Jocke4U Posted June 13, 2018 Share Posted June 13, 2018 Jag funderar på motorval i kommande bygge. Nu är jag inte speciellt hemma på V8 så korrigera mig osv Det lutar mycket åt en Ford 302 smallblock, helst strokad 347. Tror det skall vara insprutning. Vill helst skaffa något och sätta i utan att behöva renovera det första jag gör - det kan ev. göras senare när bilen är reggad och på gatan. Långsiktigt (eller kort 😉 ) kanske är på en crate engine. När det gäller större investeringar så hamnar jag hellre ganska rätt från början, t.ex. om jag det långsiktiga målet på en Ford Performance 347 men börjar med en begagnad maskin så måste troligen insprut/8-stack, koppling (inkl adapterplatta) etc skaffas och det är ju dumt om allt måste bytas senare. * Vilka äldre 302'or är kompatibla med en ny 347 crate engine vad det gäller insprut/8-stack, koppling/adapterplatta etc? * Liknande ovan fråga men hur är det med yttermått och infästningar/motorfästen mellan crate och äldre? Hur mycket äldre? * Insprutning - 8-stack är ju oslagbart vackert medan sådana "förgasar-look-a-like" som MSD Atomic EFI är ju ganska plug 'n play. Jag har en dålig magkänsla va det gäller sådana plug 'n play grejer. Vad bör man satsa på? Skjut på med era tankar och idéer 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted June 14, 2018 Share Posted June 14, 2018 Hej Joacim, Jag skulle satsa på en fördigbyggd maskin från USA. Själv köpte jag en från ATK via Summit Racing och är väldigt nöjd. Valde en 331 som tål lite mer varv än 347 men det är mest en smakfråga. Avseende sprut så finns det för och nackdelar med allt. De som ersätter förgasare idag verkar vara rätt bra när man läser både fakta och omdömen. Utvecklingen har gått framåt. 8-stack är naturligtvis vackrare och ger en rappare maskin men är lite stökigare att mappa. Sen kostar det några kronor också. Alla smallblock Ford baserat från 260 - 302 är kompatibla insugsmässigt så det är inga bekymmer. En 351 har däremot en annan däckhöjd. Självklart kan du börja med en standardmaskin och sätta på ett sprut och sedan välja att flytta över det på en mer potent maskin. Det är dock viktigt att du väljer rätt spridarstorlek för den effekt du kommer att plocka ut. https://witchhunter.com/injectorcalc1.php Lycka till Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted June 14, 2018 Author Share Posted June 14, 2018 Tack Henrik för din input - mjo jag har väl lite övervikt mot färdigbyggd maskin Var det frakt via Summit eller via annat bolag? Vad kostade frakten? Vilket part number köpte du? Mvh Joacim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 10, 2018 Author Share Posted August 10, 2018 Tjena, Jag skapade en tråd på gt40s.com kring mitt motorval och har fått lite värdefull input - t.ex. samma som frågor som Markus brottas med. Jag har i alla fall funderingar på att skaffa en crate engine. I min lilla undersökning så är just balansfrågan viktig. Köper jag en crate så vill jag absolut undvika att behöva lyfta ur veven och balansera tillsammans med svänghjul. På crate motorer från ATK samt Blueprint så anger man på Summit "Engine Balance: External, 28 oz. imbalance" Antar att detta just kräver att balansera veven med svänghjul. Är det korrekt antaget? Kollar man på Ford Performance så anger dom: "Engine Balance: Internal" Då borde väl veven/motorn vara balanserad och det räcker att balansera svänghjul separat? Tråden: https://www.gt40s.com/threads/choice-of-crate-engine.52437/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted August 10, 2018 Share Posted August 10, 2018 Joacim wrote: Tjena, Jag skapade en tråd på gt40s.com kring mitt motorval och har fått lite värdefull input - t.ex. samma som frågor som Markus brottas med. Jag har i alla fall funderingar på att skaffa en crate engine. I min lilla undersökning så är just balansfrågan viktig. Köper jag en crate så vill jag absolut undvika att behöva lyfta ur veven och balansera tillsammans med svänghjul. På crate motorer från ATK samt Blueprint så anger man på Summit "Engine Balance: External, 28 oz. imbalance" Antar att detta just kräver att balansera veven med svänghjul. Är det korrekt antaget? Kollar man på Ford Performance så anger dom: "Engine Balance: Internal" Då borde väl veven/motorn vara balanserad och det räcker att balansera svänghjul separat? Tråden: https://www.gt40s.com/threads/choice-of-crate-engine.52437/ Har du intern balansering så skall både remskiva och svänghjul vara nollbalanserat. Detta finns bara på smidda vevar, då det inte finns nog med massa på gjutna vevar för att slippa externa vikter. Hade tydligen pulat in svaret mitt i 😎 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted August 11, 2018 Share Posted August 11, 2018 Allt rörligt måste sambalanseras - alltså inte enbart veve. Prata ihop dig med firman som skall göra jobbet. Mvh Henrik Joacim wrote: Tjena, Jag skapade en tråd på gt40s.com kring mitt motorval och har fått lite värdefull input - t.ex. samma som frågor som Markus brottas med. Jag har i alla fall funderingar på att skaffa en crate engine. I min lilla undersökning så är just balansfrågan viktig. Köper jag en crate så vill jag absolut undvika att behöva lyfta ur veven och balansera tillsammans med svänghjul. På crate motorer från ATK samt Blueprint så anger man på Summit "Engine Balance: External, 28 oz. imbalance" Antar att detta just kräver att balansera veven med svänghjul. Är det korrekt antaget? Kollar man på Ford Performance så anger dom: "Engine Balance: Internal" Då borde väl veven/motorn vara balanserad och det räcker att balansera svänghjul separat? Tråden: https://www.gt40s.com/threads/choice-of-crate-engine.52437/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted August 11, 2018 Share Posted August 11, 2018 Citat Allt rörligt måste sambalanseras - alltså inte enbart veve. Prata ihop dig med firman som skall göra jobbet. Mvh Henrik Inte på en internbalanserad väl? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 11, 2018 Author Share Posted August 11, 2018 Nope inte som det verkar 🙂 Från Ford Performance: "Engine is internally balanced, "0" balance flywheel required" Därav känner jag att Ford Performance skulle passa mig - sen bara att kolla om budgeten passar 😉 Även mailat Roush Performance hur dom har det med sina motorer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted August 11, 2018 Share Posted August 11, 2018 Roush är nog hög kvalité men knappast lågpris tyvärr, stökigt det här med externbanans...... 🙄 347 är jättefint med internbalanserad stålvev vad gäller varvtålighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 11, 2018 Author Share Posted August 11, 2018 r-2 wrote: Roush är nog hög kvalité men knappast lågpris tyvärr, stökigt det här med externbanans...... 🙄 347 är jättefint med internbalanserad stålvev vad gäller varvtålighet. Så är det nog att Roush kostar en del. Jag tycker Ford Performance är bäst idag. Det är inte gratis där heller men... De har mycket och bra information om deras motorer och delar. Allt ifrån alla tekniska specar till åtdragningsmoment på olika delar. De skall vad jag har läst också ha en bra teknisk support - nu är det fortfarande semestertider (även om US inte har så strikt som SE) så deras online chat har inte varit uppe. Skickade i alla fall en del frågor via Facebook och får se hur de bemöter dessa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted August 13, 2018 Share Posted August 13, 2018 Henrik wrote: Hej Joacim, Jag skulle satsa på en fördigbyggd maskin från USA. Själv köpte jag en från ATK via Summit Racing och är väldigt nöjd. Valde en 331 som tål lite mer varv än 347 men det är mest en smakfråga. Avseende sprut så finns det för och nackdelar med allt. De som ersätter förgasare idag verkar vara rätt bra när man läser både fakta och omdömen. Utvecklingen har gått framåt. 