Lowcat Posted October 7, 2003 Posted October 7, 2003 Jag har använt mej av Ford mk1 bakaxel men jag vill ha diffbroms, borde finnas på äldre rallyfordar. Någon som känner någon som känner någon......... där det kanske går att köpa? Quote
therealpinto Posted October 7, 2003 Posted October 7, 2003 Hej De är milt sagt eftertraktade men kolla i Idrottsbladet Motorsport eller på www.resultatservice.com Annars säljer Burton nya diffar, en Quaifediff ligger på cirka 460 pund, en lamelldiff på runt 475 pund. Ganska mycket pengar men det är nya bitar... /Gustaf Quote
Berne Posted October 7, 2003 Posted October 7, 2003 Jag hade tur och köpte en hel Escort MK2 med ståhlmotor växellåda och timkenaxel med diffbroms för 1500 kr. Problemet är att slutväxeln är 5,3:1 och jag vill ha ca 3,9:1. Därför vill jag köpa kronhjul och pinjong alt hel slutväxel om någon har en till salu. Berne Quote
JohanB Posted October 7, 2003 Posted October 7, 2003 Hur är tillgång och efterfrågan på lamelldiff till volvobakaxlarna? Quote
Per Wackt Posted October 9, 2003 Posted October 9, 2003 Hur är tillgång och efterfrågan på lamelldiff till volvobakaxlarna? Hyfsat god. Var ett tillval man kunde få på vilken volvo som helst. Så det finns att hitta. Problemet är att det finns ingen märknings som talar om om det är lamelldiff i den. Utan man får lyfta bilen och snurra på ett hjul följer då den andra med åt samma håll så är det lamell. Finns även nya att köpa för ca. 5000 kr. Vissa nyare volvo har slungdiff och den är inte lika bra för våra användningsområden. Det är inte många här som bygger med opel bakaxlar, vad jag har förstått så är lamelldiff betydligt vanligare där. Sitter t.ex original på Manta. Finns nog fler... Populära i rally... Quote
JohanB Posted October 9, 2003 Posted October 9, 2003 Vissa nyare volvo har slungdiff och den är inte lika bra för våra användningsområden. Jo tack, jag har iof inte kört volvo med slungdiff men jag har sett slungdiffen "in action" och den verkar diffa lite ibland som den vill och bara i låga farter, typ under 30... Quote
Per Wackt Posted October 10, 2003 Posted October 10, 2003 Precis slungdiffarna är inget vidare för sportbilar... Quote
Haze Posted October 10, 2003 Posted October 10, 2003 B) sierra/scorpio diff finns väl i LSD utförande, vet inte om det enbart gäller 4x4 varianterna :ph34r: http://www.ilsuk.clara.net/CarForSale.htm Quote
conco Posted October 10, 2003 Posted October 10, 2003 LSD finns även till vissa sierror, scorpor och granador som inte är 4x4. Jag har LSD från en 1985 scorpa gl. Däremot kan kanske själva infästningarna diff/drivknutar vara annorlunda om han har mk1 nu. Conco Quote
Tommy Posted February 11, 2004 Posted February 11, 2004 Vissa nyare volvo har slungdiff och den är inte lika bra för våra användningsområden. Jo tack, jag har iof inte kört volvo med slungdiff men jag har sett slungdiffen "in action" och den verkar diffa lite ibland som den vill och bara i låga farter, typ under 30... Vet inte om det stämmer men: När det gäller volvos slungdiff så skall man kunna "slipa av vikterna" lätta dom så att diffen släpper vid högre hastighet och skulle man ta bort vikterna helt ! Ja då blev det tydligen Esab-diff ?! :unsure: Det betyder att man skulle kunna prova sig fram med att anpassa vikternas tyngd efter önskemål på hur högt upp i hastighet man vill ha diffen med.... eller? :huh: någon som vet? Quote
BeLo Posted February 11, 2004 Posted February 11, 2004 Hej! På tal om ESAB-diff... Vad säger SFRO? Är det tillåtet? Eftersom avsikten är att bara ha ena hjulet i backen i kurvorna borde det inte påverka negativt!?! ;) Jag har bara provat på folkracers, någon som testat vid mer permanent asfalt-bruk? Hälsningar, Bengt Quote
