heralue Posted July 20, 2013 Share Posted July 20, 2013 Bra blir det ! Den ser verkligen rå ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted July 22, 2013 Share Posted July 22, 2013 Ser bra ut Inga synliga problem Imponerande fart på bygget mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pontus gt40 Posted August 1, 2013 Author Share Posted August 1, 2013 man får tacka för väliga ord! behövs i under kaross tiden 🙂 en fråga till alla goxbyggare: när jag får dit min framhuv som jag vill så syns ramen till kylare under bilen i framkant ca 1 cm sticker ner under bilen, har allar detta problem eller bara jag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 Snyggt jobbat Pontus 😃 Det ger bra drag hjälp när man tappat lite fart i garaget 😉 Min kylare ligger strax ovanför framramen. MVH Christer.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pontus gt40 Posted August 1, 2013 Author Share Posted August 1, 2013 Tack för snabbt svar Christer, jag var alldeles för otydlig med min fråga tyvärr så jag lägger upp en bild också. Jag menar hela främre ramen som håller kylaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pontus gt40 Posted August 1, 2013 Author Share Posted August 1, 2013 Har även fått till styrningar för att styra in bakhuven, en på varje sida om spännet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted August 2, 2013 Share Posted August 2, 2013 Hej Pontus, undersidan på min huv liggetid exakt nivå med ramen för kylaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted August 2, 2013 Share Posted August 2, 2013 Tjena Pontus! Det är samma för mig,huven ligger flush med ramen. Med vänlig hälsning Peter H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted August 2, 2013 Share Posted August 2, 2013 Har för mig att det på min sticker ut ca 10 mm ungefär som på din bild. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pontus gt40 Posted August 12, 2013 Author Share Posted August 12, 2013 Ja då har man efter helgens mätningar kommit fram till att jag ej längre kan kalla mig gt40 byggare då min endast mäter 38 tum över jorden! 😃 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pontus gt40 Posted August 12, 2013 Author Share Posted August 12, 2013 Då va man lycklig igen! Har länge tänkt bygga ihop tankarna i 2mm aluminium men skjutit på det då jag aldrig tigsvetsat, alu eller stål. Men tog mig i kragen och lade en kväll på att träna ett par timmar på jobbet och är mer än nöjd med resultatet som jag trodde jag aldrig skulle få så bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Det där var riktigt snyggt lagt , lägga snygga alu strängar är inget man snyter ur näsan direkt , men du lyckades riktigt bra . // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Håller med fullständigt , dom svetsarna behöver du inte skämmas för. För att vara första gången, kanske dags att byta jobb till smed 😃 Med vänlig hälsning Peter H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Kan bara hålla med, snygga svetsar!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted August 13, 2013 Share Posted August 13, 2013 Blir nästan avundsjuk när man ser en sån fin söm som ett förstagångsprov. Har hållit på en del men tyvärr behövs det även begåvning. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pontus gt40 Posted August 14, 2013 Author Share Posted August 14, 2013 man tackar 🙂 om jag ska vara helt ärlig så är det här tank nr 2 😃 den första blev inte riktigt lika vacker men tät iaf 😉har även fått klart tankbanden till höger tanken ikväll, glömde dock ta en bild men kommer snart! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Ett tips är att trycktesta dem med lite tryckluft. Testa dem också med indikatorvätska ( tror jag det heter ) och sedan spreja alla skarvar med indikator sprej. Jag tiggade min tank och det tog mig tre vändor innan jag inte hade några läckor. Nu är du förmodligen mycket duktigare än mig men det som förvånade mig var en del läckor på ställen som man inte kunde gissa sig till. Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pontus gt40 Posted September 21, 2013 Author Share Posted September 21, 2013 tack för tipset henrik! kommer du ihåg vad indikatorvätska heter och var du köpte den så skulle jag vara mycket tacksam 🙂 har vakumsugit ena tanken och den verkar tät men vill gärna kolla båda med vätska också. händer för övrigt inte mycket på bilen för tillfället, försöker samla lite motivation för att fixa de sista sakerna på chassit! postar så fort latmasken har vilat sig klart 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted September 21, 2013 Share Posted September 21, 2013 Alltså , att provtrycka en tank med luft och med så pass många liter är inget man bör leka med, använd istället vatten som tryck media. Penetrant heter det som man använder för att för att indikera eventuella porer eller sprickor, du ser alltså inga genomgående hål /skador med den , utan man får en så att kallad utblödning från defekter . MVH// Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted September 22, 2013 Share Posted September 22, 2013 Var jäkligt försiktig vid tryck test och ha väldigt lågt tryck ca 0,2kg max använd leak finder är klock rent finn nog hos dom flesta vvs firmorna mm. kolla länken... http://www.verktygsboden.se/taetning/laecksoekare-500-ml?group=prod_brd-s1%2F40 mvh Christer.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 12, 2019 Share Posted August 12, 2019 Välkommen till nya forumet @Pontus gt40 ! Kanske en uppdatering på utvecklingen av ditt bygge 😉 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pontus gt40 Posted August 13, 2019 Author Share Posted August 13, 2019 Efter några (5-6) års focus på annat håll är det hög tid att fortsätta byggandet. Har börjat CADa upp delar som ska tillverkas, tanklock, hartwell latches mm. Kommer köra allt i svart eloxerat istället för ren aluminium. provrendering av tanklocket 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 13, 2019 Share Posted August 13, 2019 Posta gärna om du kan och vill köra fler upplagor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted August 13, 2019 Share Posted August 13, 2019 Får man fråga produktionskostnad för hartwells? Söker fortfarande efter originalliknande för vettig peng 😁 PS. Kul o se ännu en aktiv byggare som ansluter sig 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts