Bengt Norell Posted September 4, 2004 Posted September 4, 2004 Jag har länge tänkt att skriva in några rader här men har inte fått ur tummen, men nu när jag åndå inte kan sova skall jag försöka. Jag har utgått från ritningar på chassit till Seven S3 som jag sedan modifierat till irs med Sierra diff. Jag har behållit måtten från orginalet vilket gör att jag har ännu mindre plats att göra på än de flesta av er. Min idé är att bygga en lookalike. Utseendet på bärarmarna fram har jag kopierat från orginalet men ändrat till Taunus spindlar. Att bygga bakvagnen med Sierra diff men med orginal spårvidd har varit ganska knepigt, men till slut fanns en lösning som ni kanske läst på annan plats i forumet. Receptet är 1 st kort Westfield drivaxel och 1st kortad scorpio dito. Motorn kommer från Toyota Corolla Gti, 4A-GE. 1600 cc med dubbla överliggande. Växellådan kommer från Daihatsu Charmant men är egentligen en Toyota låda. Lägesrapport: Chassit är nästan helsvetsat. Bärarmarna är lämnade till en yrkesman för helsvetsning. Tanken är klar. Styrväxeln är kortad. Motor och växellåda är putsade och målade. Övriga donatordelar är renoverade och målade. Plastdelar och scuttle i alu är beställd av Jan i Gråbo Just nu bygger jag ett pedalställ av Caterhamtyp. Hängande pedaler justerbara fästen i 3 steg, hydralisk koppling och huvudbromscylinder från VW 1303S (skall funka bra enl. uppgift) inget servo. Så småningom kanske jag lär mej hur man bifogar bilder. Jag började drömma om att bygga en Seven för snart 15 år sen, och fram till nu har jag köpt på mej några böcker som nu är ovärderliga, bl.a. en verkstadshandbok för Lotus/ Caterham Seven, med många sprängskisser och specar för olika årsmodeller. Nä nu tror jag det får räcka för denna gång, tröttheten har kommit smygande, så jag får väl gå och drömma om bygget istället Allt Gott till er Bengt Quote
Bengt Norell Posted April 29, 2005 Author Posted April 29, 2005 Byggandet fortskrider men det är hemskt vad allt tar tid, samtidigt som det är lätt att fastna i detaljer. Jag har fortfarande en förhoppning om att kunna få till en första besiktning under sommaren. Nästa vecka hoppas jag att dämparna från Dampertech kommer och det känns som en milstolpe, att låta projektet stå på egna hjul. Den här senaste delen av bygget har annars varit väldigt kul, att plocka fram alla renoverade och nymålade delar och sätta dom på plats, plötsligt börjar rörhögen se ut som en bil. Jag har köpt en donator till (Corolla GTI) som jag skall låta stå orörd, Jag skall ha den att titta på vart alla kablar och slangar skall sitta. Jag tänkte också försöka få med några foton på sånt som skiljer mitt bygge från ett "bokbygge" som lite kuriosa. T.e.x framvagnen Quote
Bengt Norell Posted April 29, 2005 Author Posted April 29, 2005 Förra bilden var på undre bärarmen fram. nu kommer lite pedalställ Quote
Bengt Norell Posted April 29, 2005 Author Posted April 29, 2005 Å en till på pedalställets delar Quote
gka Posted April 30, 2005 Posted April 30, 2005 Många kallar vilken Sevenliknande bil som helst för en Lotus Seven-replica. Ditt bygge verkar närmare det epitetet än de flesta, trots Sierra IRS. Det är ju kul bara det! :thumbup: Förtydligande angående drivaxlarna. Det var den långa scorpioaxeln som du kortade och använde som kort axel, eller hur var det? Bromscylinder från 1303S säger du, vet du vad den har för innerdiameter? Har du Taunusens skivor och ok fram och Sierra bak också? Och vilken utväxling blir det på bromspedalen? Jag undrar eftersom min Sierra hade ABS, så jag måste ändå hitta någon bra huvudcylinder. Och går det att få bra bromsverkan utan servo, så inte mig emot. :) Quote
