Jump to content

Seven / Toyota


Recommended Posts

Jag har länge tänkt att skriva in några rader här men har inte fått ur tummen, men nu när jag åndå inte kan sova skall jag försöka.

Jag har utgått från ritningar på chassit till Seven S3 som jag sedan modifierat till irs med Sierra diff. Jag har behållit måtten från orginalet vilket gör att jag har ännu mindre plats att göra på än de flesta av er. Min idé är att bygga en lookalike.

Utseendet på bärarmarna fram har jag kopierat från orginalet men ändrat till Taunus spindlar.

Att bygga bakvagnen med Sierra diff men med orginal spårvidd har varit ganska knepigt, men till slut fanns en lösning som ni kanske läst på annan plats i forumet. Receptet är 1 st kort Westfield drivaxel och 1st kortad scorpio dito.

Motorn kommer från Toyota Corolla Gti, 4A-GE. 1600 cc med dubbla överliggande. Växellådan kommer från Daihatsu Charmant men är egentligen en Toyota låda.

Lägesrapport:

Chassit är nästan helsvetsat.

Bärarmarna är lämnade till en yrkesman för helsvetsning.

Tanken är klar.

Styrväxeln är kortad.

Motor och växellåda är putsade och målade.

Övriga donatordelar är renoverade och målade.

Plastdelar och scuttle i alu är beställd av Jan i Gråbo

Just nu bygger jag ett pedalställ av Caterhamtyp. Hängande pedaler justerbara fästen i 3 steg, hydralisk koppling och huvudbromscylinder från VW 1303S (skall funka bra enl. uppgift) inget servo.

Så småningom kanske jag lär mej hur man bifogar bilder.

Jag började drömma om att bygga en Seven för snart 15 år sen, och fram till nu har jag köpt på mej några böcker som nu är ovärderliga, bl.a. en verkstadshandbok för Lotus/ Caterham Seven, med många sprängskisser och specar för olika årsmodeller.

Nä nu tror jag det får räcka för denna gång, tröttheten har kommit smygande, så jag får väl gå och drömma om bygget istället

Allt Gott till er

Bengt

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Byggandet fortskrider men det är hemskt vad allt tar tid, samtidigt som det är lätt att fastna i detaljer.

Jag har fortfarande en förhoppning om att kunna få till en första besiktning under sommaren.

Nästa vecka hoppas jag att dämparna från Dampertech kommer och det känns som en milstolpe, att låta projektet stå på egna hjul.

Den här senaste delen av bygget har annars varit väldigt kul, att plocka fram alla renoverade och nymålade delar och sätta dom på plats, plötsligt börjar rörhögen se ut som en bil.

Jag har köpt en donator till (Corolla GTI) som jag skall låta stå orörd, Jag skall ha den att titta på vart alla kablar och slangar skall sitta.

Jag tänkte också försöka få med några foton på sånt som skiljer mitt bygge från ett "bokbygge" som lite kuriosa.

T.e.x framvagnen

post-6-1114808970.jpg

Link to comment
Share on other sites

Många kallar vilken Sevenliknande bil som helst för en Lotus Seven-replica. Ditt bygge verkar närmare det epitetet än de flesta, trots Sierra IRS. Det är ju kul bara det! :thumbup:

Förtydligande angående drivaxlarna. Det var den långa scorpioaxeln som du kortade och använde som kort axel, eller hur var det?

Bromscylinder från 1303S säger du, vet du vad den har för innerdiameter? Har du Taunusens skivor och ok fram och Sierra bak också? Och vilken utväxling blir det på bromspedalen? Jag undrar eftersom min Sierra hade ABS, så jag måste ändå hitta någon bra huvudcylinder. Och går det att få bra bromsverkan utan servo, så inte mig emot. :)

Link to comment
Share on other sites

Jo det är Scorpioaxeln som blivit den korta axeln.

