Jump to content

Henriks GT40


Starhonk

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Hittade texten nedan som understyrker vad Dana säger:

"Prior to 1981. the engine balance factor was 28,2 oz/in. In 1981 Ford changed the specification to 50 oz/in. While dampers and flywheels interchanged dont mix pre -81 components with post -81 or imbalance will occur. In other words the flyweel and damper have to both be 1981 and earlier or 1982 or later"

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Jodå - jag känner till det och jag påpekade det vid inlämning för balansering. Sen vet jag inte hur firman som gjort balanseringen lyckats kludda till det ädå men det lär visa sig.

Med vänlig hälsning,
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nu åker det i ny låda till våren. Det känns bra även om COG blir högre än tidigare vilket lär påverka väghållningen. Dock tror och hoppas jag att det är marginellt och att däck, dämpare, inställningar samt bonnläppen som sitter bakom ratten spelar större roll.

Vill samtidigt önska alla på forumet ett gott nytt år! Det är ett fantstiskt gäng och det är guld värt hur vi hjälper varandra och inte minst har kul ihop! Ser fram emot 2015 med åtminstone ytterligare en bil till på gatan!

Gott nytt år!
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Japp då är maskinen ur. Håller på och försöker ordna fram ett svänghjul. Valet står i att köpa nytt från BEC eller tillverka ett eget. Det förstnämnda verkar tyvärr bli rätt dyrt då BEC skruvat upp priserna rejält de senaste åren. Att tillverka ett själv känns som ett mer attraktivt alternativ. Dock har jag en utmaning i att hitta en startkrans som är 320mm i ytterdiameter och som förmodligen är från en Toyota - tips tas emot tacksamt!

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Hej Henrik,

-Sålt Porschen och köpte en Audi! (Hur låter det?) 😉
Om du har en egen svarv som är stor nog så är det givetvis roligast att göra det själv. Om du måste lägga ut jobbet gissar jag att det blir dyrt?? Att tillverka enstaka exemplar brukar sällan vara lönt om det går att hitta ”färdigt” även om det är mindre serier. Jag hamnade i samma situation i våras när det gick upp för mig att svänghjulet som satt i original sprängkåpa på ZF (betydligt mindre än Panterans) var specialtillverkat och alltså inte norpat från en annan bil. Kenneth Persson i Åstorp (som ju byggt en fantastiskt ”riktig” GT40) lovade att svarva fram ett svänghjul till mig för ett pris som jag tyckte var helt rimligt. Av en slump fick jag, från killen i England som gjutit min sprängkåpa, veta att Mick Sollis på Southern GT tillverkade sänghjul som passade i originalkåpan. Mick ville ha 220 Pund + VAT, vilket inte kunde matchas vid tillverkning av ETT exemplar. Vad jag vet så tar Mick samma pris för Renault- och ZF- svänghjul. Om han har motsvarande för Audi vet jag inte men det kan vara värt att kolla upp.

Hälsar
Mattias

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Är det samma som man använder till 01E?
Att kontakta Göran är kanske otänkbart, men han kanske har...
Annars finns ju alltid Darren George på GTforte, även om han nog är minst att lita på av alla 😲
http://www.ekmpowershop17.com/ekmps/shops/gtforte/flywheel---ford-302-sb-with-audi-transaxle-63-p.asp


/Markus

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips men tyvärr är detta svänghjul lite speciellt då det skall vara anpassat för BEC´s adapterplatta som använder en Toyota startmotor och sitter på ett större avstånd än ett vanligt Audisvänghjul. Antingen får jag kopiera ett existerande eller så blir det att vika ner sig och köpa ett från Sydafrika. Priset hade gått upp från R2700 till R5000 på tre år vilket är ganska svettigt tycker jag.

Ja att byta från Porsche till Audi är det väl blandade känslor inför. Högst av allt så står det en ZF och därefter en modern Porschelåda. Men sett till "pang för pengarna" är det oslagbart med en Audilåda. Motorn kommer lite högre än tidigare vilket är en nackdel men jag vinner i körkomfort och styrka. Så jag kanske förlorar lite i väghållning men jag tror ärligt talat att däck, dämpare och bonnlurken bakom ratten som tidigare sagt spelar större roll.

Nu är motorn också urtagen, delvis riven och lämnad till min speedshop med uppdraget "gör om gör rätt" !!

Mvh
Henrik




Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har nu beställt ett svänghjul från Sydafrika trots allt. Nu skall vi bara hoppas på att pengarna kommer fram och att de får iväg grejorna och att allt blir rätt. Har blandade erfarenheter av att göra affärer med dessa länder.....