Bengt Norell Posted April 30, 2005 Author Posted April 30, 2005 Jo det är Scorpioaxeln som blivit den korta axeln. Ang bromarna så är bestyckningen som du skriver, jag vet inte än om 1303 cylindern lirar ihop med det andra, utan jag går på hörsägen, samtidigt var det ju så att den WV´n hade skivor fram och inget servo. Utväxlingen är ca 1:5 om jag inte minns fel, jag får mäta cyl.diametern och återkomma. Allt Gott Bengt Quote
Bengt Norell Posted September 12, 2005 Author Posted September 12, 2005 Nu äntligen, är första byggbesiktningen klar, några anmärkningar men inga värre än att de redan är tillrättade. Ett av rattstångens fästen satt för hårt för att stången skulle räknas som kollapsbar, och jag hade inte monterat kardanringarna. Däremot var rattstångens alla skarvningar ( jag har 4 knutar) helt ok, fjädrande rörnitar och bult. Besikningskillen, Luigi de Barone var en trevlig bekantskap, han hade många tips och det kändes att vi är "på samma sida". Så nu har jag snart plockat isär hela skapelsen för ytbehandling, inte så kul men jag ser fram emot att montera ihop de lackade delarna igen. Allt Gott Bengt Quote
Olzon Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 Toppen Bengt, har väntat på att få höra mer från dig! är ruskigt intresserad av ditt bygge, har tankar på samma motorval. Kanske man kunde få komma på studiebesök en vacker dag och kika på skapelsen och få lite tips och idéer? Quote
Bengt Norell Posted September 12, 2005 Author Posted September 12, 2005 Alltid redo ! Jag ser fram emot besök. Allt Gott Bengt Quote
gka Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 Grattis till den lyckade besiktningen! Vilken del av landet finns du i? Quote
Bengt Norell Posted September 12, 2005 Author Posted September 12, 2005 Jag finns i Borås, men låt mej montera ihop innan ni kommer på besök, just nu ligger alla delar i drivor, men om nån månad eller så skall jag ha nåt att visa. Allt Gott Bengt Quote
Olzon Posted September 14, 2005 Posted September 14, 2005 Attans då, så du menar att jag måste vänta en månad innan man får komma på studiebesök. Säg till när du har besökstid så svischar jag ner en sväng, enkel resa på sisådär en femton mil är inget när det finns en med rätt motor ;) Quote
Bengt Norell Posted September 14, 2005 Author Posted September 14, 2005 Det är noterat! Allt Gott Bengt Quote
Bengt Norell Posted October 24, 2005 Author Posted October 24, 2005 En liten lägesrapport. Ramen har varit på pulverlack och resultatet är över förväntan. Plötsligt ser rörhögen riktigt proffsig ut. Efter att letat lim, och väntat på leverans av det och cleco sitter bottenplåtarna på plats, allt tar bara en sån evinnerlig tid. Under väntetiden har jag lackat de delar som inte pulverlackades, jag har också gjort om dragningen av rör till kopplingsslavcylindern och kommit på ett sätt att tillverka en speedshift/växelspaksförflyttare, det blev nog lite väl korta slag i spaken så vi får se hur den funkar i skarp läge. Förrutom plåtarna sitter tanken, bränsle/bromsrör, rattstång och pedalställ monterade. Den kortade kardanen kom från Norrköping idag, så närmast står montering av växellåda, drivlina och hjulupphängning bak, sedan är det motorns tur. Det är en härlig känsla att montera alla rena och lackade delar "permanent" med rätta skruvar och muttrar utan att hela tiden behöva uppfinna och göra om. Allt Gott :) Bengt Quote
Tommy Posted October 25, 2005 Posted October 25, 2005 --klipp--Att bygga bakvagnen med Sierra diff men med orginal spårvidd har varit ganska knepigt, men till slut fanns en lösning som ni kanske läst på annan plats i forumet. Receptet är 1 st kort Westfield drivaxel och 1st kortad scorpio dito. --klipp-- Allt Gott till er Bengt <{POST_SNAPBACK}> montage av Sierra 4x4 diff? Har sökt men hittar ingen mer info om detta med kortade drivaxlar etc. Jag har en Sierra 4x4 diff och vill veta vilka modifikationer som behöver göras för att montera denna! Quote
