Göran Nilsson Posted October 16, 2018 Share Posted October 16, 2018 Jag tänkte förbättra oljetråget på ett par punkter. Lite större oljevolym Förbättra skvalplåten Kapat av botten och tagit bort befintlig skvalpplåt Formning av nya sidoplåtar, mallar av papper. Djupet på tråget blir i originalutförande - oljepickupsilen ca 15-20mm från botten. Punktsvetsat sidoplåtar Tillverkat plåtar som skall bli den nya skvalpplåten. Fortsättning följer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted October 26, 2018 Author Share Posted October 26, 2018 (edited) Så har jag tillverkat skvalpplåten med en schakt ner till oljepickuppen och tre stycken klaffar, helsvetsning av det nya svepet till befintlig sump och svetsning av bottenplåten är nästa steg. jag har inte besämt om jag skall svetsa själv eller lämna bort jobbet till någon mer erfaren svetsare, jag vill ju inte att det läcker olja pga av dålig svets. Edited October 26, 2018 by Göran Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted December 3, 2018 Author Share Posted December 3, 2018 Det tog ett tag innan sumpen blev svetsad men det ser bra ut. Efter rengöring skall jag fylla den med diesel och kolla tätheten. Nästa fråga är hur jag skall göra med lackering. Original lack ser ut som ED-lack Invändigt ? Utvändigt ? någon som har erfarenhet och råd hur jag skall göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted December 4, 2018 Share Posted December 4, 2018 Invändigt hade jag inte målat. Oljan ser till att det inte rostar. Utvändigt funkar väl de flesta färger. Bara det är riktigt rent innan målning. Oljan blir ju rätt varm, så billigaste färgen går kanske bort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted December 4, 2018 Author Share Posted December 4, 2018 Jo, olja skyddar från rost men det finns mycket fukt i en motor som är ganska aggressiv. jag hade gärna haft en lackerad yta invändigt oxå men utan att veta vilken typ av ytbehandling som garanterat inte släpper så får det väl bli utan färg invändigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted December 5, 2018 Share Posted December 5, 2018 (edited) www.danod.se //Nisse Edited December 5, 2018 by super7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts