Jump to content

Markus GT40


GT40

Recommended Posts

  • Replies 348
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

brajon wrote:
Ser fint ut och ger inte intryck av att bli så tungt.
Ser ut att vara laserskuret 2 eller 3 mm och bockat.
Är det en hel box, man ser inte andra sidan?
mvh
Örjan


Jo de blir nog inte så tunga, 2mm plåt som faktiskt kapats till med vinkelslipen 😆 och det blir en hel box, ska försöka visa baksidan senare.
Jag har Micke att tacka för grundkonstruktionen 🙂
Fästplattan mot hjulnavet saknas (min svarv är för liten...) så det dröjer ett tag innan de ska svetsas ihop.

/Markus
Link to comment
Share on other sites

Provade att sätta ut främre spindeln och en dämpare och upptäcker hur trångt det är 😕
Min plan är att köra 57 tum spårvidd och 1 tum offset på fälgarna. Då blir placeringen enligt bilden... kanske får jag skippa lösningen med transit leden för att kunna justera camber.



/M

Link to comment
Share on other sites

Hansol wrote:
Det där var riktigt mumsigt snygga prylar,
beställde du dämparna samtidigt ?

Vad är det för märke på dessa ?

// Peter


Dämparna är av märket kayaba och kommer från en lynx snöskoter 😲
De har ställbar hög och lågfartskompression och även ställbar returdämpning 🙂 Jag hoppas rymma dem som de är men kanske måste jag kapa loss behållaren och sätta slang imellan.
Generellt har räserskotrar mycket bra dämpare som det finns en uppsjö av shims till.
Jag har verktyg och en nitrogentub för att serva denna typen av dämpare så det känns som en smidig lösning för en norrlänning
/markus 😉
Link to comment
Share on other sites

Ser riktigt snyggt ut Mackan 😃
Är så jäkla kul att följa dom som postar kontinuerligt på sina byggtrådar 😉

Själv börjar man komma igång igen men det är viss tröghet i allt men det droppar in prylar hela tiden 🙄

MVH
Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag funderar på fälgar och det är inte lätt...
Om jag förstått detta rätt? så hade en del av de tidiga MK1:orna
fälgar av halibrand typ:



Denna fälg finns hos image wheels och ser liknande ut men ändå inte lika:


Men de flesta orginalbilar och replicor har fälgar av BRM typ:


Personligen gillar jag halibrand fälgarna, de har råbarkat rätt 60-tals stuk. 😃

Nån som kan historien bakom dessa två typer av fälgar?

tyck till !

/M

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tack Micke och Örjan för tipsen, jo det verkar stämma som ni säger.
jag har nu varvat internet i denna fråga.... Det verkar dock inte har varit nån riktig ordning på detta och det har nog blandats lite hej vilt på orginalbilarna.
Men precis som ni säger:
MKI=BRM och MKII=Halibrand

Det som mest skiljer Cobrans från GT40 Halibrand är den så kallade "wine glass" formen.

Image wheels har båda kopiorna:
Exempel:
CHB


GTD: (de finns med centrumbult och gömda yttre skruvar)


Och orginal GT40:



De är ju skönheter allihopa men frågan är om man svär i kyrkan om man väljer Halibrandkopior på en MK I?

/Markus

Link to comment
Share on other sites

Tror att det är sålt i Sverige ganska många BRM via GOX så jag har själv tänkt att ta Halibrand lika för att få lite variation imed att Magnus redan har BRM typen.. Det är ju bara att stålblästra och gå lös med hammare och slagverktyg för att få lite patina..Samt att lägga ut dem någon månad i vinter utanför garaget,, 🙂..

Link to comment
Share on other sites

Lägger jag ut dem nu här uppe i halvnorrland så snöar de över nästa vecka och tinar fram i maj.... men jag är inte bitter 😃

Hittade denna firma, hyfsade priser och dollarkursen är ju bra nu också:
http://www.team3wheels.com/production_wheels.html
ACIII eller Trigo 427 ser helt ok ut.
ska kolla upp frakten.

/M

Link to comment
Share on other sites

Jag jagar delar just nu på bred front.
Kontaktade Mecmove idag, trevlig firma med bra service 🙂

Tänkte beställa länkhuvuden till bakvagnen men han var inte helt bekväm med att sälja deras instegsserie för motorsport (RM12-SE) om jag valde 12 mm.