Ang bromarna så är bestyckningen som du skriver, jag vet inte än om 1303 cylindern lirar ihop med det andra, utan jag går på hörsägen, samtidigt var det ju så att den WV´n hade skivor fram och inget servo.

Utväxlingen är ca 1:5 om jag inte minns fel, jag får mäta cyl.diametern och återkomma.

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Nu äntligen, är första byggbesiktningen klar, några anmärkningar men inga värre än att de redan är tillrättade. Ett av rattstångens fästen satt för hårt för att stången skulle räknas som kollapsbar, och jag hade inte monterat kardanringarna.

Däremot var rattstångens alla skarvningar ( jag har 4 knutar) helt ok, fjädrande rörnitar och bult.

Besikningskillen, Luigi de Barone var en trevlig bekantskap, han hade många tips och det kändes att vi är "på samma sida".

Så nu har jag snart plockat isär hela skapelsen för ytbehandling, inte så kul men jag ser fram emot att montera ihop de lackade delarna igen.

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Toppen Bengt, har väntat på att få höra mer från dig! är ruskigt intresserad av ditt bygge, har tankar på samma motorval.

Kanske man kunde få komma på studiebesök en vacker dag och kika på skapelsen och få lite tips och idéer?

Link to comment
Share on other sites

Attans då, så du menar att jag måste vänta en månad innan man får komma på studiebesök.

Säg till när du har besökstid så svischar jag ner en sväng, enkel resa på sisådär en femton mil är inget när det finns en med rätt motor ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En liten lägesrapport.

Ramen har varit på pulverlack och resultatet är över förväntan. Plötsligt ser rörhögen riktigt proffsig ut.

Efter att letat lim, och väntat på leverans av det och cleco sitter bottenplåtarna på plats, allt tar bara en sån evinnerlig tid.

Under väntetiden har jag lackat de delar som inte pulverlackades, jag har också gjort om dragningen av rör till kopplingsslavcylindern och kommit på ett sätt att tillverka en speedshift/växelspaksförflyttare, det blev nog lite väl korta slag i spaken så vi får se hur den funkar i skarp läge.

Förrutom plåtarna sitter tanken, bränsle/bromsrör, rattstång och pedalställ monterade.

Den kortade kardanen kom från Norrköping idag, så närmast står montering av växellåda, drivlina och hjulupphängning bak, sedan är det motorns tur.

Det är en härlig känsla att montera alla rena och lackade delar "permanent" med rätta skruvar och muttrar utan att hela tiden behöva uppfinna och göra om.

Allt Gott :)

Bengt

Link to comment
Share on other sites

--klipp--

Att bygga bakvagnen med Sierra diff men med orginal spårvidd har varit ganska knepigt, men till slut fanns en lösning som ni kanske läst på annan plats i forumet. Receptet är 1 st kort Westfield drivaxel och 1st kortad scorpio dito.

--klipp--

Allt Gott till er

Bengt

montage av Sierra 4x4 diff?

Har sökt men hittar ingen mer info om detta med kortade drivaxlar etc.

Jag har en Sierra 4x4 diff och vill veta vilka modifikationer som behöver

göras för att montera denna!

Link to comment
Share on other sites

Jag har en vanlig diff och vet inte om 4x4 diffen ser anorlunda ut.

Vad du behöver göra med drivaxlarna beror på vilken spårvidd du vill ha. Men det finns ett antal kombinationer med blandade Westfield och Sierraaxlar, om nu Roadster säljer lösa axlar även i fortsättningen.

Grunden är att det skiljer 40 mm i längd på höger och vänster, och W långa är lika lång som S korta (det känns som om jag skrivit detta några gånger nu i forumet) därtill går det att fräsa nya splines för att korta ytterligare.

Hoppas du ser i vilken ände du skall börja att nysta.

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag lägger in några bilder på en av mina co-driver´s där ser man även lite av bakändan på bilen, mitt garage har lite udda propotioner 3m brett och 15m långt, så jag har svårt att ta några vettiga översiktsbilder, bifogsr också en bild på min variant av kardanfångare

Allt Gott

Bengt

post-36-1130360109.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tänkte bara visa några bilder från kvällens begivenhet, plenumet färdigsvetsat.

