Kippe Posted February 28, 2018 Share Posted February 28, 2018 Jag tänkte berätta om mina erfarenheter av dessa däck då jag har kört väldigt mycket på gatan och även lite konbana. Min bil är en Westfield med en Saab 2,3T på ca 300 hk och ett vridmoment kring 450 Nm. Med fel däck så spinner den på alla växlar utom 5:an trots Quaife diff. Jag har kört med 205/50 R15 i fram och 225/50 R15 i bak förutom på R1R däcken som är lika runtom, dvs 205/50 R15. Jag brukar ha ett däckstryck kring 1,2-1,4 bar. Jag har även provat lägre tryck för bättre acc grepp men T1R däcken kan bli lite väl sladdriga i kurvorna. Hållbarheten för bakdäcken är generellt ca 500 mil. R1R däcken har jag bara hunnit köra med i 200 mil men de ser bra ut än så länge. Bilen saknar krängningshämmare. Toyo T1R på gatan Mycket förlåtande, släpper mjukt och fint utan plötsligheter när de provoceras. Det är lätt att köra fortare än vad däcken klarar av i kurvorna. Bromsförmågan blir också begränsad. Spinner mycket lätt vid acc från 1:an till 4:an. Toyo T1R på konbana, Lunda Mycket förlåtande, släpper mjukt och fint utan plötsligheter när det provoceras vilket sker alltför tidigt och bilen understyr. Bromsförmågan blir också begränsad. Toyo R1R på gatan Greppar mycket bra även när de är kalla. Släpper nästan aldrig vid gatkörning. När det släpper sker det mjukt och fint. Bromsförmågan förbättras avsevärt mot T1R och stick/slippet försvann vilket gör att ratten inte slår vid hård inbromsning . Helt otroligt acc grepp. Spinner bara på 1:a och 2:an och ytterst sällan på 3:an. Funkar mycket bra även vid kallare väderlek, 10-15 grader C utomhus. Ett superdäck för gatan. Toyo R1R på konbana, Lunda Håller i bra, släpper mjukt och fint med lätt understyrning. Bromsar bra. Däcken är begränsningen för att kunna köra ännu fortare. Toyo R888 (Hårdhet GG) på gatan Helt värdelösa för gatkörning. Är ungefär som T1R i grepp men mycket lömskare då de släpper hastigt och tvärt. Funkar bra om de gnuggas i flera km och det är 25-30 grader C utomhus. Toyo R888 (Hårdhet GG) på konbana, Lunda Tyvärr så fick jag aldrig tillfälle att prova däckens fulla potential då det började regna efter några körningar. Däcken kräver dock ordentligt med uppvärmning som det kan vara svårt att få till under ett uppvärmningsvarv. Det skulle vara intressant att prova lite mjukare däck (SG) och kanske lite smalare för snabbare uppvärmning. Mina varvtider på konbana, Lunda flygfält Toyo T1R, tid från 2017, 1:22,38 Toyo R1R, tid från 2017, 1:19,98 Toyo R888, tid från 2014, 1:21,93 (Regn satte stopp för snabbare tider) Slutsats Toyo R1R är ett fantastiskt gatdäck och är även bra på konbana om man inte har behov av att försöka vara allra bäst utan nöjer sig med att ligga 2-3 sekunder efter de allra bästa. Jag kommer att skaffa en uppsättning R-däck för bankörning och gärna prova några andra gatdäck. Är det nån som har någon idé? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulwe Posted February 28, 2018 Share Posted February 28, 2018 Bra info! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted February 28, 2018 Share Posted February 28, 2018 Åker ju enbart r888 och kan bara hålla med , de är ju överlägsna gat däck när de blir varma ( eller riktigt fin sommar dag i solen) men rent av farliga när det är kallt eller regn med lite motor starka bilar. Trots det blif det en ny uppsättning för att slippa två uppsättningar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noshest Posted March 1, 2018 Share Posted March 1, 2018 Bra info, har själv T1R, har sneglat lite mot R däck, R1R finns inte till min dimension 205/40 17" tyvärr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 1, 2018 Share Posted March 1, 2018 Superbra text Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 2, 2018 Share Posted April 2, 2018 Jag köpte förra året R888R och de är bättre än R888. nu hade jag GG och R888R är mjukare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rallyelwood Posted April 12, 2018 Share Posted April 12, 2018 Intressant läsning. Jag har kört T1R på min Saab den senaste säsongen, både gata och bana. På gata fungerar de bra. Jämfört med R888 (GG) som jag kört på banan för några säsonger sedan så känns T1R betydligt sladdrigare (vaeare däckssida) om jag inte ökar trycket ordentligt från gattrycket. Nu är ju Saaben dubbelt så tung som en 7a, så kanske inte helt relevant... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.