Bengt Norell Posted October 25, 2005 Author Posted October 25, 2005 Jag har en vanlig diff och vet inte om 4x4 diffen ser anorlunda ut. Vad du behöver göra med drivaxlarna beror på vilken spårvidd du vill ha. Men det finns ett antal kombinationer med blandade Westfield och Sierraaxlar, om nu Roadster säljer lösa axlar även i fortsättningen. Grunden är att det skiljer 40 mm i längd på höger och vänster, och W långa är lika lång som S korta (det känns som om jag skrivit detta några gånger nu i forumet) därtill går det att fräsa nya splines för att korta ytterligare. Hoppas du ser i vilken ände du skall börja att nysta. Allt Gott Bengt Quote
Bengt Norell Posted October 26, 2005 Author Posted October 26, 2005 Jag lägger in några bilder på en av mina co-driver´s där ser man även lite av bakändan på bilen, mitt garage har lite udda propotioner 3m brett och 15m långt, så jag har svårt att ta några vettiga översiktsbilder, bifogsr också en bild på min variant av kardanfångare Allt Gott Bengt Quote
Bengt Norell Posted November 9, 2005 Author Posted November 9, 2005 Tänkte bara visa några bilder från kvällens begivenhet, plenumet färdigsvetsat. I övrigt sitter nu det mesta tillbaka på plats som före lackningen. Eventuellt fikasugna kan höra av sej, nu finns det lite mer att titta på Allt Gott Bengt Quote
Bengt Norell Posted November 11, 2005 Author Posted November 11, 2005 Jag lägger in några bilder på kardantunneln Allt Gott Bengt Quote
heralue Posted November 11, 2005 Posted November 11, 2005 :racesmile: Ser bra ut !!! :racesmile: Quote
Michael Th Posted November 11, 2005 Posted November 11, 2005 (edited) tack så mycket för kardantunnel bilderna det är så jag vill ha min tunnel.. inte så bred och klumpig utan mera som originalet smal och smidig. sedan så läste jag att tunelen inte har så stor betydelse för vridstyvheten... rätt fel?? jag har iofs tänkt mig en fast tunnel med öppninggar underifrån för knutjobb... rätt eller fel??? mvh. Edited November 11, 2005 by Michael Th Quote
Janne L Posted November 12, 2005 Posted November 12, 2005 Stiligt och tjusigt! Och jag som bara har två "fångstringar". "Arret" för broms och bränsleledingarna är också snygga! m :D h JAnne Quote
Bengt Norell Posted November 13, 2005 Author Posted November 13, 2005 Mina kinder rodnar av berömmet. Michael, Om du svetsar tunneln så tror jag att tjänar i styrka men förlorar i åtkommlighet. Jag ville undvika att behöva ligga under för att fästa växellåda och kardan, men det är väl egentligen det gänse sättet. Vridstyvheten borde inte påverkas av kardantunneln utan mer styrkan i längsled. Allt Gott Bengt Quote
Adamsson Posted November 17, 2005 Posted November 17, 2005 Hej, schysst bygge! Jag har själv ett liknande bygge på gång, men ramen är fortfarande under utveckling, gör en CAD modell. Mitt mål är att bilen så mycket som möjligt ska vara så lik en Caterham som möjligt. Jag har köpt noskon och skärmar och framruta, så jag är lite låst till just Caterham. Det ligger en viss osäkerhet i de underlag vad gäller mått som jag har som grund till min ram, har bla baserat ramen på det underlag som George Cushing har. Skulle gärna vilja diskutera en del lösningar med dig. Du är välkommen att höra av dig till peter_adamsson@hotmail.com Quote
