Klubbsson Posted September 10, 2017 Share Posted September 10, 2017 Sitter och ritar på en ram till ett bygge och jag tycker att det är lite otydligt i SFRO boken. Man pratar om 3x bilens vikt men skriver ut för en bil på 1000kg som 1000 x 3 =3000 Nm/grad. Ska man gå från kilo till N gör man det vanligtvis med faktor 9,8. När jag tittar på andra som räknat på sin styvhet så ligger dom mellan 1900-23000, så det är svårt att hitta en röd tråd. Vad är det som gäller? En så pass viktig parameter måste vara rätt från början. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted September 10, 2017 Share Posted September 10, 2017 Det är kanske otydligt men det vi vill åt är faktorn, dvs en vridstyvhet i Nm/grad som är lika med bilens vikt i kg x 3. Men observera att det är det lägsta värdet man bör sikta på. I stycket under står att man för en högprestandabil bör ha minst faktorn 6 istället. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klubbsson Posted September 17, 2017 Author Share Posted September 17, 2017 Tack, jag siktar på att ramen själv ska klara 3x. Med plåt på insdan och utsidan på sidorna borde det bli det dubbla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klubbsson Posted October 13, 2017 Author Share Posted October 13, 2017 Nu har jag satt samman en oerhört förenklad beräkningsmodell. Den ger i alla fall en fingervisning om att man är i rätt härad med dimensioneringen. 800kg bil och ett moment på 2400Nm (3x) ger en vridning på en ca 1° Jag provade även att lägga till ett par vitala plåtar och ökade då lasten till det dubbla 4800Nm (6x) och det gav då en vridning på 0,9° Har för enkelhetens skull kört med 25x25x2 rör. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulwe Posted October 14, 2017 Share Posted October 14, 2017 Kul att se att du jobbar på samma sätt som jag! Gjorde mängder av iterationer för att hitta en bra balans på vikt och styvhet. Missade helt den uppgiften om 3x som en utgångspunkt! Precis som du sätter jag en stor massiv balk för att skapa vridet, med ett Z-stöd under. För att få så riktiga siffror som möjligt är det bra om du kan hålla andra sidan så löst som möjligt, t.ex. i bärarms och stötdämparinfästningar. Bara tillräckligt hårt så beräkningen fortfarande går igenom, 2 styck i Z, en i Y och en i X borde räcka, och att den i alla andra riktningar och rotationer är fri. Ramen i bilden har bara en punkt hårt knuten, resten av pickup-punkterna håller bara i en riktning och tillåter rotation. Och ja, med plåtar blir det MYCKET styvare, min dubblade med 1 mm alu runtom kupe´n. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klubbsson Posted October 15, 2017 Author Share Posted October 15, 2017 Jo jag erkänner fusk i den ena ändan :) Rigid fastsättning gör att det blir lite "för bra". Kul att se att man inte är ensam med sina funderingar. Har dock inga större planer på att lägga ned tid på någon större viktoptimering. Då det är mitt första bygge vill jag hålla det rent och enkelt. Budgeten är ganska begränsad så prestandabilen får bli något senare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.