I övrigt sitter nu det mesta tillbaka på plats som före lackningen.

Eventuellt fikasugna kan höra av sej, nu finns det lite mer att titta på

Allt Gott

Bengt

post-36-1131573433.jpg

post-36-1131573453.jpg

Link to comment
Share on other sites

tack så mycket för kardantunnel bilderna

det är så jag vill ha min tunnel.. inte så bred och klumpig utan mera som originalet smal och smidig. sedan så läste jag att tunelen inte har så stor betydelse för vridstyvheten... rätt fel?? jag har iofs tänkt mig en fast tunnel med öppninggar underifrån för knutjobb...

rätt eller fel???

mvh.

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Mina kinder rodnar av berömmet.

Michael, Om du svetsar tunneln så tror jag att tjänar i styrka men förlorar i åtkommlighet. Jag ville undvika att behöva ligga under för att fästa växellåda och kardan, men det är väl egentligen det gänse sättet.

Vridstyvheten borde inte påverkas av kardantunneln utan mer styrkan i längsled.

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Hej, schysst bygge! Jag har själv ett liknande bygge på gång, men ramen är fortfarande under utveckling, gör en CAD modell. Mitt mål är att bilen så mycket som möjligt ska vara så lik en Caterham som möjligt. Jag har köpt noskon och skärmar och framruta, så jag är lite låst till just Caterham. Det ligger en viss osäkerhet i de underlag vad gäller mått som jag har som grund till min ram, har bla baserat ramen på det underlag som George Cushing har. Skulle gärna vilja diskutera en del lösningar med dig.

Du är välkommen att höra av dig till peter_adamsson@hotmail.com

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bygget fortskrider !

Igår fick jag tag på Jan A i Gråbo, så nu får jag förhoppningsvis ett helt plastkit om 3 veckor. det visade sej att han förlorat en del av sin talförmåga vid stroken, därav svårigheten att få tag på honom per telefon, men arbetskapaciteten verkade det inte vara nåt fel på. Ett båtskrov och en bakkofångare till en Camarocup bil var på gång. Hans Ferrari F40 börjar också närma sej färdig, även om det inte blir så mycket gjort på den, enligt honom själv.

Själv har jag monterat footbox, schuttle och diverse aluplåtar, växelspaksflyttaren är klar och även kardantunneln.

Foton kommer men kameran är på semester.

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

tack så mycket för kardantunnel bilderna

det är så jag vill ha min tunnel.. inte så bred och klumpig utan mera som originalet smal och smidig. sedan så läste jag att tunelen inte har så stor betydelse för vridstyvheten... rätt fel?? jag har iofs tänkt mig en fast tunnel med öppninggar underifrån för knutjobb...

rätt eller fel???

mvh.

Min SFRO gubbe som dessutom bygger hot rods påpekade att jag skulle svetsa min kardantunnel på ovansidan och på sätt öka vridstyvheten i runda slängar 50%.

Om siffrorna stämmer låter jag vara osagt, men helt klart skulle ramen iaf styvas upp av det.

Link to comment
Share on other sites

Jag är medveten om att det här låter onödigt korkat, men jag kommer faktiskt inte ihåg vad delarna kostar, anledningen är att jag beställde dom för ung 1.5 år sen men det blev problem med den Ferrariröda gelcoaten som inte ville härda, beskedet från leverantören lät vänta på sej och sen blev ju Jan sjuk. Men jag har för mej att det ligger runt 4000:- för noskon, långa framskärmar och bakdito i svartgelcoat. Du får exakt besked när de är klara.

Däremot vet jag inte om han har noskon som passar Locost, han har de varianter som varit orginal på Lotus/ Caterham.

Dessutom har han gjort ett eget verktyg för att göra gälar enkelt och genialt.