Har i varje fall börjat modifiera ramen och göra fästen för växellådan. Det blir en tvärbalk i den bakre hjälpramen som lådan bultas i med motorkuddar. Denna skall sedan kompletteras med strävor upp till bultningen av den övre tvärbalken.

I ramen har jag fått kapa ur i botten av hästskon för att få ner lådan så lågt som möjligt. Jag förstärkt denna med ett halvt rundrör på undersidan för att addera styrka samt att det skall se lite prydligt ut. Motorfästena höjs med 20mm och motorn kommer att sitta i våg.

Drivaxelvinklarna blir 10 grader i rideheight och max 21 grader vid full infjädring. Det tror jag är helt OK då dessa knutar skall klara 25 grader. Använder man dessutom ett bättre fett i drivknutarna ( Clas gjorde ju en bra undersökning på detta ) som ger lägre temperatur så tror jag detta blir riktigt bra. Redline CV2 är det som gäller!



Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu har jag äntligt fått svart på vitt gällande obalansen i motorn. Det var som jag misstänkte att de gjort en felaktig beräkning av bobvikterna när de balanserade motorn. Detta resulterade i 70g fel per cylinder!! Inte undra på att det vibrerade en aning. Tack och lov verkar jag ha stängt av i tid så att allt har klarat sig. Bakre vevlager såg ut som skit och vi åker väl på en slipning av veven men det är allt. Förhoppningsvis så är motorn klar om ca 1 månad.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Tack Peter - vi får se hur det utvecklar sig. Motorbyggaren har lovat att ta på sig allt vilket äve inkluderar slipning av veven men jag hör av mig om det skulle bli aktuellt. Tack!

/ Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Äntligen är bakre hjälpram modifierad och redo för att ta emot jnya växellådan. Nu skall det bara på lite färg på grejorna. Gällande motorn så kommer det förhoppningsvis lite grejor från USA i veckan så att motorn kan andas lite bättre och bli stabilare i botten. Allt det får min motorbyggare ta hand om och montera som plåster på såren för den misslyckade balanseringen. Det finns hopp om att få åka inom ett par månader alltså!

Med vänlig hälsning,
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Allt svartjobb avklarat nu och är grejorna redo för montage. Det kom lite bitar från Amerikat i veckan också. Får tillbaka mitt shortblock inom ett par veckor så då kan jag påbörja slutmontaget.

Glad påsk på er alla och jag hoppas vi ser en eller två bilar till i drift denna säsong!

Med vänlig hälsning,
Henrik


Link to comment
Share on other sites

Topparna är 180cc i insugsporten med 2.02 insugsventil och 1.60 avgasventil samt 60cc förbrännningsrum. Med den kam jag kör som är en Comp Cam XE270HR borde det räcka till ca 375hk. Med en vassare kam som t.ex. XE282HR så borde jag ganska lätt passera 400hk. Nu bultar jag på dessa helt omodifierade och gjutningen är bra på dem men det finns flöde att vinna på vissa ställen ser jag men det får bli nästa vinters projekt samt med en vassare kam då. 375hk kommer räcka rätt långt i år känner jag.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Här är den nya drivlinan. Startade upp fint på första försöket. En del mappningsjobb återstår för att få max effekt och ekonomi. Till våren blir det en tur till AGs i Norrköping som är erkänt duktiga och inte har ngn glädjebänk heller när de mappar.

Fortsatt trevlig helg
Henrik



Link to comment
Share on other sites

När jag ville ha mer effekt så passerade jag gränsen för vad den gamla lådan klarade. Dessutom så fanns det en del körkomfort att vinna på en modernare låda i form av bättre utväxling och mer lättväxlad. Nackdelen är ett högre motormontage så vi får se hur det påverkar väghållningsmässigt. Å andra sidan har jag vunnit vikt högt upp genom att byta till aluminiumtoppar så det kanske går på ett ut. Det visar sig när man får smiska den på banan igen. Dock är bilen byggd i första hand för landsvägskörning så jag tror detta kommer att bli riktigt bra. Körde fram och tillbaka till Säffle i måndags på ca 15 mil och det kändes väldigt bra:-)

Med vänlig hälsning,
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Japp då är GTn avställd för säsongen som inte blev lång men det blev iallafall lite kört. Motorn och nya lådan har gått fint och jag har börjat hitta rätt på bränslemappen. Tändmappen är betydligt svårare och farligare om man inte har knacksensor. Men den har gått bra summasummarum och bara jag kommer till en bänk så skall vi nog klämma ut mer effekt. Nu skall ett original GT40 oljetråg monteras i vinter samt lite annat finlir. Kanske om man skall dra igång den där ACn som faktiskt sitter där och väntar bara jag orkar installera kompressor och slangar.

