Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej alla.

En liten fundering på om det går att använda mc bromsar till en super 7 med mc motor.

Bilens vikt inkl. full tank och 2 st 80 kg personer = 635 kg max hastighet = 230 km/h

Max hastighetsenergi = 2591937 J.

Hayabusa mc med full tank och 2 st 80 kg personer = 400 kg max hastighet = 320 km/h

Max hastighetsenergi = 3160494 J.

Om man nu lägger till att mc:n bromsar mer procentuellt på framhjulet än en bil gör på framhjulen blir det ju ännu bättre för bilen.

Detta förutsätter att man har bra ventilation av skivorna, jag hade tänkt lösa detta med hjälp av ett "skoop" som sticker ut mellan bärarmarna. typ Formelbilar.

Jag är väldigt intresserad av era funderingar kring detta.

MVH

Fredrik

Posted

Hej.

Det jag har räknat på är den totala energin i fordonet vid toppfart.

Jag hade tänkt att ta en skiva och ett ok från mc:n till varje hjul på bilen, altså lika mycket broms på båda fordonen men fördelade på 2 i stället för 1 hjul.

/

Fredrik

Posted

En tanke i debatten: Intressantare än rörelseenergin vid toppfart är väl energin vid samma fart. dvs stanna 680kg från 100km/timme jämfört med 400kg. Det blir 70% mer vikt med samma bromsar vilket kommer att öka påfrestningarna avsevärt.

SFRO's generella krav på bromsar från likvärdigt fordon (eller tyngre) kan också ställa till förtret.

mvh //Bernt

Posted
En tanke i debatten:  Intressantare än rörelseenergin vid toppfart är väl energin vid samma fart. dvs stanna 680kg från 100km/timme jämfört med 400kg. Det blir 70% mer vikt med samma bromsar vilket kommer att öka påfrestningarna avsevärt.

SFRO's generella krav på bromsar från likvärdigt fordon (eller tyngre) kan också ställa till förtret.

mvh //Bernt

Hej.

Varför är det intressant med energin i samma fart?

Det är (väl) ju fordonets max energi som är dimentionerande för bromsarna.

/

Fredrik

Posted
Hur stora fälgar behöver man för att få plats med Hayabusans skivor och ok?

Hej.

Skivorna är 320mm i diameter.

Hayabusan har 17" fälgar så det får nog bli det här också.

Så vidare man inte gör som på häftigare varianter av gocarts där bromsskivan sitter utanför fälgen. (har tyvär ingen bild på detta)

/

Fredrik

Posted
En tanke i debatten:  Intressantare än rörelseenergin vid toppfart är väl energin vid samma fart. dvs stanna 680kg från 100km/timme jämfört med 400kg. Det blir 70% mer vikt med samma bromsar vilket kommer att öka påfrestningarna avsevärt.

SFRO's generella krav på bromsar från likvärdigt fordon (eller tyngre) kan också ställa till förtret.

mvh //Bernt

Hej.

Varför är det intressant med energin i samma fart?

Det är (väl) ju fordonets max energi som är dimentionerande för bromsarna.

/

Fredrik

Jag tänker mig att det är kraften som är dimensionerande inte rörelseenergin. (det går inte åt större kraft att broms från 300km/h än från 100km/h, det tar bara längre tid till du står still, och kylningen blir som du nämnde en viktig aspekt)

Bromskraften = Massan x Accelerationen(alt retardationen)

dvs om du skall stanna en bil med 70% högre vikt kommer kraften som påverkar bla infästningen av oket att bli 70% större förutsatta att du vill stanna på samma sträcka.

//Bernt

Posted
En tanke i debatten:  Intressantare än rörelseenergin vid toppfart är väl energin vid samma fart. dvs stanna 680kg från 100km/timme jämfört med 400kg. Det blir 70% mer vikt med samma bromsar vilket kommer att öka påfrestningarna avsevärt.

SFRO's generella krav på bromsar från likvärdigt fordon (eller tyngre) kan också ställa till förtret.

mvh //Bernt

Hej.

Varför är det intressant med energin i samma fart?

Det är (väl) ju fordonets max energi som är dimentionerande för bromsarna.

/

Fredrik

Jag tänker mig att det är kraften som är dimensionerande inte rörelseenergin. (det går inte åt större kraft att broms från 300km/h än från 100km/h, det tar bara längre tid till du står still, och kylningen blir som du nämnde en viktig aspekt)

Bromskraften = Massan x Accelerationen(alt retardationen)

dvs om du skall stanna en bil med 70% högre vikt kommer kraften som påverkar bla infästningen av oket att bli 70% större förutsatta att du vill stanna på samma sträcka.

//Bernt

Hej.

Det är ju helt riktigt, men de invändningar som jag har hört mot mc bromsar gäller skivans förmåga att ta emot värmen som bildas vid inbromsning och inte kraft eller hållfasthet. :icon_blink:

Det är inte ett linjärt samband mella hastighet och bromssträcka utan ett kvadratiskt dvs att om du ökar hastigheten till det dubbla ökar bromssträckan med 4 ggr.

Ex: 100km/h =35m bromssträcka

Ex: 200km/h =140m bromssträcka

Ex: 300km/h =315m bromssträcka

Jag pratade för några dagar sedan med en kille på Pean och han rekomenderade 2 kolvsok till en formel ford och en solid skiva på mellan 7 och 12 mm.

Oken var väldigt små. Kolvar på 38-44mm och beläggytor på ungefär 20-30 cm2.

Enligt hans mening var det också värme mottagningen som var för problemet med mc bromsar.

En fråga till Gustav:

Om man med bromsprov klarar retardationen som finns i sfro:s bok är det då fortfarande problem med att bromsarna kommer från ett mindre fordon?

Det är kul att se att ni är på hugget och försvarar era ideer. :thumbup:

Det är första gången som jag använder smilies så ni får ha överseende med mig om det inte blir rätt.

/

Fredrik

Posted (edited)
Om man med bromsprov klarar retardationen som finns i sfro:s bok är det då fortfarande problem med att bromsarna kommer från ett mindre fordon?

Jag tror att kan du visa beräkningar där du visar att bromsarna kommer funka, kan du nog få igenom det med SFRO.

En annan sak du inte tänkt på, är ju att de måste ju klara upprepade inbromsningar och då blir ju avkylningsförmågan avgörande. På en "Seven" sitter (iafl på min bil) skivorna nästan ute i "vinddraget", dvs. ganska likt mc-infästningen, och gör det ju mer "likt" originalet. Detta är kanske inte ett SFRO-krav, men vettigt att "kräva" det av sig själv ändå.

Tror inte du bör jämföra energiinnehåll i bilen vid sin toppfart mot motorcykelns, du får nog gå på lika hastigheter. Dock kan du ju lägga in att en bil har fyra bromsskivor, där bak kanske tar ca 20% av vad fram tar. Detta går också att räkna på väldigt enkelt genom att veta masscentrums höjd och placering längsledes, så kan man ju göra en rimlig uppskattning av bromskraften fram/bak (det måste du göra ändå för att dimensionera bromsok och huvudcylindrar).

Spontan gissning är att Hayabusans två skivor borde räcka om de har ordentlig ventilation. Vad väger skivorna? Det är vikten som är avgörande för energi-beräkningen och förmågan att ta upp energin från en inbromsning från topphastighet (värmeavledningn vid en inbromsning kan du nog bortse ifrån). Jag skulle säga att de funkar om de är 50% överdimensionerade. Dvs vi säger all energi från topphastighet ska gå att putta in i skivorna, och då ska de bara ha nått upp till 350°C (maxtemp är nog 700 - då glöder de). Stål har ~0.5 kJ/kgK i värmeförmåga (som referens har vatten 4,186). Nu är det bara för dig att räkna ut resten.

Edited by Kallerman
Posted
Bilens vikt inkl. full tank och 2 st 80 kg personer = 635 kg max hastighet = 230 km/h

Max hastighetsenergi = 2591937 J.

Hayabusa mc med full tank och 2 st 80 kg personer = 400 kg max hastighet = 320 km/h

Max hastighetsenergi = 3160494 J.

Jag tror du glömde faktor 0,5?

Kinetisk energi är 0,5mv²

635/2*(230/3,6)^2 = 1296kJ

400/2*(320/3,6)^2 = 1580kJ

Vi gissar en skiva väger 2kg, dvs vi har 4kg stål som ska värmas upp med 1296kJ, vad blir temperaturen?

0,5kJ per kg per grad -> 1296/4/0,5=648°C tempökning.

Detta är givet ingen värmeavledning och att all energi tas upp av frambromsarna. Säg att 20% tas av bakbromsarna, det ä fortfarande 518°C tempökning.

När vi gjorde den här sortens kalkyl på övningarna på KTH räknade vi aldrig med någon värmeavledning vid just inbromsningar. Jag vill minnas att vår "övnings-Volvo-240" vi räknade på klarade fyra inbromsningar från 150km/h (givet värmeavledning i accelerationsfasen) innan skivorna "överhettades" vid definierade 650°C.