Så jag behöver råd om dimensioner och kvalitet för både tvärstagen och längsstagen bak.
Jag tänker köra gummibussningar mot chassit och länklager ute vid hjulen.

Tacksam för lite hjälp 😕

/Markus

Link to comment
Share on other sites

Har 16 mm både fram och bak.
Längsgående stag M10.
Handlade också av Mecmove men nöjde mig med standard till att börja med. Bilracing lederna är ganska dyra så jag sköt upp den kostnaden.
Kan vara roligt att sätta i nya senare så kan man slita på standard under bygget.
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Mackan wrote:
Jag jagar delar just nu på bred front.
Kontaktade Mecmove idag, trevlig firma med bra service 🙂

Tänkte beställa länkhuvuden till bakvagnen men han var inte helt bekväm med att sälja deras instegsserie för motorsport (RM12-SE) om jag valde 12 mm.

Så jag behöver råd om dimensioner och kvalitet för både tvärstagen och längsstagen bak.
Jag tänker köra gummibussningar mot chassit och länklager ute vid hjulen.

Tacksam för lite hjälp 😕

/Markus


Vore jag i din sists skulle jag köpa tum dimensioner via e-bay och spara
in en hel del kosing .

Skulle tippa på att du kommer undan med mindre än halva priset
mot Mecmove

mvh Peter
Link to comment
Share on other sites

Tjena!
M16 på länkarmarna kör de flesta med, 4 länksstagen kör jag med m12 men skulle rekomendera att uppgradera till m14 som många gör.

Prata med Daniel på mecmove och hälsa från Hoffman att vi som bygger GT40 brukar få gt40 rabatt då jag sagt att det kommer att komma många som bygger gt40 och handlar där ,och det har det varit ochså.
Han har säkert glömt men brukar ordna någonting(10-15%)
Lycka till mvh Peter H

Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Har 16 mm både fram och bak.
Längsgående stag M10.
Handlade också av Mecmove men nöjde mig med standard till att börja med. Bilracing lederna är ganska dyra så jag sköt upp den kostnaden.
Kan vara roligt att sätta i nya senare så kan man slita på standard under bygget.
mvh
Örjan


Är naturligtvis M12 i längsgående stag som Peter säger.
Blir lite förvirrat när jag använder passbult som har 12 mm liv men M10 gänga. 😊
mvh
Örjan
Link to comment
Share on other sites

Tack allihopa för synpukter och tips!
Det är guld värt när många tycker till.
Är det någon som verkligen har räknat på belastningen på länklager i bakvagnen?
Givetvis en inte så enkel övning men är det någon som gjort det så borde det vara en forummedlem 😃 jag menar, det finns ju en och annan smart skalle här 😃 😃
/Markus

Link to comment
Share on other sites

Mackan wrote:
Lägger jag ut dem nu här uppe i halvnorrland så snöar de över nästa vecka och tinar fram i maj.... men jag är inte bitter 😃

Hittade denna firma, hyfsade priser och dollarkursen är ju bra nu också:
http://www.team3wheels.com/production_wheels.html
ACIII eller Trigo 427 ser helt ok ut.
ska kolla upp frakten.

/M


Jag ringde denna firma och de uppgav ca 400 dollar för frakt. Det verkar vara mer eller mindre standardpris för fälgfrakt till sverige.
Jag väntar på offert på båda varianterna. 🙂
/M
Link to comment
Share on other sites

Mackan wrote:
Tack allihopa för synpukter och tips!
Det är guld värt när många tycker till.
Är det någon som verkligen har räknat på belastningen på länklager i bakvagnen?
Givetvis en inte så enkel övning men är det någon som gjort det så borde det vara en forummedlem 😃 jag menar, det finns ju en och annan smart skalle här 😃 😃
/Markus


Eftersom det nästan bara handlar om drag och skjuvlaster i bilens längsgåeende riktninig borde M12 alt 1/2" länklager räcka till med
med marginal om vi pratar enbart reaktionstagen bak


Dessa är helt okej både till pris och hållfast

http://www.ebay.com/itm/1-2-Rod-Ends-HEIM-JOINT-Sprint-Car-4-LINK-Chromoly-/260809750480?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item3cb978f7d0