Bengt Norell Posted December 29, 2005 Author Posted December 29, 2005 Bygget fortskrider ! Igår fick jag tag på Jan A i Gråbo, så nu får jag förhoppningsvis ett helt plastkit om 3 veckor. det visade sej att han förlorat en del av sin talförmåga vid stroken, därav svårigheten att få tag på honom per telefon, men arbetskapaciteten verkade det inte vara nåt fel på. Ett båtskrov och en bakkofångare till en Camarocup bil var på gång. Hans Ferrari F40 börjar också närma sej färdig, även om det inte blir så mycket gjort på den, enligt honom själv. Själv har jag monterat footbox, schuttle och diverse aluplåtar, växelspaksflyttaren är klar och även kardantunneln. Foton kommer men kameran är på semester. Allt Gott Bengt Quote
Jonte Posted December 29, 2005 Posted December 29, 2005 tack så mycket för kardantunnel bildernadet är så jag vill ha min tunnel.. inte så bred och klumpig utan mera som originalet smal och smidig. sedan så läste jag att tunelen inte har så stor betydelse för vridstyvheten... rätt fel?? jag har iofs tänkt mig en fast tunnel med öppninggar underifrån för knutjobb... rätt eller fel??? mvh. <{POST_SNAPBACK}> Min SFRO gubbe som dessutom bygger hot rods påpekade att jag skulle svetsa min kardantunnel på ovansidan och på sätt öka vridstyvheten i runda slängar 50%. Om siffrorna stämmer låter jag vara osagt, men helt klart skulle ramen iaf styvas upp av det. Quote
Tommy Posted December 29, 2005 Posted December 29, 2005 Bygget fortskrider !Igår fick jag tag på Jan A i Gråbo, så nu får jag förhoppningsvis ett helt plastkit om 3 veckor. Allt Gott Bengt <{POST_SNAPBACK}> Vad kostar Platdelarna från Jan A i Gråbo? Hur får man tag på honom.... Hemsida ? Quote
Bengt Norell Posted December 29, 2005 Author Posted December 29, 2005 Jag är medveten om att det här låter onödigt korkat, men jag kommer faktiskt inte ihåg vad delarna kostar, anledningen är att jag beställde dom för ung 1.5 år sen men det blev problem med den Ferrariröda gelcoaten som inte ville härda, beskedet från leverantören lät vänta på sej och sen blev ju Jan sjuk. Men jag har för mej att det ligger runt 4000:- för noskon, långa framskärmar och bakdito i svartgelcoat. Du får exakt besked när de är klara. Däremot vet jag inte om han har noskon som passar Locost, han har de varianter som varit orginal på Lotus/ Caterham. Dessutom har han gjort ett eget verktyg för att göra gälar enkelt och genialt. Hemsida har han inte men jag kan mejla hans tel nr. när jag kommer till jobbet imorgon. Allt Gott Bengt Quote
Zyxx Posted December 29, 2005 Posted December 29, 2005 Bygget fortskrider !Igår fick jag tag på Jan A i Gråbo, så nu får jag förhoppningsvis ett helt plastkit om 3 veckor Allt Gott Bengt <{POST_SNAPBACK}> Helt plastkit ? finns det någon bild ? vad följer med i det ? Quote
Bengt Norell Posted December 29, 2005 Author Posted December 29, 2005 Kitet består av noskon och skärmar, avgjutningar av Lotus/Caterham. Han har också schuttlar både i alu och glasfiber. Allt gott Bengt Quote
Mikael Posted January 2, 2006 Posted January 2, 2006 Hej Bengt Läste i början av tråden att du har Taunus spindlar. Hur är det med bärarmarnas längd, har du gjort dem som Lotus/Caterham eller Locost? Hur har du satt infästningarna i ramen? Är det som på Locost eller Lotus/Caterham? Jag är nyfiken för jag har en ram som (nästan) är en kopia på Caterham och funderar på att göra bärarmar för Taunusdelar istället. Caterhams framvagnsdelar är ju inte direkt billiga...och dessutom inte så lätta att få tag i begagnade. Och taunusgrejorna fungerar ju, jag har dem på den seven jag kör nu... Bifoga gärna bilder på framvagnen, bilderna i början på tråden funkar ju inte längre. /Micke Quote