8-stack är naturligtvis vackrare och ger en rappare maskin men är lite stökigare att mappa. Sen kostar det några kronor också. Alla smallblock Ford baserat från 260 - 302 är kompatibla insugsmässigt så det är inga bekymmer. En 351 har däremot en annan däckhöjd. Självklart kan du börja med en standardmaskin och sätta på ett sprut och sedan välja att flytta över det på en mer potent maskin. Det är dock viktigt att du väljer rätt spridarstorlek för den effekt du kommer att plocka ut. https://witchhunter.com/injectorcalc1.php Lycka till Henrik Har ett lågbudgettips för spridare: Saab "röda" spridare, satt på 9000 turbo bl.a. billiga och flödar bra, passar dessutom i fuelrailen på en standard 5.0 med insprutning. /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted August 13, 2018 Share Posted August 13, 2018 Joacim wrote: Tjena, Jag skapade en tråd på gt40s.com kring mitt motorval och har fått lite värdefull input - t.ex. samma som frågor som Markus brottas med. Jag har i alla fall funderingar på att skaffa en crate engine. I min lilla undersökning så är just balansfrågan viktig. Köper jag en crate så vill jag absolut undvika att behöva lyfta ur veven och balansera tillsammans med svänghjul. På crate motorer från ATK samt Blueprint så anger man på Summit "Engine Balance: External, 28 oz. imbalance" Antar att detta just kräver att balansera veven med svänghjul. Är det korrekt antaget? Kollar man på Ford Performance så anger dom: "Engine Balance: Internal" Då borde väl veven/motorn vara balanserad och det räcker att balansera svänghjul separat? Tråden: https://www.gt40s.com/threads/choice-of-crate-engine.52437/ Funderar också på en crate engine och tänker lite såhär; enklare att välja internt balanserad motor p.g.a. man har ett icke balanserat svänghjul som man separat kan 0-blalansera. Men de motorerna är generellt dyrare och utbudet mindre. De är inte självklart bättre för att de är 0-balanserade. Många med standardbilar, t.ex. Mustang har nog köpt denna motor: https://www.summitracing.com/int/parts/mll-bp3060ct/overview/ som är externt balanserad och till den ett svänghjul som är externt balanserat 50oz, skruvat ihop detta och kört utan några som helst problem. De har då INTE balanserat alla roterande delar tillsammans, tror att man ska akta sig för att säga att alla delar MÅSTE balanseras tillsammans. Jag håller på att kolla med en firma här i Umeå som ev. kunde externbalansera mitt hjul 50oz med en lös vevaxel alt. någon annan axel han hade till sin maskin. Om han kan det har man samma situation som Mustangen ovan. Vi får se hur det går. Motorn i länken ovan tycker jag är väldigt mycket för pengarna faktiskt 😃 Mvh Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maric Posted August 28, 2018 Share Posted August 28, 2018 Hej, -Vill bara nämna att jag tänkte som Henrik, dvs att 331:an är att föredra om man vill bygga en lite mer varvvillig maskin. (Detta då den har 3.25" i slag jmfr med 3,5" som det ofta är på 347:or.) Till slut fastnade jag för en variant med 3,25" i slag och 4,125" i borr, vilket alltså blir en "kortslagig" 347:a. /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted September 4, 2018 Share Posted September 4, 2018 Mackan wrote: Joacim wrote: Tjena, Jag skapade en tråd på gt40s.com kring mitt motorval och har fått lite värdefull input - t.ex. samma som frågor som Markus brottas med. Jag har i alla fall funderingar på att skaffa en crate engine. I min lilla undersökning så är just balansfrågan viktig. Köper jag en crate så vill jag absolut undvika att behöva