Hemsida har han inte men jag kan mejla hans tel nr. när jag kommer till jobbet imorgon.

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Hej Bengt

Läste i början av tråden att du har Taunus spindlar. Hur är det med bärarmarnas längd, har du gjort dem som Lotus/Caterham eller Locost? Hur har du satt infästningarna i ramen? Är det som på Locost eller Lotus/Caterham?

Jag är nyfiken för jag har en ram som (nästan) är en kopia på Caterham och funderar på att göra bärarmar för Taunusdelar istället. Caterhams framvagnsdelar är ju inte direkt billiga...och dessutom inte så lätta att få tag i begagnade. Och taunusgrejorna fungerar ju, jag har dem på den seven jag kör nu...

Bifoga gärna bilder på framvagnen, bilderna i början på tråden funkar ju inte längre.

/Micke

Link to comment
Share on other sites

man kan ju göra som colin.. dvs använda samma spindlar som man använde till triumph herald...

obs det var inte triumph som tog fram dom, men dom var en av flertalet biltillverkare som använde dom...

Det är en trevlig liten spindel... tråkigt med bultmönstret ca 96/4.. det är en av anledningarna varför jag inte använder dom.

Att få tag i dom är inga svårigheter... finns massor, gå in på triumph klubben och fråga.. själv har jag några uppsättningar när jag skrotat färdigt..

mvh michael Th

Link to comment
Share on other sites

Jag bygger med Lotus S3 som förlaga. Iom att jag använder Taunusspindlar så har jag anpassat länkarmarna till de, så att spårvidden blir som orginalet.

Som undre spindelled använder jag Opel Asconans vilket gjorde att jag fick brotcha en ny kona. Infästningen i chassit liknar orginalet.

Övre länkarmen liknar i någon mån senare armar som Lotus använde och min tanke är att möjligen montera en kränghämmare i röret framåt, som led har jag Transitens. Infästningen liknar mer Caterham än Lotus.

Bifogar några bilder som kanske förklarar ytterligare.

Michael Th: Jag köper gärna en uppsättning spindlar när du skrotat klart.vet du om bultmönstret är samma som Minorns. Jag har lite såna delar liggandes.

Allt Gott

Bengt

post-36-1136230995.jpg

post-36-1136231012.jpg

post-36-1136231060.jpg

post-36-1136231081.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så kul att kunna lägga in lite bilder igen. Jag har precis blivit färdig med varningslampdisplayen (det är lätt att förlora sej i detaljer). Allt började med att jag fick se varningssymbolerna i en tråd här i forumet, dom ritade jag av i caden och iom att jag jobbar i grafiska branchen fick jag hjälp av en kund att föra över dom till en plastfilm.

Ljuset kommer från ljusstarka lysdioder i olika färger, de sitter monterade i ett 15 mm tjockt plexiblock med mellanväggar av aluplåt, framför ligger ett vitt diffusionsfilter som jämnar ut ljuset, sen plastfilmen och ytterst ett rökfärgat kontrastfilter, allt hålls på plats av en sarg som jag fräst i PVC

Jo jag vet att såna här displayer finns att köpa i England, men den här har jag ju gjort själv!

För övrigt håller jag på att knåpa ihop ett grenrör, det är trångt!

Allt Gott

Bengt

post-36-1137523798.jpg

post-36-1137523826.jpg

post-36-1137523869.jpg

post-36-1137523900.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så kul att kunna lägga in lite bilder igen. Jag har precis blivit färdig med varningslampdisplayen (det är lätt att förlora sej i detaljer). Allt började med att jag fick se varningssymbolerna i en tråd här i forumet, dom ritade jag av i caden och iom att jag jobbar i grafiska branchen fick jag hjälp av en kund att föra över dom till en plastfilm.

