hoffman_gt40 Posted November 20, 2012 Author Posted November 20, 2012 Är det någon som vet vem som säljer denna modell av halibrand med gt40 wineglas modellen 15". Har sök hos fler fälgtilverkare utan framgång. Verkar som superperformance har den men säljer dom lösa delar? Mvh Peter H Quote
GT40 Posted November 20, 2012 Posted November 20, 2012 hoffman wrote: Är det någon som vet vem som säljer denna modell av halibrand med gt40 wineglas modellen 15". Har sök hos fler fälgtilverkare utan framgång. Verkar som superperformance har den men säljer dom lösa delar? Mvh Peter H Jag har letat med ljus och lykta efter sånna till vettig kurs, kolla med http://psvintagewheels.com/products.html kanske kan vara något? Hör av dej om du hittar något nån stans. /Markus Quote
bojan_gt40 Posted November 23, 2012 Posted November 23, 2012 csgt40 wrote: Detta ger ägaren rätt till att vara lite kaxig och (stor respekt) 😉 MVH Christer.S woow min nya skrivbords bakgrund!! 😉 Quote
bojan_gt40 Posted November 23, 2012 Posted November 23, 2012 Kan man få färg koderna från din gt40 till Cobran? Gillar inte blå vita cobror men din gt40 har fått mig undrande! PJ Quote
Hansol Posted November 23, 2012 Posted November 23, 2012 csgt40 wrote: Detta ger ägaren rätt till att vara lite kaxig och (stor respekt) 😉 MVH Christer.S Snacka om GALET rå bild på din pärla. Quote
hoffman_gt40 Posted November 23, 2012 Author Posted November 23, 2012 bojan wrote: Kan man få färg koderna från din gt40 till Cobran? Gillar inte blå vita cobror men din gt40 har fått mig undrande! PJ Ina konstigheter med färgen ,det är gardsman blue men den skiftar mycket beroende på om det är ljust eller mörkt. Är det mörkt är den nästan blå grön i färgen,är det lite ljusare så blir den nästan ljus blå. Men det är en underbar tidsenlig färg,och framförallt,frun har godkännt den. Mvh Peter H Quote
heralue Posted November 23, 2012 Posted November 23, 2012 hoffman wrote: framförallt,frun har godkännt den. Mvh Peter H Det var det som gjorde att min ej blir Gulf lackad ! Quote
hoffman_gt40 Posted November 23, 2012 Author Posted November 23, 2012 Jag visade frugan gulf lacken i ett tidigt bygg skede"ALDRIG I LIVET" skrek hon,sen va det slutdiskuterat. I dag är jag rätt nöjd ändå 😃 Mvh Peter H Quote
hoffman_gt40 Posted January 15, 2013 Author Posted January 15, 2013 Oj! va det så länge sen jag postade nått, skäms på mej! Fick i dag efterlängtade delar, drivaxlar från fixit dom har varit lite sega men jag har inte jäktat på. Sen schablade shenker med frakte skulle ha fått dom den 21/12. Här är dom i alla fall,kan tyvärr inte montera dom då lådan är urplockad. Jag är nöjd med dom i alla fall. Mvh Peter H Quote
heralue Posted January 15, 2013 Posted January 15, 2013 Fiiiiiiina grejer ! Du får inte ha så långt mellan uppdateringarna ! Quote
hoffman_gt40 Posted January 15, 2013 Author Posted January 15, 2013 Ska skärpa mig,men jag har softat över jul! 😃 Quote
hoffman_gt40 Posted January 21, 2013 Author Posted January 21, 2013 Ännu en milstolpe,ihopkoppling av hjul och vevaxel. Lite svettigt va det men denna gång satt marginalerna på frigång av cv knutar. Max utfjädrad ca 10 mm frigång/max infjädrad ca 10 mm frigång på drivaxlarna. Skulle vara tråkigt att ringa fixit och be dom göra två nya drivaxlar 10 mm längre för ytterligare 10.000 Har även mätt vinkeln den kortare axeln(vänster) har en arbetsvinkel på 11 grader och max infjädrad 20 grader och som jag fattat det klarar dessa knutar 22 grader max vinkel. I morgon blir det gegga med fett och montering av drivaxlar. Peter H Quote
Grantinge_gt40 Posted January 22, 2013 Posted January 22, 2013 Måste kännas bra att du har aldrig varit närmre en provkörning än nu 😆 Quote
