December 6, 2018 by steel Quote
bexander Posted December 7, 2018 Posted December 7, 2018 DĂ„ kĂ€nns det som att det Ă€r nĂ„got med CAN-signalerna. Jag gissar att du inte vet vad som skickas men du bör kunna fĂ„ fram vad laddaren förvĂ€ntar sig. Dock hjĂ€lper inte det om du inte har lĂ€mplig utrustning. Du blir nog tvungen att frĂ„ga leverantören av systemet. Dock kanske det inte lĂ€ngre Ă€r intressant nĂ€r du slĂ€ppt ut röken đ 9 timmar sedan, steel sade: Var inte nĂ„gon upphetsande upplevelse, bilen gjorde 50-60 km/h, noll vĂ€ghĂ„llning. Kommer inte att Ă„ka mĂ„nga meter i den......hmmm. Jag tycker du ser pĂ„ saken frĂ„n fel hĂ„ll. HĂ€r finns mycket att förbĂ€ttra!! Se sĂ„, sĂ€tt igĂ„ng! Ge inte upp fören du eldat upp motorn... Jag har dessutom en motsvarande motor pĂ„ 12kW nyrenoverad liggandes, kan sĂ€kert ge Ă€nnu mera fart. Vad anvĂ€nder du för motorstyrning, visst var det en Kelly Controller? De Ă€r tyvĂ€rr inte kĂ€nda för att ha sĂ„ bra prestanda rent effektmĂ€ssigt. Jag har sjĂ€lv en delvis uppeldad sĂ„dan kontroller liggandes... Dock kanske bĂ€ttre att du fokuserar pĂ„ ElViton om du inte kommer lĂ€ngre hĂ€r. Quote
steel Posted December 7, 2018 Author Posted December 7, 2018 đ bexander, sĂ„ lĂ€tt ger jag inte upp đ Har ju lite BMW grejer i verkstaden..... Ger mao upp dc series motorn i Foxen. Den ska antigen i GrĂ„ben eller i en Landrover med tgb11 axlar som pĂ„börjades för mĂ„nga Ă„r sedan. Finns nog möjlighet att elda grejer dĂ€r med â 12 kW Ă€r ju 50 % mer effekt !! Det Ă€r en Kelly Controller . Men Fox Ă€r inrullad i logen bredvid diverse mer eller mindre ofĂ€rdiga projekt đ Batteripacket ska igĂ„ng, ska maila leverantören angĂ„ende Canbus kommunikationen med laddaren. Han sĂ€ljer samma laddare och rekommenderar den till liknande applikation, sĂ„ det mĂ„ste gĂ„ att fĂ„ igĂ„ng pĂ„ den. MEN precis som du skriver kommer energin riktas pĂ„ Elvito med lite instick pĂ„ elcross och elcrosskart. BĂ€nde dit nya dĂ€ck pĂ„ Elcrossen och bytte en bussning pĂ„ bakre stötdĂ€mparen ikvĂ€ll. VĂ€ntar fortfarande pĂ„ drev. FĂ„r nog snart bli arg đ men anlitad mekaniker Ă€r en vĂ€ldigt snĂ€ll och försynt mĂ€nniska sĂ„ det Ă€r svĂ„rt. Mvh PĂ€r Quote
steel Posted December 9, 2018 Author Posted December 9, 2018 Hej, fortsatte med batteripacket. Testade charge enable utgĂ„ngen pĂ„ mikrodatorn och den funkade. Satte ett relĂ€ som drogs av enable signalen och kopplade laddaren till elcrossen via det relĂ€t och tĂ€nkte att det mĂ„ste ju funka. Men icke. MisstĂ€nkte att det var nĂ„tt tjall med laddaren dĂ„ den endast laddade elcross batterierna till 77 V. Och mycket riktigt, eldat av en av kopplingarna pĂ„ kretskortet. Hittade en konding som satt lös, kallödning. Lödde ihop allt och poff !!!đš SĂ„ brann det pĂ„ nĂ€sta stĂ€lle...lade ner denna verksamhet.  Quote
steel Posted December 15, 2018 Author Posted December 15, 2018 Hej, mailade Jack pÄ EvTv angÄende CAnBus signalen som ska styra TCC laddaren. Inte ett pip.... hm... Lite osÀker pÄ nÀsta steg.  Mvh PÀr Quote
steel Posted April 26, 2019 Author Posted April 26, 2019 Hej, dĂ„ jag Ă€ndĂ„ skulle skruva bort de bakre E39 bromsoken passade jag pĂ„ att demontera resten av BMW prylarna och stĂ€da bort skrotet. E41 framspindlar med svampar: Ăven införskaffat en Hella UP30 vaccumpump samt Opel Corsa elhydralpump : UP 30 reglerar vaccumet sjĂ€lv, behöver ingen extern styrning i motsats till UP 28. De sitter i V60. Mvh PĂ€r  Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.