lyfta ur veven och balansera tillsammans med svänghjul. På crate motorer från ATK samt Blueprint så anger man på Summit "Engine Balance: External, 28 oz. imbalance" Antar att detta just kräver att balansera veven med svänghjul. Är det korrekt antaget? Kollar man på Ford Performance så anger dom: "Engine Balance: Internal" Då borde väl veven/motorn vara balanserad och det räcker att balansera svänghjul separat? Tråden: https://www.gt40s.com/threads/choice-of-crate-engine.52437/ Funderar också på en crate engine och tänker lite såhär; enklare att välja internt balanserad motor p.g.a. man har ett icke balanserat svänghjul som man separat kan 0-blalansera. Men de motorerna är generellt dyrare och utbudet mindre. De är inte självklart bättre för att de är 0-balanserade. Många med standardbilar, t.ex. Mustang har nog köpt denna motor: https://www.summitracing.com/int/parts/mll-bp3060ct/overview/ som är externt balanserad och till den ett svänghjul som är externt balanserat 50oz, skruvat ihop detta och kört utan några som helst problem. De har då INTE balanserat alla roterande delar tillsammans, tror att man ska akta sig för att säga att alla delar MÅSTE balanseras tillsammans. Jag håller på att kolla med en firma här i Umeå som ev. kunde externbalansera mitt hjul 50oz med en lös vevaxel alt. någon annan axel han hade till sin maskin. Om han kan det har man samma situation som Mustangen ovan. Vi får se hur det går. Motorn i länken ovan tycker jag är väldigt mycket för pengarna faktiskt 😃 Mvh Markus Gick inte vidare med motorfirman som kunde hjälpa till med balanseringen. Däremot så tog jag likt en bonde tag i saken själv i garaget 😃 Eftersom motorn och kopplingen endast ska tjäna denna sommar så ville jag inte riva motorn, balansera alla roterande delar o.s.v. När jag tagit loss svänghjulet såg jag att någon balanserat det... men för vad?. Jag köpte det begagnat och han hade det till en 351:a så jag antar att det är balanserat för 28oz. (inte konstigt att plomberna ramlade ur vid körning) I centrum har jag ett kullager så jag satte upp svänghjulet på en stång, snurrade och tejpade på muttrar tills jag hade det 0-balanserat, det behövdes 100 gram. Sedan kapade jag loss vikten som satt på min flexplatta när jag köpte min motor, 5.0 (50oz) och vägde den, 204 gram. Då visste jag att jag skulle addera 104 gram på motstående sida. Gjorde en klump på 104 gram och skruvade fast den på svänghjulet. Eftersom bultmöstret för att fästa svänghjulet mot veven är asymetriskt vet man var på varvet "klumpen" ska sitta (visste ju possitionen på flexplattan) Kanske inte blir 100% balans men motorn spinner bra nu och plomberna sitter kvar 😆 Kostade två kvällar och gratis, nu kan jag köra resten av sommaren tills jag förhoppningsvis bytt motor Kul med "bond-mek" ibland! /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted September 27, 2018 Share Posted September 27, 2018 Tjena, att använda gamal vikter bygger på att du ssätter vikterna på samma avstånd från centrum som de satt origina. Minskar du avståndet så måste vikten ökas. Räknade på det där när jag gjorde ett eget svänghjul. Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted September 27, 2018 Share Posted September 27, 2018 Henrik wrote: Tjena, att använda gamal vikter bygger på att du ssätter vikterna på samma avstånd från centrum som de satt origina. Minskar du avståndet så måste vikten ökas. Räknade på det där när jag gjorde ett eget svänghjul. Mvh Henrik Tjena! Jo jag har knycklat huvvet med det och jag vet inte hur jag ska räkna ut det, och det är stor skillnad på hur långt ut vikten sitter på flexplattan (orginal på motorn)och svänghjulet (custom) skulle gissa att vikten sitter ca 50mm längre in nu. Hur räknar man ut detta? /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.