hoffman_gt40 Posted January 27, 2013 Author Posted January 27, 2013 Drivaxlarna sitter på plats,nu går jobbet vidare med avgassystem för att klara bullerprovet,har lånat en dämpare som funkat bra vid bullerprov. Den passar precis in mellan hjulhusen dock så måste jag vända på grenrören och bygga egna rör till dämparen men det kommer att bli skitbra. Quote
hoffman_gt40 Posted January 27, 2013 Author Posted January 27, 2013 Så här porrigt blir det bakifrån,men vad spelar det för roll bara man klarar bullerprovet. Har även gjort sargar som ska förses med nät för öppningara på sidan av avgasutslåppet. Mvh Peter H Quote
Csgt40 Posted January 27, 2013 Posted January 27, 2013 Snyggt jobbat det blir verkligen snyggt med "Ett fett" rör där bak 😆 Brumm.. brum..brum...bruuuummmm... 😉 /Christer.S Quote
heralue Posted January 27, 2013 Posted January 27, 2013 Roligt att pynta å fint blir det! Ungefär hur stort är ditt leende när du kommer in från garaget Peter ? Quote
hoffman_gt40 Posted January 27, 2013 Author Posted January 27, 2013 Oj! Det är så stort så jag ej kommer in genom dörren till tvättstugan utan får gå ut genom garage porten. 😃 Mvh Peter H Quote
Csgt40 Posted January 27, 2013 Posted January 27, 2013 Tänk när det blir två "STORA" där bak 😉 http://www.youtube.com/watch?v=T7rOPVwbNi8 http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=T7rOPVwbNi8 Fet värre 😆 Quote
Dan Andersson Posted January 28, 2013 Posted January 28, 2013 Blir riktigt fränt. Som sagts rören ut bak är bilens karaktär 🙂 Quote
hoffman_gt40 Posted February 10, 2013 Author Posted February 10, 2013 Sakta men säkert går det framåt,nu är avgasystemet klart. Har ej startat upp och lyssnat än men det blir nog bra. Quote
hoffman_gt40 Posted February 10, 2013 Author Posted February 10, 2013 Jag har även fått klart gallret där bak, det blev svart,men är gjort i rostfritt så det kanske blästras av senare,får funta lite på det. Quote
Csgt40 Posted February 10, 2013 Posted February 10, 2013 Klock rent Peter. Skall vi kast byta bilar 😆 😆 😆 MVH Christer.S Quote
Grantinge_gt40 Posted February 10, 2013 Posted February 10, 2013 hoffman wrote: Jag har även fått klart gallret där bak, det blev svart,men är gjort i rostfritt så det kanske blästras av senare,får funta lite på det. Peter, du har så angenäma problem och fundera på 😆 Quote
heralue Posted February 11, 2013 Posted February 11, 2013 Fint som vanligt ! Blir lagom pyssel fram till våren. Quote
hoffman_gt40 Posted November 5, 2013 Author Posted November 5, 2013 Hej alla goa GT40 byggare! Jag har inte varit så motiverad med min bil tack vare en motivations dipp då jag och min förra arbetsgivare har lite olika syn på hur en arbetsplats ska fungera och vi gick skilda vägar. Nu har jag en ny arbetsgivare som jag är helt överens om hur en verksamhet skall bedrivas och arbetsglädjen har återvänt. Jag har under sommaren byggt till huset och renoverat så länge vädret har tillåtit och har inte velat dela det projektet med bilbyggeri. Dock fick jag en rejäl motivationshöjare på GoodWood i september med ett glatt gäng till reskamrater,och en byggträff med lite GT40 åkande och konbanekörning triggade även duktigt igång bygglusten. Startade upp GT.n med bes ljuddämparen och den lät bra på tomgång men vid gaspådrag kan man lugnt säga att den vaknade lite för mycket till liv . så nu åker 331 an ur. Quote
hoffman_gt40 Posted November 5, 2013 Author Posted November 5, 2013 som tur är har man samlat på sig ett gäng motorer genom åren och jag hittade en som jag tror ska duga till uppgiften. En 302 med 289 hp toppar och en lite vassare hydralkam 10.1 i komp,motorn är helrenoverad för att sitta i en 66 musse fastback som jag har men gt n kan låna den ett år. Jag kommer att hålla er uppdaterade framöver. Med vänlig hälsning Peter H Quote