therealpinto Posted February 12, 2004 Posted February 12, 2004 Hej Det finns väl inget som direkt förhindrar en låst differential men köregenskaperna brukar inte lämpa sig så bra för bruk på väg. Därför är det tveksamt om man kommer igenom en SFRO-besiktning med svetsad diff. /Gustaf Quote
Kamikaze Posted February 12, 2004 Posted February 12, 2004 Rondeller blir jobbiga med ESAB-diff ;) Quote
Tai Mai Shu Posted February 23, 2004 Posted February 23, 2004 Någon som vet hur det är med diffbroms i bmw 750 e32? Quote
Baalzamon Posted February 23, 2004 Posted February 23, 2004 Någon som vet hur det är med diffbroms i bmw 750 e32? Prova att fråga på autopower, jag tror de har bättre koll. http://www.autopower.se Quote
Tai Mai Shu Posted February 26, 2004 Posted February 26, 2004 Jag fick ett tipps på autopower forumet om att använda mig av en porsche låda, den som sitter i 944 turbo. Någon som vet något om denna? Jag fick uppfattningen att den här lådan hade inbyggt diffrential nämligen. Jag har letat en del på google men kommer till gammla sidor som har massa brutna länkar och ingen info om växellådan. Jag får ta och leta lite mer imorgon men jag tänkte att jag ställer frågan här så länge. Quote
loop Posted February 26, 2004 Posted February 26, 2004 Jag fick ett tipps på autopower forumet om att använda mig av en porsche låda, den som sitter i 944 turbo. Någon som vet något om denna? Jag fick uppfattningen att den här lådan hade inbyggt diffrential nämligen. Jag har letat en del på google men kommer till gammla sidor som har massa brutna länkar och ingen info om växellådan. Jag får ta och leta lite mer imorgon men jag tänkte att jag ställer frågan här så länge. Porsche 944 har växellådan och differentialen ihopbyggd sk transaxel. ror det blir konstigt i en sjua, bkatungt om inte annat. Quote
Baalzamon Posted February 27, 2004 Posted February 27, 2004 Jo, fast Tai Mai Shu bygger en mittmotorbil, och då kanske det fungerar bättre. Quote
loop Posted February 27, 2004 Posted February 27, 2004 Ok, då låter det vettigare B) I GT40 repliker har jag fattat det som om man brukar använda Renault 30 lådor eller Audis 011(kan vara fel) låda, men det är gamla Audi 100/200 lådan om jag fattat det rätt. Quote
Tai Mai Shu Posted February 28, 2004 Posted February 28, 2004 Några fler lådor som jag skall kolla upp tycker ni? Anldningen till att jag inte har kollat så myket på transaxel-växellådor är att jag har fått för mig att dom är dyra och ovanliga men dom kanske inte är det? Det är ett pluss om växellådan klarar runt 450-500 nm :rolleyes: . Quote
Guest real7 Posted February 29, 2004 Posted February 29, 2004 En ödmjuk fråga: Hur har du tänkt bygga en mittmotorbil med Nord-syd orienterad motor UTAN transaxel? MVH/B Quote
Tai Mai Shu Posted February 29, 2004 Posted February 29, 2004 En ödmjuk fråga:Hur har du tänkt bygga en mittmotorbil med Nord-syd orienterad motor UTAN transaxel? MVH/B Ett något långt paket med diffen monterad rakt på växel-lådan, eller en kardanaxel på typ 10 cm emellan om det inte är samma bultmönster. Detta hade som sagt ressulterat i en mycket lång bil fast å andra sidan så hade motorn hamnat väldigt lång in i bilen villket nog hade gett den lite mindre vikt vid "polerna". Quote
Guest real7 Posted February 29, 2004 Posted February 29, 2004 En 750-motor med låda är över två meter lång... B Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.