Rikard Larsson Posted November 14, 2017 Posted November 14, 2017 (edited) Någon här inne som har erfarenhet av dylika värmare? Borde ju ge mer än vanliga doppvärmare man sätter istället för en frysplugg. Dels högre effekt och dels cirkulationen. Edited November 14, 2017 by Rikard Larsson Quote
Rikard Larsson Posted November 14, 2017 Author Posted November 14, 2017 Den har inbyggd pump alltså. Quote
LUPUS Posted November 14, 2017 Posted November 14, 2017 min erfarnehet är nog att du nästan har själv cikulation i de vanliga doppvärmarna, men det är klart att en pump hjälper till Quote
Christer J Posted November 14, 2017 Posted November 14, 2017 Fördelen med pump är att hela motorn blir jämnare varm. Vissa bilar har fått startproblem med dopp och slangvärmare pga att temperaturgivaren blivit varm, men resten är kall och kallstartsupprikningen inte räcker till. I de fallen ingår pump i rekommendationen. Vag bla och kanske speciellt om man har den inkopplad lite kort tid. Quote
john koskela Posted November 14, 2017 Posted November 14, 2017 Använder en sån till att värma 2 m3 poolvatten med. Funkar kanon. 1 Quote
Rikard Larsson Posted November 15, 2017 Author Posted November 15, 2017 12 timmar sedan, john koskela sade: Använder en sån till att värma 2 m3 poolvatten med. Funkar kanon. Underbart. Klart man får ett sånt svar på detta forumet Den enda erfarenheten jag har är av en vanlig doppvärmare på min Saab 9-5. Den gör väl nytta, men jag tycker inte att värmen i kupén kommer fortare. Tänker att om denna med pump och högre effekt har större chans att få upp kupévärmen snabbare. Quote
Rikard Larsson Posted December 13, 2017 Author Posted December 13, 2017 Har fått hem en värmare nu och då ska den såklart installeras direkt. Enligt manualen ska den sitta på slangen som går från kupéns värmeväxlare och med utloppet mot motorn. I mitt fall känns det lite skumt, då in och ut från kupén sitter bredvid varandra. Jag är rädd att det mest cirkuleras genom kupéns värmeväxlare. Vad tror ni? Quote
Jörgen Posted December 14, 2017 Posted December 14, 2017 (edited) hur tänker du nu? du har 1 ingång och 1 utgång på värmepaketet, alla värmepaket har det annars så funkar det inte,koppla sen som den övre bilden visar så blir det rätt...solklart eller? Edited December 14, 2017 by Jörgen Quote
Rikard Larsson Posted December 14, 2017 Author Posted December 14, 2017 Borde vara det. Och jag kanske övertänker. Men bilden ovan skiljer mot min på en punkt. Där är värmepaketet kopplat på varsin sida på motorn. På min är in och ut till värmepaketet bara några cm från varandra på en grövre slang. Quote
Wankelsport Posted December 14, 2017 Posted December 14, 2017 Sitter det en egen cirkulationspump i ditt värmepaket? Det måste det ju för annars lär det inte bli någon cirkulation i de om bägge anslutningarna sitter i samma slang. Anledningen till att de tänker sig att motorvärmaren ska kopplas så som de beskriver är för att få cirkulation i systemet utan att termostaten ska blockera flödet. Quote
Rikard Larsson Posted December 14, 2017 Author Posted December 14, 2017 Det kan jag inte tänka mig. Fransmännen är i och för sig roliga ibland. Ska ut och försöka fota lite sen. Värmen i bilen fungerar utmärkt i alla fall. Har sett gamla element (i hus) som bara har ett rör till sig. Den är skum... Quote
Wankelsport Posted December 14, 2017 Posted December 14, 2017 Element rören i husen är försedda med en mellanvägg. Det är alltså två rör fast det ser ut som ett. Min syster har såna i sitt hus och det är inte bra alls. Reservdelar växer inte på träd tydligen. Väldigt märklig lösning. Eftersom det måste bli betydligt större motstånd för vattenflöde genom värmeslangarna och cellpaketet än direkt genom den slang de är anslutna till så måste flödet bli praktiskt taget noll om det inte finns cirkulationspump eller en rejäl strypning i slangen. Såvida inte de är anslutna så det uppstår någon form av ejektorverkan som suger ut vattnet. Fast det känns tillkrånglat. Konstigt sätt att lösa det på! Quote
Rikard Larsson Posted December 14, 2017 Author Posted December 14, 2017 Har en kompis som bett mig om hjälp med det där elementsystemet. Jag vägrar... Jag tolkade bilden på Clion fel. Ena slangen av de två parallella går till expansionskärlet. Sorry :) Så nu ska jag bara reda ut vilket håll vattnet flödar. Den grova slangen går från botten på kylaren till sidan på motorn. Brukar botten på kylaren vara in? Det borde det ju vara med tanke på luftningen. Quote
Jörgen Posted December 15, 2017 Posted December 15, 2017 vatten ut ifrån toppen och in i kylarens övre del och ifrån botten på kylet till motorblocket är det absolut vanligaste. Quote
Rikard Larsson Posted December 19, 2017 Author Posted December 19, 2017 (edited) Kopplade den så att den suger vatten från grova slangen (botten på kylaren) och sprutar in det värmepaketet. Funkar bra. Startade bilen och fick varmluft direkt! Körde den en timme innan avfärd, var nog lite överdrivet vid 2+. T.o.m. motorfästena var varma :p Strömförbrukningen pendlade efter en stund, den var nöjd och stängde av med sitt inbyggda termostat. Edited December 19, 2017 by Rikard Larsson Quote
Norlin Posted December 19, 2017 Posted December 19, 2017 Ser ut som en trevlig produkt, var köper man & för hur mycket? Quote
Rikard Larsson Posted December 19, 2017 Author Posted December 19, 2017 Ebay. Ca 800:- vill jag minnas. https://www.ebay.com/itm/VVKB-S-8003A-Engine-Coolant-Preheater-220V-240V-2000w-65C/263244309283?hash=item3d4a956323:g:mWwAAOSw3pVZ0~Q0 Quote
Norlin Posted December 19, 2017 Posted December 19, 2017 Tack, vädret ger mig mixade signaler, kallt, fixa en värmare, kallt meka inte med bilen. Får se hur det löser sig. :) Quote
Rikard Larsson Posted December 19, 2017 Author Posted December 19, 2017 Installationen tog 10 minuter. Kapa slang, på med två slangklämmor, dra fast med ett kraftigt buntband. Brydde mig inte om kylarvätskan som läckte ut, var inte många dl. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.