Michael Th Posted January 2, 2006 Posted January 2, 2006 man kan ju göra som colin.. dvs använda samma spindlar som man använde till triumph herald... obs det var inte triumph som tog fram dom, men dom var en av flertalet biltillverkare som använde dom... Det är en trevlig liten spindel... tråkigt med bultmönstret ca 96/4.. det är en av anledningarna varför jag inte använder dom. Att få tag i dom är inga svårigheter... finns massor, gå in på triumph klubben och fråga.. själv har jag några uppsättningar när jag skrotat färdigt.. mvh michael Th Quote
Bengt Norell Posted January 2, 2006 Author Posted January 2, 2006 Jag bygger med Lotus S3 som förlaga. Iom att jag använder Taunusspindlar så har jag anpassat länkarmarna till de, så att spårvidden blir som orginalet. Som undre spindelled använder jag Opel Asconans vilket gjorde att jag fick brotcha en ny kona. Infästningen i chassit liknar orginalet. Övre länkarmen liknar i någon mån senare armar som Lotus använde och min tanke är att möjligen montera en kränghämmare i röret framåt, som led har jag Transitens. Infästningen liknar mer Caterham än Lotus. Bifogar några bilder som kanske förklarar ytterligare. Michael Th: Jag köper gärna en uppsättning spindlar när du skrotat klart.vet du om bultmönstret är samma som Minorns. Jag har lite såna delar liggandes. Allt Gott Bengt Quote
Bengt Norell Posted January 17, 2006 Author Posted January 17, 2006 Så kul att kunna lägga in lite bilder igen. Jag har precis blivit färdig med varningslampdisplayen (det är lätt att förlora sej i detaljer). Allt började med att jag fick se varningssymbolerna i en tråd här i forumet, dom ritade jag av i caden och iom att jag jobbar i grafiska branchen fick jag hjälp av en kund att föra över dom till en plastfilm. Ljuset kommer från ljusstarka lysdioder i olika färger, de sitter monterade i ett 15 mm tjockt plexiblock med mellanväggar av aluplåt, framför ligger ett vitt diffusionsfilter som jämnar ut ljuset, sen plastfilmen och ytterst ett rökfärgat kontrastfilter, allt hålls på plats av en sarg som jag fräst i PVC Jo jag vet att såna här displayer finns att köpa i England, men den här har jag ju gjort själv! För övrigt håller jag på att knåpa ihop ett grenrör, det är trångt! Allt Gott Bengt Quote
Arrowsmith Posted January 17, 2006 Posted January 17, 2006 Snygg panel !! verkligen ett bra jobb !! För övrigt håller jag på att knåpa ihop ett grenrör, det är trångt! puh ! Tell me about it !!! Quote
kungälv Posted January 18, 2006 Posted January 18, 2006 Så kul att kunna lägga in lite bilder igen. Jag har precis blivit färdig med varningslampdisplayen (det är lätt att förlora sej i detaljer). Allt började med att jag fick se varningssymbolerna i en tråd här i forumet, dom ritade jag av i caden och iom att jag jobbar i grafiska branchen fick jag hjälp av en kund att föra över dom till en plastfilm.Ljuset kommer från ljusstarka lysdioder i olika färger, de sitter monterade i ett 15 mm tjockt plexiblock med mellanväggar av aluplåt, framför ligger ett vitt diffusionsfilter som jämnar ut ljuset, sen plastfilmen och ytterst ett rökfärgat kontrastfilter, allt hålls på plats av en sarg som jag fräst i PVC Jo jag vet att såna här displayer finns att köpa i England, men den här har jag ju gjort själv! För övrigt håller jag på att knåpa ihop ett grenrör, det är trångt! Allt Gott Bengt Jättesnyggt Bengt! Hur hade du tänkt fästa sargen i instrumentpanelen? Jag noterade att du inte har några "klackar" på ramen och då sitter den väl lös om du inte limmar den? "Klackarna" som jag menar är om du tänker en knöl på kanske 0.75-1mm med ett mellanrum mellan sargkant och "klack" med tjockleken på instrumentbrädan... Då borde man kunna plocka ur den med en platt mejsel om det någonsin skulle behövas byta lysdioder. /Daniel Quote
