Starhonk Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 Tjena, Spontant skulle jag säga att 2mm är för mycket endast vid 20mm utfjädring. 2mm kommer du att märka tror jag vid såpass begränsad rörelse. Försök att jobba med höjden på styrväxeln alternativt om du kan göra någon justering på pitmanarmen. För egen del så smidde jag om mina pitmanarmar för att få rätt höjd på dem. Hur mycket kan du fjädra ut max? SFRO är rätt petiga ( min erfarenhet ) att det finns rätt mycket utfjädring. Kolla med din SFRO gubbe för säkerhets skull eller Gustaf Ulander som är teknisk specialist på SFRO. Jag var tvungen att göra justeringar i min bakvagn för att få mer utfjädring. Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted November 28, 2013 Author Share Posted November 28, 2013 Tack för tipsen, Peter, jo jag har flyttat runt den mycket i höjdled, men ska fortsätta ett tag till 🙂 Hoffman, ja du har rätt i att spårviddsförändringen är mycket.... men det är skitsvårt att få till 0 spårviddsförändring med så korta övre a-armar och chassi/spindel/spårvidd är ju som de är... Tror ni att bilen kommer att bli kass att köra med denna spårviddsförändring? Att ta riktmärket framåt tror jag inte är rättvisande då camberkompenseringen flyttar punkten också. Hur ser detta ut på din vagn? Henrik, Jag läste i SFRO:s bygghandbok att de rekomenderar en min fjädringsväg: Fram= 60mm in och 20mm ut. Bak= 60mm in/ut. Jag utgick jag från de rörelserna. Tror inte att rörelserna är så stora vid normal körning så kanske ska man koncentrera sig på att minimera bumpsteer i ett mindre område typ: Fram/bak= 30mm in/ut Hur mätte SFRO bumpsteer vid besiktningen? Gustaf Ulander är "min" besiktningsman och bor bara 13 mil från mej, ska prata med honom om detta också 🙂 /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Jag tror inte att den kommer att kännas kass och köra dom flesta kollar aldrig dessa rörelser och är lyckligt ovetande men jag ser inte din spårvidsförändring som alarmerande. Kan du lägga in en bild framifrån på bärarmarna i ridehigt. om nedre bärarm pekar svagt uppåt så kommer den att dra in uppright i nederkant samtidigt som den camberkompenserar och spårvidd ska i princip vara oförändrad vi testade detta på Magnus bil på en byggträff med gott resultat. Att ta riktmärke framåt kommer att visa den faktiska bupsteareffekten,inte spårvidsförändringen. Med vänlig hälsning Peter H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Bosse B brukar lägga 2 stålplåtar (väloljade anliggningsytor) under framhjul och fjädra in och ut. Det syns rätt väl på den övre plåten om det är bumpster Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Den va smart,har jag aldrig hört om! 😃 Med vänlig hälsning Peter H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted November 28, 2013 Author Share Posted November 28, 2013 Hoffman, du har ju rätt i att man kan ta märket frammåt. Men man måste då höja/sänka chassit, inte hjulet som jag gjorde, tack för att du tvingar en att tänka 😃 Bild kommer på bärarmarna framifrån. Micke, oljeplåtsövningen är briljant! Mer praktiskt och greppbart blir det inte för en bonde från norrland 😃 Ska försöka klämma in det i morgon kväll, återkommer. En fråga, kan 30mm in/ut i fjädringsväg vid normalkörning ses som normalt på dessa bilar? /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 30 mm funkar till och med på lastbilar 26 tons totalvikt ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted November 29, 2013 Author Share Posted November 29, 2013 I kväll blev bumpsteer lite klarare, mätte frammåt i stället. Satte en spånskiva 180 cm framför hjulet. Det händer liksom mer på det avståndet. Satte laserpasset på skivan under navet. Flyttade kuggstången 400 ggr till... Millimetrar gör skillnad 😲 Jag inriktade mej på 30mm in/ut fjädringsväg. Detta blev resultatet: Ett bra resultat tycker jag, kommer nog lämna det så. Inget dramatiskt hände utanför området 30mm in/ut heller. En bild framifrån vid ride hight. Finns det fler som kör willwood pro spindle så har jag ett tips. Eftersom pitmanarmen är bultad i spindeln så kan man vända den "upp och ner" och få olika höjder för styrleden.. Jag (läs min gode vän med ordentlig maskinpark) har brotchat hålet i armen cylindriskt och svarvat bussningar med krage som är cylindrisk utvändigt och konisk invändigt. På så sätt får man många olika höjder för kuggstången att välja på. /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted December 24, 2013 Author Share Posted December 24, 2013 Önskar alla på forumet en Riktigt God Jul! /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted January 11, 2014 Author Share Posted January 11, 2014 Har fått lite garagetid i