svinto Posted July 15, 2018 Posted July 15, 2018 Hejsan!Jag har kört min bil några år nu utan större problem. Nyligen monterade jag en liten turbo. Det verkar ha gjort att både bränslepump och fläkt etc får jobba hårdare. Jag har en huvudsäkring på 30a som sitter mellan batteri och tändningslås. Den verkar inte räcka till längre, och brinner upp titt som tätt. Brukar man koppla såhär, eller hur har ni gjort? Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
ulwe Posted July 15, 2018 Posted July 15, 2018 Hmm, du borde ha pump och fläkt på varsitt relä, och separat säkring på varje sån större last. Om det redan är så, kan det ju vara en intermittent dålig jord nånstans?? Quote
svinto Posted July 15, 2018 Author Posted July 15, 2018 Jo allt är på egna relän och säkringar senare i kedjan efter tändningslåset, men själva matningen till tändningslåset är alltså också säkrad. Onödigt kanske?Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
tpau Posted July 15, 2018 Posted July 15, 2018 Jag tycker att det känns mycket vettigt att ha en huvudsäkring. Om den är för liten kanske det är dags att överväga en större, huvudsäkringen är ju bara till för att hindra totalhaveri o brand så den får gärna vara grov. Kom bara ihåg att kolla av att kabelarean efter kan hantera strömmen, tex med att jämföra med vad dessa hävdar i strömtålighet på kabel: https://www.autoelectricsupplies.co.uk/mobile/product/66/category/11 En tanke om fläkten, går den verkligen genom tändningen? Borde inte den ligga obruten så du kan få lite efterkylning efter att du stängt av tändningen? /T Quote
svinto Posted July 15, 2018 Author Posted July 15, 2018 Hittade just motsvarande säkring i elschemat till Volvo 240. Den är på 60a! Quote
Christer J Posted July 16, 2018 Posted July 16, 2018 Om en 30 A säkring går sönder har du ganska många laster genom låset. Sätt ett huvudrelä istället och använd bara låset som manöver. Vad har du för övrigt som drar så mycket ström? Ljuset bör gå genom relä, pumpen har ju eget relä och matning. Fläkten likaså. Eller har du kopplat tändlåset som nån slags huvudbrytare som matar alla reläer ? Vitsen med relä är ju att batteri går direkt till 30 på reläerna alt. genom batterihuvudstömbrytare. 1 Quote
svinto Posted July 16, 2018 Author Posted July 16, 2018 Ja, det var nog så det blev - att tändningslåset agerar huvudströmbrytare. batteri ---> 30a --> tändningslås --> allt Kanske inte så smart. Jag ska flytta runt lite kablar så jag har batterimatning till allt med reläer. Och sätta en grov sladdsäkring mellan batteriet och säkringshållaren. Tack för tipsen! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.