Ljuset kommer från ljusstarka lysdioder i olika färger, de sitter monterade i ett 15 mm tjockt plexiblock med mellanväggar av aluplåt, framför ligger ett vitt diffusionsfilter som jämnar ut ljuset, sen plastfilmen och ytterst ett rökfärgat kontrastfilter, allt hålls på plats av en sarg som jag fräst i PVC

Jo jag vet att såna här displayer finns att köpa i England, men den här har jag ju gjort själv!

För övrigt håller jag på att knåpa ihop ett grenrör, det är trångt!

Allt Gott

Bengt

Jättesnyggt Bengt!

Hur hade du tänkt fästa sargen i instrumentpanelen? Jag noterade att du inte har några "klackar" på ramen och då sitter den väl lös om du inte limmar den?

"Klackarna" som jag menar är om du tänker en knöl på kanske 0.75-1mm med ett mellanrum mellan sargkant och "klack" med tjockleken på instrumentbrädan... Då borde man kunna plocka ur den med en platt mejsel om det någonsin skulle behövas byta lysdioder.

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

Tanken är att limma ihop sarg och plexiblock och sedan skruva bakdelen, där dioderna sitter, i plexiblocket bakifrån och på så sätt spänna fast panelen vid brädan, jag kommer att testa med gummi i olika tjocklekar som mellanlägg för att få lagom spänn.

I natt har jag kommit på att jag måste göra om kabelanslutningarna eftersom jag lagt gemensam jord, iof kan jag lägga relän där det behövs men det är väl overkill antar jag.

Kortet på den lysande panelen gör inte utseendet riktigt rättvisa, på den ser man dioderna bakom, men de syns egentligen inte, det ser diffusionsfiltret till.

Allt Gott

Bengt

Edited by Bengt Norell
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dax för en uppdatering av tråden. Det som blivit gjort sen sist är att grenröret är punktat, allt förrutom elen är monterat i motorrummet och aluplåtarna bak och på sidorna är nästan klara.

Grenröret är alltså punktat tillslut, jag började med 4-1 men det blev så trångt och bökigt så det fick bli ett 4-2-1 istället. fyrans rör var tvunget att börja uppåtbakåt för att sen smita ner mellan 2:an och 3:an, därför fick längden på det röret bestämma längden på de andra. För att testa olika varianter på lösningar sågade jag böjar i golvfrigolit (lite tätare) oah tejpade ihop dom med gaffatejp.

De sista böjarna köpte jag av Hansen racing gnm Meca, bättre sortiment än Dalhems och dessutom har de lager på sina grejer vilket kan vara både si och så med Dalhems.

Plåten baktill drog jag ända fram till där de stora bågarna i sittbrunnen börjar, hörnen bak blev ok men jag hade för brått med de stora bågarna så plåten vek sej på ett ställe och jag var inte nöjd. Därför har jag kapat bort bitarna vid bågarna och lägger i nya plåtar där. Självklart mycket behändigare att jobba med och dessutom kommer krympen till användning.

Jag har gjort plåtar till sidorna men har inte velat montera dom förrän allt i motorrummet sitter på plats och grenröret är punktat. Så nu är det dax för montering.

Har också bestämt mej för fälgar. Specialfälgar säljer en fälg med polerad kant och svarta ekrar kommer inte ihåg vad den heter men den har nr:2 , den blir det.

Det var väl i stora drag vad som blivit gjort men som ni andra säkert också vet, att för varje färdig del ligger oftast ett par eller fler i skrotlådan. Den där Murphy har visst aldrig ledigt.

Allt Gott

Bengt

post-36-1141504585.jpg

post-36-1141504651.jpg

post-36-1141504708.jpg

post-36-1141506334.jpg

Edited by Bengt Norell
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dax för en uppdatering.

Först ett tack till er som jobbat så förtjänstfullt med montern på Elmia, snyggt, lagom proffsigt och trevligt.

Jag kan lätt begripa att det ligger mängder med timmar bakom för att få det så bra, tackåbock. :notworthy:

Nu till bilen, jag hämtade bilder idag och tänkte lägga in några,.