helgen. Fick justera pedalstället med ca. 25m svetstråd och lite plåt men nu känns det riktigt stabilt. Gjorde det justerbart Har fått dit rattstången också, justerbar i höjd och längsled. Fattas "bara" att koppla ihop den med kuggstången 🙂 /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted February 10, 2014 Author Share Posted February 10, 2014 En fundering... Köpte sportiga scorpaskivor och wilwood ok för att använda bak. Skivan har bara ca 260mm dia och har ganska stor navdiameter. Det gör att kolvarna i oken delvis hamnar utanför skivan. Så frågan är om man kan ha så? /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Mackan wrote: En fundering... Köpte sportiga scorpaskivor och wilwood ok för att använda bak. Skivan har bara ca 260mm dia och har ganska stor navdiameter. Det gör att kolvarna i oken delvis hamnar utanför skivan. Så frågan är om man kan ha så? /Markus Hej Mackan Det finns nog flera nackdelar: En av dem är snedbelastning på kolvarna som ev kan leda till att en eller flera av dem nyper. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 brajon wrote: Mackan wrote: En fundering... Köpte sportiga scorpaskivor och wilwood ok för att använda bak. Skivan har bara ca 260mm dia och har ganska stor navdiameter. Det gör att kolvarna i oken delvis hamnar utanför skivan. Så frågan är om man kan ha så? /Markus Hej Mackan Det finns nog flera nackdelar: En av dem är snedbelastning på kolvarna som ev kan leda till att en eller flera av dem nyper. mvh Örjan Tack för kommentaren Örjan, jo jag inser att det finns säkerhetsrisker här... måste nog hitta en annan lösning. /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Mmm - håller med Örjan. Ser inge bra ut. Köp bromshattar och skivor från Wilwood så vet ut att det lirar. Jag brukar köpa hos Rallydesign som håller bra priser. Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted March 7, 2014 Author Share Posted March 7, 2014 Händer inte mycket i garaget nu men har nog hittat en lösning på bromsproblemet. Efter tips från henrik kollade jag hattar och skivor från wilwood men hittar inget som passar scorpionaven och så liten skiva (280 mm) Men jag hittade bakre skivor från Mercedes C klass, solida. Och oken har en distans mellan halvorna så det var bara att ta bort den så passar de skivan 🙂 Nu återstår att göra fästen i uprightsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Gött!!! 😃 /Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted April 6, 2014 Author Share Posted April 6, 2014 Han jobba lite i garaget i helgen mellan barnens innebandymatcher 🙂 Staget över växellådan, blev lite "hästsko"look i allafall. /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted May 2, 2014 Author Share Posted May 2, 2014 Efter en del klurigheter är rattstången så gott som klar, bara helsvetsning kvar. Jag fick ett konstigt fenomen när jag monterade ihop allt. Om jag tog tag i hjulet och vred styrningen fram och tillbaka så "vobblade" ratten. Det beror på att knutarna inte har samma hastighet genom hela varvet. Har man dessutom två knutar är det viktigt att de har samma vinkel, annars får man detta fenomen. Hur som helst behövde jag vrida efter en knut på splinesen lite för att hitta ett läge där "vobblingen" så gott som försvann. Från vänster: Volvo nedre knut, Rover solid axel 3/4 kapad och slipad DD i ena änden, Borgeson knut 3/4 DD i båda ändar, lagerbock, egentillverkad axel med DD fattning, Audiaxeln. Audiaxeln är hålborrad och ska pluggsvetsas enligt SFRO boken. Hoppas bara att de gillar min egentillverkade axel... Fint är det i alla fall att kunna vrida på ratten och hjulen rör sej 🙂 Och fötterna får ju nästan plats också.... Med betoning på nästan 😃 /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Tjena Mackan! Jag är ingen ingenjör,men det jag lärt mig om knutar är att båda gafflarna skall vara rakt för varandra men det ser ut som dina är 90 grader förskutna mot varandra. Som en kardanaxel tillexempel där sitter gafflarna mitt emot varandra har för mig att det är ganska viktigt för att få en riktig rörelse. Det kan vara värt att kolla upp detta innan du svetsar ihop grejorna,kanske har någon annan på forumet kunskap i ämnet. Annars ser all otroligt fint ut,bra jobbat. Med vänlig hälsning Peter H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted May 2, 2014 Author Share Posted May 2, 2014 Tackar för tipset Peter och jo jag började så men fick vobbel. Då gjorde jag justeringen och gafflarna ligger inte mitt emot varandra längre. Att detta hjälpte kan kanske bero på att knutarna är vinklade i sidled också. Lite svårt att förklara.. Ibland får man prova sig fram helt enkelt 🙂 /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted May 3, 2014 Share Posted May 3, 2014 Ser verkligen snyggt ut , håller även på med rattstångslegot vilket visat sig inte vara helt självklart. Kan inte problemet uppstå pga av att du har endast ett ledlager mitt på och att det ihop med knutarna en bit ifrån generarar "kast egenskaper"? Bara en tanke som slog mig . mvh//Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted May 3, 2014 Share Posted May 3, 2014 Snygg rattstång, jag har också fått lära mig att knutarna ska ligga i linje fast del mot fast del! Kör hårt! /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted May 7, 2014 Author Share Posted May 7, 2014 Hej och tack för alla synpunkter! Som flera säger här så ska gafflarna ligga rakt för varandra enligt praxis men jag vred efter knutarna så att gafflarna inte längre gör det och blev kvitt problemet. Jag har funderat ett tag nu på varför... Det kan bero på att den totala axeln sett uppifrån också har vinklar. x=knut, översta knuten är integrerad i Audirattstången. /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted May 12, 2014 Author Share Posted May 12, 2014 Jag har grejat med bakre växelmekanismen, har försökt göra den så kompakt som möjligt. Funkar ganska bra. http://www.youtube.com/watch?v=OA_curJRKdw Nu är det till att fästa spaken i bilen och hitta vajrar som funkar. Nån som har tips på bra vajrar? vilken dimension har ni valt? /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Det såg ju väldigt nice ut! /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted June 1, 2014 Author Share Posted June 1, 2014 Jag hade som plan att använda stötdämpare från snöskoter (stadiga med mycket juster och shimsmöjligheter) men det sket sig av olika anledningar. Så jag beställde från rally design. Nu är de monterade i alla fall. Jag hade besök av SFRO-Gustaf i helgen också. Trevlig herre som hade en hel del matnyttiga tips för fortsättningen. Fint att kunna bolla ideer och kolla om man är hyfsat på rätt spår eller inte 🙂 Annars jobbas det med växelspaksinfästning för tillfället, det är trångt...... /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted June 2, 2014 Share Posted June 2, 2014 Mackan wrote: Jag hade som plan att använda stötdämpare från snöskoter (stadiga med mycket juster och shimsmöjligheter) men det sket sig av olika anledningar. Så jag beställde från rally design. Nu är de monterade i alla fall. Jag hade besök av SFRO-Gustaf i helgen också. Trevlig herre som hade en hel del matnyttiga tips för fortsättningen. Fint att kunna bolla ideer och kolla om man är hyfsat på rätt spår eller inte 🙂 Annars jobbas det med växelspaksinfästning för tillfället, det är trångt...... /Markus Markus, vad valde du för längd och hårdhet på dina fjädrar? Ser att jag behöver antingen serva de jag fick med kittet eller byta helt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted June 2, 2014 Author Share Posted June 2, 2014 Hej, Dämpare fram 13" Dämpare bak 16" Fjäder fram: 300 Rate, 9" Free Length Fjäder bak: 400 Rate, 10.5" Free Length Fram blir det nog bra men bak sjunker den inte ihop som jag tänkt, kanske ordnar det sig när jag lastat på allt skrot som ska på. /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted June 2, 2014 Share Posted June 2, 2014 Snygg lösning! Med vänlig hälsning, Henrik Mackan wrote: Jag har grejat med bakre växelmekanismen, har försökt göra den så kompakt som möjligt. Funkar ganska bra. http://www.youtube.com/watch?v=OA_curJRKdw Nu är det till att fästa spaken i bilen och hitta vajrar som funkar. Nån som har tips på bra vajrar? vilken dimension har ni valt? /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted June 3, 2014 Author Share Posted June 3, 2014 Hej! Behöver tips på bältesinfästning och lämpliga 3-punktsbälten. Det är sjukt trångt, vet inte hur jag ska lösa detta... Nån som kan posta några bilder på en gångbar lösning? /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 Mackan wrote: Hej! Behöver tips på bältesinfästning och lämpliga 3-punktsbälten. Det är sjukt trångt, vet inte hur jag ska lösa detta... Nån som kan posta några bilder på en gångbar lösning? /Markus Jag ska se om jag har några bilder och skicka. Köpte mina 3 punktsbälten på Carbuildersolutions. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 Jag köpte också hos Carbuildersolutions . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 Köpte hos Mekonomen för ca 600/st De går där under artikelnamnet "4-punktsbälte" men är ett 3-punktsbälte. finns några bilder i min dagbok 2-3 månader sedan mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted June 4, 2014 Author Share Posted June 4, 2014 Tack för tipsen! Carbuilder solutions hade ju mycket annat bra å ha också 🙂 Nu börjar växelsystemet kännas färdigt, blev riktigt smidigt och med distinkta lägen. Fint att kunna justera slagen också. Man behöver inte speciellt kralliga vajrar faktiskt. Kan tipsa om skruvat.se som fakiskt säljer märket teleflex 😲 jag valde en teflonbelagd variant. I morgon blir det att sätta i stolen och torrköra en sväng 😃 /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted July 7, 2014 Author Share Posted July 7, 2014 Äntligen semester! Idag rullar vi söderut för några dagar i Stockholm 🙂 om någon byggare efter vägen vill ha besök så hade det varit kul att träffas. Blir nog en liten paus med bygget i några veckor. Önskar alla på forumet en skön sommar! /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted July 7, 2014 Share Posted July 7, 2014 Du är välkommen till Ljusne. Ring på 0706505404 för att kolla att jag är hemma. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted July 9, 2014 Author Share Posted July 9, 2014 Ett mycket trevligt besök hemma hos Örjan. kul att träffa en likasinnad ock klämma och känna på en lika men ändå rätt olika bil. Tack Örjan, du vet att garagedörren är öppen om du passerar Umeå. /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted July 17, 2014 Author Share Posted July 17, 2014 Håller på med bränsletanken och behöver lite vägledning här. Jag kommer att ha insprutning och vill klara mej utan catchtank. Min fråga är i vilken nivå returledningen ska anslutas? Har sett på diverse fuelcells att returen brukar gå in uppe på tanken. Jag är lite rädd att det kommer att skvala i tanken och bli mycket luft i bränslet om man gör så? Funkar det att ha returledningen i botten på tanken alltså? /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted October 7, 2014 Author Share Posted October 7, 2014 Håller fortfarande på med tanken, tanken är punktad och snart klar för helsvetsning. Jag har lärt mig följande.... Att det är viktigt att returen går in så högt som möjligt i tanken för att alltid ha samma mottryck. För att få bort svalet i tanken satte jag en "snedplåt" som strålen träffar, då kanske man kommer från risken med luftinblandning i bränslet. Men om teorierna stämmer får man inte se förrän det blir provkörning 🙂 /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted November 2, 2014 Author Share Posted November 2, 2014 Satte ett tanklock under tanklocket, SFRO kräver det. De hade även synpunkter på bakvagnens övre arm, jag stöttade upp den i infästningen i chassit. Fint att kolla löpande med besiktningsmannen under resans gång 🙂 /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted December 23, 2014 Author Share Posted December 23, 2014 Ett brutet finger sätter stopp för den planerade arbetsinsatsen under mellandagarna, men äta går bra så jag ska ägna mig åt det och att köpa lite prylar till GT:n också 🙂 Önskar forumet God Jul och Gott nytt år!!!! /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted December 23, 2014 Share Posted December 23, 2014 God Jul och Gott Nytt du med och krya på sig !! // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted December 23, 2014 Share Posted December 23, 2014 God Jul Markus ! Vi är alla lite justerade under våran byggtid verkar det som ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted April 17, 2015 Author Share Posted April 17, 2015 Det var ett tag sedan jag uppdaterade tråden nu. Lite tid har det faktiskt blivit i garaget sedan sist. Idag har det fastnat ett chassinummer på bilen, SFRO 1 avklarad alltså 😃 inga anmärkningar och många tips för fortsättningen. Trevlig prick den där Gustaf! Känns som att motivatinen fick en boost av detta så nu är det bara att ånga på 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted April 17, 2015 Share Posted April 17, 2015 Härligt !!! Bara resten kvar ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted April 17, 2015 Share Posted April 17, 2015 Stiligt jobbat Markus !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted April 17, 2015 Share Posted April 17, 2015 Kul å höra En mile stone Mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted April 17, 2015 Share Posted April 17, 2015 Bra jobbat!😃 kör hårt. / Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 Det är bara att gratulera!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted May 20, 2015 Author Share Posted May 20, 2015 Svarvat styrstoppar till styrväxeln, på detta vis slipper man ha något rappel ute vid hjulen Gjort färdigt infästningen för fram och bakhuv. För att göra fästena justerbara byggde jag ett påhängsfräs-kit till min lilla svarv. Funkar finfint att fräsa enklare grejer Gasfjädrar, volvo S80, korta och bra /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.