maric Posted November 6, 2013 Posted November 6, 2013 -Det var ingen dålig besikningsmotor Peter! Ditt tilltag gör mig dock lite orolig. Du har ju verkligen försökt bygga en besikningsvänlig ljuddämpare, och ändå gör du bedömningen att detta inte räcker... Själv har jag ganska nyligen börjat titta på drivlinan. En variant jag funderat över är att slipa en mycket snäll "besikningskamaxel". Öppnar man avgasventilen försiktigt och sent så borde man ligga bättre till ljudmässigt. Vad tror du om detta? (Jag är tydligen inte lika lyckligt lottad och har därför inte kunnat hitta en enda besikningsmotor i mitt garage.) Hälsar Mattias Quote
Csgt40 Posted November 6, 2013 Posted November 6, 2013 Snyggt jobbat Peter 😃 Väntar med spänning på vad du kommer med för "Puffra" till banan 😉 Kör hårt 😃 MVH Christer.S Quote
Örjan Brattberg Posted November 6, 2013 Posted November 6, 2013 Bra att höra att du är på G Behöver också se över ljuddämpningen. Det jag fått ihop hittills duger inte. Kanske får man ställa sig i kö för besiktningsdämparen mvh Örjan Quote
hoffman_gt40 Posted November 6, 2013 Author Posted November 6, 2013 Maric wrote: -Det var ingen dålig besikningsmotor Peter! Ditt tilltag gör mig dock lite orolig. Du har ju verkligen försökt bygga en besikningsvänlig ljuddämpare, och ändå gör du bedömningen att detta inte räcker... Själv har jag ganska nyligen börjat titta på drivlinan. En variant jag funderat över är att slipa en mycket snäll "besikningskamaxel". Öppnar man avgasventilen försiktigt och sent så borde man ligga bättre till ljudmässigt. Vad tror du om detta? (Jag är tydligen inte lika lyckligt lottad och har därför inte kunnat hitta en enda besikningsmotor i mitt garage.) Hälsar Mattias Den dämparen jag har på nu har med god marginal släppt igenom 2 GT40 is på bullerprovet men min Hoolman Moody Le Mans kamaxel var dock i kombinarion med AFR toppar lite för mycket för ljudämparen. Nu kör jag på säkerhet med motorn,med en lugn utvärdering av bilen. Men jag tror inte att jag behöver skämmas över den motorn effektmässigt. Med vänlig hälsning Peter H Quote
hoffman_gt40 Posted November 6, 2013 Author Posted November 6, 2013 brajon wrote: Bra att höra att du är på G Behöver också se över ljuddämpningen. Det jag fått ihop hittills duger inte. Kanske får man ställa sig i kö för besiktningsdämparen mvh Örjan Jag kan kolla med ägaren till dämparen om det funkar. Den är faktiskt grymt dämpande. Med vänlig hälsning Peter H Quote
hoffman_gt40 Posted August 30, 2015 Author Posted August 30, 2015 Tjena alla tappra byggare! Hittade nått i garaget i dag,eller ladan,ett BarnFind! En riktigt gammal GT40 bygge som fastnade i ett hörn och samlade damm för tre år sen. Men efter en timme med slangen och svampen så ser den riktigt skaplig ut. Ska ta mig i kragen och slutföra de sista detaljerna under hösten tänkte jag, så jag ska försöka vara mer aktiv på forumet. Quote
Csgt40 Posted August 30, 2015 Posted August 30, 2015 Härliga bilder Peter 😃 själv kör jag från morgon till kväll all tid som blir över MVH Christer.S Quote
Starhonk Posted August 31, 2015 Posted August 31, 2015 Som sagt - snyggaste garageuppfarten i Svedala! /Henrik Quote
Dan Andersson Posted August 31, 2015 Posted August 31, 2015 Snyggt Peter Det kan inte vara mycket som fattas så ligg i det blåser starka jobbar vindar ifrån Norr. Gött Mos Peter Quote
Örjan Brattberg Posted September 2, 2015 Posted September 2, 2015 Trevligt att du är med igen. Du hade många bra lösningar. Tror jag kopierat flera. Tänk vad 3 år går fort. Kan inte vara mycket att göra på den bilen? mvh Örjan Quote