Med vänlig hälsning,
Henrik

Link to comment
Share on other sites

-Ja, det måste vara kul/skönt när allt, inte bara ser coolt ut, utan faktiskt fungerar! Trågen från Aviaid har inte "fantastisk" passform. Om du inte redan har en så skulle jag rekommendera en riktig silikon-packning med stålförstärkningar. Nu ser det ut som om sumpen redan ligger hemma hos dig?? men om den inte gör det så kan det vara ide att välja en sump från Daytona Coupé. Den ser likadan ut men rymmer en qt. mer.
/Mattias

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Exakt Mattias - det är precis vad jag gjort och även valt en hel packning från Ford Motorsport. Ja den är bra med stålinlägg eftersom man kan bottendra den utan att vara rädd för att dra sönder den. Då jag har något högre motormontage nu så kunde jag välja ett något djupare tråg som faktiskt rymmer 8qt. Låter som du har tråg från samma tillverkare....

Jag som skruvat BMW i 25 år är tyvärr van vid att grejor passar. Börjar sakta men säkert vänja mig vid att allt som är amerikanskt är = halvfabrikat.

I helgen skall jag lyfta ur motorn för att sedan vända uppochned på den och montera nya tråget.

Trevlig motorhelg
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Jaha - nya utmaningar igen med denna motor. Tog ner tråget och hittade flagor av lagerytor vilket inte kändes normatl och det var det inte. Tog ner mittre ramlagret och det var onormalt slitage på detta. Återstår att ta reda på varför. Jag tycker jag har gjort allt rätt med val av olja, bygga upp tryck med borrmaskin förväg, etc, etc.

Kan bara konstatera efter att jag haft motorn inne hos LJ-trim så har det bara varit strul. Nu blir det att dubbelkolla allt igen med alla spel, etc, etc.

Imorgon åker den ut och jag är tacksam för att det är november och inte april;-)

Bra artikel BTW som ger lite ledning till varför lagret ser ut som det gör.

http://www.knowyourparts.com/technical-articles/types-of-engine-bearing-damage/


Mvh
Henrik





Link to comment
Share on other sites

Den motorn drar mycket tid och uppmärksamhet.
Intressant bild den 1:a.
Den andra lyckas jag inte se vad den visar.
Tror det skulle se ut så här om lagret har för liten underdimension eller att svepet är förstorat/orunt.
Inga av alternativen känns dock sannolika.
Spännande att höra vad du kommer fram till.
Lycka till
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Märkligt detta du. Det är nog ett enkelt fel när du väl är i hamn..
Börja med Oljepumpen och kolla den här bör du ha en av fabr Melling samt ett kraftigt drivskaft. Tex Milodon 22500 ,, Det klenaste på 289-302 är just pumpar samt drivaxel. Tror dock inte att det är ditt problem med denna motor. Om motorn är BALANSERAD så skall vev inte kasta mer än vad du har i lagerspel/2 och då kommer du inte igenom filmen..
Lossa locket i botten på pump och kolla tryckbegränsaren så att den är rörlig och mät spel emellan drevsats och lock. Sedan kan du ringa någon kväll så tar vi det ifrån A-Z.. Good Luck

Link to comment
Share on other sites

Det jag tänker på när jag ser mittre ramlager som går ner sig på detta vis är en krokig vevaxel.
När man sätter ihop en motor och kör så få lugna mil som du gjort ska inte ramarna gå ner sig.
Dålig smörjning brukar visa sig på vevtapparna först.
Är vev och ram tappar inte ovala och lagerspelet ok återstår nog bara krokig vevaxel.
Jag har en fin std slipad vev om du skulle behöva.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Äntligen flygfärdig för nästa säsong. Det enda som återstår nu är att åka ner till Trollhättan för att mappa motorn på en rullande landsväg. Har också lackat om centrum i fälgarna till mattsvart:-)

Med vänlig hälsning,
Henrik




Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Efter tester förra helgen visade det sig att kopplingen var för vek. Idag åkte det i en Sachs racing tryckplatta och lamell med fast centrum. Sen drog jag om ett av primärrören så det låg lite för nära värmeskölden på undersidan av huven. Så fort det blir torrt så blir det nya tester.

Mvh
Henrik




Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Äntligen börjar allt lira som det skall. Inga läckage, missljud eller skumma tryck eller temperaturer. Bara skön höstkörning och jag kan meddela att ljuset inte är alls så tokigt på enGT40 med en bra lampa!

Mvh
Henrik







Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
  • 2 months later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...

Efter lite studerande av bilder och filmer samt körupplevelse så konstaterar jag att bilen är väldigt trevlig och förutsägbar men lider av roll i kurvorna. Att montera kränghämmare blir nästa åtgärd!

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...