ROD END SPECS:
THREAD SIZE: 1/2-20
BORE: .500
BALL WIDTH: .625
RADIAL LOAD: 16,230 ( LBS )
CHROMOLY STEEL WITH TEFLON KEVLAR LINER ( LONGER WEAR CHARACTERISTICS )
Link to comment
Share on other sites

Hansol wrote:
Mackan wrote:
Tack allihopa för synpukter och tips!
Det är guld värt när många tycker till.
Är det någon som verkligen har räknat på belastningen på länklager i bakvagnen?
Givetvis en inte så enkel övning men är det någon som gjort det så borde det vara en forummedlem 😃 jag menar, det finns ju en och annan smart skalle här 😃 😃
/Markus


Eftersom det nästan bara handlar om drag och skjuvlaster i bilens längsgåeende riktninig borde M12 alt 1/2" länklager räcka till med
med marginal om vi pratar enbart reaktionstagen bak


Dessa är helt okej både till pris och hållfast

http://www.ebay.com/itm/1-2-Rod-Ends-HEIM-JOINT-Sprint-Car-4-LINK-Chromoly-/260809750480?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item3cb978f7d0

ROD END SPECS:
THREAD SIZE: 1/2-20
BORE: .500
BALL WIDTH: .625
RADIAL LOAD: 16,230 ( LBS )
CHROMOLY STEEL WITH TEFLON KEVLAR LINER ( LONGER WEAR CHARACTERISTICS )


Tack för tipset Peter!

Om man försöker sig på att räkna på detta för att få ett perspektiv om "hur starkt är starkt" så kanske man kan tänka så här:

Om man som jag valt en dimension på reaktionsstagen, hydraulrör 28x3 i stålkvalitet E235. alltså 235 N/mm i sträckgräns och ytterligare 100N/mm i brottgräns.
Arean på röret gör att det tål 55342 Newton (12441 lbs) innan det deformeras. Då borde det vara lämpligt att välja ett länklager som tål över den belastningen.

Alltså, Peters tips borde räcka fint till reaktionsstagen om jag anser att dimensionen 28x3 i E235 räcker.
Samma filosofi borde man kunna använda på de övriga punkterna i bakvagnen?

Jag är väldigt långt ifrån någon konstruktör och sticker ut hakan här med risken för att åka på en käftsmäll 🙂 vad tror ni?

Mvh Markus
Link to comment
Share on other sites

Med tanke på att lastkraften sedan delas ut på åtta punkter
så kan du nog med gott samvete köra vidare på det.

Om man vänder lite på det och sedan jämnför med
stötdämparna vi kör med som innehåller ett 1/2 "
ledlager i ett aluminiumhus som även det verkar fungera
alldeles utmärkt även fast jag slulle vilja säga att dessa
utsätts för betydligt tuffare miljö . (stötar och vibrationer
med höga hertztal som eg är rena döden för all material).

För återigen reaktionsstagen utsätts eg bara av dragande
samt skjutande laster där ledlagrena (kulan ligger i stortsätt
90 grader mot lagerkroppen) är i sina bästa lägen.

Link to comment
Share on other sites

hoffman wrote:
Tjena!
M16 på länkarmarna kör de flesta med, 4 länksstagen kör jag med m12 men skulle rekomendera att uppgradera till m14 som många gör.

Prata med Daniel på mecmove och hälsa från Hoffman att vi som bygger GT40 brukar få gt40 rabatt då jag sagt att det kommer att komma många som bygger gt40 och handlar där ,och det har det varit ochså.
Han har säkert glömt men brukar ordna någonting(10-15%)
Lycka till mvh Peter H


Mina bakre uprights är gängade M12 för de nedre länklagren. Kan man lösa det med en passbult? Hur har ni andra gjort?
Jag har dock problem med att hitta passbultar i 8.8 stål. SFRO är inte helt förtjusta i 12.9 i hjulupphängningen enligt bygghandboken.

/M
Link to comment
Share on other sites

Mackan wrote:

Mina bakre uprights är gängade M12 för de nedre länklagren. Kan man lösa det med en passbult? Hur har ni andra gjort?
Jag har dock problem med att hitta passbultar i 8.8 stål. SFRO är inte helt förtjusta i 12.9 i hjulupphängningen enligt bygghandboken.

/M


Nu blir jag lite nyfiken , vad är SFRO:s förklaring till att 8.8
är att föredra framför den andra då 8.8 kvalite är betydligt lägre
såväl i brottgräns som förlängningsgräns .