hoffman_gt40 Posted December 26, 2015 Author Posted December 26, 2015 En försenad God Hjul på er alla GT byggare! Har legat i vinter kräksjukan sen dan innan julafton , blev en billig jul Resorb och rostbröd och -2.5 kg i vikt. Var i alla fall ledig en vecka innan jul och jobbade på GT.n fixade i stort sett alla bekymmer jag hade. Värmepaketet läckte. att använda ett element från 80 talet va ingen bra ide nytt på ebay ,gick bra att byta genom min lilla servicelucka utifrån. check! Kopplingen kopplade inte ur , använde Görans 5/8 huvudcyl, dom kan ni kasta dom som inte redan gjort det Tack Peter Karphed som hade en 7/8 huvudcylinder det blev kanon dragläge ca i mitten av slaget. Lagom trög känsla i trampet ,kan rekomendera detta, check! En termokontakt (ny) som slutat funka till kylaren dit med den gamla sen funkade det igen, check! Hastighetsmätaren funkade inte Tack till Henrik och Sven Åke som hade rätt kopplingsshema och kallibrering funkar nu ,Check! Har provkört lite hemma på gården och till vändplanen hemma lite små pyssel behövs lite mindre remskiva till generatorn ,laddar inte på tomgång. Obalans i motor kontra svänghjul ,ej balanserat ihop blir obalans vid 2500 rpm och tilltar uppåt. Nu blir det motorn jag hade innan fast med en snällare kamaxel i den är balanserad i alla fall då kan jag passa på att byta remskiva på generatorn. De samlade intrycken i låg fart känns ok nu dragläge,bromskänsla , gas känsla , växlar går i som de ska. Så fort det blir väder i vår ska det provköras på större yta i högre fart, men besiktningarna närmar sig nu, kanske kan bli en första långkörning till Frankrike i Juni 😃 😃 😃 Quote
Starhonk Posted December 26, 2015 Posted December 26, 2015 Gott att höra Peter. Se till att få lite mil på den så att vi kan åka till Frankrike ihop! God Fortsättning Henrik Quote
Grantinge_gt40 Posted December 30, 2015 Posted December 30, 2015 Strålande Peter, både att du är på fötter igen samt att du har börjat och testa bilen. Ser framemot mera inlägg framåt våren när du har möjlighet att gasa lite. Quote
Csgt40 Posted December 30, 2015 Posted December 30, 2015 Snyggt jobbat Peter God jul och gott nytt GT40 år 2016 Quote
hoffman_gt40 Posted February 22, 2016 Author Posted February 22, 2016 Har jobbat på med GT.n inför besiktningen nu är allt åtgärdat och redo för besiktning. Så fort det blir vår och torrt så blir det provkörningar och boka besiktningar,nu ska den bli klar! Var ledig och vaxade lite i dag! 😃 Quote
Starhonk Posted February 25, 2016 Posted February 25, 2016 Härligt -när blir det SFRO2? Med vänlig hälsning, Henrik Quote
hoffman_gt40 Posted February 25, 2016 Author Posted February 25, 2016 Henrik wrote: Härligt -när blir det SFRO2? Med vänlig hälsning, Henrik Pratade med lars Torngren i förrgår,så fort det blir sandfritt och torrt ute,hans G-kraftmätare va på kalibrering ,så den behöver han få tillbaks också. 😃 Quote
hoffman_gt40 Posted February 25, 2016 Author Posted February 25, 2016 Vill passa på att slå ett slag för Ron Davis fina kylare funkar fin fint nu med termokontakt från folka buss 80-90 tal med slutning vid två temperaturer 87 och 92 grader ,vid frontmonterad termokontakt startar dessa vid 95 och 105 grader med 80 graders termostat blir det en bra balans med fläktarna. Det sitter skiljevägg mellan fläktarna så det går bra att köra en fläkt åt gången ca 1 minut går fläkten åt gången. Med vänlig hälsning Peter H Quote
GT40 Posted February 25, 2016 Posted February 25, 2016 Finfin installation Peter! Har skissat på en fläktkåpa men tänkte aldrig på att man kan dela upp den i två och styra fläktarna separat, tackar för tipset! Bilen ser ut som en dröm, lycka till med besiktningen! /Markus Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.