Bengt Norell Posted January 18, 2006 Author Posted January 18, 2006 (edited) Tanken är att limma ihop sarg och plexiblock och sedan skruva bakdelen, där dioderna sitter, i plexiblocket bakifrån och på så sätt spänna fast panelen vid brädan, jag kommer att testa med gummi i olika tjocklekar som mellanlägg för att få lagom spänn. I natt har jag kommit på att jag måste göra om kabelanslutningarna eftersom jag lagt gemensam jord, iof kan jag lägga relän där det behövs men det är väl overkill antar jag. Kortet på den lysande panelen gör inte utseendet riktigt rättvisa, på den ser man dioderna bakom, men de syns egentligen inte, det ser diffusionsfiltret till. Allt Gott Bengt Edited January 18, 2006 by Bengt Norell Quote
Bengt Norell Posted March 4, 2006 Author Posted March 4, 2006 (edited) Dax för en uppdatering av tråden. Det som blivit gjort sen sist är att grenröret är punktat, allt förrutom elen är monterat i motorrummet och aluplåtarna bak och på sidorna är nästan klara. Grenröret är alltså punktat tillslut, jag började med 4-1 men det blev så trångt och bökigt så det fick bli ett 4-2-1 istället. fyrans rör var tvunget att börja uppåtbakåt för att sen smita ner mellan 2:an och 3:an, därför fick längden på det röret bestämma längden på de andra. För att testa olika varianter på lösningar sågade jag böjar i golvfrigolit (lite tätare) oah tejpade ihop dom med gaffatejp. De sista böjarna köpte jag av Hansen racing gnm Meca, bättre sortiment än Dalhems och dessutom har de lager på sina grejer vilket kan vara både si och så med Dalhems. Plåten baktill drog jag ända fram till där de stora bågarna i sittbrunnen börjar, hörnen bak blev ok men jag hade för brått med de stora bågarna så plåten vek sej på ett ställe och jag var inte nöjd. Därför har jag kapat bort bitarna vid bågarna och lägger i nya plåtar där. Självklart mycket behändigare att jobba med och dessutom kommer krympen till användning. Jag har gjort plåtar till sidorna men har inte velat montera dom förrän allt i motorrummet sitter på plats och grenröret är punktat. Så nu är det dax för montering. Har också bestämt mej för fälgar. Specialfälgar säljer en fälg med polerad kant och svarta ekrar kommer inte ihåg vad den heter men den har nr:2 , den blir det. Det var väl i stora drag vad som blivit gjort men som ni andra säkert också vet, att för varje färdig del ligger oftast ett par eller fler i skrotlådan. Den där Murphy har visst aldrig ledigt. Allt Gott Bengt Edited March 4, 2006 by Bengt Norell Quote
Bengt Norell Posted April 20, 2006 Author Posted April 20, 2006 (edited) Dax för en uppdatering. Först ett tack till er som jobbat så förtjänstfullt med montern på Elmia, snyggt, lagom proffsigt och trevligt. Jag kan lätt begripa att det ligger mängder med timmar bakom för att få det så bra, tackåbock. :notworthy: Nu till bilen, jag hämtade bilder idag och tänkte lägga in några,. Ny shuttle är gjord, jag svarvade nya trissor till sickmaskinen så falsen för huven blev djupare, fick tag i nånsorts plast och de höll utan vidare. Jag sickade falsen, dubbelvek kanten mot sittbrunnen och bockade kanten på motorsidan, när plåten var plan. Sedan formade jag över mallen genom att krympa den vinklade kanten med krympverktyget. Sen var det bara att poppa fast torpeden och bocka sidorna. Grenröret är svetsat, klätt med bandage och monterat på plats. Jag lägger med en bild på frigolitmllen för en tidigare version på 4-1. Det blev mindre trångt att göra 4-2-1. Jag har nu gjort min debut som tigsvetsare, naturligtvis ett obegränsat vansinne att börja med ett grenrör, men det var faktiskt inte så svårt och nu kommer jag att dra mej i det längsta för att ta fram migen. Tig är tyst, rent och framför allt, man ser vad man gör. Karossen sitter nu på och hjulställen är monterade och justerade efter bästa förmåga. Instrumentbrädan är fanerad med valnöt och lackas som bäst. Jag har också börjat med elen och det känns som det kommer att ta tid att få alla kablar lagom långa. Jag har en komplett kabelhärva ur donatorn så mängder med kablar skall plockas bort och det verkar bäst att ta det lite lugnt. Allt Gott Bengt Edited April 20, 2006 by Bengt Norell Quote