Ny shuttle är gjord, jag svarvade nya trissor till sickmaskinen så falsen för huven blev djupare, fick tag i nånsorts plast och de höll utan vidare. Jag sickade falsen, dubbelvek kanten mot sittbrunnen och bockade kanten på motorsidan, när plåten var plan. Sedan formade jag över mallen genom att krympa den vinklade kanten med krympverktyget. Sen var det bara att poppa fast torpeden och bocka sidorna.

Grenröret är svetsat, klätt med bandage och monterat på plats.

Jag lägger med en bild på frigolitmllen för en tidigare version på 4-1. Det blev mindre trångt att göra 4-2-1.

Jag har nu gjort min debut som tigsvetsare, naturligtvis ett obegränsat vansinne att börja med ett grenrör, men det var faktiskt inte så svårt och nu kommer jag att dra mej i det längsta för att ta fram migen. Tig är tyst, rent och framför allt, man ser vad man gör.

Karossen sitter nu på och hjulställen är monterade och justerade efter bästa förmåga.

Instrumentbrädan är fanerad med valnöt och lackas som bäst.

Jag har också börjat med elen och det känns som det kommer att ta tid att få alla kablar lagom långa.

Jag har en komplett kabelhärva ur donatorn så mängder med kablar skall plockas bort och det verkar bäst att ta det lite lugnt.

Allt Gott

Bengt

post-36-1145560652.jpg

post-36-1145560690.jpg

post-36-1145560705.jpg

post-36-1145560740.jpg

post-36-1145560800.jpg

Edited by Bengt Norell
Link to comment
Share on other sites

då jag precis kom hem från en motortrimnings kurs med Sölve Stål (Stålmotor)som vi har på motorgården där jag är medlem.. så är huvudet fullt... hur kom du fram till längderna på primär/sekundär rören i grenröret/headers röret.. och diametern på röret då det gör jättemycket för effekten..eller har du höftat..(som jag skulle gjort) felet är ju oftast att man använder för grova rör.. 4.2.1 rör är tydligen mycket lättare att få till effektmässigt än 4.1 rör.. ja jag kan inte detta men Sölve sa så och han har jobbat med detta i minns 30 år.

Jag måste säga jättesnyggt och bra och mycket roligt att se bygget framskrida. :thumbup: :notworthy:

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Diametern på rören följer orginalgrenröret som också är ett 4-2-1. Längderna på primärrören är höftade ca 350 mm, egentligen är det 4:ans rör som fick bestämma, eftersom det var tvunget att börja uppåtframåt för att komma förbi ett chassirör. Sekundärrören är inte kapade än så jag tar gärna emot förslag på lämpligt förhållande till primären.

Jag har också läst nånstans, kanske hos vedbotrimmarn om att det är lättare att få bra "flyt" i 4-2-1. tydligen skall det också vara in liten kammare där rören går ihop.

Allt Gott

Bengt

post-36-1145567607.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Oj va tiden går det har gått några år sen jag skrev i tråden senast. Men ikväll slank bygget igenom SFRO 2. Flytta upp mittenspegeln ett par centimeter var egentligen den enda anmärkningen.

Hälsningar

Bengt

Edited by Bengt Norell
Link to comment
Share on other sites

Tackar Tackar :notworthy:

Rickard: vänta med att uppdatera din tråd i 3 år så kan du säkert göra om samma sak. :icon_oops:

Jag har försökt att lägga upp bilder men efter "Ladda upp" finns ingen bild bland bifogade filer trots att jag skall ha 19 MB, jag gör naturligtvis nåt fel men begriper inte själv vad.

/ Bengt

Link to comment
Share on other sites

Efter ladda upp, klicka precis ovanför på "Manage Current Attachments" och sen på filnamnet på den filen du vill lägga till i inlägget. Då får du in en rad i inlägget som ser ut ungefär såhär: [ attachment=6548:xxxxxx.jpg ]. Klicka på Förhandsgranska så ska du se bilden.

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...