Posted

Hej.

Tack Kallerman för det uttömmande svaret. :thumbup:

Jag glömde dela med 2 :icon_oops: .

Om jag räknar rätt skall jag ha skivor som väger minst 3.7 kg för att hålla mig under 350graderC.

Då försvinner ju hela grejen med mc ok och bromsar.

Det får bli Wilwood dynalite och deras UL-skivor.

Du har väl Willwood grejor på din bil Kallerman, hur tycker du de funkar.

Vilka ok?

Vilka belägg?

Vilka skivor?

Vilka kolvdiametrar osv.

Tacksam för ett svar på de frågorna då priserna är i rätt härad.

MVH

Fredrik

Posted

Du får gärna kontrollräkna det jag räknat. Är ökänd för att räkna fel :D

Ehm...jag har Biltemas bästa skivor till Escort 76-79 (eller vad det nu är), solida (12mm tjocka?) i typ 240mm diameter. Sen Wilwood Dynalite billigaste för under tusenlappen i 38mm storlek (tror jag). Sen tog jag Polymatrix E belägg.

Jag har absolut INGA som helst klagomål på varken fade, känsla eller nånting. Är helnöjd faktiskt på alla sätt. Var senast igår och körde på Mantorp korta, och bromsarna funkar klockrent. Skivorna blir knappt varma. Man bromsar inte så mycket med Sevens, räcker att släppa gasen, dutta bromsen, och sen styra in och ev. skrubba av lite hastighet om det går för fort. Det är liksom inget att oroa sig för.

Tror att skivorna kanske väger ca 2-3kg vardera, jag vet inte, ärligt talat vad de väger, men räcker gör de iafl.

Posted

Hej Kallerman.

Tack för svaret. :thumbup:

Du skriver "under tusenlappen" var har du köp dom någonstans.

Dalhems ville för några år sen ha 1795 för Dynalite 4-kolvs oavsätt kolvstorlek.

/

Fredrik

Posted

Hej.

Köpte i England. http://www.raldes.co.uk . Notera att det finns fler sorter av "Dynalite". Mina heter "Cast Dynalite II" och kostade £69 tror jag. Den mer "vanliga" heter nog egentligen "Billet Dynalite" och ligger på ca £100.

Mina har dessutom fördelen, förutom priset, att vara extremt lätta. Jag kallar dem frigolit-oken för de känns verkligen som om de var gjorda i frigolit, men verkar ju funka fullt tillräckligt.

Posted

Hej

Ett kort, lite spontant och kanske ovetenskapligt svar (jag blev pappa i torsdags så det är lite mycket nu - fast allt är bra!):

Använd bilbromsar till en bil...

Som vanligt vill jag inte absolut fördöma en lösning men ska man köra med MC-bromsar skulle jag vilja se bra beräkningar och jag skulle också stressa bitarna *rejält* vid en slutbesiktning.

Micke Fredrikssons trike var föremål för samma diskussioner men Micke valde till slut bilbromsar.

Räkna med bilens totalvikt, försämrad kylning, bättre (?) grepp i däcken än på MC...

/Gustaf

Posted

Hej

Alla som kommer till Kåge kan få cigarr ;-)

Och redan harjag blivit glömsk - onsdags, ska det ju vara :o

/Gustaf

(tack för gratulationerna)

Posted (edited)

Grattis !!

Hmmm.. där jag kommer ifrån så bjuder man även på

cognac om man får en pojk och whiskey om det blir en flicka.....

Jag har 117 mil till Kåge, hur mycket dricka blir det om det blir nån' ?

Man måste ju veta om det är lönt resan.... :hypocrite:

Edited by Arrowsmith
Posted

:prop: GRATTIS PINTO :prop: Blir den en "therealzetec" eller "therealduratec" ? Nyare generation och allt :lol:

Tilbaka til ämnet.....

Du får j*vligt mycket bromsar för de pengar mc-bromsar kostar. Rekna med runt 1500 - 2000 Kr per skiva. sen tilkommar nav mm. På en mc som vägar ca 180kilo hållar de ca 1500 - 2000mil....... rekna själv du kommar slita ut dem fort. Jag vet att nav, ok osv kan köpas begagnat men inte skivorne.

Jag ville titta på reelle bil system istället om in det är Loweight - hicost projekt du har. :thumbup:

Mina 50 öre...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...