Link to comment
Share on other sites

Även jag vart förvånad och nyfiken vilket resulterade i att
jag gick in på SFRO och beställde ett ex av boken .

Finns iofs en massa annat matnyttigt och bra att veta info,
så det får nog räknas som en bra investering
// Peter

Link to comment
Share on other sites

hoffman wrote:
Jag blir ochså lite förvånad,står det så i boken ,och i så fall av vilken anledning.
Jag har ingen bok här tillgänglig så jag kan inte kolla.
Skulle va av intresse och kolla med sfro om det ej framgår varför.
Mvh Peter H


Ursäkta att jag sprider skräck här 😊
Jag kollade boken och i avsnittet om uniballs står:
"Tänk på att skruvkvaliteten ska vara minst 10.9 och att passningen i hålet ska vara av karaktären sugpassning"
Vet inte var jag fått för mig att de skulle tycka anorlunda.....

Som sagt, då finns möjligheten att dimensionera upp länklagren i uprighten och använda passbult. Har någon fler löst problemet på detta sätt?

/M
Link to comment
Share on other sites

Kör själv med passbult i ledhuvudena (kullederna).
"Kör" var kanske att ta i, använder kanske passar bättre.
Det är väl så nära sugpassning man kan komma.
Skulle behövas någon tiondel till för att det ska bli riktig sugpassning men det är klart glappfritt.
På bilden hur en mätning faller ut
Skulle tro att noggranheten slär kring 1 till 2 hundradelar.



Måttet ovanför ledhuvudet är natulrigtvis på innern

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Kör själv med passbult i ledhuvudena (kullederna).
"Kör" var kanske att ta i, använder kanske passar bättre.
Det är väl så nära sugpassning man kan komma.
Skulle behövas någon tiondel till för att det ska bli riktig sugpassning men det är klart glappfritt.
På bilden hur en mätning faller ut
Skulle tro att noggranheten slär kring 1 till 2 hundradelar.



Måttet ovanför ledhuvudet är natulrigtvis på innern

mvh
Örjan


Kan tilläggas att man lär brotscha upp de borrade hålen i fästöron i chassiet med 12 mm brotch för att få i en passbult som är 12 mm.

mvh
Örjan
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det var ett tag sedan jag postade nu...
Det har mest blivit att beställa grejer och tillverka detaljer till hjulupphängningen på sistone.
Jag gick på M12 länklager från Hirschmann i alla fall, med spec. SMCP12, Tack för tipset Micke!





En bakre upright är färdig! tack brorsan med tigen! 🙂




En punktad främre nedre a-arm också




Tänkte bulta fästet till övre a-armarna så att man har justeringsmöjligheter Idea




och så sist en ide om hur de övre a-armarna måste se ut om dessa dämpare ska rymmas




Det var allt för nu 🙂

/Markus

Link to comment
Share on other sites

Tack för era glada tillrop!
Jag hade från början en tio års plan, men den ser ut att spricka åt rätt håll 😆
Det är bara så jäkla kul detta, snacka om kvalitetstid när man är i garaget 😃
/M

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det blev en effektiv dag i garaget 🙂
Efter att ha funderat ett bra tag så är hjulupphängningen till slut klubbad.
Nu återstår "bara" helsvetsning.




-1 grader camber vid ride hight. 1 grad camberkompensering per 30mm fjädringsrörelse. 7 grader caster. Hur det funkar i verkligheten återstår att se. 😃



Verkar vara bra fart i många garage just nu, bara att gnugga på!
/Markus

Link to comment
Share on other sites

Hansol wrote:
Det där ser riktigt bra ut .

När du ska helsömma dessa ligger dom i fixtur då ?
Annars är risken att de drar sig rejält .

mvh Peter


Tack Peter,
Jodå, jag har gjort en fixtur till alla delar i främre och bakre upphängningen. Ett jäkla jobb men är fint att ha även för framtiden.



/M
Link to comment
Share on other sites

Snyggt som attan Marcus 😃
Å lill-grabben min sa senast i dag! Pappa tomten finns inte 🙄
Han finns visst svarade man snabbt 😉
Även mamma tror att tomten finns 😉
Å tur är väll det för inte kan väll pappa ha råd med så många julklappar med massa bildelar som han bär ut till garaget!
😆 😆 😆

MVH
Christer

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...