Michael Th Posted April 20, 2006 Posted April 20, 2006 då jag precis kom hem från en motortrimnings kurs med Sölve Stål (Stålmotor)som vi har på motorgården där jag är medlem.. så är huvudet fullt... hur kom du fram till längderna på primär/sekundär rören i grenröret/headers röret.. och diametern på röret då det gör jättemycket för effekten..eller har du höftat..(som jag skulle gjort) felet är ju oftast att man använder för grova rör.. 4.2.1 rör är tydligen mycket lättare att få till effektmässigt än 4.1 rör.. ja jag kan inte detta men Sölve sa så och han har jobbat med detta i minns 30 år. Jag måste säga jättesnyggt och bra och mycket roligt att se bygget framskrida. :thumbup: :notworthy: :racesmile: Quote
Bengt Norell Posted April 20, 2006 Author Posted April 20, 2006 Diametern på rören följer orginalgrenröret som också är ett 4-2-1. Längderna på primärrören är höftade ca 350 mm, egentligen är det 4:ans rör som fick bestämma, eftersom det var tvunget att börja uppåtframåt för att komma förbi ett chassirör. Sekundärrören är inte kapade än så jag tar gärna emot förslag på lämpligt förhållande till primären. Jag har också läst nånstans, kanske hos vedbotrimmarn om att det är lättare att få bra "flyt" i 4-2-1. tydligen skall det också vara in liten kammare där rören går ihop. Allt Gott Bengt Quote
Bengt Norell Posted April 15, 2009 Author Posted April 15, 2009 (edited) Oj va tiden går det har gått några år sen jag skrev i tråden senast. Men ikväll slank bygget igenom SFRO 2. Flytta upp mittenspegeln ett par centimeter var egentligen den enda anmärkningen. Hälsningar Bengt Edited April 15, 2009 by Bengt Norell Quote
Thomas Posted April 16, 2009 Posted April 16, 2009 Härligt. jag tror du kan se fram emot en härlig 7 sommar Quote
Per Wackt Posted April 16, 2009 Posted April 16, 2009 Va kul ! Grattis !!! Hur ser bilen ut färdig ? Quote
Rikard Larsson Posted April 16, 2009 Posted April 16, 2009 Härlig uppdatering, lite snack om grenrör och bild på en halvfärdig scuttle. Nästa: bilen klar :D Det hade jag velat att min nästa uppdatering också handlade om... Quote
Bengt Norell Posted April 16, 2009 Author Posted April 16, 2009 Tackar Tackar :notworthy: Rickard: vänta med att uppdatera din tråd i 3 år så kan du säkert göra om samma sak. :icon_oops: Jag har försökt att lägga upp bilder men efter "Ladda upp" finns ingen bild bland bifogade filer trots att jag skall ha 19 MB, jag gör naturligtvis nåt fel men begriper inte själv vad. / Bengt Quote
Rikard Larsson Posted April 16, 2009 Posted April 16, 2009 (edited) Efter ladda upp, klicka precis ovanför på "Manage Current Attachments" och sen på filnamnet på den filen du vill lägga till i inlägget. Då får du in en rad i inlägget som ser ut ungefär såhär: [ attachment=6548:xxxxxx.jpg ]. Klicka på Förhandsgranska så ska du se bilden. Edited April 16, 2009 by Rikard Larsson Quote
Bengt Norell Posted April 16, 2009 Author Posted April 16, 2009 [att achment=6552:bilen_071104_002.jpg] Nu gick det bättre, jag återkommer med nytagna bilder under helgen. Numera sitter det bl.a. en 7:a i fronten /Bengt Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.